Pagina 144 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 02 aug 2014, 06:46
door Mojito
Gisteren zat ik voor het eerst in (voor mij) lange tijd, zo'n twee maanden, weer eens in de metro, de 50 in dit geval. Het viel me op dat er een aantal CAF's rondrijdt met twee grote rode stippen die onder elkaar op de linkerzijde van de voorruiten van beide bestuurscabines zijn geplakt. Dat was bij alle drie de CAF's het geval die aan elkaar gekoppeld waren tot de trein die ik had. Volgens mij zag ik dat ook bij een trein die de andere kant op ging. Bij andere treinen ontbraken deze stippen, en dan ook bij alle drie de stellen die aan elkaar gekoppeld waren. Weet iemand waar die stippen voor dienen? Zijn die CAF's al aangepast voor iets nieuws (bijvoorbeeld het beveiligingssysteem) en de niet van stippen voorziene wagens nog niet (of andersom)?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 02 aug 2014, 08:25
door hauptbahnhof
Heeft te maken met de koppeldozen die vervamgen zijn mbt de nieuwe Urbalis beveiligigssysteem. Met stip is vervangen. En een nieuwe mag alleen met nieuwe worden gekoppeld.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 03 aug 2014, 13:11
door jesperhaverkamp
De RAR heeft inmiddels op haar website het advies op het concept vervoerplan 2015 gepubliceerd. Wat me opvalt is dat het GVB blijkbaar van plan was ook bus 63 op zondag te schrappen, de nachtbussen op zondag tot en met woensdag te laten vervallen en de kwartiersdienst van de metro niet na 22:00, maar al om 20:00 te laten beginnen.

Het voorstel van de RAR om lijn 230 en 269 op een andere manier te financieren is overgenomen door lijn 230 op te heffen. Verder was de RAR over de meeste aanpassingen niet te spreken, maar daar heeft het GVB niet veel mee gedaan. En eigenlijk moet je daarin ook eerlijk zijn, de RAR lijkt af en toe elke beperking van het OV aanbod te verwerpen, terwijl het soms gewoon ingrepen zijn waarbij het voor de gemeenschapskas toch wel te rechtvaardigen is. Grofmazig OV met een ondersteunende WMO vervoersdienst voor diegenen die slecht ter been zijn is wellicht qua (maatschappelijke) kosten/baten een goede optie. Maargoed, we dwalen af.

En voor de liefhebber ook een advies op het vervoerplan Waterland. AML en Zaanstreek ontbreken nog.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 03 aug 2014, 21:23
door Natorious
Het GVB was van plan om vanaf 22:00 een kwartierdienst in te stellen, maar de RAR raadt aan om vanaf 20:00 een kwartierdienst in te stellen door lege M5 stellen. Ik zou M51 vanaf 20:00 tot Spaklerweg 4x/u rijden en laten aansluiten op óf M53 of 54, die dan wel 6x/u blijven rijden.
Vanaf 22:00 rijden die dan ook 4x/u en sluit de M51 aan op de M53. (Die is dan rustiger dan de 54)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 03 aug 2014, 22:00
door Ardan
Ik zie op facebook ineens een foto van een ex-GVB gelede Jonckheer in Berlijn.. wist niet dat die daar zijn gaan rijden!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 03 aug 2014, 22:14
door marvinkok
Dat is al weer een paar weken dacht ik, op Ersatzverkehr toch,waar ook al eens ex-NLse Amba's hebben gereden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 03 aug 2014, 22:49
door Ardan
Het was inderdaad een foto van die bus op een metrovervangende lijn. Geen zin in uploaden :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 08:34
door Etienne
Dan maar gewoon even een link van een andere fotograaf: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=543C7C31

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 13:55
door NoordZuidlijn
Ik wou even laten weten dat we discussies op OV in Nederland leuk vinden om te lezen. Vandaar dat we ook op onze eigen website aandacht aan jullie besteden.

In een ander topic zag ik dat een paar van jullie dit al was opgevallen.

Groet,

Duco Vaillant - Dienst Metro

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 19:57
door JWM
Verder was de RAR over de meeste aanpassingen niet te spreken, maar daar heeft het GVB niet veel mee gedaan. En eigenlijk moet je daarin ook eerlijk zijn, de RAR lijkt af en toe elke beperking van het OV aanbod te verwerpen, terwijl het soms gewoon ingrepen zijn waarbij het voor de gemeenschapskas toch wel te rechtvaardigen is.
Wat mij betreft had de kritiek van de RAR nog wel wat scherper gemogen. GVB heeft nog niet zo lang geleden de concessie voor 10 jaar gekregen met de komende jaren een aanzienlijke bezuinigingsopgave.

In plaats van echte hervormingen door te voeren komt men nu niet verder dan het schrappen van onrendabele ritten. Dat is te makkelijk en kiezen voor de weg van de minste weerstand binnen de eigen organisatie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:16
door Suus
Bij de metro begint toch een beetje door te schemeren dan de M5-metro's misschien wel een beetje te groot zijn voor de huidige inzet. Beetje laat natuurlijk, maar moet de reiziger nu voor die keuze opdraaien door een lagere frequentie voor de kiezen te krijgen? Wat mij betreft niet, maar de RAR gaat blijkbaar akkoord...

Ik vind dat de RAR ook wel erg snel akkoord gaat met het opheffen van het nachtnet meerdere dagen per week gaat terwijl het nachtnet, toch niet het toonbeeld van efficiëntie, ook nog wel wat beter kan. Want waarom zou je zeven dagen per week met gelede bussen naar de Bijlmer rijden 's nachts als je weet dat die anderhalf keer zoveel brandstof verbruiken als een standaardbus?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:21
door n-evo
Bee schreef:[...] Als je weet dat die anderhalf keer zoveel brandstof verbruiken als een standaardbus?
Is dat echt zo?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:31
door Suus
Een rapport van KPMG van een paar jaar geleden beweerde van wel, maar ik heb het niet direct bij de hand.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:34
door jesperhaverkamp
JWM schreef:Wat mij betreft had de kritiek van de RAR nog wel wat scherper gemogen. GVB heeft nog niet zo lang geleden de concessie voor 10 jaar gekregen met de komende jaren een aanzienlijke bezuinigingsopgave.

In plaats van echte hervormingen door te voeren komt men nu niet verder dan het schrappen van onrendabele ritten. Dat is te makkelijk en kiezen voor de weg van de minste weerstand binnen de eigen organisatie.
Wat voor hervormingen denk je aan?

-Zittende conducteur vervangen door lopende conducteur met open instapbeleid
-Langere trams met een iets lagere frequentie
-Ontvlechten metronetwerk

Maar de echte slag kan pas gemaakt worden als de NZL opent:
-Inkorten/herstructureren lijnen door de IJtunnel.
-Herstructureren tramnet (focus op Oost-West verbindingen; onderscheid 'Plustram' (vrije baan, hoge frequentie) en 'Comforttram')

En dat nachtnet is toch wel een pijnpunt. Vanuit puur kostenoogpunt: volledig opheffen zo t/m wo. Maarja, dat zou je over een hoop dalritten ook kunnen zeggen. Een wereldstad hoort toch wel een 24 uurs OV aanbod te hebben, maar wat herstructureren en efficiëntere materieelinzet kan geen kwaad.

En wat betreft de M5. Is het mogelijk om die toch op te splitsen in twee driewagenstellen i.p.v. deze lange zesdelige rupsen. Dan kun je vanaf pak 'm beet 20:00 met halve stellen rijden en toch een aantrekkelijke frequentie blijven rijden. Of misschien toch voort maken met onbemand rijden. Of zeg ik nu iets heel engs? :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:40
door Korot
Halve m5'en is inderdaad iets engs. De twee helften van een m5 hebben elk nl. slechts 1 cabine, en de andere zijde is volledig open. Rondrijden met een halve m5 lijkt mij dus niet bepaald veilig. :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:43
door jesperhaverkamp
Haha, ja dat zeker.

Bedoelde meer of het technisch mogelijk is om een zesje te splitsen, beide helften van een cabine te voorzien en dus twee driewagenstellen te creëren. Dat is ingrijpend, maar over de totale levensduur (aannemend dat ze even lang mee gaan als de zilvermeeuwen) zou het best kunnen lonen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 23:48
door JWM
En dat nachtnet is toch wel een pijnpunt. Vanuit puur kostenoogpunt: volledig opheffen zo t/m wo. Maarja, dat zou je over een hoop dalritten ook kunnen zeggen. Een wereldstad hoort toch wel een 24 uurs OV aanbod te hebben, maar wat herstructureren en efficiëntere materieelinzet kan geen kwaad.
Wat mij betreft rijdt het dagnet doordeweeks gewoon een uurtje langer door en begint het een uurtje eerder. Natuurlijk uitsluitend de belangrijkste lijnen en de frequentie mag best iets lager dan voor 12u. In de weekenden loopt dat gewoon de hele nacht door. GVB had toch zelf ook wat vage plannen voor een nachtmetro?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 23:53
door Hainje
marlies schreef:Geinig, maar hopen dat het niet tot al te veel kinderziektes gaat leiden :P
of juist wel. dan heeft het op afstand detecteren meer nut. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 00:15
door Suus
Nou, als ik naar het nachtnet (en de randen van het dagnet) kijk heeft het nu een aantal problemen:

