De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Ma 10 Nov 2014, 21:02

Daar nog niet hoor..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 10 Nov 2014, 21:11

CX1000 schreef:Dat deel van lijn 5 wordt gedeeld met metrolijn 51.

Nou echt niet.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 10 Nov 2014, 21:28

Volgens mij is de verwarring hier ontstaan, want ik lees in de link alleen maar dat er geen trams reden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11138
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Ma 10 Nov 2014, 22:03

Op de site van De Digitale Tram staat wel dat het tram- en metroverkeer gestremd is, maar dat is dan gewoon een fout op die site.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Ma 10 Nov 2014, 23:20

Liep ongeveer langs de halte Boelelaan/VU op moment dat de PID daar nog op eerste tram half uur later stond en net flapperde op "Gestremd, neem 51". Dus volgens mij reed die lijn nog :) Stonden twee trams richting CS stil en uit op halte Parnassusweg.
Overigens opvallend, uitgevallen ritten waren netjes gecommuniceerd via de appjes (excl 9292 uiteraard).

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 11 Nov 2014, 09:13

Ja precies. Leek me al stug. Maar foutje dus op die website.

Alargule schreef:Volgens mij is de verwarring hier ontstaan, want ik lees in de link alleen maar dat er geen trams reden.

Misschien zelf een beetje verward en op de verkeerde link geklikt? :wink:

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor wouter15 » Di 11 Nov 2014, 20:02

Via deze link zijn al wat wijzigingen te vinden die ingaan op 14 december 2014.

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Milco » Di 11 Nov 2014, 20:08

Ja, en die wijzigingen zijn op die pagina daar op 13 juli 2014 geplaatst. Dat staat namelijk onderaan die pagina. ;)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Di 11 Nov 2014, 20:48

En dat is van enige relevantie omdat..?

Zullen genoeg personen zijn die het nog niet gelezen hebben :wink:

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 11 Nov 2014, 20:54

..omdat de wijzigingen die daar vermeld worden misschien niet meer actueel zijn?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Di 11 Nov 2014, 20:57

Als het grootste gedeelte van die wijzigingen pas per komende 14 december ingaan noem ik dat vrij actueel. Tuurlijk, men had het al een paar maanden eerder kunnen lezen als ze bij de les waren gebleven, maar dat betekent niet dat het nu niet meer van toepassing is.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 11 Nov 2014, 23:12

Eigenlijk zijn er maar 3 momenten dat het actueel is:

1. Dag van publicatie
2. Bij grote wijzigingen
3. Dag van invoering

1 hebben we al gehad, 2 is niet van toepassing, 3 is nog niet het geval. :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 12 Nov 2014, 01:28

Ik heb inmiddels een plattegrond gezien van de lijnindeling van het busstation achter Centraal. GVB komt in het midden van het eiland en krijgt drie haltes toegewezen, waardoor lijn 34 en 35 een halte moeten gaan delen. Ik weet niet helemaal of dat een ideale situatie is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 12 Nov 2014, 01:39

Lijkt mij geen probleem omdat lijn 34 en 35 op de momenten dat ze dezelfde frequentie rijden op elkaar afgestemde vertrektijden hebben. Concreet betekent dat als ze beide 6x/u gaan ze keurig 5-5 van elkaar zitten. In de nieuwe dienstregeling is dat alleen in de ochtendspits niet het geval, als lijn 35 vaker rijdt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 17 Nov 2014, 12:29

Definitief besloten is dat het uurskaartje vanaf 1 januari €2,90 gaat kosten.

Het kilometertarief gaat van 14,8 cent naar 15,1 cent en het instaptarief wordt volgend jaar 88 cent (58 cent bij gereduceerd tarief).

De prijzen van de dagkaarten veranderen niet, wel zijn er twee toevoegingen aan het assortiment met het Amsterdam Travel Ticket, een dagkaart geldig bij NS tussen Schiphol en alle Amsterdamse stations en het volledige vervoersgebied van GVB en de kinderdagkaart van 2,50.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Ma 17 Nov 2014, 12:34

De kinderdagkaart bestaat al een tijdje bij GVB.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Z2N » Ma 17 Nov 2014, 16:46

Dat Amsterdam Travel Ticket lijkt me wel een aangename nieuwkomer, alhoewel ik me afvraag of hij ook op Schiphol verkocht gaat worden, anders moet je nog steeds een NS-enkeltje kopen...
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 17 Nov 2014, 17:36

Bijna € 3,- voor een ritje als je geen OV-kaart hebt / leeg blijkt te zijn. :')

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Ma 17 Nov 2014, 20:48

Nog altijd goedkoper dan een "los bad" (een "enkeltje" baantjestrekken) in het plaatselijke zwembad. :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 21 Nov 2014, 14:19

GVB heeft een speciale webpagina met de wijzigingen voor 2015: http://www.gvb.nl/documents/2015/index.html

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Obus » Vr 21 Nov 2014, 14:39

Bedankt voor de webpage, JWM. Ik lees o.a. dat:

-Plantage Badlaan straks Plantage Lepellaan (!) heet.
-Je per kilometer 15,1 eurocent betaalt bovenop een starttarief van 88 cent.
-Amsterdam CS straks twee busstations heeft.
-Dat eindbestemming Westerpark niet lang bestaat: wordt nu al weer gewijzigd naar Westergasfabriek.
-Ik niet meer bij het Raamplein, de Apollolaan, de Amsteldijk en vele andere haltes kan uitstappen.

Conclusie: het Amsterdamse OV wordt slechter en duurder :neg:
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 21 Nov 2014, 14:45

Duurder? Niet voor vroege vogels in West:

"Extra vroege rit voor bus 69
Om vroege Schipholreizigers tegemoet te komen, staat nachtbus 369 zijn laatste rit af aan bus 69. Reizigers die in de vroege ochtend met nachtbus 369 naar Schiphol gaan, moeten nu nog het nachttarief betalen, terwijl reizigers van de zeer vroege daglijnen 245 en 247 (en per 14 december ook bus 246) het dagtarief betalen.
Voortaan rijdt u met bus 69 een extra vroege rit (om ca. 5.30) naar Schiphol tegen het dagtarief."
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 21 Nov 2014, 14:55

Ik vind wel dat de site nogal veel slordigheidsfoutjes heeft :P

Obus schreef:-Amsterdam CS straks twee busstations heeft.

Nu zijn er drie, straks twee 8-)

De Nachtlijnen via Rembrandt hebben ook nog een halte voor de Nicolaaskerk. Gaan de nachtlijnen via Leidseplein straks via de Westerdokkant het busplatform afrijden? En het is dus ook gedaan met EBS-bussen in het Prins Hendrikplatsoen na half 1 's nachts. CXX nachtlijnen blijven er wel.

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Delftse Chauff » Vr 21 Nov 2014, 15:16

JWM schreef:GVB heeft een speciale webpagina met de wijzigingen voor 2015: http://www.gvb.nl/documents/2015/index.html


Opvallend: Volgens de plattegrond van de omgeving CS verhuist Cxx Zaanstreek met de daglijnen naar busstation IJzijde, maar blijfven de nachtlijnen aan de voorzijde (voor het Victoriahotel). Lijkt me enigszins verwarrend voor reizigers die van beiden gebruik maken.

Wynne
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 27 Aug 2014, 15:49

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Wynne » Vr 21 Nov 2014, 15:21

JWM schreef:
Opvallend: Volgens de plattegrond van de omgeving CS verhuist Cxx Zaanstreek met de daglijnen naar busstation IJzijde, maar blijfven de nachtlijnen aan de voorzijde (voor het Victoriahotel). Lijkt me enigszins verwarrend voor reizigers die van beiden gebruik maken.


Dat is nu met EBS lijnen ook, zelfs met de laatste paar ritten van de dag lijnen. Dat staat gewoon keurig in de voetnoten in de dienstregeling.

Wynne


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten