De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2280
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 02 Nov 2014, 23:20

Bee schreef:Daar is het openbaar aanbesteed.

en kan dat ook niet in Amsterdam?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Zo 02 Nov 2014, 23:32

Dat kan, maar dan gaan tram en metro ook mee in de aanbesteding, omdat men de mening toegedaan is dat het netwerk te hecht is voor een losse aanbesteding van railvervoer en busvervoer.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 03 Nov 2014, 04:52

waldo79 schreef:
hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.

Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?


Beter lezen. ;-)

Ik zeg alleen dat dat zo lijkt omdat dus een hogere gemiddelde snelheid heeft maar die route is langer en heeft verkeerslichten die star werken. Dus kom je op hetzelfde uit.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 03 Nov 2014, 08:46

FLJ schreef:In het document Nieuws uit DB 30 oktober 2014 dat te vinden is op de website van de SRA staat een kort stukje over de aanschaf van nieuw trammaterieel onder de werknaam 15G. Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk. Eerder werd gesproken over 45-meter materieel voor deze lijn, en dit zou ook de rede zijn geweest om deze lijn niet door te trekken naar Amstelstation. Mogelijk willen ze dus toch meer flexibiliteit door gekoppelde 30-meter trams in te zetten.

Heel teleurstellend dat er geen langere trams voor de 26 komen. Was te verwachten in het traditionele Amsterdam. In iedere planstudie is naar voren gekomen dat langere trams wenselijk zijn (als het kan), maar joh boeiuh! Lekker negeren die hap.

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 09:10

Hmmm...ik lees in dat SRA-document niet expliciet dat het 15G-materieel (ook) op de IJtram ingezet gaat worden. Misschien dat dat nog perspectief biedt voor een 16G-serie met langer materieel.

waldo79
Berichten: 3621
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor waldo79 » Ma 03 Nov 2014, 09:25

hauptbahnhof schreef:
waldo79 schreef:
hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.

Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?


Beter lezen. ;-)

Ik zeg alleen dat dat zo lijkt omdat dus een hogere gemiddelde snelheid heeft maar die route is langer en heeft verkeerslichten die star werken. Dus kom je op hetzelfde uit.

Prima ;)
Mij best :)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 03 Nov 2014, 09:59

Alargule schreef:Hmmm...ik lees in dat SRA-document niet expliciet dat het 15G-materieel (ook) op de IJtram ingezet gaat worden. Misschien dat dat nog perspectief biedt voor een 16G-serie met langer materieel.

Het was de bedoeling dat bij de bestelling van 40-45 meter lang materieel voor de Amstelveenlijn ook gelijk gekeken zou worden naar extra voertuigen voor lijn 26. Die lange trams komen er niet. Lijkt me sterk dat er een aparte order komt voor alleen de IJtram. Vraag me af waarom er überhaupt nog planstudies worden gedaan als die adviezen toch steeds grotendeels in de wind worden geslagen. Die modernisering van Amsterdamse tramnet wil maar niet van de grond komen. :cry:

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 11:00

Uit het SRA-document:

De voorlopige minimale bestelgrootte is 37 15G trams (tweerichting voertuigen van 30 meter lang)
voor de Amstelveenlijn, zowel voor lijn 5 als voor de verbinding tussen Amsterdam Zuid en
Westwijk. [...] Het dagelijks bestuur heeft ingestemd om in het eerste kwartaal van 2015 de behoefte en de
capaciteit op het overige tramnet verder te analyseren
zodat het bestuur in maart 2015 een besluit
kan nemen over de volledige grootte van de bestelling
en de op te vragen opties.


Onderlijning door ondergetekende. Ik zie hierin geen reden tot doemdenkerij over de toekomst van het Amsterdamse trammaterieel. Ik wacht het dus nog gewoon rustig af tot het voorjaar.

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jurre » Ma 03 Nov 2014, 11:10

Wat me vandaag opviel is dat men 'Amstel Station' in de M5 heeft aangepast naar 'Amstelstation', zoals het hoort dus. Verder had die betreffende M5 best veel moeite op weg te komen op Van der Madeweg en Spaklerweg. Veel slippen en stoten.

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 11:20

Blaadjes op de rails? :mrgreen:

Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.

Ook in de verschillen tussen naamgevingen van metrostations en bijbehorende tramhaltes is de logica soms ver te zoeken: metrostation 'De Vlugtlaan' en tramhalte 'Burgemeester De Vlugtlaan'.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 03 Nov 2014, 12:09

Miezerregen...

Wat station betreft vind ik op zich geen probleem. Wel namen bij metrostations moeten worden aangepast. Sowieso de vermelding metrostation en verder dezelfde naam. Dus ook bij Postjesweg: Metrostation Postjesweg ipv Jan Tooropstraat.

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 12:26

Op zich een goed idee. De vermelding van 'metrostation' zou ook een duidelijker onderscheid tussen de verwijzing naar een metrostation en de verwijzing naar een straatnaam maken.

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor paolie » Ma 03 Nov 2014, 12:59

Alargule schreef:Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.

Station Centraal?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 03 Nov 2014, 13:01

Jurre schreef:Wat me vandaag opviel is dat men 'Amstel Station' in de M5 heeft aangepast naar 'Amstelstation', zoals het hoort dus. Verder had die betreffende M5 best veel moeite op weg te komen op Van der Madeweg en Spaklerweg. Veel slippen en stoten.

Station Rai (i.p.v. Station RAI) is ook verkeerd gespeld.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 03 Nov 2014, 13:03

Alargule schreef:Onderlijning door ondergetekende. Ik zie hierin geen reden tot doemdenkerij over de toekomst van het Amsterdamse trammaterieel. Ik wacht het dus nog gewoon rustig af tot het voorjaar.

True. We wachten af!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 03 Nov 2014, 13:08

Station erachter is juist beter.

Zuidstation, Bijlmerstation, Holendrechtstation, Kraaienneststation, Sloterdijkstation, Waterloopleinstation *O*
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Ma 03 Nov 2014, 13:10

Alargule schreef:Blaadjes op de rails? :mrgreen:

Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.

Ook in de verschillen tussen naamgevingen van metrostations en bijbehorende tramhaltes is de logica soms ver te zoeken: metrostation 'De Vlugtlaan' en tramhalte 'Burgemeester De Vlugtlaan'.

Bij de bussen gebruikt men simpelweg 'station', bijvoorbeeld Station Gein. Dat vind ik eigenlijk wel prima, want de meeste mensen zullen dit niet verwarren met een treinstation. Wat ook zou kunnen is 'Metro Gein' of zo.

En tsja of je het nu Amstelstation of Station Amstel noemt... als niet-amsterdammer vond ik de benaming 'Amstelstation' ook al een beetje raar klinken, maar het schijnt volledig ingeburgerd te zijn onder Amsterdammers en slaat ook op de omgeving van het Amstelstation ipv enkel het station zelf. Het lijkt me dus goed om dit zo te laten. Ook het voormalige Haarlemmermeerstation wordt nog altijd zo genoemd heb ik het idee. Sommigen op het forum zeggen zelfs Bijlmerstation.

Dingen als 'Sloterdijkstation' of 'Zuidstation' heb ik echter nog nooit gehoord, en ook niet voor nieuwere stations zoals RAI, Science Park en Holendrecht. (Holendrechtstation?).

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 03 Nov 2014, 13:15

In Berlijn hebben alle haltes bij metrostations een (U) achter de naam (of ervoor weet ik niet meer) in tram en bus. Vind dat helemaal niet zo gek bedacht. Hier zou dat (M) worden. :Y

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jurre » Ma 03 Nov 2014, 14:14

n-evo schreef:In Berlijn hebben alle haltes bij metrostations een (U) achter de naam (of ervoor weet ik niet meer) in tram en bus. Vind dat helemaal niet zo gek bedacht. Hier zou dat (M) worden. :Y

Ervoor. Is een ideaal systeem. Een bus gaat bijvoorbeeld naar S+U Schöneberg.

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 14:49

paolie schreef:Station Centraal?


Naar mijn weten is 'centraal' hierin nog altijd een bijvoeglijk naamwoord (het centraal/centrale station). Bij alle overige stations is er sprake van namen cq zelfstandige naamwoorden. En in het Nederlands plaats je een bijvoeglijk naamwoord voorzover ik heb opgelet nog altijd voor het zelfstandige naamwoord.

Dus nee: hier gewoon 'Centraal Station' en niet het pseudo-franse alternatief.


;)

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor paolie » Ma 03 Nov 2014, 17:37

^^ Je verhaal zou hebben geklopt toen het station nog Amsterdam Centraal Station (Amsterdam CS) heette. Het station heet echter al jaren Amsterdam Centraal. En hier fungeert Centraal dus als een naam. Oftewel: Station Centraal :wink:

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 03 Nov 2014, 17:49

Dat de spoorwegen een naam hanteren voor een station, betekent niet dat het stad- en streekvervoer dat ook doen. Er zijn maar 5 treinstations in Nederland met de toevoeging "Centraal". Toch zul je in meerdere gebieden zien dat er op de voertuigen (bussen) de bestemming Centraal Station (of **plaatsnaam** Centraal (Station) wordt gebruikt.

waldo79
Berichten: 3621
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor waldo79 » Ma 03 Nov 2014, 18:18

Omdat de stads- en streekvervoerbedrijven terecht het belangrijkste station van de stad als Centraal Station betitelen. De spoorwegen doen daar moeilijk in (A)
Mij best :)

Alargule
Berichten: 1690
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 18:19

paolie schreef:^^ Je verhaal zou hebben geklopt toen het station nog Amsterdam Centraal Station (Amsterdam CS) heette. Het station heet echter al jaren Amsterdam Centraal. En hier fungeert Centraal dus als een naam. Oftewel: Station Centraal :wink:


...en wat zou toch de functie van 'centraal' in de oude naam zijn geweest?

Anyway, details. Het zal me ook wat schelen. Zolang er maar enige consistentie in het geheel aan namen zit.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Ma 03 Nov 2014, 20:41

Als "station" niet bij de naam hoort dan is het in het Nederlands logisch om de naam van het station achter het woord te plakken met een spatie. Station Arnhem, Station Breda, Station Rilland-Bath. Arnhem Station of Arnhemmerstation is veel minder gebruikelijk. Bij de door Alargule genoemde uitzonderingen geldt dat het woord station al in de naam gebakken zit. Dan is het wat overbodig om het twee keer te vermelden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten