De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor robert55 » Zo 21 Dec 2014, 14:08

Bij hip denk ik toch eerder aan Franse steden die zich met het uiterlijk van hun trams proberen te ondescheiden.

De R-net kleurstelling is trouwens niet origineel: al rond de eeuwwisseling reden de bussen van de SAD (Bolzano, Dobiacco) in vrijwel dezelfde itmonstering, alleen was de kleur oranje. Dit jaar zag ik dat oranje nu vervangen is door appeltjesgroen, maar er reden nog oudjes in oranje+grijs

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Edwin » Zo 21 Dec 2014, 21:02

Busbaan Diemen (Provincialeweg, Vinkenburg e.o.) eindelijk open gegaan van de week. Helaas zijn ze in Amsterdam-ZO er nog niet aan begonnen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 22 Dec 2014, 08:28

robert55 schreef:De R-net kleurstelling is trouwens niet origineel: al rond de eeuwwisseling reden de bussen van de SAD (Bolzano, Dobiacco) in vrijwel dezelfde itmonstering, alleen was de kleur oranje. Dit jaar zag ik dat oranje nu vervangen is door appeltjesgroen, maar er reden nog oudjes in oranje+grijs

Boeie... Er zullen ook ongetwijfeld meer steden zijn met blauw/witte trams en bussen.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor robert55 » Ma 22 Dec 2014, 19:09

Ja best wel 'boeie' als dat soort zaken je interesseert [niet veel gekker dan trainspotting] en nee, er zijn niet zo veel steden met dezelfde kleurstelling als Amsterdam. Almada heeft iets wat er op lijkt maar een ander patroon en Poznan heeft in groen en geel het Amsterdamse patroon gekopieerd. Maar voor iets wat als zo bijzonder als R-net wordt neergezet is het zeldzame uiterlijk toch wel dicht bij 'beter goed gegapt dan slecht bedacht'.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 23 Dec 2014, 09:52

Vind design altijd wel leuk, maar trek wel een grens dat ik me niet druk maak dat er ergens een bus rondrijdt die oranje-grijs is. :wink:

Gebruikersavatar
j7927
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor j7927 » Di 23 Dec 2014, 21:49

Gevaarlijke situatie vandaag weer in de metro meegemaakt, verslagje wat ik heb gestuurd aan GVB in de quote :N

Ik mail u naar aanleiding van een in mijn ogen zeer ernstig incident vandaag (23-12-2014) te metrostation Bijlmer Arena. Op dit station stapte ik in het voorste treinstel van een driewagentrein, type CAF, hoogstwaarschijnlijk gwn 102. Het betrof hier een dienst op lijn 50 in de richting Isolatorweg, die om 14:07 van Bijlmer Arena vertrok. De metro zat goed gevuld. Ik zat direct tegenover de derde deur (van voren gezien), terwijl het sluitsignaal klonk. Hoewel na dit signaal de deuren sloten, besloot een vrouw nog in te stappen, althans, ze probeerde dit. Haar arm kwam tussen de deur, waardoor haar hand zich binnen het voertuig bevond, en de rest van het lichaam nog op het perron. De deuren bleven gesloten en de vrouw kreeg haar hand met geen mogelijkheid naar buiten. Dit was bij de metrobestuurder niet bekend, waarna hij begon te accelereren. De vrouw moest noodgedwongen meerennen met de metro. Dit betekent dat de gezondheid van de vrouw in groot gevaar was, er staan tenslotte aan het eind van het perron grote ijzeren palen, bovendien bestond het gevaar dat de vrouw zou worden meegesleurd met de metro, met alle gevolgen van dien.
Gelukkig had ik de helderheid van geest om net op tijd de noodrem te bereiken en deze te gebruiken, waarna ik het kastje van de nooddeurbediening forceerde, om de deur vervolgens te openen. De vrouw verdween na een kort bedankje direct uit het zicht. Ik heb vervolgens de bestuurder ingelicht, welke mij ook kort bedankte en de deur vervolgens weer in normale toestand terugbracht. Bovendien gaf deze bestuurder duidelijk bij mij aan dat hij het sein veilig had gekregen wat betreft de deuren. Dit duidt dus op een verkeerd, of tenminste niet voldoende functioneren van de deurbeveiliging. Uiteraard ben ik van mening dat de vrouw in eerste instantie verkeerd zat. Verder niet van belang voor u, maar ik vind het ook vreemd dat in deze volle metro niemand anders adequaat reageerde.

Raymond
Berichten: 1056
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Raymond » Di 23 Dec 2014, 22:29

Op Amsterdam Zuid gebeurde in de avondspits precies het tegenovergestelde met 2 BN-stellen richting Centraal. Deuren sloten zonder problemen, maar de bestuurder kreeg dat teken niet. Met visuele controle is geen verdachte deur gevonden en met meermaals opnieuw proberen verdween het probleem ook niet. Metro is daar dus defect opgeheven. Heb het vervolg maar niet afgewacht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Geert » Di 23 Dec 2014, 22:34

j7927 schreef:Gevaarlijke situatie vandaag weer in de metro meegemaakt, verslagje wat ik heb gestuurd aan GVB in de quote :N

Gelukkig dat je op tijd aan de noodrem trok! Kan de metrobestuurder niet via een camera kijken of er veilig vertrokken wordt?

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor marlies » Di 23 Dec 2014, 22:38

Tsja, dat is natuurlijk wel ook gewoon het hele bestaansrecht van een noodrem waar passagiers bij kunnen, dat soort incidenten. Beveiliging zo afstellen dat hij in een geval als dit blokkeert maar niet om de haverklap vals alarm geeft en daarmee gigantische vertragingen veroorzaakt is volgens mij behoorlijk lastig. Althans, volgens mij heeft wereldwijd behoorlijk wat materieel dat laatste als kinderziekte gehad. Eigenlijk is de beste oplossing gewoon een spiegel of camerabeelden in combinatie met bestuurders die daar ook daadwerkelijk even naar kijken voor ze aan de gashendel gaan hangen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 23 Dec 2014, 22:56

Elke metro heeft Metro-TV. Dus óf die was kapot, óf de bestuurder heeft totaal niet opgelet (en dat laatste lijkt me toch zeker het geval).
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Di 23 Dec 2014, 23:27

Hebben de deuren ook niet een speciale beveiliging dat ze automatisch opengaan als er iets tussen zit?

In elk geval: goed gehandeld j7927. :pos:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor marlies » Wo 24 Dec 2014, 12:21

Ardan schreef:Elke metro heeft Metro-TV. Dus óf die was kapot, óf de bestuurder heeft totaal niet opgelet (en dat laatste lijkt me toch zeker het geval).

Dat punt probeerde ik misschien iets té subtiel te maken :P

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 24 Dec 2014, 12:28

Meltrain schreef:Hebben de deuren ook niet een speciale beveiliging dat ze automatisch opengaan als er iets tussen zit?

Als de deuren van een CAF sluiten, dan sluiten ze ook echt. Als je ze tijdens het sluiten open forceert "springen" ze een stukje open maar knallen dan met een seconde of zo weer dicht. Althans dat is wat mij aantal keer is opgevallen. Heb vorig jaar ook al een keer de noodrem gebruikt omdat een jongen met z'n been naar buiten vast zat. Ongelofelijk gevaarlijk.

De deuren van de M5 reageren meer zoals die van de trams: als je ze open forceert geven ze mee en gaan ze weer helemaal open en gaan de lichten op groen. Daarna begint de sluitprocedure gewoon opnieuw voor die set: lichten op rood, sluitsignaal, deuren dicht.

Inderdaad goed gehandeld j7927! Die vrouw mag blij met je zijn.
Terecht ook dat je contact gezocht hebt met GVB. :Y :pos:

Gebruikersavatar
j7927
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor j7927 » Wo 24 Dec 2014, 13:48

HEb inmiddels telefonisch contact gehad met het GVB (ze hebben mij gebeld). Waren erg blij met de melding, en gaan het nog verder uitzoeken. Bestuurder zal op gesprek moeten komen, om zijn lezing te doen. Ik heb het idee dat hij niet echt doorhad wat er gebeurde, maar dat is slechts mijn idee. Maar in ieder geval geen gewonden oid :pos:

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 24 Dec 2014, 14:05

Mooi nieuws. Ik reageerde hiervoor een beetje sceptisch wegens een eerder voorval in een EBS-bus waar een passagier wel degelijk aan het zeiken was. Maar dat is in deze overduidelijk niet het geval (Y).
Leven, en laten leven.

IC140
Berichten: 174
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Do 25 Dec 2014, 13:20

Gelukkig zet het GVB op eerste kerstdag setjes van 3xCAF in op de 50. Ik had mijn bak bijna moeten delen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 25 Dec 2014, 16:18

M'n tram net zat aardig vol.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Za 27 Dec 2014, 12:51

Vraag me toch beetje af hoe ze het bij GVB presteren tram en metro dusdanig op elkaar af te stemmen dat ze beiden nagenoeg exact op hetzelfde moment aankomen. Dit overkomt me als clockwork op zowel Lelylaan als Heemstestraat. In beiden gevallen vooral van tram naar metro. -o-

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Za 27 Dec 2014, 13:16

Meestal heb ik een vloeiende overstap op Heemstedestraat van Metro op tram, andersom nooit... Echter 1 keertje, toen de metro nog speciaal voor mij stopte :') Hij had me waarschijnlijk al zien sprinten vanaf de tram ^^

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Za 27 Dec 2014, 13:34

Van metro naar tram 2 gaat het meestal wel idd, maar andersom is echt een groot drama. Ik snap dat niet hoor, helemaal niet zo relatief dichtbij het eindpunt.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Za 27 Dec 2014, 22:03

Het ligt eraan dat tram 2 een hogere frequentie heeft, en de afstand tussen het station en de halte. De overstappen kunnen nooit goed op elkaar worden afgestemd, behalve dan in de avonduren.
Dus dan is de vraag waarom het meestal wél lukt van metro naar tram ;)

Alargule
Berichten: 1694
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Zo 28 Dec 2014, 13:29


Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 29 Dec 2014, 08:21

Natorious schreef:Het ligt eraan dat tram 2 een hogere frequentie heeft, en de afstand tussen het station en de halte. De overstappen kunnen nooit goed op elkaar worden afgestemd, behalve dan in de avonduren.
Dus dan is de vraag waarom het meestal wél lukt van metro naar tram ;)

Kennelijk kan het wel zo afgestemd worden dat je vanaf Louwesweg nagenoeg altijd zo'n beetje precies de metro mist. Zal wel te maken hebben met mijn timing dan.

Gebruikersavatar
j7927
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor j7927 » Di 30 Dec 2014, 23:52

j7927 schreef:Gevaarlijke situatie vandaag weer in de metro meegemaakt, verslagje wat ik heb gestuurd aan GVB in de quote :N

Ik mail u naar aanleiding van een in mijn ogen zeer ernstig incident vandaag (23-12-2014) te metrostation Bijlmer Arena. Op dit station stapte ik in het voorste treinstel van een driewagentrein, type CAF, hoogstwaarschijnlijk gwn 102. Het betrof hier een dienst op lijn 50 in de richting Isolatorweg, die om 14:07 van Bijlmer Arena vertrok. De metro zat goed gevuld. Ik zat direct tegenover de derde deur (van voren gezien), terwijl het sluitsignaal klonk. Hoewel na dit signaal de deuren sloten, besloot een vrouw nog in te stappen, althans, ze probeerde dit. Haar arm kwam tussen de deur, waardoor haar hand zich binnen het voertuig bevond, en de rest van het lichaam nog op het perron. De deuren bleven gesloten en de vrouw kreeg haar hand met geen mogelijkheid naar buiten. Dit was bij de metrobestuurder niet bekend, waarna hij begon te accelereren. De vrouw moest noodgedwongen meerennen met de metro. Dit betekent dat de gezondheid van de vrouw in groot gevaar was, er staan tenslotte aan het eind van het perron grote ijzeren palen, bovendien bestond het gevaar dat de vrouw zou worden meegesleurd met de metro, met alle gevolgen van dien.
Gelukkig had ik de helderheid van geest om net op tijd de noodrem te bereiken en deze te gebruiken, waarna ik het kastje van de nooddeurbediening forceerde, om de deur vervolgens te openen. De vrouw verdween na een kort bedankje direct uit het zicht. Ik heb vervolgens de bestuurder ingelicht, welke mij ook kort bedankte en de deur vervolgens weer in normale toestand terugbracht. Bovendien gaf deze bestuurder duidelijk bij mij aan dat hij het sein veilig had gekregen wat betreft de deuren. Dit duidt dus op een verkeerd, of tenminste niet voldoende functioneren van de deurbeveiliging. Uiteraard ben ik van mening dat de vrouw in eerste instantie verkeerd zat. Verder niet van belang voor u, maar ik vind het ook vreemd dat in deze volle metro niemand anders adequaat reageerde.


Kleine update nog over het incidentje.

Heb twee keer contact gehad met GVB. Manager van de metro heeft mij tweede keer persoonlijk gebeld om nog even door te nemen wat er gebeurd was, nadat ze zelf al onderzoek had gedaan. Bleek om een instructierit oid te gaan, waarbij leerlingbestuurder alle controle had. Hij heeft camerabeelden waarschijnlijk niet voldoende gecheckt, en is gaan rijden. Instructeur en ik hebben ongeveer tegelijkertijd aan noodrem getrokken. Beelden veilig gesteld, ik een bloemetje voor de medewerking. Voor mij persoonlijk een goede afhanderling :) :pos:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Geert » Wo 31 Dec 2014, 00:45

Netjes!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten