De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 01 Mei 2015, 08:31

Ardan schreef:Hebben de M1-M3's ook. Is een kleine stroomafnemer voor gebruik in de wasstraat, waar geen derde rail is.

In de nieuwe wasstraat is wel een derde rail aanwezig (tenminste zo ziet het eruit op de foto's). Alleen ontbreekt ie op de punten waar die torenhoge borstels zitten. Het ontbrekende stuk is volgens mij niet zo groot dat er een hele M4 tussen zou passen dus is er altijd wel een punt dat contact maakt.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Vr 01 Mei 2015, 09:50

De M1-M3 hebben een hulpstroomafnemer omdat er in de Metro Lijnwerkplaats in Diemen uit veiligheidsoverwegingen geen 3e rail aanwezig is aangelegd, maar bovenleiding. Die werkplaats staat er al veel langer dan de oude en nieuwe wasstraten. Aangezien de M5 kennelijk ook een stroomafnemer op het dak heeft zal het nog steeds het geval zijn. Hoe dit in de Hoofd Werkplaats Tram zit, waar ook metromaterieel wordt onderhouden, dat weet ik niet. Ik neem aan dat het hetzelfde is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 04 Mei 2015, 09:52

Vanochtend is een Combino die dienst deed op lijn 13 ontspoord op CS West in de bocht vanaf de brug richting de haltes. Ik kan niet helemaal plaatsen wat er is gebeurd, maar het ziet er nogal vreemd uit omdat de voorkant van de tram op het binnenspoor staat maar de achterkant van de tram op het buitenspoor...
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Ma 04 Mei 2015, 10:17

Personeelsuitwisselingsprogramma met de HTM is dus een succes? :mrgreen:

Geen idee hoe het spoor daar precies loopt, maar als er een stuk op het binnen en een stuk op het buitenspoor staat, dan zou er wellicht iets fout kunnen zijn gegaan met een wissel op het moment dat de tram er overheen reed?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 04 Mei 2015, 14:58

Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 04 Mei 2015, 16:39

Zeker weten doe ik het niet, maar mogelijk was daar meer ruimte in de breedte?

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 04 Mei 2015, 17:30

n-evo schreef:Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.


De halte is weer terug op de plek waar die vroeger lag, ri. CS. In ieder geval in de 60 en 70er jaren lag hij t.o. het Beursplein, wat ik me er van kan herinneren.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 04 Mei 2015, 20:28

Het lijkt wel of de Zilvermeeuwen in hun laatste dagen alleen nog maar gedrieën worden ingezet. Dat sluit qua capaciteit wel meer aan bij een M5, maar met dezelfde frequenties hebben ze ook jarenlang in duo's voldaan.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 04 Mei 2015, 20:54

Stampesvol ja :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 04 Mei 2015, 21:04

Als ik tegelijkertijd nogsteeds 2x Caf op de Ringlijn zie moeten ze op 53/54 niet zo zeuren (A)

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Ma 04 Mei 2015, 21:36

Wat betreft die halte bij de Dam: om de boel wat te versnellen, kunnen ze ook niet halte Nieuwezijds Kolk opheffen? Het ligt echt op spuugafstand van Dam en Centraal Station.

De ontsporing van vanochtend is overigens netjes weer opgeruimd: ik kwam vanmiddag rond 16:45 op het normale perron op Centraal in in een uitpuilende lijn 5.
Beul van de blindegeleidelijn

Bijwyks
Berichten: 35
Lid geworden op: Do 14 Apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Bijwyks » Di 05 Mei 2015, 08:20

fred1954 schreef:
n-evo schreef:Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.


De halte is weer terug op de plek waar die vroeger lag, ri. CS. In ieder geval in de 60 en 70er jaren lag hij t.o. het Beursplein, wat ik me er van kan herinneren.


Tot 1976 waren er stadinwaarts 2 haltes, één aan de zuidzijde tegenover Peek & Cloppenburg en één op het Beursplein die ook die naam had. Staduitwaarts was er maar één halte op de huidige plek.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 05 Mei 2015, 19:43

Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Di 05 Mei 2015, 20:00

JWM schreef:Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.


Erg handig als herinnering voor de stonede en dronken Britten met wie ze terug naar huis vliegen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 05 Mei 2015, 22:55

JWM schreef:Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.

Zalig die verloedering. :X

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2304
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Di 05 Mei 2015, 23:00

nee hoor de huistijl van Ziggo en Easyjet zijn toevallig allebei oranje. en hebben allebei totaal geen connectie met elkaar. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 05 Mei 2015, 23:43

Snap ik, maar het viel mij in eerste instantie niet eens op dat er iets anders op stond dan Ziggo.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Wo 06 Mei 2015, 11:05

Afgelopen maandag had ik "Noord/Zuidlijntoerist" 76 (M4) op lijn 50.

Mijn oog viel op de kasten die direct achter de beide bestuurscabines zijn geplaatst, ten koste van de twee banken aan de rechterzijde van de cabinedeur.

Op Skyscrapercity heb ik een foto gepost en behalve de apparatuur die in Noord is getest blijkt de kast ook de apparatuur te bevatten voor het semi-automatisch rijden dat eind dit jaar moet worden ingevoerd.

Vanmorgen spotte ik stel 97, dat inmiddels ook is verbouwd. In het daglicht zag ik dat ze ook een kleine uiterlijke wijziging ondergaan: bovenop beide bestuurscabines bevinden zich twee nieuwe zwarte antennes. Het lijken een soort botte duivelshoorntjes. Alle M4-stellen zullen deze aanpassingen krijgen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 06 Mei 2015, 14:13

Jammer dat GVB er maar niet toe te bewegen valt een nieuw vloertje in die metro's neer te leggen. Hell, na bijna 20 jaar hadden ze sowieso wel een nieuw interieurtje mogen krijgen.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 06 Mei 2015, 15:17

Waarom zou dat moeten?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 06 Mei 2015, 15:47

De CAF's kunnen echt wel een cosmetische opfrisbeurt van het interieur gebruiken. Ook het reizigersinformatiesysteem is niet meer van deze tijd.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 06 Mei 2015, 15:50

Maar is het interieur afgeragd? Functioneert het reizigersinformatiesysteem in de CAF's minder goed dan dat van - zeg - de M5's (oeps, daar noem ik zowat...)?

Waarmee ik maar wil zeggen: interieurs en reizigersinformatiesystemen zijn misschien niet meer van deze tijd; zolang ze nog functioneel zijn, zal GVB zich in tijden van bezuinigingen echt niet geroepen voelen de boel een make-over te gaan geven. Alleen als het echt nodig is zullen componenten vervangen worden.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Wo 06 Mei 2015, 18:28

Als alles uitsluitend 'functioneel' is, kun je als vervoerder net zo goed dingen laten verslijten totdat het materieel naar de schroothoop gaat.
Tot zomer vorig jaar zat en stond ik twee jaar lang regelmatig in een CAF, en ik ben het er mee eens dat er inderdaad op z'n minst een nieuw vloertje in kan.
Beul van de blindegeleidelijn

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 06 Mei 2015, 19:21

Ik wil ook niet zeggen dat ik het een goede ontwikkeling vind; alleen dat je er niet teveel van moet verwachten. Er wordt bezuinigd op OV; tegelijkertijd moet er geld vrijgemaakt worden voor een aantal grote investeringen in infrastructuur en materieel. Dan komen wat verouderde metrostellen op het tweede plan.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mike » Wo 06 Mei 2015, 23:18

En hoelang willen ze de CAFjes nog houden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast