Pagina 190 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 14:21
door n-evo
Alargule schreef:Je kunt natuurlijk ook zelf een topic opstarten over de toekomstige Amsterdamse tram. Dat zou nog best een interessant topic kunnen zijn - er zijn genoeg opvolgers te bedenken.
Goed idee. Dacht ik plaats 'm gewoon hier in de Amsterdam thread maar misschien is een aparte thread een betere fit! Thnx :pos: Zal 'm later even aanmaken. 8-)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 14:34
door Suus
Nee hoor, ik sta open over keuzes over trammaterieel maar als we het alleen over designdetails gaan hebben haak ik af, want dan kan je beter in het tramtopic gaan posten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 15:47
door Jelmer
voor welke trams komen deze in de plaats?
Ik neem aan voor de 780-816 (9/10G). Ook voor de 11G en 12G (817-840/901-920)??

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 15:59
door Suus
De resterende blokkendozen zullen waarschijnlijk al in december het veld moeten ruimen wegens gebrek aan onderdelen. De nieuwe trams moeten dan inderdaad de 11G en 12G vervangen en ook nog de S1/S2 in Amstelveen. Activa BV/Dienst Metro en Tram (sinds 1 januari) is nu bezig met het opstellen van het bestek.

1 juli 2015 moet de aanbesteding starten en eind oktober 2016 wordt er definitief gegund.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 24 jan 2015, 00:40
door Mojito
Over nieuw trammaterieel gesproken, weet niet of die al hier langs is gekomen maar met een beetje googlen vond ik de pdf Strategische uitgangspunten trammaterieel 15G (10 november 2014). Interessant leesvoer!

EDIT: link gewijzigd

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 24 jan 2015, 01:07
door JWM
Deze dingen gaan ook op de Amstelveenlijn rijden blijkens het document. Maximale lengte wordt 30 meter i.v.m. de Leidsestraat. Dat betekent dat de lijn uit Westwijk niet perse op station Zuid hoeft te eindigen straks.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 24 jan 2015, 10:39
door robert55
Puntje van orde: de bestelling van nieuwe trams wordt nu concreet voorbereid :D . Voor ze rijden zijn we 5 jaar verder. Nou zal er niet alle jaren veel te melden zijn, maar zo'n basisdocument en de opvolgers daarvan zakken wel diep weg als het tussen de dagelijkse beslommeringen blijft. Idee om af te splitsen vanaf de posting met de strategische uitgangspunten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 24 jan 2015, 16:56
door Jef400
Ik weet dat het duurder is, Maar zou het niet handiger zijn twee aparte series te bestellen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 08:35
door n-evo
JWM schreef:Deze dingen gaan ook op de Amstelveenlijn rijden blijkens het document. Maximale lengte wordt 30 meter i.v.m. de Leidsestraat. Dat betekent dat de lijn uit Westwijk niet perse op station Zuid hoeft te eindigen straks.
In het document staat dat een 45-meter lange tram onvoldoende capaciteit heeft (zo begrijp ik het tenminste) voor lijn 51. Daaruit maak ik op dat er gekoppeld gereden gaat worden met 2x 30 meter. Dus hoewel afzonderlijk de nieuwe trams overal inzetbaar zijn, geldt dit niet voor een gekoppelde tram. Effectief zit je dan met dezelfde beperking: de Berlagebrug die die last niet kan dragen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 09:13
door Alargule
Zou 16x per uur (8x lijn 5, 8x lijn 51) een 30-metertram op het gezamenlijke traject Zuid-Oranjebaan niet voldoende zijn voor de vervoersvraag op de AVL?

Het document getuigt maar weinig van de eerder geuite wensen van de SRA/Vervoerregio om het tramnet in een plusnet en een comfortnet op te splitsen. Er wordt nog steeds uitgegaan van het principe van één tram voor het hele net. Ook het idee om de kaartverkoop in de tram, in combinatie met de conducteur, te behouden, is iets waar men kennelijk nog niet vanaf wil, ondanks de inmiddels duidelijke nadelen die dat heeft op de halteringstijden.

Kiest GVB hier haar eigen (conservatieve) weg, of is er van de wensen die SRA eerder heeft geuit inmiddels weinig meer over?
n-evo schreef:In het document staat dat een 45-meter lange tram onvoldoende capaciteit heeft (zo begrijp ik het tenminste) voor lijn 51. Daaruit maak ik op dat er gekoppeld gereden gaat worden met 2x 30 meter.
Op pagina 17 en 18 van het document staat inderdaad dat daar plannen voor zijn. Of het ook gaat gebeuren? We gaan het zien.
Dus hoewel afzonderlijk de nieuwe trams overal inzetbaar zijn, geldt dit niet voor een gekoppelde tram. Effectief zit je dan met dezelfde beperking: de Berlagebrug die die last niet kan dragen.
Wat heeft die brug ermee te maken? Zoals ik het lees is de optie voor langere trams afgeketst op de beperkingen op de bruggen van de Leidsestraat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 09:43
door n-evo
De modernisering van het tramnetwerk in Amsterdam wil maar niet echt van de grond komen. Als je alles zo doorleest lijkt het steeds moeilijker om nieuwe trams voor de stad te bestellen i.v.m. de verouderde infra.
Alargule schreef:Wat heeft die brug ermee te maken? Zoals ik het lees is de optie voor langere trams afgeketst op de beperkingen op de bruggen van de Leidsestraat.
De Berlagebrug kan geen trams van 40-45 meter dragen. Daarom is besloten om in de nieuwe situatie vanaf Zuid niet door te rijden naar Amstel. Nu de nieuwe trams 30 meter worden heeft JWM de hoop dat er alsnog een tramlijn tussen Zuid - Amstel komt. Als er in dubbeltractie gereden moet worden is dat helaas nog steeds geen mogelijkheid i.v.m. te hoge draaglast.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 10:07
door Alargule
Nu ja, dat ligt eraan. Als je ervoor kiest de huidige lijn 5 met dubbele stellen te exploiteren en de 51 met enkele stellen, dan kun je die laatste alsnog verlengen naar Amstel. Lijn 5 moet dan wel uit de Leidsestraat verdwijnen, maar dat voornemen is er toch al.

Het lijkt mij - ook als ik me een grafiek met de instapaantallen goed herinner - dat het traject tussen Zuid en Amstelveen Centrum het drukste is. Daar heb je dan het meeste materieel nodig, of het langste. Het gedeelte ten zuiden van Amstelveen Centrum tot aan Westwijk is rustiger, al is het nog even de vraag hoe dat eruit gaat zien als de lijn toch naar Uithoorn wordt doorgetrokken.

Enfin, er zijn nogal wat variabelen in de uiteindelijke berekening mee te nemen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 10:14
door n-evo
Tram 5 blijft doorrijden tot CS. Zie het niet gebeuren dat GVB in dubbeltractie doorrijdt het centrum in, ook al verdwijnt de lijn misschien uit de Leidsestraat. Je kan dan zeggen we koppelen halverwege af, maar dat is niet praktisch omdat dit waarschijnlijk handmatig moet gebeuren en je zit met reizigers die mogelijk van tramdeel moeten wisselen.

Een lijn 51 tot Zuid is de enige realistische optie als je in dubbeltractie wilt rijden en tram 5 in z'n huidige vorm gehandhaafd moet blijven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 27 jan 2015, 01:24
door JWM
In plaats van dubbeltractie kan je ook een dubbele frequentie rijden om dezelfde capaciteit aan te bieden. Een voertuig wat tot Zuid rijdt zal tussen Oranjebaan en Zuid ook niet de meeste reizigers trekken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 27 jan 2015, 12:46
door n-evo
Dan heb je ook het dubbele aan personeel nodig. Waarschijnlijk wel beter alternatief dan dat je met zo'n metro tussen Isolatorweg en CS in je maag zit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 27 jan 2015, 16:18
door JWM
Zolang het merendeel van de trams in Amsterdam van 30 meter zelfs twee personeelsleden aan boord hebben vind ik dit geen sterk argument.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 00:28
door Bram
Gekoppeld op lijn 5, niet door Leidsestraat + enkele trams op lijn 51, naar Amstel. Hupsekee opgelost.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 16:37
door n-evo
JWM schreef:Zolang het merendeel van de trams in Amsterdam van 30 meter zelfs twee personeelsleden aan boord hebben vind ik dit geen sterk argument.
Tram 5 heeft dat niet. Metro 51 ook niet. Er is geen geld vrijgemaakt voor extra personeel op de niet-conducteurs lijnen. Staat ook ergens in dat document.
Bram schreef:Gekoppeld op lijn 5, niet door Leidsestraat + enkele trams op lijn 51, naar Amstel. Hupsekee opgelost.
Gekoppeld door Zuid en het Centrum. Dat durven ze hier niet aan. :lol:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 19:16
door Bram
Ik stap me zojuist in lijn 14, combino 2081, en er piept niets! Dit moet een primeur zijn. De tram schampte wel de brug bij het alexanderplein... vreemd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:50
door Vinny
Ook het idee om de kaartverkoop in de tram, in combinatie met de conducteur, te behouden, is iets waar men kennelijk nog niet vanaf wil, ondanks de inmiddels duidelijke nadelen die dat heeft op de halteringstijden.
Als men geen kaartverkoop bij de haltes faciliteert dan zal je dit blijven houden. Het Rotterdamse model, met een lopende conducteur die kaartjes controleert en indien nodig verkoopt aan toeristen zie ik zelf als te prefereren. Maar dat willen de vakbonden in Amsterdam niet. Want het moet natuurlijk niet de bedoeling zijn dat er door het personeel te hard gewerkt wordt... :twisted:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:57
door Vinny
n-evo schreef:Tram 5 blijft doorrijden tot CS. Zie het niet gebeuren dat GVB in dubbeltractie doorrijdt het centrum in, ook al verdwijnt de lijn misschien uit de Leidsestraat. Je kan dan zeggen we koppelen halverwege af, maar dat is niet praktisch omdat dit waarschijnlijk handmatig moet gebeuren en je zit met reizigers die mogelijk van tramdeel moeten wisselen.

Een lijn 51 tot Zuid is de enige realistische optie als je in dubbeltractie wilt rijden en tram 5 in z'n huidige vorm gehandhaafd moet blijven.
Er zijn nog wel andere opties. Je kunt bijvoorbeeld denken om de route van bus 15 te vertrammen en de 5 en de 15 op Zuid in elkaar te laten opgaan. Er is ook sprake geweest om de tramlijnen 3, 25 en 24 te herstructureren waardoor de 24 door zou gaan naar Muiderpoort en de 25 naar de Zoukeetskracht en de 3 op te heffen. Inmiddels bestaat lijn 25 niet meer dus dat plan gaat niet door. Wel zou je kunnen denken aan nieuwe tramverbindingen die via Amsterdam Zuid lopen. Zo voorkom je dat zwaar en lang materieel persé door de Leidsestraat of over de Berlagebrug hoeft. Dit vereist echter wel andere aanpassingen aan de infrastructuur en zolang die niet gepland zijn is dat dus niet realistisch.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 29 jan 2015, 15:26
door n-evo
Bewoners van Amstelveen begonnen al te hyperventileren bij de gedachte dat ze hun rechtstreekse verbinding met het CS zouden verliezen, ook al is overstap op de N/Z-lijn sneller. Dat is de reden waarom tram 5 in z'n huidige vorm gehandhaafd wordt. Eerst zou ie ingekort worden tot omgeving Leidseplein. Als je tram 5 gaat omleggen naar Sloterdijk kan je 'm net zo goed opgesplitst houden in een tram 5 Binnenhof - Zuid (eventueel tot Leidseplein) en tram 15 Zuid - Sloterdijk. Dat wil men in Amstelveen alleen niet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 29 jan 2015, 15:41
door Alargule
n-evo schreef:Bewoners van Amstelveen begonnen al te hyperventileren bij de gedachte dat ze hun rechtstreekse verbinding met het CS zouden verliezen, ook al is overstap op de N/Z-lijn sneller. Dat is de reden waarom tram 5 in z'n huidige vorm gehandhaafd wordt.
Dat is wat kort door de bocht. Alhoewel er zeker politieke druk vanuit Amstelveen (en Buitenveldert en Zuid!) zal zijn uitgeoefend om de verbinding met het centrum en CS te behouden, heeft ook een technische reden in de overweging meegespeeld om de tram niet te laten eindigen op het Leidseplein: er is daar geen plek om de tram te laten keren. Een alternatief zou een keerpunt aan de Elandsgracht (bushalte Marnixstraat) zijn geweest, maar ook dat kwam niet bevredigend uit de bus.

Ik zou er overigens nog steeds voor pleiten tram 5 na het Leidseplein via de Marnixstraat naar de Zoutkeetsgracht te sturen, liefst in samenhang met een verlenging naar een nieuw eindpunt bij de Houthavens. Dan sluit je een stuk stad dat volop in ontwikkeling is rechtstreeks aan op het tramnet en belangrijke bestemmingen als het Leidseplein en de Zuidas. Vanuit stedenbouwkundige ontwikkelingen gedacht lijkt mij dat een zinvollere verbinding dan op het CS blijven rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 29 jan 2015, 15:43
door Suus
Zou je zo'n nieuw tracé eens voor mij op een kaartje kunnen intekenen? Ik ben benieuwd hoe je dat wil laten lopen namelijk :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 29 jan 2015, 15:51
door Alargule
Zo ver was ik eerlijk gezegd nog niet gekomen ;) Maar een hertracering na het Haarlemmerplein via de Houtmankade en Van Diemenstraat naar een keerlus ergens bij de Silodam zou misschien het meest voor de hand liggen. Ongetwijfeld kom je daarbij nog de nodige inpassingsproblemen tegen, maar ik denk dan maar liever in mogelijkheden.