De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Alargule
Berichten: 1688
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Za 17 Jan 2015, 09:46

Je struikelt inderdaad over de bijzinnen in bijzinnen in bijzinnen in hoofdzinnen :lol:

Maar los daarvan kan ik me wel in Vinny's tirade vinden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Za 17 Jan 2015, 15:52

Dat de verlenging van de Zuidtangent naar IJburg voorlopig on-hold staat vind ik niet zo heel gek gezien de status van Centrumeiland en de overige eilanden. Zie verder ook het verband niet met de wil om goed OV aan te beiden.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Za 17 Jan 2015, 20:34

Daarnet liet een metro op Bijlmer ArenA richting Gein een halve bak, en dus twee deuren, buiten het perron staan. Zijn er geen aangepaste M5 bakbordjes?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9240
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Za 17 Jan 2015, 20:37

Ik denk dat een M5 bij vierkantvormig bordje 3 moet stoppen? Misschien vergiste de bestuurder zich met ruitvormig bordje 3, die voor de kortere CAFjes is bedoeld? (of hoe zat dat ook alweer..)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 19 Jan 2015, 10:23

Had laatst ook op Zuid dat de laatste deur buiten het perron viel. Wordt echt slecht opgelet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 20 Jan 2015, 18:07

Aankomend weekend rijdt in de nacht van zaterdag op zondag Nachtbus 362 weer. Er zijn die avond/nacht twee grote muziekevenementen die tot diep in de nacht doorgaan: Hardwell in de Ziggo Dome en X-Qlusive in de HMH.
Rame à l'approche

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Jurre » Wo 21 Jan 2015, 14:04

Rond 10.30 reed er een 12G-tram als lestram de keerlus op Amsterdam Amstel binnen.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Edwin » Wo 21 Jan 2015, 15:02

Nog een mooie van het kastje naar de muur gestuurd worden door zowel de gemeente Diemen als GVB.

Onderstaande afbeelding is de situatie rondom bushalte Vinkenbrug.
De middelste halte was de oude halte Vinkenbrug die in december kwam te vervallen.
Sinds DRGL 2015 stonden de gele halteborden opeens helemaal op de haltes aan de rechterkant, vlakbij de Weteringweg.
Opeens zijn sinds 2/3 weken de halteborden verplaats naar de halte helemaal links, vlakbij het kruispunt met de Provincialeweg.

Navraag bij GVB leverde de volgende reactie op:
Helaas was de opleverdatum van de busbaan ons niet bekend. Vanaf 12 januari is de de nieuwe busbaan op de Provincialeweg/Muiderstraatweg opengesteld voor lijnbussen. Ook de verkeerregelinstallaties werken daar nu naar behoren en zijn zo afgesteld dat openbaar vervoer prioriteit heeft bij de afhandeling.

De halte Vinkenbrug is verplaatst in de richting van de kruising Provincialeweg/ Muiderstraatweg.

Er is een extra halte gekomen: de halte Stammerkamp. Helaas hebben we deze halte niet in de reisinformatie kunnen opnemen. Dat zal pas gebeuren bij de eerst volgende nieuwe dienstregeling. Bus 66 zal beide haltes gebruiken. De streeklijnen zullen alleen stoppen bij de halte Vinkenbrug.


Maar nergens wordt dit naar de reizigers gecommuniceerd. Staan nog dagelijks mensen voor niks te wachten op halte Stammerkamp.

Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Wo 21 Jan 2015, 17:23

Edwin schreef:Nog een mooie van het kastje naar de muur gestuurd worden door zowel de gemeente Diemen als GVB.

Navraag bij GVB leverde de volgende reactie op:


Er is een extra halte gekomen: de halte Stammerkamp. Helaas hebben we deze halte niet in de reisinformatie kunnen opnemen. Dat zal pas gebeuren bij de eerst volgende nieuwe dienstregeling. Bus 66 zal beide haltes gebruiken. De streeklijnen zullen alleen stoppen bij de halte Vinkenbrug.


Maar nergens wordt dit naar de reizigers gecommuniceerd. Staan nog dagelijks mensen voor niks te wachten op halte Stammerkamp.

Afbeelding


Kunnen ze wachten tot de zomer :')

Maar als ik het dus goed begrijp, wordt de halte helemaal rechts op jouw afbeelding dus niet meer bediend, en wordt er bij Stammerdijk pas in de zomer gestopt?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 21 Jan 2015, 17:46

En die haltes in het midden zijn dus verdwenen?


waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor waldo79 » Wo 21 Jan 2015, 19:57

Wat wil je met die linkjes zeggen, Ezra?
Mij best :)

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor avl » Do 22 Jan 2015, 01:05

Zat vandaag in lijn 5 van Amstelveen naar CS. Bij halte Boelelaan/VU stond lijn 5 op de display aangekondigd met eindbestemming Gein. Reactie van de bestuurster naar een collega (in burger maar uit zijn gesprek te horen een bestuurder/instructeur) dat ze benieuwd was hoe ver te komen. Die collega gaf toen aan dat het al 2 of 3 keer was voorgekomen dat een tram naar boven was gereden tot in het metrostation (dus in de "nieuw situatie" waarbij lijn 5 daar niet meer hoort te komen). Argument was dan geweest dat er een blauwlicht was getoond. Maar omdat dat alleen is voor de rijweg die je moet hebben en je dan ook nog zover doorrijdt >>> gevalletje herinstructie.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9240
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Do 22 Jan 2015, 02:19

Je hoort sowieso te kijken of je wissel goed ligt, maar áls je er dan belandt.. wat moet je dan? Eventjes gauw terugsteken? Achter het metrostation ligt een keerspoor (met bovenleiding) waar je denk ik beter kunt keren dan wanneer je net het bochtje om bent.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor STF » Do 22 Jan 2015, 02:56

Dat was dan weliswaar nog de oude situatie maar ik heb het weleens meegemaakt dat sneltram 51 achteruit terug moest omdat we een aantal meter het spoor van lijn 5 op waren gereden, met een noodstop kwamen we tot stilstand.
Achter ons stond echter direct al een lijn 5 en niet veel later kwam er weer een lijn 51 aan. De situatie bleef maar voortduren, we waren al drie keer een stukje achteruit terug gereden en weer opnieuw het tunneltje in, elke keer gaf de wissellamp aan dat we het metrospoor op zouden gaan maar telkens lag de wissel in de stand van het tramspoor. Op een gegeven moment (na bijna een uur daar te staan) vroeg de verkeersleiding of de sneltrambestuurder extra ver naar achteren wilde rijden, terug naar Boelelaan/VU om te kijken of de wissel dan wel om zou gaan. Ik geloof dat we toen met vier keer lijn 5 en drie keer lijn 51 in konvooi achteruit reden. En inderdaad, toen we opnieuw aan kwamen rijden lag de wissel goed, maar was de wissellamp geheel gedoofd.

Alargule
Berichten: 1688
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 22 Jan 2015, 07:58

Prutsers.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 22 Jan 2015, 08:31

De echte opvolger van de Combino, de Avenio M is volgens mij wel leuk als nieuwe lichting in Amsterdam straks:

Afbeelding
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... nio-m.aspx

Vind de originele Avenio (Haagse) een afschuwelijk lelijk ding, maar deze nieuwe M-variant ziet er een stuk vriendelijker uit. Qua lengte komt de Avenio ook niet helemaal lekker uit voor hier: hij is 27 meter als drie modules of direct 35 meter als vier modules. 27 meter zou te kort zijn, 35 meter weer te lang voor in de Leidsestraat. De Avenio M kan wel in 30-meter uitvoering geleverd worden, net als de Combino.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2056
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor isadora » Do 22 Jan 2015, 08:56

Is dat hetzelfde materieel dat in Utrecht de Uithoflijn gaat rijden?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 22 Jan 2015, 09:03

Die worden volgens mij van het Spaanse CAF. Lijkt er wel op qua voorkant idd.

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor avl » Do 22 Jan 2015, 12:51

Ardan schreef:Je hoort sowieso te kijken of je wissel goed ligt, maar áls je er dan belandt.. wat moet je dan? Eventjes gauw terugsteken? Achter het metrostation ligt een keerspoor (met bovenleiding) waar je denk ik beter kunt keren dan wanneer je net het bochtje om bent.

Volgens de bestuurder/instructeur moet je dan je tram stilzetten. Daarna contact opnemen met verkeersleiding en terugsteken na toestemming als wissel nog vergrendeld ligt. Hij ging hier vrij uitgebreid op in naar zijn collega.

Er is na het wissel nog voldoende ruimte voor de wegkruising om te staan.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor robert55 » Do 22 Jan 2015, 19:30

Als ik het goed heb is de Avenio M alleen een meterspoor tram, qua onderstellen meer verwant aan de Combino omdat de Avenio techniek niet voor die spoorbreedte mogelijk is.
Uiterlijk verschilt niet zo veel. Komt voor een groot deel door de R-net kleurstelling (that's my pet peeve, I know). Maar de Münchense Avenio ziet er ook wat eleganter uit omdat hij smaller is, en dat zou denk ik ook de breedte van de Amsterdamse worden. En uiteindelijk gaat de beoordeling niet op de vorm van de kop

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 23 Jan 2015, 08:34

robert55 schreef:Als ik het goed heb is de Avenio M alleen een meterspoor tram

Dat heb je niet goed. :wink:

Diversified application due to the modular vehicle concept
Enlarge


No matter it is mono- or bi-directional design as a 3-, 5- or 7-car vehicle with 20m to 43m of length for meter- or standard gauge networks, the modular vehicle concept of the Avenio M offers a suitable solution for every individual requirement.

http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... _20concept

robert55 schreef:Maar de Münchense Avenio ziet er ook wat eleganter uit omdat hij smaller is, en dat zou denk ik ook de breedte van de Amsterdamse worden. En uiteindelijk gaat de beoordeling niet op de vorm van de kop

De Avenio voor München is 2,3 meter breed, te small voor Amsterdam. De Combino is 2,4 meter en dat is ook het profiel wat ze willen aanhouden voor de nieuwe Amstelveenlijn. De Avenio kan ook in 2,4 meter uitgevoerd worden. Probleem zit dus vooral in de lengte die of te lang (35 m) of te kort (27 m) voor Amsterdam is. Wie weet dat er een aangepaste versie kan komen met 4 iets kortere bakken. Dat komt alleen niet uit de documentatie terug. De Avenio M biedt standaard wel een flexibel design, net als de Combino.

Weet het verder niet, maar er is iets aan de Avenio kop dat me niet aanstaat. Het lijkt wel een stofzuiger. :P Ook hoe de naden van de zijpanelen lopen in combinatie met die ouderwetse ramen en zo... Om niet over die lelijke wielpartijen te spreken (versie uit München). Het is een rommeltje! De Avenio M is wat dat betreft veel strakker afgewerkt van wat ik zo zie en vormt 1 geheel. Smaken verschillen. :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 23 Jan 2015, 11:12

Het duurt nog meer dan een jaar voordat er überhaupt iets van een resultaat is voor de aanbesteding, het hoeft dus helemaal niet de Avenio te worden. Ik snap dus ook niet waar je je nu zo druk over maakt in dit topic, als je je over de Avenio druk wil maken moet je in Den Haag zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 23 Jan 2015, 13:58

Wist niet dat ik me druk maakte. Prettig dat je mij daar op wijst. Misschien wordt het eens tijd dat je een eigen forum opricht waar alleen de voor jouw acceptabele onderwerpen besproken worden? Vast leuk projectje voor in het weekend of zo! :wink:

Anyway, vond het grappig om dit nieuwe doorontwikkelde model van de Combino te delen hier en te vergelijken met de Avenio en beetje gedachten uitwisselen of het een fit voor Amsterdam zou zijn. Meer niet. Kennelijk stuit dat jou weer gigantisch tegen de borst.

Alargule
Berichten: 1688
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 23 Jan 2015, 14:19

Je kunt natuurlijk ook zelf een topic opstarten over de toekomstige Amsterdamse tram. Dat zou nog best een interessant topic kunnen zijn - er zijn genoeg opvolgers te bedenken.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten