Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Niek »

n-evo schreef:
hauptbahnhof schreef:Nee melden dat er iets niet werkt is prima. Zeuren dat het nóg niet gefixt is is niet ok :-)
Ach, als er over GVB niet gezeurd wordt dan komt waarschijnlijk nooit iets gedaan. :wink:
Niek schreef:Een 3 meter bak op de 50, dat had ik niet verwacht :P
Why? Dat gebeurt al iets van 10 jaar. Eerst de Zilvermeeuwen en nu de M5. Niks bijzonders. :Y
Ik dacht dat het woord 'metro' taboe was op de ringlijn, dat ze daarom daar ook met CAF'jes reden
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Eh? Dat was misschien zo tot aan de opening van de lijn, maar vanaf 1997 is de Ringlijn toch echt als metro op de kaart gezet. Het oorspronkelijke 2,65 m brede materieel werd zelfs vervangen door 3 m breed materieel en de perrons werden smaller gemaakt om die bredere treinen te accommoderen.

Het woord 'metro' is in Amsterdam allang geen taboe meer (je komt er zelfs metroseksuelen tegen) - zelfs alle problematiek rond de Noord/Zuidlijn heeft niet aan de herintroductie van dat taboe kunnen bijdragen.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Niek »

Alargule schreef:Eh? Dat was misschien zo tot aan de opening van de lijn, maar vanaf 1997 is de Ringlijn toch echt als metro op de kaart gezet. Het oorspronkelijke 2,65 m brede materieel werd zelfs vervangen door 3 m breed materieel en de perrons werden smaller gemaakt om die bredere treinen te accommoderen.

Het woord 'metro' is in Amsterdam allang geen taboe meer (je komt er zelfs metroseksuelen tegen) - zelfs alle problematiek rond de Noord/Zuidlijn heeft niet aan de herintroductie van dat taboe kunnen bijdragen.
Tsja, al lange tijd niet in Amsterdam geweest.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Eh? Dat was misschien zo tot aan de opening van de lijn, maar vanaf 1997 is de Ringlijn toch echt als metro op de kaart gezet.
Staat me wel heel vaag iets van bij dat met de start "sneltram" op de Ringlijn kubussen stond. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Het is wel grappig want m'n moeder noemt de Ringlijn nog altijd sneltram omdat ie in het begin zo werd gepresenteerd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

Nee, alleen de Amstelveenlijn heeft Sneltramkubussen gehad. Bij de opening van de Ringlijn in mei 1997 stond er, tot mijn grote vreugde "METRO" op.

De afzaagoperatie van de perrons van het traject Amstelveenseweg - Isolatorweg vond reeds in 2000, amper drie jaar na opening, plaats.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

9292 geeft geen prijzen weer van busritten met lijn 61 en 69. Enig idee hoe ik daar alsnog achter kan komen?
We hebben geen totaalprijs voor deze reis. Bekijk korting en details.
9292.nl
Helaas is de informatie voor dit traject niet beschikbaar.
gvb.nl

Beetje gek dit. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Routeschema op GVB.nl bekijken, daar staat de tariefinformatie bij. Wellicht dat je wel even wat moet hoofdrekenen. De lijnen hebben last van een langdurige omleiding, kan zijn dat daar iets niet goed bij is gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Eh? Dat was misschien zo tot aan de opening van de lijn, maar vanaf 1997 is de Ringlijn toch echt als metro op de kaart gezet. Het oorspronkelijke 2,65 m brede materieel werd zelfs vervangen door 3 m breed materieel en de perrons werden smaller gemaakt om die bredere treinen te accommoderen.

Het woord 'metro' is in Amsterdam allang geen taboe meer (je komt er zelfs metroseksuelen tegen) - zelfs alle problematiek rond de Noord/Zuidlijn heeft niet aan de herintroductie van dat taboe kunnen bijdragen.
Dat lag niet aan het woord metro, maar aan het feit dat er te weinig materieel was voor de exploitatie van lijn 50 en dus werd vroegtijdig de perrons aangepast aan de komst van zilvermeeuwen op het traject. Dat was al voorzien*, maar de snelle reizigersgroei was ver boven verwachting van de beleidsmakers.

* staat dit verhaal niet ook op jouw site Alargule?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Routeschema op GVB.nl bekijken, daar staat de tariefinformatie bij. Wellicht dat je wel even wat moet hoofdrekenen. De lijnen hebben last van een langdurige omleiding, kan zijn dat daar iets niet goed bij is gegaan.
Thnx voor de tip! :pos: Dat zal het inderdaad zijn.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

GVB heeft weer de 2125 gestickerd!! Dit keer wordt de micropia in artis gepromoot. Weet alleen niet voor hoe lang hij gaat rijden. Vandaag is/was hij actief op de 3/7
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

En vandaag een combino gezien met nieuw gestoffeerde stoelen (incl de rode) en ander type betaaltafel bij de bestuurder. Ziet er fris uit!
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 08 nov 2014, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Die rode stoelen had de 2013 ook op lijn 2. Het viel inderdaad direct op bij binnenkomst.

Over rood gesproken, wanneer gaat R-net eigenlijk ingevoerd worden binnen het tram en metronet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Wijk 10 van Geuzenveld is een Facebook-actie begonnen om de routewijziging van lijn 21 per aanstaande december tegen te houden: https://www.facebook.com/pages/Bus-21-m ... 36?fref=ts
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

Als je ziet waar de RET mee weg komt als R-NET metro:http://www.retmetro.nl/cms/nieuws-metro ... r-net-5400
dan is de nieuwe Amsterdamse metro er op wat stickers na ook :)

Intussen worden de Combino's nog steeds blauw wit herschilderd :pos:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Wat de RET doet slaat inderdaad helemaal nergens op qua R-net huisstijl.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Alles beter dan de huidige CAF'jes...
robert55 schreef:Intussen worden de Combino's nog steeds blauw wit herschilderd :pos:
Worden Amsterdamse trams überhaupt wel R-Net? Ik heb wel veel gehoord over eventuele ''Plustram en Comforttram'' plannen, al vind ik die nogal apart. Veel lijnen van de Amsterdamse trams hebben in hun uiteindes een Plustram waardige status, terwijl ze in de stad eerder een Comforttram zijn :X. (Met tram 26 uitgesloten :P )

Met de opening van de Noord-Zuidlijn, als er meer Oost-West verbindingen ontstaan, zullen er waarschijnlijk meer Plustram-waardige lijnen ontstaan, doordat bepaalde trams dan voortaan het centrum zullen mijden, maar dat worden er ook niet veel.

Het concept lijkt me wel wat, maar ik weet niet of het iets voor Amsterdam is...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Wat de RET doet slaat inderdaad helemaal nergens op qua R-net huisstijl.
RET snapt tenminste dat niemand dat wat kan schelen. Een metro heeft geen aparte kleurstelling nodig om de hoogwaardigheid te benadrukken. Hopelijk gaat GVB daar in mee en houden ze het ook simpel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Waaruit blijkt dat RET dat snapt dan? Volgens mij zijn de deurtjes opeens lipstick rood en staat er R-net op de flanken. Als de RET het echt had begrepen (in jouw ogen tenminste) hadden ze dat ook achterwegen gelaten. Niet dat ik het niet lachen vind dat ze in Rotterdam nu de oude Amsterdamse metrostijl aan het adopteren zijn. :wink:

Vind het enkel wel zonde dat er een R-net formule is ontworpen en dan nu zo halfbakken wordt uitgevoerd door één vervoerder. De richtlijnen zijn heel duidelijk uitgewerkt: HTM lukt het, Connexxion lukt het en EBS lukt het. Dus wat mij betreft snapt RET het helemaal niet zo goed. Al is het nog maar afwachten van GVB ervan gaat maken.
Natorious schreef:Worden Amsterdamse trams überhaupt wel R-Net?
Yup. De Amstelveenlijn sowieso, maar volgens mij ook bijv. de 1, 2 ,13 en 26. Nog wel meer als het goed is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door reisthijs »

De RET doet net genoeg om te kunnen zeggen "kijk eens, wij doen ook mee met R-net". Zonder te veel geld en moeite te verspillen aan het volledig aanpassen aan die huisstijl.

Ik vind het ook zonde dat er een R-net formule is ontworpen ;-)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:Waaruit blijkt dat RET dat snapt dan? Volgens mij zijn de deurtjes opeens lipstick rood en staat er R-net op de flanken. Als de RET het echt had begrepen (in jouw ogen tenminste) hadden ze dat ook achterwegen gelaten. Niet dat ik het niet lachen vind dat ze in Rotterdam nu de oude Amsterdamse metrostijl aan het adopteren zijn. :wink:
Tja, van mij had dat ook achterwege gelaten mogen worden, maar blijkbaar stond de Stadsregio erop.
Nu is er dus gekozen voor een compromis tussen R-Net en de huisstijl van de RET en dat is best aardig gelukt. In elk geval beter dan zo'n compleet donkergrijze metro.
Het zou me niks verbazen als de Amsterdamse metro's ook ongeveer die stijl krijgen, zodat dat de R-net metrostijl wordt. :wink:

De reisinformatie is trouwens wel in R-net huisstijl. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Busfoto.nl »

Er staan op Facebook foto's van nog meer standaardcitea's voor GVB. In de 1400-serie, gebaseerd op het bouwjaar.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

chartmonster
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door chartmonster »

JWM schreef:Buitenveldert wordt ook wakker: http://www.at5.nl/artikelen/135257/zorg ... -bushaltes
Die zorgen zijn terecht. De routewijziging van lijn 62 slaat nergens op. Ik begrijp dat het GVB van deze kronkellijn af wil, maar dit is niet de juiste oplossing.
Het argument voor deze routewijziging is dat een deel van Buitenveldert geen rechtstreekse verbinding heeft met Amsterdam Zuid. Dat is ook helemaal niet nodig!

Amstelstation/Rivierenbuurt: M51, B65
Station RAI: M50/M51
Gelderlandplein: B199
Buitenveldertselaan: T5/M51
VU/Amstelveenseweg: M50/B176/B310
Omgeving Haarlemmermeerstation/Stadionplein: B15
Henk Sneevlietweg: M50
Station Lelylaan: M50

Het grootste deel van de oudere bewoners heeft behoefte aan vervoer binnen de buurt. Scholieren, studenten en andere gezonde mensen kunnen op eigen kracht wel naar de Buitenveldertselaan of de Amstelveenseweg lopen. Een betere routewijziging voor bus 62 zou zijn om vanaf de Vrijheidslaan via de Rijnstraat naar de President Kennedylaan te rijden. Hiermee kom je een groot deel van de voormalige gebruikers van tram 25 tegemoet en behoudt de Rooseveltlaan met lijn 4 de verbinding naar de RAI en lijn 65 naar het Amstelstation.

Wellicht dat het GVB overdag kleine buurtbusjes (zoals op lijn 30) binnen Buitenveldert kan inzetten om de senioren tegemoet te komen?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

Het boeiende is dat de RET 5401 een Randstadrail stel is. HTM is nog niet toe aan het schilderen van de RegioCitadissen, maar getuige de kleurstelling van de Aveio zullen ze dan wel voor echt R-net gaan, waarmee dus op een plek waar eenheid nog enige functie heeft die niet komt.

Maar om terug te gaan naar Amsterdam: in de stukken over concessie en verveorsplannen kom je geloof ik nergens meer iets tegen over twee subnetten. Het zou ook wel hilarisch worden op de Lelylaan: een 1 in grauwrood en een 17 in blauwwit, tenzij de Havenstraat zich vergist.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Tram 17 zou ook R-net worden volgens mij, dus dat probleem heb je bij Lelylaan dan sowieso niet. :wink: Zie het probleem eigenlijk niet zo. Groene en R-net Connexxion bussen gaan ook prima met elkaar samen in de stad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 54 gasten