De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Vr 31 Okt 2014, 14:08

fred1954 schreef:Toch maar de streekbusroutes grotendeels behouden in de toekomst? :Y

Heb het dan ook nooit over opheffing gehad, maar inkorting tot Zuid. Deze situatie is verder geen probleem dan.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Vr 31 Okt 2014, 15:48

Bee schreef:Dat is het nadeel van klassieke netwerken. Den Haag zet bijvoorbeeld in op tweerichtingstrams en Brussel deed dat eerder ook al. De reden waarom Amsterdam niet wil is de conducteur.

Ook in Rotterdam willen ze wel eens pendelen met eenrichtingtrams over deels verkeerd spoor in geval van verstoringen of werkzaamheden.
Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt: viewtopic.php?f=8&t=2387&p=40940#p40940
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 31 Okt 2014, 15:57

Dat gebeurt in Amsterdam ook wel 's maar alleen bij hoge uitzondering.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Vr 31 Okt 2014, 17:48

Is op tram 2 ook wel eens gedaan maar toen wel met een tweerichtingstram geloof ik.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mike » Vr 31 Okt 2014, 23:11

fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein


Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Za 01 Nov 2014, 01:27

Mike schreef:
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein


Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...


Ja, maar de straatjes in Zuid zijn ook niet altijd de overzichtelijkste straatjes. De Lairessestraat bijvoorbeeld is echt verschrikkelijk om te fietsen, ivm de tram, bus, ( geparkeerde ) auto's en vele zijstraatjes. En dan nog niet te spreken over de Zeilstraat...
Maar ik moet en zal dat stoplicht halen!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Za 01 Nov 2014, 09:16

Mike schreef:
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein


Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...

Gelukkig zit er vaak een bestuurder op :)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Za 01 Nov 2014, 13:31

Natorious schreef:Ja, maar de straatjes in Zuid zijn ook niet altijd de overzichtelijkste straatjes. De Lairessestraat bijvoorbeeld is echt verschrikkelijk om te fietsen, ivm de tram, bus, ( geparkeerde ) auto's en vele zijstraatjes. En dan nog niet te spreken over de Zeilstraat...
Maar ik moet en zal dat stoplicht halen!

Heb jaren lang over de Lairessestraat heen gefietst naar m'n middelbare school. Als je gewoon rechts houdt en de stoplichten respecteert is er weinig aan de hand daar. Beschrijving trams, bussen, (geparkeerde) auto's en zijstraten is van toepassing op zo'n beetje iedere brede straat in Amsterdam.

patat
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 17:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor patat » Za 01 Nov 2014, 18:25

Ik vind de De Lairessestraat ook maar een vervelende straat om over te fietsen. De fietspaden zijn niet van het auto/tramverkeer gescheiden. De stoplichten staan waanzinnig afgesteld, zodat je iig als fietser constant voor rood staat te wachten. Het autoverkeer sjeest je hard voorbij, omdat zij ook gek worden van alle stoplichten. Vreselijke straat.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Za 01 Nov 2014, 22:54

n-evo schreef:Die discussie over de N/Z-lijn heb ik anno 2014 wel gehad hoor. Trekken aan een dood paard. Dat ding komt er nou eenmaal, laten we er het beste van maken. :P

Anyway, die Connexxion-bussen hebben IMO geen plek in de binnenstad die onderhand helemaal dichtslibt. Vanaf Station Amstelveenseweg t/m CS rijden ze bijna volledig over of direct langs tram infra. Nogal loco. Van mij mogen die lijnen zeker ingekort worden tot Zuid. Dan maar een extra overstap op tram en metro.

Ik vind het wel ironisch dat de verbinding die daadwerkelijk het SNELST is tussen Amsterdam Centraal en het Leidseplein door iedereen weg wordt gewenst. En dat terwijl de NZ-lijn helemaal niet die verbinding aan zal bieden.

Ik denk dus dat de Westelijke binnenstad een grote puinhoop gaat worden in de spits met reizigers die niet vervoerd kunnen worden met de bestaande stadslijnen. Tenzij er natuurlijk een extra stadsbuslijn of tramlijn wordt aangeboden, maar dat zal er wel weer niet vanaf kunnen :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Zo 02 Nov 2014, 02:13

Vinny schreef:
Ik denk dus dat de Westelijke binnenstad een grote puinhoop gaat worden in de spits met reizigers die niet vervoerd kunnen worden met de bestaande stadslijnen. Tenzij er natuurlijk een extra stadsbuslijn of tramlijn wordt aangeboden, maar dat zal er wel weer niet vanaf kunnen :roll:


Als tram 5 in de toekomst door de Marnixstraat gaat, kan die wellicht als een uitkomst bieden. En bus 170 rijdt atm elke 10 minuten volgens mij op de hoofdas. Als deze R-Net wordt, zal de frequentie vast en zeker hoger worden, tenzij die Avl naar Uithoorn daarvoor al is gerealiseerd.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 02 Nov 2014, 07:22

Het is echt onzin dat de bussen sneller dan de tram zijn tussen CS en Leidseplein. Als ik met een tram gelijk met een bus vanaf de Dam vertrek naar Leidseplein, ben ik ongeveer gelijk op Leidseplein. Hoogstens is die bus soms een minuutje sneller als ik echt rustig rij.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor waldo79 » Zo 02 Nov 2014, 09:20

Dan is de bus zeker niet trager. Je spreekt jezelf tegen ;)
Mij best :)

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 02 Nov 2014, 10:59

Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Zo 02 Nov 2014, 11:47

Natorious schreef:
Als tram 5 in de toekomst door de Marnixstraat gaat, kan die wellicht als een uitkomst bieden. En bus 170 rijdt atm elke 10 minuten volgens mij op de hoofdas. Als deze R-Net wordt, zal de frequentie vast en zeker hoger worden, tenzij die Avl naar Uithoorn daarvoor al is gerealiseerd.


Volgens de plannen is de 170 als R-Net nog de enige buslijn die in de toekomstplannen doorrijdt naar de Marnixstraat van de Amstellandlijnen. De rest keert op Station Zuid. Daar zal inderdaad dan wel een hogere frequentie aan vast hangen, voor de 170 lijkt me.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Zo 02 Nov 2014, 12:11

In het document Nieuws uit DB 30 oktober 2014 dat te vinden is op de website van de SRA staat een kort stukje over de aanschaf van nieuw trammaterieel onder de werknaam 15G. Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk. Eerder werd gesproken over 45-meter materieel voor deze lijn, en dit zou ook de rede zijn geweest om deze lijn niet door te trekken naar Amstelstation. Mogelijk willen ze dus toch meer flexibiliteit door gekoppelde 30-meter trams in te zetten.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Zo 02 Nov 2014, 14:54

De 2201-2204 zijn toch al de serie 15G?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Zo 02 Nov 2014, 16:16

Men wil de tram toch doortrekken naar Uithoorn. Zal dan een soort regiotram-light worden. Kun je denk ik beter consessie Amsterdam en Amstelland samenvoegen, zodat voor bussen en trams het onderscheid tussen stads- en streekvervoer vervalt. Per slot van rekening wordt 3/4 van de route binnen de bebouwde kom verreden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Zo 02 Nov 2014, 16:26

Gooi dan ook gelijk Zaanstreek en Waterland daar maar bij. Zijn we ook weer van die lullige concessies af en 4 (potentieel) verschillende vervoerders in A'dam.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 02 Nov 2014, 16:41

Vinny schreef:Men wil de tram toch doortrekken naar Uithoorn. Zal dan een soort regiotram-light worden. Kun je denk ik beter consessie Amsterdam en Amstelland samenvoegen, zodat voor bussen en trams het onderscheid tussen stads- en streekvervoer vervalt. Per slot van rekening wordt 3/4 van de route binnen de bebouwde kom verreden.
z'n idee dat in Rotterdam al is uitgevoerd. die concessie heet nu Rotterdam bus. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Zo 02 Nov 2014, 17:15

Bus Rotterdam. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Zo 02 Nov 2014, 17:20

Je gaat de vervoerders behoorlijk over de zeik krijgen als je de beschermde thuismarkt van GVB gaat uitbreiden. Die zouden het liefst GVB nu al opgedoekt zien.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 02 Nov 2014, 19:36

Maar is/was dat in regio Rotterdam ook niet zo dan?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Zo 02 Nov 2014, 19:46

Daar is het openbaar aanbesteed.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor waldo79 » Zo 02 Nov 2014, 22:58

hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.

Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?
Mij best :)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 3 gasten