De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 21 Nov 2014, 15:24

Voor de CXX nachtlijnen naar de Zaanstreek is CS niet het beginpunt. Via Ijzijde rijden is dan een omweg.

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Delftse Chauff » Vr 21 Nov 2014, 15:41

JWM schreef:Voor de CXX nachtlijnen naar de Zaanstreek is CS niet het beginpunt. Via Ijzijde rijden is dan een omweg.


:oops: Dat was ik inderdaad even vergeten :oops:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 21 Nov 2014, 16:34

JWM schreef:Ik vind wel dat de site nogal veel slordigheidsfoutjes heeft :P

Dat viel mij ook op. Slordigheden zoals tram 26 die onder tram 17 staat e.d.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 21 Nov 2014, 17:42

GVB gaat trouwens weer met (commerciële) reclame rondrijden op tram en bus.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Etienne » Vr 21 Nov 2014, 19:10

Vandaag is de nieuwe VDL Citea 1462 op dienst gekomen.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 21 Nov 2014, 20:08

Definitief einde voor de Jonckheren?

IC140
Berichten: 175
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor IC140 » Za 22 Nov 2014, 02:49

Bee schreef:.... zeer vroege daglijnen 245 en 247 (en per 14 december ook bus 246) ...


Toevallig dat bus en trein 245 elkaar zowat tegenkomen bij Amsterdam Muiderpoort ;-).

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1452
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Za 22 Nov 2014, 12:37

JWM schreef:GVB gaat trouwens weer met (commerciële) reclame rondrijden op tram en bus.

NEEEEEE! -o-

Obus schreef:-Dat eindbestemming Westerpark niet lang bestaat: wordt nu al weer gewijzigd naar Westergasfabriek.

Slaat ook nergens op... Wat is er mis met Westerpark? Ik vind die introductie van haltes naar gebouwen vernoemen echt helemaal niks. Als eindbestemming is het helemaal slecht. Helemaal omdat tram 10 helemaal niet vlak voor dat gebouw stopt. "Westerpark" had referentie naar zowel de wijk (/voormalig stadsdeel) als het park zelf.

Waarom gaan niet alle bussen die eindpunt CS hebben naar de IJ-zijde?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Za 22 Nov 2014, 13:07

Het Westerpark is een stuk groter dan alleen het voorplein van de Westergasfabriek en bovendien verwijst het ook naar de naam van een voormalig stadsdeel. Een halte "Westerpark" is niet zo onderscheidend dus, en kan overal in het gebied staan. Daar is het GVB dus nu ook achter... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

IC140
Berichten: 175
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor IC140 » Za 22 Nov 2014, 16:18

En voor het daadwerkelijke Westerpark is de Van Limburg Stirumstraat de halte waar je moet zijn.

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Milco » Za 22 Nov 2014, 16:54

Etienne schreef:Vandaag is de nieuwe VDL Citea 1462 op dienst gekomen.

1452 was gisteren al in dienst.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Za 22 Nov 2014, 18:08

Dat is toch niet relevant voor de 1462? :p
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Za 22 Nov 2014, 20:12

Er komt eindelijk een halte Amerbos voor lijn 38. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Za 22 Nov 2014, 20:16

Helaas, 38 gaat daar niet stoppen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Za 22 Nov 2014, 20:19

Hmm ja, ik zie het. :(
Gek dan dat ze het in de beschrijving hebben over lijn 33 en 38. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Gekko123 » Za 22 Nov 2014, 20:27

Bij de halte-afroep van de halte Olympisch Stadion wordt door het GVB nog Stadionweg omgeroepen, de oude benaming.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1452
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Zo 23 Nov 2014, 21:35

Vinny schreef:Het Westerpark is een stuk groter dan alleen het voorplein van de Westergasfabriek en bovendien verwijst het ook naar de naam van een voormalig stadsdeel. Een halte "Westerpark" is niet zo onderscheidend dus, en kan overal in het gebied staan. Daar is het GVB dus nu ook achter... :lol:

Heb het over de eindbestemming op de display van de tram, niet de haltenaam. Tram 2 gaat ook naar Nieuw Sloten, maar heeft als eindhalte Oudenaardeplantsoen. Tram 13 gaat naar Geuzenveld, heeft als eindhalte Lambertus Zijlplein. Zo kan tram 10 prima naar Westerpark blijven rijden met als eindhalte Van Hallstraat. Dat is namelijk niet anders.

Tram 10 bedient niet alleen de Westergasfabriek maar ook het omliggende gebied. Westerpark is om die reden veel logischer. Daarnaast vind ik het überhaupt nogal vreemd om een tramlijn een club als eindbestemming te geven, daar hebben we het uiteindelijk over. Krijgen we straks ook metrostation Canvas i.p.v. Wibautstraat? Want tja, die Wibautstraat is immers langer dan alleen dat stukje daar. Leukste van allemaal is nog wel dat tram 10 nog een aardig stuk van de Westergasfabriek af ligt. Kunnen ze beter 'Hotel de Windketel' filmen.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Ma 24 Nov 2014, 07:40

Verbetering op komst voor tramlijnen (1,2,13,17) naar west:
http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... rbetering/

In de rechterkolom "documenten" staan interessante pdf-files met de plannen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1452
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 24 Nov 2014, 09:13

Derde spoor voor halte Dam is een erg goed idee, beetje spreiding van de drukte. Al vraag ik me af of het op termijn veel zin heeft als er 1 of 2 tramlijnen uit de Leidsestraat verdwijnen (was de bedoeling toch?). Dat op de Rozengracht geen vrije trambaan ligt heeft me altijd al verbaasd.

Wat betreft het Hoofddorpplein: begrijp er weinig van waarom de tram het rondje rotonde nog maakt. Dat plein is al zo vaak op de schop gegaan en er steeds lelijker op geworden. Trek de trambaan gewoon recht over het plein heen met in het midden een mooie brede halte. Er omheen kan je een vlak plein met mooie tegels / kinderkopjes realiseren met bijv. bankjes en eventueel een kiosk.

Aanvulling: en ik zie net dat ze dat ook van plan zijn tenzij het onderstaande

Kanttekening
In de toekomst voorziet de stadsregio/gvb mogelijk tramverkeer via de
Zeilstraat door de Haarlemmermeerstraat (o.a. vertramming bus 15).
Vanuit dit perspectief zou de toegankelijke halte op het Hoofddorpplein
weer afgebroken moeten worden. De komende 2 jaar komt pas meer
duidelijkheid over deze toekomstplannen, die een andere variant zouden
vragen. Het is daarom niet verstandig deze maatregel nu al te overwegen.


Er wordt nu echt gesproken over vertramming van bus 15

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Di 25 Nov 2014, 20:12

Daar wordt al minimaal 15 jaar over gesproken ... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1452
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 26 Nov 2014, 10:33

Zat te denken: Waarom zou zo'n halte midden op het plein überhaupt moeten komen te vervallen als er een tram 15 komt? Je kan tram 2 gewoon dwars over het plein laten gaan en tram 15 er omheen laten rijden. Er is een variant van de plannen waarbij de keerlus gehandhaafd blijft daar, dus dan moet helemaal geen probleem zijn toch? Of miss te weinig ruimte voor nog een set wissels?

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor paolie » Wo 26 Nov 2014, 11:21

Je kan tram 15 eventueel ook via de Amstelveenseweg laten rijden ipv de Haarlemmermeerstraat. Scheelt heel veel oponthoud op de kruising met de Koninginneweg (afslaande trams niet lekker voor deze overbelaste kruising). En het belang van de halte Haarlemmermeerstraat is fors afgenomen sinds het Andreasziekenhuis hier niet meer zit.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Obus » Wo 26 Nov 2014, 14:01

Ik dacht dat de tram 15 sowieso via de Amstelveenseweg zou gaan - dit scheelt immers aanlegkosten. Nadeel is dat je minder goed aansluit op het Surinameplein.
De mortuis nil nisi bene

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Wo 26 Nov 2014, 14:14

Wordt tram 12 nog doorgetrokken naar Science Park of staat dat plan in de ijskast? Laatste bericht stamt uit oktober

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... park.dhtml

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 26 Nov 2014, 15:09

Er is ter ternauwernood voorkomen dat de herinrichting van het Amstelstation een doortrekking onmogelijk zou maken. Voor de rest is er niks spannends over te vertellen.

Volgensmij is het doortrekken van de 3 naar Sciencepark momenteel nog serieuzer.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten