De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor robert55 » Ma 03 Nov 2014, 20:51

HTM had in de jaren 70 op de films Station Centraal staan, met centraal in half hoge letters. Niet zo handig. In VIRM stond binnen op de lichtkranten lange tijd A'dam.Centr. Nog onhandiger
NS zet op de gebouwen aan de buitenkant Amsterdam Centraal, maar doet alsof Station een vies woord is, bijna even erg als het verboden wordt vertraging. Maar zelfs de meest Italiaanse toerist op het stationsplein weet dat hij in Amsterdam is (hoewel: ik ben een keer Waalse touri's tegengekomen die op zoek waren naar een bepaald hotel dat bij bekijken op het Stationsplein van Schiphol bleek te staan. En het rijksmuseum wordt ook wel eens voor een station aangezien :D

Consitentie zal me eigenlijk worst wezen. Het gaat er om dat per situatie de informatie wordt gegeven die voor de gebruiker helder en eenduidig is.

Overigens ligt de klemtoon in CentrAAl Station in Amsterdam net iets meer naar die lange AA dan in Den haag.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Nov 2014, 21:29

Consistentie is nu juist bedoeld om informatie helder en eenduidig te maken. Zeker geen doel op zich.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 03 Nov 2014, 22:36

Op metrostation Diemen Zuid is men nu voor de tweede avond bezig met het schoonspuiten van de onderkant van de overkapping. Men gaat nogal grondig te werk met hogedrukspuiten en speciale zemen om de lichtbakken schoon te maken. Werd alles maar zo goed schoongehouden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ruben » Ma 03 Nov 2014, 23:44

FLJ schreef:Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk.


Wat een droevenis. Langzamerhand is hiermee de gehele Amstelveenlijn gedegradeerd verklaard tot ordinaire stadstramlijn. Met nu 25 sneltrams en 20 stadstrams voor lijn 51 en lijn 5 in de vloot lijken me, ondanks dat Zuid - CS straks door de 51 niet meer bereden wordt, 37 stuks daarbij aan de krappe kant. Je mag dus hopen dat ze dan wel plannen die stadstrams aan elkaar te koppelen, want de capaciteit van de Amstelveenlijn ging er met het plan wat er lag al niet op vooruit.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Ma 03 Nov 2014, 23:53

robert55 schreef:(hoewel: ik ben een keer Waalse touri's tegengekomen die op zoek waren naar een bepaald hotel dat bij bekijken op het Stationsplein van Schiphol bleek te staan.

Maar ja, daar zijn het dan ook Walen voor. [/vooroordelen]
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mojito » Di 04 Nov 2014, 08:12

Correctie: voor lijn 5 zijn er op papier 24 trams beschikbaar. 20x 11G en 4 tweerichtings Combino's. Voor lijn 51 zijn er in theorie 29 wagens, de 25 BN sneltrams en 4 CAF's met pantograaf en railremmen. Uit eigen ervaring is dat nog steeds aan de krappe kant, inderdaad.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 04 Nov 2014, 09:05

Ah joh: we maken van lijn 5 gewoon een comforttramlijntje tussen Zuid en Zoutkeetsgracht (6x per uur in de spits) en laten de 51 pendelen tussen Zuid en Binnenhof (6x per uur) en tussen Zuid en Westwijk (idem). Ik heb laatst op Tommy Teleshopping zo'n handige vacuümpomp gezien waarmee je je kleren veel compacter opgevouwen krijgt. Kan vast ook wel op Amstelveners worden toegepast.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 04 Nov 2014, 12:00

De lengte van lijn 51 wordt zo'n beetje gehalveerd, je hebt dus veel minder trams nodig. Stuk tussen CS - Amstel wordt opgevangen door metrotreinen. Blijft het gek vinden dat ze zijn afgestapt van die lange trams. Volgens mij weten ze bij de SRA ook niet wat ze willen met die lijn... Dan weer 2 tramlijnen met extra lange trams, dan weer 1'tje met stadstrams en lange trams, nu alleen nog maar stadstrams. :roll:

robert55 schreef:Consitentie zal me eigenlijk worst wezen. Het gaat er om dat per situatie de informatie wordt gegeven die voor de gebruiker helder en eenduidig is.

Denk dat de verwarring in Amsterdam wel meevalt ondanks Amsterdam Centraal, Centraal Station, in de volksmond ook wel "'t CS" of "'t Centraal" genoemd, Station Zuid en Amstelstation. :P

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ruben » Di 04 Nov 2014, 19:12

Nou ja gehalveerd: van Zuid naar CS is 14 minuten, terwijl Westwijk - Zuid nu 23 minuten is. Daar werden geloof ik straks drie hele minuten van afgesnoept. Wellicht is daarmee van 58 naar 37 trams gaan mogelijk, maar dan zou de beschikbaarheid van die dingen hoger moeten zijn dan de trams nu; of het blijft de lijn met enkele stellen, en dan ook nog eens met enkele stadstrams.

Gelukkig blijft ons hiermee heel veel geld en een lelijk viaduct over de prachtige Buitenveldertselaan bespaard. *bus*
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 04 Nov 2014, 19:41

Inderdaad. Goedkoop is duurkoop, en daar zal men hier anno 2030-40 ook wel achter komen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 04 Nov 2014, 21:19

Ruben schreef:Nou ja gehalveerd: van Zuid naar CS is 14 minuten, terwijl Westwijk - Zuid nu 23 minuten is. Daar werden geloof ik straks drie hele minuten van afgesnoept.

Vandaar dat ik schreef 'zo'n beetje gehalveerd' en niet 'exact gehalveerd'. ;)

De exacte hoeveelheid trams wordt nog nader bepaald toch? Weinig zin om nu blind te staren op het huidige getal wat dus puur een minimum is.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Wo 05 Nov 2014, 12:23

Iemand die kan bevestigen dat de data van GVB op OVradar nu minder bullshit is?

Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 27 Mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Amstram17 » Wo 05 Nov 2014, 12:26

Ik reed gisteren toevallig mee met een bestuurster en bij het CS zijn ze nu ook met een proef bezig om weer alle lijnen een andere spoor te geven. Oftewel: Lijn 1 op spoor 1, 2 en 17 spoor 2, 13 op spoor 3 en lijn 5 op spoor 4. Wat mij betreft mag dat gelijk weer bij het grofvuil, want het werkt voor geen meter! 3 sporen vrij en precies wordt je neergezet achter een tram die al op het spoor staat... maar goed ben benieuwd wat ze ervan vinden. Reizigers vriendelijk is het niet te noemen om nu weer te switchen :(
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 05 Nov 2014, 14:06

Lijn 17 heeft zowel spoor 2 als 3.

Het grootste probleem was dat lijn 13 en 17 op 1 spoor stonden terwijl lijn 13 de hele dag (overdag) om de 7.5 min reed, terwijl lijn 17 in de ochtendspits om de 5, dal 7.5, middagspits 6 min.
Mocht een van de 2 te vroeg invoegen bij de Rozengracht dan kan het zijn dat ze verkeerd kwamen te staan op spoor 4.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Za 08 Nov 2014, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Do 06 Nov 2014, 05:51

Somoht schreef:Iemand die kan bevestigen dat de data van GVB op OVradar nu minder bullshit is?


Gister werkte het ja, nu is er alleen geen GVB-voertuig meer te zien.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 06 Nov 2014, 08:25

Ik heb de laatste tijd sowieso steeds vaker ruzie met OV op iOS 8. Dan staat er dat de volgende tram over 6 minuten komt, komt ie opeens toch aanrijden. Maar het kan ook net zo goed andersom zijn. Met regelmaat helemaal geen actuele vertrektijden bij GVB (zoals vanochtend). Tig voertuigen die op --- staan met een te gekke vertragingen eronder. +53 bijv. Voertuigen die niet zichtbaar zijn of spookvoertuigen die er helemaal niet zijn.

Voorheen nooit zoveel problemen. Het zal wel aan de data liggen die GVB aanlevert. -o-

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Do 06 Nov 2014, 11:55

Datastroom heeft vannacht stilgelegen :( In het grafiekje over de GOVI data zag ik allemaal interferentie dus dat heb ik ook maar gemaild.

Als je de dag/lijnummer/ritnummer meld van vreemde dingen zorg ik dat er een onderzoek komt. Zag zelf deze week ook iets raars op lijn 5 maar had nog geen signalen dat er iets structureel mis was.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jelmer » Do 06 Nov 2014, 14:48

op het ogenblik doet het GVB het goed op OVAUB.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Do 06 Nov 2014, 15:50

Het lijkt weer te werken inderdaad, ook op OV-radar.

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor MetroRET » Do 06 Nov 2014, 15:54

Nu zelfs beter als bij de RET, waar de metrodata nog steeds erg onvolledig wordt uitgevoerd.....

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Vr 07 Nov 2014, 08:22

Voor de zoveelste keer vanochtend: M50 rijdt met -3 weg bij Station Lelylaan. Echt niet leuk meer.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 10 Nov 2014, 16:30

Oeps

Een tram en een vrachtwagen zijn in botsing gekomen op de Strawinskylaan, vlakbij Station Zuid. De tram is daarbij ontspoord.

http://www.parool.nl/parool/nl/4041/AMS ... laan.dhtml

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor robert55 » Ma 10 Nov 2014, 18:47


Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 10 Nov 2014, 20:28

Er staat dat het tram- én metroverkeer door dit ongeluk gestremd raakte. Hoezo dat dan? :?

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor CX1000 » Ma 10 Nov 2014, 20:40

Dat deel van lijn 5 wordt gedeeld met metrolijn 51.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten