Pagina 193 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 14:18
door n-evo
Obus schreef:tram 2 Sloten - Zeilstraat - Amstelveenseweg - Overtoom - Leidseplein - CS
Tram 2 over de Overtoom heeft helemaal geen nut en zo stel je de vernieuwde Willemsparkweg ook buiten dienst. De oude knik Overtoom > Van Baerle > Willemspark maken kost alleen maar tijd.
Obus schreef:tram 1 De Aker - Overtoom - Leidseplein - Azartplein.
Het verschil in reizigers tussen De Aker - Leidseplein en Leidseplein - Azartplein is volgens mij veel te groot om tram 1 en 10 te fuseren. Dat wordt gigantische overkill op het oostelijke deel van de lijn. Hoe los je dat op?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 14:20
door Alargule
Obus schreef:Maar wél in lijn met de geplande - om het eufemistisch te verwoorden - 'vereenvoudiging' van het tramnetwerk.
Welnee. Zoals ook duidelijk op de website van SRA valt te lezen, is er nog geen keuze gemaakt over hoe het netwerk er uiteindelijk uit komt te zien. En het gaat daarbij ook niet zozeer om het aantal lijnen: frequenties en capaciteit zijn veel belangrijker. Als die per saldo omhoog gaan, zullen veel reizigers die extra overstap voor lief nemen. Zeker als het netwerk door de investeringen zoals omschreven in de Investeringsagenda er qua snelheid en betrouwbaarheid ook nog eens op vooruit gaat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 14:32
door Obus
Als ik die PDF bekijk (notitie plusnet Leidseplein), dan staat tram 2 toch écht ingepland voor de Overtoom. En tram 1 gaat toch écht richting oost. Frequenties van alle lijnen zijn ingepland op 10x/u. Dat is voor het Azartplein een overkill, maar misschien gaat men de tram 1 verdelen over zowel het Azartplein als het Flevopark.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 14:40
door Suus
Lijn 2 heeft ook nog een keuzevariant via de Willemsparkweg, daar is nog geen besluit over genomen. Er zal in ieder geval wel iets blijven rijden in de Willemsparkweg, dat is van de Lairessestraat nog niet zeker.

Van Oost vraag ik mij nog steeds af wat men met de tramlijn CS - Artis wil, want de trambaan via het Javaplein is zelfs uit het comfortnet geschrapt (rendeert ook slecht en bus 22 is een alternatief)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 14:41
door n-evo
Obus schreef:Als ik die PDF bekijk (notitie plusnet Leidseplein), dan staat tram 2 toch écht ingepland voor de Overtoom. En tram 1 gaat toch écht richting oost. Frequenties van alle lijnen zijn ingepland op 10x/u. Dat is voor het Azartplein een overkill, maar misschien gaat men de tram 1 verdelen over zowel het Azartplein als het Flevopark.
In het document staat ook dat het om een concept gaat. Volgens mij is de vernieuwde Willemsparkweg niet meegenomen. Zoals Alargule ook al zegt: niks staat nog vast qua lijnvoering.

Wat me wel beetje zorgen maakt is de mogelijke komst van gecombineerde superlijnen. Dus tram 1 van De Aker helemaal naar Zeeburg. Tram 9 van Diemen helemaal naar Westerpark. Toen ik nog in Rotterdam woonde werd mij al snel duidelijk hoe waardeloos dat is. Daar hebben ze ook allemaal tramlijnen gefuseerd tot enorm lange lijnen. Als er ook maar iets mis gaat op de lijn ligt gelijk de hele boel lam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 14:43
door Alargule
Het plaatje dat je daar ziet is een concept, geen definitief, afgehamerd voorstel dat in steen gebeiteld staat. Ik zou die lijnvoeringen en zeker de frequenties dan ook met een flinke korrel zout nemen.

Het is wel waarschijnlijk - want zo staat het ook in de meest recente stukken over de lijnennetvisie - dat de corridor Leidseplein-Weteringschans-Sarphatistraat veel intensiever gebruikt zal gaan worden: men verwacht hier een verhoging van de frequentie (en met dezelfde voertuigen dus ook capaciteit) van 67%. Dat is niet omdat er ineens veel meer mensen van oost naar west willen, maar vooral omdat men de reizigersstromen richting de binnenstad meer via de Oostlijn en de Noord/Zuidlijn wil gaan afwikkelen, met overstappen op respectievelijk Weesperplein en Vijzelgracht. Daarnaast moet Leidseplein ook (nog) meer een knooppuntfunctie krijgen, dus verwacht ik ook hier een lijnvoering waarbij meer op overstappen tussen tangentiële en radiale lijnen wordt aangestuurd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 17:18
door Roeland
Als ik de SRA-brief over de lijnennetvisie goed lees, worden de tramlijnen uit Nieuw-West niet omgebogen, die blijven gewoon van/naar CS rijden. Volgens mij bedoelen ze daarmee de lijnen 1, 2, 13 en 17.

Door de komst van de NZ-metro zullen de min of meer parallelle lijnen wel worden beperkt. Dat zijn de 4, 5, 16 en 24. In de brief staat daar -50%.
Verder zie ik -25% staan bij de plek waar de lijnen 4, 9 en 14 lopen. Dat duidt er wellicht op dat één van die drie daar zal verdwijnen.
Dat ze de "centrumring" willen versterken, kan erop duiden dat een aantal lijndelen op het Leidseplein een andere doorkoppeling gaat krijgen.

Wat ze volgens mij verder moeten doen is, tram 12 ongewijzigd laten, en lijn 10 vanaf Westerpark doortrekken naar Sloterdijk. Dan blijft tram 12 een snelle verbinding met Sld geven, en krijgt het Leidseplein daar ook een goede verbinding mee.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 20:40
door robert55
Geweldige plannen, vrijwel alleen maar voordelen. [er is geen echt passende smiey]

Wel grappig dat alleen %'s genoemd worden van het aandeel dat de verschillende modaliteiten zullen hebben: geen enkele inidciatie of met vervoersgroei dan wel krimp wordt gerekend.

Het kunnen dan concepten zijn, meestal is de aanpassing beperkt. Dit is de richting waarin nu gedacht [en die is al heel concreet als je weet welke lijntjes je op het Leideplein moet accomoderen] wordt en die is nog veel slechter dan ook maar iemand ten rijde van het besluit over de NZ lijn gedacht heeft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 21:04
door Suus
Lijn 4 tussen het Rembrandtplein en het Victorieplein is ook volledig verdwenen uit het plusnet of het comfortnet zie ik trouwens. Inderdaad een goed punt, hoe conceptueel is dit concept eigenlijk nog als bepaalde lijnen gewoon helemaal uit het netwerk geschrapt lijken te worden en er al ontwerpen met toekomstige lijnnummers de ether ingegooid worden :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 09:20
door Obus
Het zou mij niets verbazen als men wat aan de 4 gaat doen met de komst van de NZL. Immers, wie heeft er behoefte aan een tram naar de RAI vanaf CS als er straks een veel snellere metrolijn rijdt?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 10:10
door JWM
Een noord/zuid georienteerde tram door de Utrechtsestraat - van Wouw zal denk ik wel blijven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 10:17
door Alargule
Volgens mij zijn er ook geen plannen om tram 4 te laten verdwijnen. De NZL zou zelfs een mooie kans zijn voor een andere route, bijv. naar Amstelstation.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 11:22
door n-evo
Wat doe je met al die infrastructuur als de 4 zou verdwijnen? Utrechtsestraat is voor ik weet niet hoeveel miljoen verbouwd met versterkte bruggen speciaal voor die trams. Zelfde geldt voor het Europaplein: hele vrije trambaan met brede haltes etc. Voor omleidingsroute alleen is dat niet te verantwoorden toch? Het moet ook allemaal onderhouden worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 11:25
door Alargule
Geen paniek; tram 4 - of welk lijnnummer de opvolger door de Utrechtsestraat ook mag krijgen - ligt echt niet op het hakblok. Die infrastructuur gaat onderdeel vormen van het comfortnet tram, en zal dus vooral bedoeld zijn om de fijnmazigheid van het tramnet in de binnenstad intact te houden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 11:32
door n-evo
Nou gelukkig maar. Zat al hyperventilerend in en uit de blazen in een papieren AH to go zak. :')


:P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 11:43
door Alargule
Ja, daarom dat ik je ook even gerust wou stellen.

Je kunt overigens beter zakken van de Lidl gebruiken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 13:24
door Vinny
Je kunt toch moeilijk een reactie geven over een OV-visie waar in grote lijnen instaat: ja, dat zijn allemaal concrete zaken die nog uit te werken zijn... :roll:

Het is toch niet zo heel moeilijk om een herkomst-bestemmingenmatrix op te stellen en een plan te maken hoe je de meest gevraagde relaties zo goed mogelijk te bedienen?
Kennelijk wel dus... :|

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 13:45
door n-evo
Snap sowieso niet waarom 2 jaar voor de opening alles nog zo mistig is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 14:02
door Suus
Er was in 1999 al een plan. En in 2008 weer een.

Maar de omstandigheden zijn wel veranderd. De druk op het systeem is toegenomen, er zijn nieuwe wijken en hotspots die reizigers aantrekken, de hoeveelheid subsidie daalt elk jaar gestaag en de inkomsten uit het reizigersvervoer zijn flink toegenomen en worden steeds belangrijker voor de bekostiging van het OV.

Sinds 1999 is het gebruik van de fiets fors gestegen, waardoor het stads-OV steeds belangrijker is geworden voor de middellange reizen. Deze duren in Amsterdam relatief lang en dus is er behoefte aan een nieuwe visie op het OV wat op wat aanpassingen in de stadsranden na eigenlijk sinds 1980 ongewijzigd is gebleven. Zo'n radicale manier van omdenken is pas vrij kort geleden ingezet door voormalig wethouder Wiebes en dat vereist tijd.

Wat mij wel frustreert is dat er echter ook veel slordigheden in de informatie die nu wordt gepubliceerd zit. Als je een kaartje met je Plusnet/comfortnet-visie lanceert en er ontbreken volledige assen in je kaartje, dan gaat er wel iets mis.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 17:01
door n-evo
Die nieuwe wijken en hotspots zijn spontaan ontstaan en zag niemand aankomen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 17:40
door Suus
Soms wel ja.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 21:33
door Vinny
Het GVB doet in ieder geval de laatste jaren wel moeite om infrastructurele plannen en lijnvorming op elkaar af te stemmen. Een busbaan aanleggen waarin daarna geen enkele bus meer overheen rijdt, zal nu minder vaak gebeuren dan vroeger.

Tenminste, mag ik hopen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 21 feb 2015, 21:42
door JWM
Wellicht omdat de gemeente tegenwoordig ook niet zo snel een vrije baan voor het OV centraal stelt in het beleid.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 feb 2015, 15:56
door Suus
Vanaf oktober dit jaar zal er voor een periode van drie jaar een tijdelijk busstation zijn bij station Amsterdam Amstel, gelegen op de plek waar nu de diverse stads- en streekbussen vanaf de Hugo de Vrieslaan aankomen en hun reizigers lossen. Het huidige busstation zal voor een periode van drie jaar niet te gebruiken zijn vanwege een herinrichting van de stationsomgeving en de bouw van een honderd meter hoge hoteltoren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 08:23
door n-evo
De Amstel Tower is niet alleen een hotel, komen ook ruim 190 huurwoningen in.

http://provast.nl/projecten/amsteltower/

Hebben ze eigenlijk een uitzondering gekregen? Vanuit Den Haag is Amsterdam toch een bouwrestrictie tot 80 meter hoog opgelegd i.v.m. Schiphol? Belachelijk als je het mij vraagt. Helemaal in districten waar al torens staan die hoger dan dat zijn.