Het probleem van het dagnet is dat het in de buitenwijken begint en in de buitenwijken eindigt. In het centrum zijn de eerste ritten naar buiten toe veel later dan andersom, en de ritten naar de buitenwijken beginnen in het centrum en soms zijn die pas als het verkeer naar het centrum alweer is gestopt. Dat gaat niet altijd gelijk op met de wensen die er bij de reizigers zijn

Voor de incidentele reiziger is het nachtnet onhandig dat je een speciaal product op je kaart nodig hebt om op saldo te kunnen reizen of dat je een flinke hoeveelheid contant geld bij de hand moet hebben. Voor de korte afstanden is het bovendien al snel erg duur.

Bovendien is er een belangrijke hiaat in het nachtnet. Als je kijkt naar de samenstelling van de reizigers in de nachtbussen, dan zijn dat eigenlijk vier groepen: uitgaanspubliek dat naar huis/hotel wel (vooral in het weekend), mensen die een vroege/late dienst hebben (in de horeca en de zorginstellingen), vage gasten (zoals ik) en mensen die naar Schiphol willen, zowel werknemers als reizigers. En voor die laatste groep is het nachtnet nu onhandig, want je moet bijna overal eerst naar Centraal en dan maar hopen dat je een goede aansluiting hebt op het nachtnet naar Schiphol. Daar valt echt nog wel het nodige te halen. Een buslijn die dwars door de stad loopt van/naar Schiphol waarop de nachtbussen een goede en gegarandeerde aansluiting bieden zou bijvoorbeeld het nodige kunnen schelen. Nu heeft alleen Nieuw-West een nachtbus naar Schiphol (369) en vanaf Bijlmer ArenA vertrekt via de Oranjebaan in Amstelveen een nachtbus naar Schiphol (N30). Laat lijn 369 bijvoorbeeld vanaf Noord rijden, lijn N30 op Gaasperplas beginnen en dan een lijn vanaf IJburg via de route van bus 65 naar de A10 en Schiphol. Zo kan je ook in het oosten een goede verbinding naar Schiphol maken. In het nachtnet kan je dan misschien wat verbindingen die erg parallel lopen beperken.

Ik ben zelf geen voorstanden van een nachtmetro. Een net van nachtbussen heeft het voordeel dat je veel fijnmaziger de stad kan bedienen en mensen vlakbij hun deur kan afzetten. Veel mensen en echt niet alleen vrouwen voelen zich in het donker niet zo veilig en dan zijn de kortere loopafstanden een flinke plus.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 00:46
door JWM
Lijn 197 van Schiphol Sternet rijdt 's nachts ook (als N97). Er zijn in de vroege ochtenduren overigens wel spitslijnen richting Schiphol, GVB introduceert in dit nieuwe vervoerplan zelfs een nieuwe vroege ochtendroute naar Schiphol.

In het punt van de nachtmetro kan ik je wel gelijk geven. 53/54 dekt de Bijlmer niet helemaal af en ook bij de NZ/lijn zouden aansluitende busdiensten nodig zijn in Noord en bij station Zuid.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 09:28
door Meltrain
Bee schreef: Ik ben zelf geen voorstanden van een nachtmetro. Een net van nachtbussen heeft het voordeel dat je veel fijnmaziger de stad kan bedienen en mensen vlakbij hun deur kan afzetten. Veel mensen en echt niet alleen vrouwen voelen zich in het donker niet zo veilig en dan zijn de kortere loopafstanden een flinke plus.
Het voordeel van een nachtmetro is wel dat je dan overdag op de fiets naar een metrostation kunt en 's nachts weer makkelijk terug kunt komen op dat metrostation om vervolgens op de fiets naar huis te gaan.
Op de fiets voel ik me in het donker een stuk minder onveilig dan wanneer ik moet lopen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 10:46
door JWM
In de Bijlmer fietst niemand :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 10:55
door Suus
En ze doen ook geen moeite om dat te verbergen, station Bijlmer ArenA heeft bijvoorbeeld geen gratis fietsenstalling, alleen een paar verspreide rekken die eigenlijk niet voor het station bedoeld zijn...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 11:05
door Obus
In de Bijlmer hoor je op rokende, opgevoerde scootertjes te rijden om daarmee oude omaatjes te beroven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 05 aug 2014, 11:37
door Suus
Nee. In de Bijlmer heb je een snorder die je altijd kan bellen.