De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Klaasje » Za 11 Okt 2014, 15:11

Zeker bus- en tramlijnen die exact hetzelfde doen kan je zo weghalen. Aan de andere kant is het wel zo dat je met lijnen die van ver komen je soms wel veel overstappen kan voorkomen als doorrijden tot een knooppunt station van de Metro. Vanuit Noord is het dus niet altijd logisch om lijnen op station Noord af te kappen.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mike » Za 11 Okt 2014, 16:46

Straks zullen de 170, 172, 174 en 172 zeker tot Zuid gaan rijden i.p.v. Amsterdam Centraal of Leidseplein?

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor jesperhaverkamp » Za 11 Okt 2014, 16:48

In ieder geval niet verder dan de Marnixstraat.

Ik verwacht zelf dat een deel naar Zuid wordt afgebogen en dat er toch een deel door blijft gaanover de huidige route (weliswaar ingekort tot de Marnixstraat). De huidige route van de 170/172/142/174 wordt gewoon niet door de NZL bediend.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mike » Za 11 Okt 2014, 17:15

Heeft de NZL een halte in de buurt van het leidseplein of marnixstraat?

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor jesperhaverkamp » Za 11 Okt 2014, 17:22

Nee, de NZL stopt daar niet in de buurt. Daarom denk ik dat een deel van de 170/172/174/142 bussen gewoon blijft rijden. Maar dat is meer iets voor een ander topic.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Za 11 Okt 2014, 17:33

fred1954 schreef:Bij ingebruikname van NZL gaat volgens wethouder Litjens het OV in Amsterdam drastisch op de schop:
http://www.at5.nl/artikelen/135648/litjens#comments
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... eren.dhtml

Niks nieuws qua informatie.

Irriteer me beetje aan de houding "alles is anders als de metro rijdt". In de realiteit dekt de metro maar een heel klein portie van de stad.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 11 Okt 2014, 18:50

Men kijkt vooral naar begin- en eindbestemming, maar dat doen veel mensen hier op het forum hier. Daarom zou er volgens veel mensen lijn 4/5/16/24 moeten worden opgeheven.

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Za 11 Okt 2014, 21:51

Lijn 16 zou je na oplevering van de NZ-lijn eventueel nog kunnen ombuigen vanaf het Weteringcircuit via het Weesperplein en de Roeterstraat naar de Plantage. Lijn 24 zou je dan intact kunnen houden om een fijnmazigere bediening te leveren boven de NZ-lijn, en kan gelijk weer zijn oude route oppakken via kruising Ceintuurbaan/Ferdinand Bolstraat.

Maar de stadsregio (& co) kennende zal er uiteindelijk weining tot niets van het huidige vervoer overblijven :roll:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Za 11 Okt 2014, 21:55

Er zijn zover ik weet geen plannen om opnieuw tramsporen aan te leggen door het nu al jaren afgesloten gedeelte van de Ferdinand Bol. In het gedeelte van de Ferdinand Bol waar nu nog sporen liggen komt op termijn enkelspoor/strengelspoor, maar daarvoor moet wel één lijn sneuvelen. Het ligt in de lijn der verwachting dat lijn 24 dan een gewillig slachtoffer is.
Rame à l'approche

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Za 11 Okt 2014, 22:04

Zonde om juist de 24 te laten sneuvelen. De 16 in zijn geheel laten vervallen zou mij dan logischer lijken, gezien het gebied ten zuiden van het vondelpark al grotendeels gedekt wordt door lijn 2. Op deze manier zou een aanzienlijk deel van Oud-Zuid beroofd worden van zijn verbinding met het Centraal Station en het centrum.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Za 11 Okt 2014, 22:07

Lijn 5 blijft volledig zijn oude route houden, dus de schade blijft dan beperkt tot de omgeving van het Olympiaplein.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 11 Okt 2014, 22:16

Denk je Bee? Er wordt serieus al gesproken over lijn 5 om laten rijden van Leidseplein via Marnixstraat, Rozengracht, Raadhuisstraat naar de Dam. Enerzijds omdat ze vinden dat 3 tramlijnen door de Leidsestraat te veel is (en toch zijn die trams stampend vol en het gaat gewoon goed nu), anderszijds omdat men rond het Spui niet de optie moet hebben om met lijn 5 te reizen maar met de metro moet (natuurlijk zullen ze niet naar de Dam lopen als ze echt niet met de metro willen :roll: )

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 11 Okt 2014, 22:18

Rickingsh schreef:Zonde om juist de 24 te laten sneuvelen. De 16 in zijn geheel laten vervallen zou mij dan logischer lijken, gezien het gebied ten zuiden van het vondelpark al grotendeels gedekt wordt door lijn 2. Op deze manier zou een aanzienlijk deel van Oud-Zuid beroofd worden van zijn verbinding met het Centraal Station en het centrum.


Niet vergeten dat lijn 2 nu ook minder haltes heeft (Jacob Obrechtstraat en Emmastraat zijn permanent opgeheven).

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Za 11 Okt 2014, 23:32

Je zou tram 16 heel goed kunnen opheffen, als je de Amstellandlijnen laat doorrijden tot het Leidseplein/Marnixstraat. Voor de bestemming Westermarkt kun je dan op Lijn 5 overstappen, die dan verlegd is. Museumplein zou ook wel een mooie locatie zijn, helaas ontbreken daar de benodigde keervoorzieningen...(En die zullen er ook niet komen)

En tjaa, die Leidsestraat is nou eenmaal een moeilijk punt. Idyllisch (goed gespeld?) gezien zou je daar een tramtunnel moeten aanleggen. Dat verstoort de binnenstad weer enige jaren, kost té veel geld en is niet drastisch nodig. Door lijn 5 om te leggen via de Rozengracht behoud je het HOV-gehalte van deze tram, waar die verloren gaat op het stuk Spui-Leidseplein.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor avl » Zo 12 Okt 2014, 00:39

Bedoel je nu idyllisch
volgens Van Dale:
vreedzaam, aantrekkelijk door eenvoud en onschuld

of idealiter
volgens Van Dale:
in het ideale geval; ideaal

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Zo 12 Okt 2014, 10:14

En "Amstellandlijnen"? :?:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Zo 12 Okt 2014, 10:55

Amstellandlijnen zijn 142, 170, 172, 174 (maar nooit allemaal tegelijk)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Zo 12 Okt 2014, 14:08

Idealiter past wat mooier in de context, bedankt!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Okt 2014, 19:31

Een volledige herschikking van het tramnet met meer focus op de secundaire overstappunten zoals Sloterdijk, Lelylaan, Muiderpoort, Amstel en primaire overstappunten als Amsterdam Zuid zou eerder voor de hand liggen. Maar dan moet je ook wat aan de infrastructuur doen, en dat kost geld. Daarom zal dat vast niet gebeuren... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Zo 12 Okt 2014, 19:35

*Onderbreekt de discussie eventjes*

Bij GVB besteedt men alle zorg en aandacht aan de berichtgeving, al helemaal op de mooie schermpjes in de Metropolis. Vanmiddag gezien, terwijl verder alles het deed (lijnfilm, lichtjes in de strip en omroep)
Spoiler: show
Afbeelding


Which reminds me. In dezelfde categorie, paar weken terug..
Spoiler: show
Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 13 Okt 2014, 09:04

Dat witte scherm was een tijdje terug nog volledig Frans. Duidelijk door Alstom zelf ontworpen i.p.v. GVB. Vind die LCD-schermpjes in de M5 nog altijd amateuristisch vormgegeven. Kan niet begrijpen dat je een fotograaf op een grijze druilerige dag op pad stuurt en nog die foto's gebruikt ook. Ze mogen ze van mij helemaal weglaten trouwens, lay-out ziet er niet uit. :P

Vinny schreef:Een volledige herschikking van het tramnet met meer focus op de secundaire overstappunten zoals Sloterdijk, Lelylaan, Muiderpoort, Amstel en primaire overstappunten als Amsterdam Zuid zou eerder voor de hand liggen. Maar dan moet je ook wat aan de infrastructuur doen, en dat kost geld. Daarom zal dat vast niet gebeuren... :roll:

Muiderpoort lijkt me niet echt handig zonder dekking van metro en IC. Is ook verder totaal geen place to be qua omliggend gebied.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 13 Okt 2014, 09:37

Volgens mij hoeft er nog niet eens zoveel te gebeuren aan de huidige infrastructuur om het tramnet meer naar een knooppuntenmodel te herschikken. Amsterdam met zijn vele verbindingsbogen in het tramnet kan volgens mij wel wat flexibiliteit in het netwerk aan.

Vanuit Sloterdijk zou je routes richting Zuid (buslijn 15 vertrammen; de sporen liggen er al) en de binnenstad (via Dam en/of Leidseplein) kunnen inleggen. Vanuit Lelylaan is het ook mogelijk om naar Zuid te gaan (er ligt al een metroverbinding; deze tramverbinding zou vooral voor het tussenliggende gebied aantrekkelijk zijn) of naar het oosten van de stad, bijvoorbeeld via het Weteringcircuit. Vanuit Amstel kun je ook meerdere routes bedenken, bijvoorbeeld door lijn 4 daarheen te leiden nadat de NZL gaat rijden. En ook vanuit Muiderpoort zijn er nog diverse extra opties. Zat mogelijkheden zonder dure aanpassingen aan de infrastructuur.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Ma 13 Okt 2014, 09:54

De Parnassusweg tussen het Olympiaplein en de Strawinskylaan zou wel moeten worden voorzien van tramsporen, maar dat gaat om een relatief kort traject en de straat is breed genoeg om er een tramtraject in toe te passen.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 13 Okt 2014, 10:21

Tramsporen op de Parnassusweg staan dan ook hoog op het wensenlijstje van de Investeringsagenda OV van de SRA.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 13 Okt 2014, 11:36

Alleen hoe moet dat? Een eindpunt bij station zuid?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten