De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mike » Wo 26 Nov 2014, 15:59

Lijn 65 wordt monenteel (15:59) gereden door Citaro 335 te Zuid WTC. Hier rijdt normaal toch gewoon een 12meter bus?

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Wo 26 Nov 2014, 16:14

Een verbinding Amstel - Sciencepark lijkt mij zinvoller dan een verbinding Muiderpoortstation - Sciencepark, aangezien er al een rechtstreekse treinverbinding tussen die laatste twee is. Bovendien is Amstelstation een IC-station en ook een metrostation.

Een aftakking van tram 9 maken naar Science Park is een goedkopere optie, maar dan heb je twee nadelen: geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam Amstel, en je moet een nieuwe tramlijn instellen die over een groot deel van het traject samen met lijn 9 rijdt wat minder efficiënt is. Wel heb je dan een hoogwaardige verbinding met het centrum.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 26 Nov 2014, 16:16

Bakpapier schreef:Wordt tram 12 nog doorgetrokken naar Science Park of staat dat plan in de ijskast? Laatste bericht stamt uit oktober

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... park.dhtml

Antwoord op je vraag staat in het artikel

Ook overweegt de gemeente Amsterdam om na 2025 een tram te laten doorrijden naar Sciencepark. Hierover wordt voorlopig nog geen besluit genomen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 26 Nov 2014, 16:28

Volgensmij moet de Keerlus bij Muiderpoort op termijn weg. Er is overigens nu ook een bus tussen Sciencepark en Muiderpoort.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Wo 26 Nov 2014, 16:37

JWM schreef:Volgensmij moet de Keerlus bij Muiderpoort op termijn weg. Er is overigens nu ook een bus tussen Sciencepark en Muiderpoort.

Zit de bus dan dusdanig vol dat vertramming noodzakelijk is?

Tram 3 kun je beter doortrekken naar IJburg (al weet ik niet of de amsterdamsebrug dat aankan), dan heeft men daar een mooie verbinding met Muiderpoortstation. Of naar Flevopark, dan kan de keerlus bij muiderpoortstation ook weg.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 26 Nov 2014, 16:39

Zie die 40 altijd leeg rondjes rijden. Dat is het probleem met van die immense kantoor- / schoolcomplexen: het zijn spookwijken na kantoor-/schooluren.

Wat gaan ze met de 3 doen dan als die keerlus daar weg moet?
Laatst gewijzigd door n-evo op Wo 26 Nov 2014, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Wo 26 Nov 2014, 16:40

Bakpapier schreef:Tram 3 kun je beter doortrekken naar IJburg (al weet ik niet of de amsterdamsebrug dat aankan), dan heeft men daar een mooie verbinding met Muiderpoortstation. Of naar Flevopark, dan kan de keerlus bij muiderpoortstation ook weg.


Kan je bus 66 even goed verlengen naar Muiderpoortstation.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 26 Nov 2014, 16:42

Bakpapier schreef:Tram 3 kun je beter doortrekken naar IJburg (al weet ik niet of de amsterdamsebrug dat aankan)

Lijkt me niet dat Flevopark een derde tramlijn nodig heeft.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Wo 26 Nov 2014, 16:43

n-evo schreef:
Bakpapier schreef:Tram 3 kun je beter doortrekken naar IJburg (al weet ik niet of de amsterdamsebrug dat aankan)

Lijkt me niet dat Flevopark een derde tramlijn nodig heeft.

Nee maar waar moet die tram 3 dan keren?

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Wo 26 Nov 2014, 16:49

Wat nou als Tram 3 een cirkel rijdt? Komt van de Beukenweg, langs het Oosterpark, en dan rechtdoor onder het Muiderpoort door. Vervolgens door naar 't Javaplein en dan weer over het Tropencircuit terug naar de Wijtenbachstraat...? Dan heeft ie als eindpunt:''Javaplein''

Alargule
Berichten: 1697
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Wo 26 Nov 2014, 18:14

JWM schreef:Er is ter ternauwernood voorkomen dat de herinrichting van het Amstelstation een doortrekking onmogelijk zou maken. Voor de rest is er niks spannends over te vertellen.

Volgensmij is het doortrekken van de 3 naar Sciencepark momenteel nog serieuzer.


Bakpapier schreef:Een aftakking van tram 9 maken naar Science Park is een goedkopere optie, maar dan heb je twee nadelen: geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam Amstel, en je moet een nieuwe tramlijn instellen die over een groot deel van het traject samen met lijn 9 rijdt wat minder efficiënt is. Wel heb je dan een hoogwaardige verbinding met het centrum.


JWM schreef:Volgensmij moet de Keerlus bij Muiderpoort op termijn weg. Er is overigens nu ook een bus tussen Sciencepark en Muiderpoort.


En ziedaar de oplossing: leg een tramspoor over de Kruislaan tussen de Middenweg en Sciencepark aan en laat lijn 3 voortaan via de Linnaeusstraat en de Middenweg naar Sciencepark rijden. Heeft Sciencepark een tramaansluiting en is de keerlus bij Muiderpoort ook weg.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 26 Nov 2014, 18:30

Nou hebben we weer wat om naar uit te kijken als het mei 2034 wordt gerealiseerd.

:')

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 26 Nov 2014, 19:08

De busbaan op de Carolina MacGillavrylaan is geschikt voor de komst van een tram en heeft in ieder geval als voordeel dat de tunnel in de Kruislaan niet aangepast hoeft te worden. Er ontstaan bovendien een betere verbinding tussen de stad en het Science Park, want lijn 40 is toch wel een beetje een randverschijnsel.

De keerlus bij het Muiderpoortstation is de bewoners al meer dan twintig jaar een doorn in het oog, hij is ook een tijdlang niet gebruikt maar toen men stopte met lusroutes rijden in de Indische Buurt werden drie tramlijnen naar het Flevopark én bus 22 en 37 op de hoofdwegen in de wijk toch een beetje te veel. Tegenwoordig rijdt lijn 22 dan wel een andere route waardoor bij het Muiderpoortstation geëindigd wordt maar van te weinig OV heeft men in die wijk nog altijd niet zo'n last :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 26 Nov 2014, 20:27

Die mensen wonen naast een drukke spoorlijn, maar eens per 10 minuten een trammetje door de straat is erg bezwaarlijk :P

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Wo 26 Nov 2014, 20:58

n-evo schreef:Zie die 40 altijd leeg rondjes rijden. Dat is het probleem met van die immense kantoor- / schoolcomplexen: het zijn spookwijken na kantoor-/schooluren.

Wat gaan ze met de 3 doen dan als die keerlus daar weg moet?

Daar moet je dan ook geen openbaar vervoer aanbieden. Ik zou zelf wel behoorlijk toejuichen als er in Amsterdam een avondnet ingesteld wordt, waarbij meer aandacht wordt geschonken aan kritieke overstappen, maar de frequentie dan wel omlaag kan. En een tram 3 hoeft helemaal niet te rijden, de vervoerswaarde kan worden opgevangen door een verbetering van lijn 10 op momenten dat 3 niet zou rijden. Met de vrijkomende dienstregelingsuren zou ik graag zien dat het eerste gedeelte van de nacht nog gewoon de avonddienstregeling zou hebben zodat je niet al na middernacht op het nachtnet bent aangewezen op bepaalde verbindingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 27 Nov 2014, 15:59

JWM schreef:Die mensen wonen naast een drukke spoorlijn, maar eens per 10 minuten een trammetje door de straat is erg bezwaarlijk :P

Ja maar echt hè? In een oude buurt en centraal willen wonen en dan gaan miepen over een tram in de straat.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Do 27 Nov 2014, 16:06

Het probleem is niet dat mensen klagen, want mensen klagen nu eenmaal altijd. Het probleem is dat de overheden ook naar de pijpen dansen van de klagers als de klacht onredelijk is.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Mike » Vr 28 Nov 2014, 09:11

Lijn 15 kwam net binnen met de overvolle 254 op station zuid.

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Za 29 Nov 2014, 00:45

Waarom wordt er eigenlijk nooit gesproken over een doorgaande verbinding Zuid - Amstel - Science Park? Daar zijn nog geeneens trams voor nodig op de korte termijn. Lijn 240 enerzijds, of lijn 310 anderzijds doortrekken zou al voldoende zijn.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bakpapier » Za 29 Nov 2014, 07:03

Omdat je ook met de metro naar amstel kunt en dan met de bus wat sneller is.
Stopt lijn 12 straks op een vn de nz ljjn metro stations?

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor BrengMe » Za 29 Nov 2014, 08:59

Ja, station De Pijp.
---

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Obus » Za 29 Nov 2014, 09:17

En in de toekomst op het Weteringcircuit (Vijzelgracht dus).
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Za 29 Nov 2014, 09:30

Nee, want daar komt lijn 12 niet.
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Obus » Za 29 Nov 2014, 10:13

Ze gaan de 12 toch omleiden via de Van Woustraat en het Leidseplein? Dan kom je toch langs het Weteringcircuit?
De mortuis nil nisi bene

Alargule
Berichten: 1697
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Za 29 Nov 2014, 11:01

Men heeft inderdaad plannen lijn 12 via het Leidseplein te sturen, maar niet via de route die jij voorstelt.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten