Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Geplaatst: zo 02 nov 2014, 23:20
en kan dat ook niet in Amsterdam?Bee schreef:Daar is het openbaar aanbesteed.
en kan dat ook niet in Amsterdam?Bee schreef:Daar is het openbaar aanbesteed.
Beter lezen. ;-)waldo79 schreef:Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
Heel teleurstellend dat er geen langere trams voor de 26 komen. Was te verwachten in het traditionele Amsterdam. In iedere planstudie is naar voren gekomen dat langere trams wenselijk zijn (als het kan), maar joh boeiuh! Lekker negeren die hap.FLJ schreef:In het document Nieuws uit DB 30 oktober 2014 dat te vinden is op de website van de SRA staat een kort stukje over de aanschaf van nieuw trammaterieel onder de werknaam 15G. Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk. Eerder werd gesproken over 45-meter materieel voor deze lijn, en dit zou ook de rede zijn geweest om deze lijn niet door te trekken naar Amstelstation. Mogelijk willen ze dus toch meer flexibiliteit door gekoppelde 30-meter trams in te zetten.
Prima ;)hauptbahnhof schreef:Beter lezen. ;-)waldo79 schreef:Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
Ik zeg alleen dat dat zo lijkt omdat dus een hogere gemiddelde snelheid heeft maar die route is langer en heeft verkeerslichten die star werken. Dus kom je op hetzelfde uit.
Het was de bedoeling dat bij de bestelling van 40-45 meter lang materieel voor de Amstelveenlijn ook gelijk gekeken zou worden naar extra voertuigen voor lijn 26. Die lange trams komen er niet. Lijkt me sterk dat er een aparte order komt voor alleen de IJtram. Vraag me af waarom er überhaupt nog planstudies worden gedaan als die adviezen toch steeds grotendeels in de wind worden geslagen. Die modernisering van Amsterdamse tramnet wil maar niet van de grond komen.Alargule schreef:Hmmm...ik lees in dat SRA-document niet expliciet dat het 15G-materieel (ook) op de IJtram ingezet gaat worden. Misschien dat dat nog perspectief biedt voor een 16G-serie met langer materieel.
Onderlijning door ondergetekende. Ik zie hierin geen reden tot doemdenkerij over de toekomst van het Amsterdamse trammaterieel. Ik wacht het dus nog gewoon rustig af tot het voorjaar.De voorlopige minimale bestelgrootte is 37 15G trams (tweerichting voertuigen van 30 meter lang)
voor de Amstelveenlijn, zowel voor lijn 5 als voor de verbinding tussen Amsterdam Zuid en
Westwijk. [...] Het dagelijks bestuur heeft ingestemd om in het eerste kwartaal van 2015 de behoefte en de
capaciteit op het overige tramnet verder te analyseren zodat het bestuur in maart 2015 een besluit
kan nemen over de volledige grootte van de bestelling en de op te vragen opties.
Station Centraal?Alargule schreef:Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.
Station Rai (i.p.v. Station RAI) is ook verkeerd gespeld.Jurre schreef:Wat me vandaag opviel is dat men 'Amstel Station' in de M5 heeft aangepast naar 'Amstelstation', zoals het hoort dus. Verder had die betreffende M5 best veel moeite op weg te komen op Van der Madeweg en Spaklerweg. Veel slippen en stoten.
True. We wachten af!Alargule schreef:Onderlijning door ondergetekende. Ik zie hierin geen reden tot doemdenkerij over de toekomst van het Amsterdamse trammaterieel. Ik wacht het dus nog gewoon rustig af tot het voorjaar.
Bij de bussen gebruikt men simpelweg 'station', bijvoorbeeld Station Gein. Dat vind ik eigenlijk wel prima, want de meeste mensen zullen dit niet verwarren met een treinstation. Wat ook zou kunnen is 'Metro Gein' of zo.Alargule schreef:Blaadjes op de rails?
Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.
Ook in de verschillen tussen naamgevingen van metrostations en bijbehorende tramhaltes is de logica soms ver te zoeken: metrostation 'De Vlugtlaan' en tramhalte 'Burgemeester De Vlugtlaan'.
Ervoor. Is een ideaal systeem. Een bus gaat bijvoorbeeld naar S+U Schöneberg.n-evo schreef:In Berlijn hebben alle haltes bij metrostations een (U) achter de naam (of ervoor weet ik niet meer) in tram en bus. Vind dat helemaal niet zo gek bedacht. Hier zou dat (M) worden. :Y
Naar mijn weten is 'centraal' hierin nog altijd een bijvoeglijk naamwoord (het centraal/centrale station). Bij alle overige stations is er sprake van namen cq zelfstandige naamwoorden. En in het Nederlands plaats je een bijvoeglijk naamwoord voorzover ik heb opgelet nog altijd voor het zelfstandige naamwoord.paolie schreef:Station Centraal?
...en wat zou toch de functie van 'centraal' in de oude naam zijn geweest?paolie schreef:^^ Je verhaal zou hebben geklopt toen het station nog Amsterdam Centraal Station (Amsterdam CS) heette. Het station heet echter al jaren Amsterdam Centraal. En hier fungeert Centraal dus als een naam. Oftewel: Station Centraal