De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Zo 27 Jul 2014, 20:47

marlies schreef:Elders wordt het beter gespreid. In Londen is elk weekend wel een aantal korte stukjes traject gestremd, en ze doen elke nacht (preventief) onderhoud. Dan heb je er minder last van. Wat Amsterdam doet is denk ik veel goedkoper.

plus dat het mij niet heel veel zou verbazen dat er tamelijk veel achterstallig onderhoud is aan het netwerk.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Zo 27 Jul 2014, 21:05

De tunnel gaat volgens mij in 2016 dicht om de wanden van de stations op te knappen. Maar misschien is de planning recentelijk weer eens omgegooid, zal eens kijken of ik die zo snel nog kan vinden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Ma 28 Jul 2014, 00:47

Kan nou echt niet alles in één keer gedaan worden? Dan is het weer een nieuw spoor, dan is het weer de brandveiligheid, dan zijn het de stationswanden.. kan dat niet wachten tot de algehele renovatie? Dat dat meegedaan wordt?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 28 Jul 2014, 01:35

De algehele renovatie begint eind 2015, dus een tunnelsluiting in 2016 zou wel in dat verhaal passen.
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 28 Jul 2014, 09:08

Ardan schreef:Kan nou echt niet alles in één keer gedaan worden? Dan is het weer een nieuw spoor, dan is het weer de brandveiligheid, dan zijn het de stationswanden.. kan dat niet wachten tot de algehele renovatie? Dat dat meegedaan wordt?


Jij leeft zo te horen nog altijd in een wereld waar geld geen probleem is en budgetbeperkingen niet bestaan?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Ma 28 Jul 2014, 09:55

Je had je argumentatie nog kracht bij kunnen zetten met dat tenenkrommende woord 'fairytalen'.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mojito » Ma 28 Jul 2014, 10:03

Al die zomersluitingen bij elkaar zijn samen bij elkaar de hoognodige grote renovatie. Omdát er tussen 1977 en 2008 bijna niets aan echt groot onderhoud gebeurd is. Natuurlijk, het had allemaal efficiënter en sneller gekund. Maar goed dat is een ander verhaal dat al vaak genoeg besproken en bekritiseerd is.

Ik ben blij dat er al een hoop minder zichtbaars inmiddels voltooid is en dat het meest in het oog springende, het uiterlijk van de stations zelf, er nu ook -eindelijk- aan gaat komen. Los daarvan is het ook een logistiek probleem. Je kunt nu eenmaal niet èn de rails èn het beveiligingssysteem èn de brandveiligheid èn de perronvloeren èn de wanden etc. tegelijk aanpakken.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 28 Jul 2014, 13:06

Het is in elk geval duidelijk dat het nog tot 2020 een groot feest blijft. De AVL gaat er straks natuurlijk ook uit. Maar ja, na zoveel uitval van materieel, te weinig materieel en tig buitendienststellingen de afgelopen jaren zal het me niet verbazen dat de nodige mensen die lijn al lang hadden afgeschreven. :X

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Ma 28 Jul 2014, 13:26

Op de stations waar niks reed had men toch wel wat onderhoud mogen doen tijdens de zomersluiting. Bijvoorbeeld op Overamstel wat toch een beetje een plek is waar je 's avonds liever niet komt, met graffiti enzo.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 28 Jul 2014, 14:21

Dat kan ook gewoon gedaan worden terwijl de metro rijdt.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 28 Jul 2014, 14:35

Dat werd ook niet ontkend volgens mij... Het is op zich praktisch als zulk onderhoud gedaan wordt op het moment dat het station gesloten is en er toch geen gebruik van wordt gemaakt i.p.v. te wachten tot het weer open is. Ook een leuke verassing voor de reiziger wanneer de metro weer rijdt.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Ma 28 Jul 2014, 14:38

In de tunnel doen ze dat expres niet, 'want binnen een maand is alles toch weer volgekalkt'.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 28 Jul 2014, 15:18

Overamstel wordt gewoon regulier schoongemaakt en is er niet beter of slechter aan toe dan andere stations.
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Ma 28 Jul 2014, 15:37

^ De andere metrostations zjn er ook slecht aan toe, bijvoorbeeld spaklerweg.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mojito » Ma 28 Jul 2014, 15:45

Overamstel was alweer een flink aantal jaar geleden opgeleukt met gekleurde keramische tegels. Want oorspronkelijk was alle beton, van trappenhuis en lift, daar kaal in het zicht gelaten. Die keramische tegels hebben inmiddels gedeeltelijk losgelaten (iets wat we ook zien bij diverse viaducten langs de Ringlijn) en dat is voor zover ik weet nog nooit gerepareerd. En dat draagt wel bij aan het gevoel van verwaarlozing en verloedering.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Ma 28 Jul 2014, 15:51

Mojito schreef:d is en dat het meest in het oog springende, het uiterlijk van de stations zelf, er nu ook -eindelijk- aan gaat komen. Los daarvan is het ook een logistiek probleem. Je kunt nu eenmaal niet èn de rails èn het beveiligingssysteem èn de brandveiligheid èn de perronvloeren èn de wanden etc. tegelijk aanpakken.

In de rest van de wereld kan dat wel.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Ma 28 Jul 2014, 16:15

Ik heb destijds te horen gekregen dat de beschadigde vloeren van bepaalde stations ook worden aangepast tijdens de renovatie van de stations. Alleen nu kan het GVB niet de helft van het station sluiten, i.v.m. de M5.
Zullen ze dan de reiziger van A naar B omleiden naar C en dan weer terug naar B?

Is er al wat meer bekend over de planning van de aanpak?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 28 Jul 2014, 16:16

Het is ongeveer bekend in welke volgorde de stations worden aangepakt, maar het zou mogelijk nog kunnen veranderen als gevolg van de aanbesteding die nu loopt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Ma 28 Jul 2014, 16:19

Natorious schreef:Zullen ze dan de reiziger van A naar B omleiden naar C en dan weer terug naar B?

Ja, inderdaad. Kan ook niet anders dan he :) Dit hebben ze een paar jaar geleden (dacht 2009) ook al zo gedaan.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 28 Jul 2014, 16:21

Er is vervangend vervoer beloofd voor de reizigers van de stations Venserpolder, Verrijn Stuartweg en Gaasperplas omdat die stations één ingang hebben.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Ma 28 Jul 2014, 16:32

Ik vind het wel absurd dat de vloeren na (2-4, ik weet het niet meer) jaar weer opgelapt moeten worden.

Beetje hypocriet. Rondrijden met Phileas en duurzaamloze perrons plaatsen. :@

EDIT: Er is een bushalte bij St. Ganzenhoef geplaatst voor Bus 66 ri. A'dam Bijlmer Arena.
Er staat als tijdelijke halte, betwijfel het echter.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 28 Jul 2014, 16:57

marlies schreef:
Mojito schreef:d is en dat het meest in het oog springende, het uiterlijk van de stations zelf, er nu ook -eindelijk- aan gaat komen. Los daarvan is het ook een logistiek probleem. Je kunt nu eenmaal niet èn de rails èn het beveiligingssysteem èn de brandveiligheid èn de perronvloeren èn de wanden etc. tegelijk aanpakken.

In de rest van de wereld kan dat wel.

In Parijs en Londen gaan stations ook gewoon voor een X-aantal maanden dicht om ze op te knappen. In Amsterdam doen ze nu alles in een keer zodat de overlast nu anderhalve maand is in plaats over de gehele lijn meer dan een jaar aanklungelen. Enig probleem waar je in Amsterdam tegenaanloop is dat de aannemers meer tijd nodig hebben dan dat er voor stond of dat de aannemer een volledige scheve schaats rijdt waardoor de tunnel dicht is terwijl er niets gebeurd of de werkzaamheden een heel jaar uitlopen.
Rame à l'approche

NoordZuidlijn
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 16:28

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor NoordZuidlijn » Ma 28 Jul 2014, 17:10

Bee schreef:De tunnel gaat volgens mij in 2016 dicht om de wanden van de stations op te knappen. Maar misschien is de planning recentelijk weer eens omgegooid, zal eens kijken of ik die zo snel nog kan vinden.


Voor de renovatie van de stations is in principe geen buitendienststelling nodig. We verbouwen steeds 5 tot 6 stations tegelijk. Wel zullen wij steeds een toegangen afsluiten om hier aan de slag te kunnen. Bij zoals je al zegt is het bij Venserpolder, Verrijn Stuartweg en Gaasperplas niet mogelijk om deze open te houden aangezien deze maar een ingang hebben.

Hoewel summier, hier is meer info te vinden:
http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... e/planning

Duco Vaillant - Dienst Metro

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Ma 28 Jul 2014, 17:33

Spaklerweg en Van der Madeweg zullen dan in één richting een afsluiting krijgen? En het opknappen van de perrons gebeurt dan gewoon tijdens normale dienstuitvoering?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

NoordZuidlijn
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 16:28

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor NoordZuidlijn » Ma 28 Jul 2014, 17:56

Ardan schreef:Spaklerweg en Van der Madeweg zullen dan in één richting een afsluiting krijgen? En het opknappen van de perrons gebeurt dan gewoon tijdens normale dienstuitvoering?


We willen bij Spaklerweg en Van der Madeweg een tijdelijk brug maken om van het ene naar het andere perron te komen. Zodoende kunnen we eerst de ene entree doen, vervolgens de andere.

Het opknappen van de perrons moet tijdens een normale dienstuitvoering gebeuren.

Duco Vaillant - Dienst Metro


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast