Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Er reed vandaag weer een M5 op de M50 in dienst, met defecte koersrol voorop. Er reed ook een treinstel buiten dienst met een defecte koersrol achterop. Dacht dat het software probleem inmiddels wel was opgelost.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Zomerdienst is voorbij dus er rijden doordeweeks weer planmatig 4 M5'en op lijn 50 en 8 op lijn 53/54. Dat laatste is dus wel verhoogd.

Maar hoe kom je er nou bij dat de problemen zijn opgelost?
Ik zag wel een M5 van het weekend rijden zonder lijnnummer in de displays voorop. De film aan de voorkant stond wel goed.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Op hierzijnwij.nu legde ze uit dat die analoge rollen i.v.m. een softwareprobleem regelmatig niet goed aangestuurd werden. Ze gaven toen aan dat Alstom er mee bezig is en dat het binnenkort opgelost zou worden met een software update. Maar wishful thinking dus.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Bakpapier schreef:Puremerend en Weesp is nou ook weer niet zo ver buiten Amsterdam, vooral die laatste is een verlenging met misschien twee extra stations wat toch flink winst zou kunnen opleveren voor de regio.
Want bus 49, die 2x/u tot 19:00 rijdt, kan de huidige drukte écht niet meer aan. (Zei hij heel sarcastisch)
Enige winst die je creëert is tijdswinst. Qua financiën zullen ze alleen maar verliezen op deze verbinding. En dan spreek ik alleen over Weesp.
Kunnen ze geen regiotram aanleggen in Waterland :')?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Op hierzijnwij.nu legde ze uit dat die analoge rollen i.v.m. een softwareprobleem regelmatig niet goed aangestuurd werden. Ze gaven toen aan dat Alstom er mee bezig is en dat het binnenkort opgelost zou worden met een software update. Maar wishful thinking dus.
Binnenkort is niet vandaag of morgen maar simpelweg ze zijn er mee bezig. Een beetje geduld zal zeker niet erg zijn toch? Bovendien, lig je er wakker van? De M5 rijdt en je kunt ermee reizen i.p.v. met een oudere metro. Dat is genoeg toch?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Geert »

Het lijkt me wel fijn als de reisinformatie op orde is, niet?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Inderdaad niet een issue waar ik wakker van zou liggen, maar slordig is het wel. Ik zal de discussie over de zin en onzin van analoge koersrollen anno 2014 even laten voor wat 'ie is.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Zou het mogelijk zijn om trams te laten rijden over de Schellingwouderbrug? Dan zou Noord d.m.v. een tram kunnen worden verbonden met het muiderpoortstation. bijvoorbeeld door tram 3 door te trekken. De tram zou kunnen eindigen op een van de nieuwe metrostations, zodat die iets meer aanvoer hebben van reizigers.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ik weet niet of de Schellingwouderbrug een tram zou kunnen dragen. Los daarvan staat die brug vaak open, waardoor het een onbetrouwbare schakel in het tramnet zou zijn. Bovendien rijdt er al een bus tussen Noord en Oost/het Muiderpoortstation die volgens mij nou ook weer niet zo vol zit dat vertramming nodig is.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Ach, in Rotterdam sta je ook regelmatig voor de erasmusbrug met de tram.

Ik weet niet hoe vol die bus zit, als dat niet zo is dan is het inderdaad niet nodig, maar een tram zou natuurlijk ook reizigers kunnen trekken omdat het comfortabeler is, bijvoorbeeld. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er in Noord geen trams rijden. Indien dit project kans zou maken, dan lijkt doortrekking van tram 3 het meest logisch, dan krijg je een soort halve ringlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Bus 37 voldoet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Bus 37 is nog best druk hoor, gaat zat mee naar de overkant.. Rijdt bovendien niet voor niks elke 10 minuten geleed.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:Binnenkort is niet vandaag of morgen maar simpelweg ze zijn er mee bezig. Een beetje geduld zal zeker niet erg zijn toch? Bovendien, lig je er wakker van? De M5 rijdt en je kunt ermee reizen i.p.v. met een oudere metro. Dat is genoeg toch?
Direct op deze tour gaan hoeft echt niet mister. Het viel me enkel op (dit is immers de "De alledaagse eigenaardigheden van het GVB" thread), that's all en nee lig er niet wakker van. Dat die treinen puur rijden is niet genoeg. Verwacht bij nieuwe metro's dat de informatiesystemen goed functioneren, wat ook niet het geval was. In 1 helft stond weer eens alles op zwart. Hoe lang rijden de M5's inmiddels inclusief testfase?

Wat wel ernstig was was dat een vent daar helemaal hardop op zat te flippen. Dat vond ik persoonlijk beetje overdreven (heb dat ook gezegd tegen 'm). :P

Aangepast: typo.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 19 aug 2014, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Bus 37 voldoet.
Toch is deze conclusie wel een beetje snel getrokken, want de bus rijdt toch wel 6x per uur in de spits. Dat is vrij veel, en het zijn frequenties waarbij toch op zijn minst mag worden gekeken naar vertramming. Je hebt verder ook bus 245, bijvoorbeeld. De tram zou helemaal naar Molenwijk kunnen gaan. Dan kun je vanuit heel Noord gemakkelijk bij de metro komen, en ook bij muiderpoort/amstel.

Mocht de Schellingwouderbrug een tram kunnen dragen, lijkt het me zeker het overwegen waard om tram 3 door te trekken (of een hele nieuwe tramlijn in te stellen die op Amstel eindigt vanaf molenwijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Er zijn in Amsterdam buslijnen die ook geleed rijden en in de spits nog vaker dan 6x/uur rijden. Lijn 37 is buiten de spits niet druk, de kosten van de aanleg van een tram zullen niet opwegen tegen de nadelen. En tram 3 komt niet bij het Amstelstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ik denk dat er urgentere projecten in aanmerking komen voor vertramming, zoals bus 15 of 21. Die zijn dan ook opgenomen in de Investeringsagenda OV voor de komende 10 tot 20 jaar. Deels kan daarbij ook gebruik gemaakt worden van al bestaande trambanen - andere delen zullen nieuw aangelegd moeten worden.

Het tracé van bus 37 staat als verbinding tussen Noord en Oost overigens ook op de kaart als 'plusbus'. Dat wil zeggen dat ook hier op termijn verbeteringen ten behoeve van de doorstroming en capaciteit te verwachten zijn. Meer vrije busbaan, prioritering bij kruisingen en verdere frequentieverhogingen lijken mij dan afdoende. Eventueel kun je dubbelgelede bussen inzetten.

Een trambaan is nu eenmaal duur in aanleg en onderhoud. Hetzelfde geldt voor trammaterieel. Voordat je daartoe overgaat moeten de bestaande oplossingen dan ook helemaal uitgenut zijn en geen verdere groei meer kunnen opvangen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Er zijn in Amsterdam buslijnen die ook geleed rijden en in de spits nog vaker dan 6x/uur rijden. Lijn 37 is buiten de spits niet druk, de kosten van de aanleg van een tram zullen niet opwegen tegen de nadelen. En tram 3 komt niet bij het Amstelstation.
Daarom zei ik ook dat men ook een volledige nieuwe tramlijn kan laten rijden, ipv tram 3. " (of een hele nieuwe tramlijn in te stellen die op Amstel eindigt vanaf molenwijk)."

Als er straks bussen uit Purmerend bij Buisklotermeerplein gaan eindigen, wordt een tramlijn hier misschien nog iets meer belangrijk. Al is de metro dan misschien sneller naar Amstel (maar niet naar muiderpoort, dus daarvoor zou een tram wel winst zijn).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

De reizigersstroom Purmerend-Muiderpoort is dan ook enorm... :mrgreen:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Heel noord + een klein beetje purmerend naar Muiderpoort lijkt me niet de kleinste reizigersstroom nee.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ik zou va banque gaan en meteen een maglevlijn aanleggen. 500 kmh zonder tussenstops. *O*
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Geert schreef:Het lijkt me wel fijn als de reisinformatie op orde is, niet?
De metro's tonen voorop de metro gewoon het lijnnummer in de bestemmingsdisplay dus het is niet zo dat als de metro aankomt je niet ziet welke lijn hij is.
n-evo schreef: Direct op deze tour gaan hoeft echt niet mister. Het viel me enkel op (dit is immers de "De alledaagse eigenaardigheden van het GVB" thread), that's all en nee lig er niet wakker van. Dat die treinen puur rijden is niet genoeg. Verwacht bij nieuwe metro's dat de informatiesystemen goed functioneren, wat ook niet het geval was. In 1 helft stond weer eens alles op zwart. Hoe lang rijden de M5's inmiddels inclusief testfase?

Wat wel ernstig was was dat een vent daar helemaal hardop op zat te flippen. Dat vond ik persoonlijk beetje overdreven (heb dat ook gezegd tegen 'm). :P

Aangepast: typo.
Ik geef alleen maar aan dat het een non-info is. Sinds het begin werkden die lijnfilms niet naar behoren. Dus ik vraag me af hoezo het opvalt en het weer benoemd moet worden. Denk dat je eerder moet benoemen als je een metro ziet met alles werkend.

Trouwens, noem 1 metro/tram-type die het vanaf het begin goed heeft gedaan. (en kom niet met zilvermeeuw :wink: )

Ik denk overigens ook dat eerst andere problemen worden aangepakt die eventuele uitval van het materieel voorkomen i.p.v. lijnfilms. Dat komt t.z.t. wel.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Alargule schreef:Ik zou va banque gaan en meteen een maglevlijn aanleggen. 500 kmh zonder tussenstops. *O*
Was de azijn lekker?

Wat betreft de lijnfilms; ik zie net zo vaak correcte als foute lijnfilms op de metro's. Ik kijk gewoon op de borden op de metrostations. Overigens vallen daar ook soms letters weg (zo zag ik eens Isola in plaats van Isolatorweg).

Het lijnnummer klopt sowieso altijd, alleen de richting maar in 50% van de gevallen. Dit kan voor de eerste keer verwarrend zijn als je een dagje amsterdam doet. Maar de meeste reizigers reizen er toch regelmatig en je kunt het altijd aan iemand vragen, op de borden kijken of naar de omroep luisteren (die het echter in minder dan 50% van de gevallen doet, haha).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik heb er geen problemen mee dat je overal slagroom spuit Bakpapier, maar doe er dan tenminste suiker in. Nu worden topics een voor een bedolven onder een laag wensplannen zonder een cruciaal onderdeel: een goede doordachte onderbouwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Ik heb er geen problemen mee dat je overal slagroom spuit Bakpapier, maar doe er dan tenminste suiker in. Nu worden topics een voor een bedolven onder een laag wensplannen zonder een cruciaal onderdeel: een goede doordachte onderbouwing.
Wat voor onderbouwing wil je nog meer dan?

- de busfrequentie is vrij hoog (tot 6x per uur)
- de bussen zijn redelijk goed bezet
- of de brug een tram aankan kan ik ook niet uitzoeken, ik ben geen civiel technicus. maar er lijkt mij een redelijke kans dat dit wel moet kunnen
- er lijkt genoeg reizigerspotentieel te zijn, zeker ook omdat een gebied zonder tram ontsloten gaat worden, en door busaansluitingen bij buikslotermeerplein en molenwijk
- de tram kan in Noord dienen als toevoerlijn voor de metro

Moet ik nu mn helmpie op doen en de brug gaan onderzoeken of hij het gewicht van een tram gaat dragen?

Slagroom is lekkerder dan azijn ;)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Bakpapier schreef:Was de azijn lekker?
:lol:

Tsja, je maakt het voor mij ook wel erg verleidelijk. Patroon dat ik inmiddels begin waar te nemen:
  1. Je laat een proefballonnetje op
  2. Andere forummers - waaronder ondergetekende - komen met een onderbouwing waarom je proefballonnetje niet realistisch is/niet relevant is/anderszins de nodige haken en ogen heeft
  3. Je komt met een tegenargument dat vooral dient om je proefballonnetje in de lucht te houden
  4. Punten 2 en 3 herhalen zich, waarbij je eigen argumenten er puur op zijn gericht je proefballonnetje maar in de lucht te houden en inhoudelijk dus ook steeds vreemder worden en hoe langer hoe minder bijdragen aan de relevantie van je idee
Prima dat je hier met een hagelgeweer komt schieten - ik raap de kogeltjes graag voor je op. Maar het lijkt je ook vooral om het schieten te gaan en niet om de vraag of de ideeën die je erop nahoudt ook wel enige aansluiting bij de realiteit hebben.

Enfin. Misschien moesten we dit topic dan maar 'De alledaagse eigenaardigheden van Bakpapier' dopen :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten