De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 03 Sep 2014, 16:45

Hainje schreef:Wat? :')

Weesperplein moest ook dienen als schuilkelder voor wanneer de bom viel. :P

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Wo 03 Sep 2014, 16:56

Gezien het licht van die tijd eigenlijk nog niet eens zo'n hele gekke actie.
Wellicht dat het toch ooit nog van pas komt (al hoop ik natuurlijk van niet).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor waldo79 » Wo 03 Sep 2014, 17:43

Verwacht niet veel heil van schuilkelders ;)
Mij best :)

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Wo 03 Sep 2014, 17:50

Hainje schreef:Gezien het licht van die tijd eigenlijk nog niet eens zo'n hele gekke actie.
Wellicht dat het toch ooit nog van pas komt (al hoop ik natuurlijk van niet).

De panelen in het dak zijn toch ook omgedraaide tafels?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 03 Sep 2014, 19:17

Klopt :) Twee andere ondergrondse stations (uit mijn hoofd Nieuwmarkt en Wibautstraat) waren ook schuilbunker.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mojito » Wo 03 Sep 2014, 23:02

In oktober vorig jaar werden er een paar rondleidingen gehouden. Ik heb deze bezocht en heb daar wat foto's van gemaakt die ik in een thread op Skyscrapercity heb gepost.

Je vindt ze hier.

Ik weet het, ik maak hier schaamteloos reclame voor mezelf, maar ik neem aan dat er hier ook genoeg mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de alternatieve functie die station Weesperplein had (en inderdaad Nieuwmarkt en Wibautstraat ook).

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor robert55 » Wo 03 Sep 2014, 23:11

Dan maar schaamteloos :)
Waterlooplein dus niet? of had/heeeft de Stopera eigen voorzieningen ?

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mojito » Wo 03 Sep 2014, 23:21

Recht onder de Stopera bevindt zich een letterlijke bunker voor het gemeentebestuur. En die wordt ook gebruikt in crisissituaties en als coördinatiecentrum, zoals destijds Bijlmerramp. Maar het station zelf heeft voor zover ik weet geen functie als schuilkelder gehad.

Ik las mijn eigen thread ook weer eens door en het is wel bizar en ongelooflijk. Het was 13 oktober 2013 toen ik de krochten van Weesperplein bezocht. Ik schreef over de Koude Oorlog als iets dat voorbij was.

In de elf maanden die zouden volgen hebben we een opstand, een geweldadig neerslaan daarvan, een annexatie, een oorlogsmisdaad die 196 landgenoten het leven heeft gekost en een voortdurende oorlog gezien... En zijn we gewoon in een gevaarlijke en onzekere nieuwe Koude Oorlog beland.

Maar goed, laat ik niet te ver afdwalen, daar zijn andere fora voor!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Do 04 Sep 2014, 00:23

Prachtige repo daar Mojito! Ik heb al veel foto's ervan gezien maat toch blijft het onwerkelijk dat dat daar ligt. Ook als je op het perron staat, en de roostertjes onder de tegenoverliggende perronrand ziet zitten waarachter dat spookstation is, kun je je er geen voorstelling van maken hoeveel groter en ingewikkelder dat hele station is búíten het deel dat je als reiziger ziet...
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Do 04 Sep 2014, 16:46

Vanwege de explosie in Diemen rijdt lijn 44 een omleiding via de A10 tussen de afritten S112 en S113.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 06 Sep 2014, 14:48

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Wo 17 Dec 2014, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Zo 07 Sep 2014, 14:15

In welk opzicht precies? Er is kennelijk nog steeds geen structurele oplossing voor het probleem. Displays op zwart zetten noem ik geen oplossing iig.
Laatst gewijzigd door n-evo op Zo 07 Sep 2014, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 07 Sep 2014, 14:16

Slechte/conflicterende reisinfo. Vandaar ook gedeeltelijk.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Zo 07 Sep 2014, 14:24

Ruim 2,5 jaar verder en er wordt een keertje besloten ze los te koppelen. Fantastisch. :')


Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voordat ze beseffen hoe achterlijk die analoge rollen zijn anno 2014 in een volledig digitale metro en ze worden vervangen door een gekleurd LED-paneeltje (of whatever).

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Zo 07 Sep 2014, 15:39

Ik denk dat je lang geleden je punt al duidelijk hebt gemaakt n-evo, en je gebeden zullen vast niet worden gehoord. In ieder geval goed dat een M5 nu niet meer M53 kan tonen terwijl hij op lijn 54 rijdt.

chartmonster
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 07 Aug 2014, 14:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor chartmonster » Ma 08 Sep 2014, 00:28

Eind deze week is weer het IBC in de RAI. Het GVB zet tram 11 dit jaar niet in. Is dat ter compensatie van de drie keer dat die in 2013 reed?
Als goedmakertje gaat lijn 4 in de piekuren een 4-minutendienst rijden.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 08 Sep 2014, 10:09

De Amsterdammers nemen lijn 11 niet. De beursgangers wel maar niet zoals men zou verwachten.

Men wilt de metro nu meer onder de aaandacht brengen.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Wo 17 Dec 2014, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 08 Sep 2014, 11:14

Wel logisch dat zo'n extra lijn 11 niet aanslaat onder de normale reizigers. Mensen kennen de lijn niet en houden er geen rekening mee als reisoptie. Heb er zelf een keer in gezeten, puur toevallig omdat ie net eerder dan de 5 kwam. Verder was ik toen ook de enige die instapte, de rest bleef op de halte staan wachten.

chartmonster
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 07 Aug 2014, 14:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor chartmonster » Ma 08 Sep 2014, 14:22

Als de 11 rijdt, maak ik er regelmatig gebruik van. Ik vind het een handige lijn om vanuit de Rivierenbuurt bij het Leidseplein te komen zonder te klooien met lijn 12 of een waardeloze overstap op het Frederiksplein. Misschien dat lijn 11 beter aan zou slaan als die de hele dag en vaker reed (rijdt nu alleen tussen 8 & 12 en 16 & 20 om de 20 minuten). Maar vaker rijden zal wel niet kunnen met de flessenhalzen in de Leidsestraat en de NZ Voorburgwal. Dat laatste werd vorige maand nog mooi aangetoond met de afsluiting van het Damrak.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 08 Sep 2014, 15:05

Waren (of zijn) er geen plannen om de 12 via Leidseplein te laten gaan? Zie alleen niet helemaal voor me hoe ze dat willen doen zonder die lijn een omweg te laten rijden en dus veel trager te maken van eindpunt naar eindpunt. :X

Jurre
Berichten: 819
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jurre » Ma 08 Sep 2014, 15:09

Uit betrouwbare bron vernomen: zometeen gaat Combino 2201 (dubbele cabine) uitrijden als lijn 13, dienstwagen 10.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Ma 08 Sep 2014, 16:07

Zat er net in, een aantal mensen vroegen zich al af waar de conducteur was..

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Ma 08 Sep 2014, 18:45

Voor de liefhebber, hier het bewijs van de 2201 op lijn 13.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor avl » Ma 08 Sep 2014, 19:21

Mooie foto :pos: :pos:

FLJ schreef:Zat er net in, een aantal mensen vroegen zich al af waar de conducteur was..

Wel eens vaker in een gewone Combino of een Blokkendoos gezien dat er geen conducteur aanwezig was.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Ma 08 Sep 2014, 19:42

Klopt, maar nu ontbrak ook de gehele conducteurscabine ;-)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Yahoo [Bot] en 3 gasten