Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Zolang de discussie inhoudelijk blijft is het toch prima? Daar is het een forum voor. Azijn drinken kun je ook ergens anders doen. Ik waardeer zeker de tegenargumenten tegen mijn plan, maar wat ik tot nu toe vooral heb gehoord is nu ook weer niet denderend, en ik denk dat mijn plan zeker niet meteen het IJ in gegooid hoeft te worden.

- Het is nu ook weer niet zo druk - tsja, het zit een beetje op het randje inderdaad, maar ik heb argumenten gegeven waardoor het aantal reizigers potentieel kan groeien.
- De brug is misschien niet sterk genoeg - ik betwijfel dat, maar onderzoek zou het moeten uitwijzen. Vroeger reed er veel meer verkeer over de brug dus het lijkt me dat hij wel tegen een stootje kan (vroeger bestond de zeeburgertunnel nog niet).
- Onbetrouwbare dienstregeling door brugopeningen: de Brug zou gesloten kunnen blijven in de spits, en men kan een aparte lijn aanleggen molenwijk - buikslotermeerplein - schellingwouderbrug - muiderpoort - amstelstation, in plaats van de bestaande lijn 3 doortrekken, zodat enige vertraging niet meteen een ramp is qua aansluitingen en dergelijke. In Rotterdam zit je ook met de opengaande erasmusbrug wat wordt geaccepteerd.


Nog meer?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ik zie er weinig heil meer in op dit detailniveau met je in discussie te gaan. Misschien iemand anders wel.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:Ik geef alleen maar aan dat het een non-info is. Sinds het begin werkden die lijnfilms niet naar behoren. Dus ik vraag me af hoezo het opvalt en het weer benoemd moet worden. Denk dat je eerder moet benoemen als je een metro ziet met alles werkend.

Trouwens, noem 1 metro/tram-type die het vanaf het begin goed heeft gedaan. (en kom niet met zilvermeeuw :wink: )

Ik denk overigens ook dat eerst andere problemen worden aangepakt die eventuele uitval van het materieel voorkomen i.p.v. lijnfilms. Dat komt t.z.t. wel.
Dat het non-info is bepaald jij? Waarom ik het benoem heb ik net uitgelegd: er werd de indruk gewekt op hierzijnwij.nu dat het snel opgelost zou worden. Heb verder al ruim een maand in geen M5 gezeten (en gezien) omdat ik met de metro alleen met de M50 reis. Dus zodoende viel het mij op dat die rollen nog steeds niet goed functioneren en de helft van de trein op zwart stond.

Heb even gegoogled: het eerste treinstel hebben we ruim twee jaar geleden ontvangen. Denk dat je als reiziger inmiddels wel mag verwachten dat zoiets basics als halteinformatie en lijnnummer naar behoren functioneren.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

HEt gros van de reizigers interesseert het geen bal. Het gros van de hobbyisten wel. Ook ik irriteer me eraan maar ik wacht gewoon geduldig en geniet van het feit dat lijn 50 weer met M5 rijdt.
De normale passagiers vinden het prima als de metro op tijd aan komt rijden en weer vertrekt (het liefst terug in de tijd :wink: ). Bovendien, het staat op de PID aangegeven, het wordt op het perron omgeroepen *duikt weg voor VIRM*, het staat aan de zijkanten van de metro en tegenwoordig ook nog op de bestemmingsfilm voorop welke lijn het is. Dus de informatiebehoefte van de passagier is dubbel en dwars vervuld.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Denk dat je als reiziger inmiddels wel mag verwachten dat zoiets basics als halteinformatie en lijnnummer naar behoren functioneren.
Dat mag je verwachten ja, maar de realiteit plooit zich helaas niet altijd naar jouw verwachtingen. Bummer, maar het zij zo. Ik heb de reactie op hierzijnwij.nu er even bij gezocht:
De storingen worden gedeeltelijk veroorzaakt door kinderziektes met de M5. Zonder al te technisch te willen worden, heeft het te maken met een verschil tussen digitale en analoge informatievoorziening en moet worden opgelost via een ingewikkelde software-aanpassing. Daar wordt samen met de leverancier hard aan gewerkt. Als het meezit kan die komende maand worden aangebracht in de M5′s. Dan zou dat probleem opgelost moeten zijn.
Volgens mij was het probleem van interfacing tussen digitale en analoge systemen ook de reden waarom de M5 überhaupt later in dienst werd genomen dan oorspronkelijk gepland. De digitale beveiligingsssystemen in de Metropolis konden maar geen vriendjes worden met de analoge systemen 'langs de baan'. Het lijkt me ook knap lastig om een ananloog systeem dat zijn roots eind jaren '70 heeft goed te laten samenwerken met een digitaal systeem anno nu. 'Oplossing' die de M5 uiteindelijk alsnog de baan op bracht was, voor zover ik het heb begrepen, het dan maar geheel uitschakelen van het digitale systeem dat er door de fabrikant was ingebouwd, en te werken met een vervangend analoog systeem.

Wellicht dat de koersrollen ook door een analoog systeem worden aangestuurd en de systemen die in de Metropolis zijn ingebouwd daar ook niet mee overweg kunnen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Alargule schreef:Ik zie er weinig heil meer in op dit detailniveau met je in discussie te gaan. Misschien iemand anders wel.
Doei dan, en veel plezier met de azijn *O*

Overigens is onjuiste bestemmingsinformatie op een metrostel minder erg dan op een bus, omdat je bij de metro aan het perron kan zien waar hij heengaat.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:HEt gros van de reizigers interesseert het geen bal.
En dat heb je dus mis. Je hoort er de laatste tijd steeds vaker commentaar op van reizigers. Heb zelfs al paar keer mee mogen maken dat iemand de bestuurder er op aansprak.
Alargule schreef:Dat mag je verwachten ja, maar de realiteit plooit zich helaas niet altijd naar jouw verwachtingen
Zie boven. Kennelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Jongens, die bakken staan nu al twee jaar hier op de baan en zijn daarvoor uitvoerig (mag ik hopen) in la France getest. Slaat nergens meer op dit.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Kennelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Jongens, die bakken staan nu al twee jaar hier op de baan en zijn daarvoor uitvoerig (mag ik hopen) in la France getest. Slaat nergens meer op dit.
Je bent ongetwijfeld niet de enige - je verhaal dat reizigers de bestuurders daarop aanspreken kan ik echter niet verifiëren. Ik ben geneigd hierin eerder met hauptbahnhof mee te gaan. Het merendeel van de reizigers kan ook uit de informatiedisplays boven de perron of aan de zijkanten van de trein wel afleiden waar deze heengaat en zal bovendien veel te druk met andere zaken bezig zijn dan met niet goed functionerende koersrollen. Dat dat geen excuus vormt voor gebrekkig functioneren ben ik dan weer met je eens.

Overigens kun je dit soort dingen niet testen op een achterafgelegen fabrieksterreintje in Frankrijk. Daar zit immers niet hetzelfde (analoge) beveiligings- en informatiesysteem op de baan als in Amsterdam...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Ik als reiziger kan zeggen: heb nog nooit gezien dat iemand erover klaagt, het boeit mij ook geen fl***er, het is alleen een beetje verwarrend voor toeristen that's all. Men zou het tijdelijk kunnen oplossen door gewoon een papiertje op te hangen met de juiste bestemming (maar volgens een ander forumlid is het natuurlijk v'e'el te veel werk om een papiertje mee te nemen in bus, tram of metro... :lol: )

Vooral de reisinformatie op de perrons is nodig aan digitalisering toe, want die bakken izjn niet meer van deze tijd. Waarom niet dezelfde bakken als op de NS stations? (niet dat dat nu zo geweldig werkt, maar ok...)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Die PID's gaan de komende jaren vervangen worden door LCD-schermen.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

About time. Ik hoop dat men er dan ook voor kiest de verwachte aankomsttijd niet als kloktijd, maar als 't min'-tijd aan te geven, oftewel niet:

[M53 Gaasperplas ДДД_ 09:53]

maar wel:

[M53 Gaasperplas ДДД_ 3 min]
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Bakpapier schreef:Ik als reiziger kan zeggen: heb nog nooit gezien dat iemand erover klaagt, het boeit mij ook geen fl***er, het is alleen een beetje verwarrend voor toeristen that's all.
Ik heb ooit op de ringlijn meegemaakt dat een toeristenkoppel naar Reigersbos reisde, terwijl ze van plan waren om over te stappen op Van der Madeweg. Welk materieel betrof het? Perféct werkend M5 ;)

En Bakpapier, dat van azijn tegen Alargule slaat helemaal nergens op. Hij is helemaal niet zuur bezig, hij is in tegenstelling tot jou realistisch bezig. Ik kan niet bevatten hoe een metro naar Purmerend rendabel kan zijn, laat staan een metro naar Weesp.
Het is goed om creatief te denken over nieuwe vervoersverbindingen, etc. Dat is één van de redenen dat dit forum er is. Dan hoor je elkaar ook te respecteren, ook als je kritiek krijgt, die je wel kan verwachten als je met dat soort ideeën aankomt.
Onderbouw je argumenten en ga niet iemand zitten afzeiken die kritiek levert.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Ik onder bouw mijn argumenten ook.

---

Vandaag een metro ergernis. De metro van .40 reed niet, stond er. Maar hij kwam we voorbij met bestemming niet instappen. Dus ik nam een metro later, kon net mn overstap halen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Daniel »

Zeg, willen jullie deze discussie over argumentatie en ergernissen over gebruikers niet openbaar in een topic voeren. De juiste procedure is ofwel per PB of een melding bij het beheer maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Het merendeel van de reizigers kan ook uit de informatiedisplays boven de perron of aan de zijkanten van de trein wel afleiden waar deze heengaat en zal bovendien veel te druk met andere zaken bezig zijn dan met niet goed functionerende koersrollen. Dat dat geen excuus vormt voor gebrekkig functioneren ben ik dan weer met je eens.
Behalve dan dat de lichtkranten op de zijkanten ook plat liggen of alleen een 'M' weergeven als binnen alles op zwart staat. :P
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door tgv2 »

Vanochtend blijkbaar materieeltekort op de 51. Er reden tenminste 4 enkele stelletjes rond :neg:
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door van020 »

GVB heeft het probleem tijdelijk opgelost met geweldige scrollende films met " M54 Centraal station". Koersrollen zijn daarvoor overbodig en die vast gehaakte / geel-zwarte koersrollen weerspiegelen toch precies het imago van de Amsterdamse metro. Had iemand beter verwacht dan???

Weetje de volgende keer wanneer je een zo metro ziet moet je gewoon glimlachen en bedenken "typisch Amsterdams"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Bij de gratie hauptbahnhofs zal ik de volgende info verstrekken: :wink:

Zat zojuist in een M5 waarbij alles naar behoren functioneerde en goed stond.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Kijk, daar heb ik wat aan. Nou ja, niet echt, maar dat is een afwijking op wat we gewend zijn.

Over die M op de binnen- en buitendisplay... Het is niet zo dat als de lijnfilm wel goed staat de rest op M. M is simpelweg geen missie ingesteld dus lijnfilm moet dan op dwangstrepen en de rest staat er een M.

Ik ga waarschijnlijk weer iemand boos maken maar ik geef toch mijn mening:
We zijn allemaal passagiers van de metro. Het is idd knullig dat niet alles naar behoren werkt maar jah, dat gebeurt nou eenmaal. Maar als passagier heeft niemand de plicht om jou een tot in de details uitgewerkt antwoord te geven waarom die displays niet werken. Je hebt wel het recht om te vragen uiteraard. En wat ik dus hier en nog erger op Hier zijn wij nu (vooral ene "Tim"... :roll:) zie is dat het lijkt alsof sommige mensen degene zijn die het materieel zelf gekocht hebben en nu verhaal komen halen. Ze weten de reden al maar het moet perse zo uitgebreid mogelijk worden herhaald.

Dus laat het gewoon zn beloop gaan en je gaat vanzelf zien als alles gewoon werkt (of dat het over 20 jaar nog steeds scrollende bestemmingsdisplays zijn).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

hauptbahnhof schreef:(vooral ene "Tim"... :roll:)
Die maakt het inderdaad wel heel bont. Ook nu er mogelijk heel misschien eventueel weer nieuw uitstel komt op de geplande opleverdatum van de Noord/Zuidlijn gaat 'ie weer helemaal los alsof het het einde van de wereld is. Wat je zegt: het lijkt haast persoonlijk. Het zou bijna grappig zijn, als het niet zo treurig was :P
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Frist things first hauptbahnhof: m'n laatste reactie was een grapje om de discussie wat te ontladen. *O*

Inhoudelijk: denk dat sommige mensen het gedoe rondom de Amsterdamse metro beetje zat zijn. Een discussie op hierzijnwij.nu over een vertraging van een maand extra of displays die het niet doen gaat al lang niet meer alleen daarover. Het is de pile-up van gedoe waarmee reizigers te maken hebben en waar geen einde aan komt. Snap ergens wel dat de gemoederen dan wat hoog oplopen. Alles duurt maar, moddert voort en is heel lastig zonder dat er een einddatum bekend is. Als het echt alleen maar om die M5's gaan die inmiddels al 2 jaar op de baan staan met haperende schermen was er nooit zo'n heisa om ontstaan. Denk ik dan. :D

Een goede vriend van me kijkt al sinds 2003 op de bouwput van station De Pijp uit. Die explodeerde ook toen ie hoorde van nog weer een mogelijke vertraging na de laatste tijd vooral gehoord te hebben dat alles goed liep. Als zo'n Tim hetzelfde uitzicht heeft snap ik de emotie wel. Er is een hoop aan de hand rondom de metro en het einde wordt telkens opschoven of is niet bekend.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

...maar er gaat ook een hoop wél goed:
  • Het overgrote merendeel van de metroreizigers komt iedere dag weer zonder noemenswaardige problemen op de eindbestemming aan
  • De instroom van het M5-materieel verloopt vrij geruisloos. Op wat problemen met de koersrollen na werkt alles aan die metro gewoon naar behoren
  • De vervanging van systemen en onderbouw van de Oostlijn is inmiddels zo goed als gereed, waarmee ook die lijn er weer jaren tegenaan kan
  • De renovatie van de stations van de Oostlijn gaat dan eindelijk beginnen
  • Het bouwen van de boortunnels van de Noord/Zuidlijn is zonder noemenswaardige incidenten verlopen en zelfs sneller voltooid dan vooraf werd gepland
  • De Noord/Zuidlijn is in ruwbouw zo goed als gereed
  • De nieuwe stationshal onder het CS is inmiddels opgeleverd (m.u.v. het gedeelte voor de NZ-lijn uiteraard)
  • De communicatie tussen overheid en burger is na het debacle in 2008 bij de Vijzelgracht zienderogen verbeterd. Daar hebben we o.a. hierzijnwij.nu aan te danken, waar iedereen naar hartelust kan reageren, vragen kan stellen en heel vaak ook op korte termijn een antwoord krijgt
  • etc. etc. etc.
Punt is: zolang dingen goed gaan hoor je daar niemand over, want 'dat is toch vanzelfsprekend'. Terwijl er ondertussen achter de schermen iedere dag weer hard aan gewerkt moet worden om het dagelijkse metrobedrijf aan de gang te houden, nieuwe metrolijnen te bouwen en het netwerk voorbereid te houden op de toekomst. Dat daar verkeerde besluiten bij worden genomen, fouten worden gemaakt, spaanders vallen en dat dat ongetwijfeld soms ook verwijtbare oorzaken heeft: klopt helemaal. Maar probeer een en ander wel een beetje in balans te zien. Het 'gejammer' - ik kan het niet anders noemen - van de 'Tims' op hierzijnwij.nu hangt mij zo onderhand ook de keel uit. Ik moet zeggen dat ik mijn petje ook afneem voor alle mensen die achter hierzijnwij.nu een uitvoerende functie vervullen. Ze blijven immers reageren en ze blijven beleefd. Maar ik kan me goed voorstellen dat ook daar achter de schermen de reaguurders soms hevig worden vervloekt.

Voor sommige mensen kun je het gewoon nooit goed doen. Helaas zijn dat vaak wel dezelfde mensen die het meest vocaal hun onvrede uiten en daarmee in de media in belangrijke mate bijdragen aan de algemene beeldvorming.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Daar heb je zeker een punt. Klagers zijn altijd oververtegenwoordigd en tevreden mensen hoor je veel minder. De verhoudingen daartussen is compleet scheef, vooral online. Bij die lijst van je kan je net zo'n waslijst er tegenaan gooien van dingen die volledig in de soep gelopen zijn. Voor het laatste is altijd meer aandacht. Dat is soms jammer, mee eens. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik was als klant wel zeer teleurgesteld in de zomerdienst moet ik zeggen. De verdeling van de dienstregeling in de tunnel was opnieuw hopeloos en omdat er vooral oude metro's werden ingezet kwam het geregeld voor dat er ook na tien uur 's avonds nog veel mensen moesten staan in de metro. De punctualiteit van de metro was zowaar wel op orde tijdens de vakantie, tijdens de werkzaamheden eerder deze zomer leek op tijd rijden nog een onhaalbare opgave.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Idd. Wat de zomerdienst (na de werkzaamheden) betreft vond ik het ook dramatisch, al had ik weinig last ervan en dus geen kwartier wachttijd heb maar max 10 min als ik vauit cs kom, en ik kan ook met de Sprintertjes van NS.

Ik denk dat het volgend jaar sowieso anders zal zijn tijdens de werkzaamheden omdat de metro tijdens de gehele zomerdienst op z'n gat ligt.

Ik merkte wel dat veel mensen (zowel hier als mensen om me heen) die falikant tegen het ontvlochten metronet waren nu ineens toch liever dat netwerk hebben met hogere frequentie. Dan maar geen aansluitingen.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 42 gasten