Pagina 210 van 737

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 20:49
door n-evo
JWM schreef:Badhoevedorp heeft wel reden tot klagen:
- Geen directe verbinding meer met Amsterdam-Centrum
Gewoon overstap op tram 1, 2 of 17. Zie het probleem niet zo. Het zijn alle drie hoogfrequent lijnen.

Enige wat ik niet helemaal snap: neemt de 145 het stuk Laan van Vlaanderen tussen de Plesmanlaan en Antwerpenbaan over van de 61?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 20:55
door JWM
Yup en laat zo dus Oud-Sloten links liggen. Blijkbaar komen er wel extra tussenslagen Badhoevedorp - Lelylaan zodat het grotendeels een kwartierdienst wordt.

Ik vind het merkwaardig dat de 61 nogsteeds naar Nieuw Sloten gaat, die lijn rijdt daar nu al vrijwel leeg z'n rondjes en dat zal niet beter worden parallel aan 69 die vaker gaat rijden. Had hem dan vanaf Osdorp over de route van 63 naar Lelylaan gestuurd als op die route echt een bus dient te rijden en lijn 194 bij het Osdorpplein laten eindigen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 21:56
door n-evo
Oké duidelijk.

De 61 mogen ze als bestemming ook wel eens 'Nieuw Sloten' geven i.p.v. 'Slotervaart'. Behalve halte Louweshoek doet ie de wijk Slotervaart helemaal niet aan. '61 Nieuw Sloten' staat ook op de zuilen van Sloterdijk, maar weer niet bij de vertrektijden. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 22:22
door VIRM
Natorious schreef:
VIRM schreef:Welke haltes krijgt de 24 er dan bij?
Deze rijdt dan na de Albert Cuypstraat door naar Ceintuurbaan, vervolgens richting Roelof Hartplein. De 24 zal Ruysdaelstraat en Museumplein niet meer bedienen.
Is er dan bruikbaar tramspoor tussen de Albert Cuypstraat en de Ceintuurbaan? Sporenplan heeft dit stuk 'vaag' ingekleurd (maar die lopen wellicht wat achter, aangezien lijn 25 nog staat vermeld).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 22:24
door JWM
Daar lag altijd spoor, maar door de aanleg van een metrostation al jarenlang niet begaanbaar. Komt er straks dubbelspoor of strengel?

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 22:54
door Suus
Dubbelspoor. Het deel van de Ferdinand Bolstraat tussen de Quellijnstraat en Saenredamstraat krijgt wel enkelspoor, maar pas in de periode 2016-2017.

De tramhaltes bij de kruising met de Ceintuurbaan gaan ook verplaatst worden, alle lijnen (3, 12 en 24) krijgen samen een halte op de Ceintuurbaan aan de westkant van de kruising voor de ingang van het metrostation. In dezelfde plannen is echter geen tramhalte ter hoogte van de Albert Cuypstraat voorzien voor tram 24, de haltes van tram 16 gaan tegenover elkaar liggen in de Albert Cuypstraat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 23:08
door Alargule
Ik ben benieuwd of men ook na 2017 de 16 en de 24 over dezelfde route gaat laten rijden.

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 23:19
door Suus
Er zal een tram blijven, maar het is slechts een lijn en in een lage frequentie, die alleen op het deel van de FeBo rijdt tussen de Stadhouderskade en de Albert Cuyp.

GVB en de Stadsregio hebben namelijk geen bezwaar aangetekend tegen de nieuwe locaties van de tramhaltes, waarmee ze dus eigenlijk akkoord zijn met een tram 24 die over een paar jaar niet stopt bij de Albert Cuyp. De trambaan komt er dus vooral voor calamiteiten, een scenario waar men bij de gemeente ook van uit gaat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 23:37
door JWM
Wellicht voor lijn 12, de ambitie is er om die via Leidseplein te leiden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 23:51
door Suus
De wijziging voor tram 24 is trouwens pas voorzien voor medio 2017, niet per aanstaande december, aldus de inleiding van de desbetreffende factsheet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 00:18
door Suus
Wat betreft de overige wijzigingen:

Bussen Osdorp en Sloten: Ik ken het er niet te goed om te weten of alle wijzigingen nuttig zijn. Ik vind het verdwijnen van 369 wel jammer, het is de rustigste nachtbus maar volgens mij juist van belang geweest voor heel veel Schipholwerkers. Ik weet niet of met het nog vroeger laten rijden van lijn 69 dat probleem volledig wordt opgelost.

Overige nachtbussen: In Noord waren de nachtbussen altijd erg traag, goed dat het nu wat beter wordt. Niet meer naar Badhoevedorp kan ik begrijpen, de wijziging in Zuid iets minder. Niet meer naar Amstelveen-Zuid is enerzijds begrijpelijk, anderzijds was dat technisch onhandig gedaan, de eerste bus deed bijvoorbeeld hele wijken niet aan doordat het beginpunt na een gehele lus door de wijk is. Wijziging Java-eiland is jammer, maar begrijpelijk. De wijzigingen in Zuidoost waren al langer gevraagd bij veel reizigers, al zou in het meest ideale geval ook dat nare lusje via garage Zuid uit de 355 gehaald worden. Het stompje naar Lelylaan in de 353 had er ook nog wel uitgehaald mogen worden wmb.

Wijzigingen Bijlmer: de route van lijn 41 kan wel verwarrend worden, maar een andere oplossing zie ik ook niet direct. De frequentieverhoging van lijn 44 in de spits was hard nodig, goed dat die er komt. Nu het busstation bij Gaasperplas eigenlijk functie meer heeft kan daar misschien een andere manier gevonden worden om de bussen te halteren?

Wijzigingen 22/48: logisch, ik neem aan dat de inzet van gelede bussen op lijn 48 in het weekend nu echt verleden tijd is?

Dingen waar ik zelf nog aan denk:
Misschien is het interessant om lijn 49 niet meer naar Bijlmer ArenA maar naar Holendrecht AMC te laten rijden. De verbinding tussen Weesp en het AMC is met de trein en metro heel erg om terwijl naar Bijlmer bijna net zo snel met trein en metro kan. Busreizigers zouden dan bij Kraaiennest kunnen overstappen op lijn 47 naar het Bijlmerplein.

In Geuzenveld zijn nu werkzaamheden waardoor lijn 61 en 69 een kortere route rijden. Als deze werkzaamheden voorbij zijn gaan beide bussen weer een langere route rijden. Wat mij betreft blijft 69 de korte route rijden en lijn 61 de langere route, zodat Sloterdijk sneller bereikbaar blijft vanuit Osdorp maar achterin Geuzenveld op de belangrijkste momenten wel bereikbaar blijft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 01:50
door JWM
Lijn 69 rijdt gewoon z'n normale route, alleen die van 61 is een jaar aangepast door de werkzaamheden. De normale routes duren evenlang en daardoor zijn de tijden ook op elkaar afgestemd.
Bee schreef:In Noord waren de nachtbussen altijd erg traag, goed dat het nu wat beter wordt.
Maar daarmee wordt Noord niet meer volledig afgedekt. Keuzes.
Bee schreef:Het stompje naar Lelylaan in de 353 had er ook nog wel uitgehaald mogen worden wmb.
Ik kan mij voorstellen dat het best een populaire nachtbushalte is.
Bee schreef:Misschien is het interessant om lijn 49 niet meer naar Bijlmer ArenA maar naar Holendrecht AMC te laten rijden.
Daarmee dubbelt de bus tussen Kraaiennest en Holendrecht volledig met lijn 41, die daar al vaker gaat rijden dan de 45 nu doet terwijl dat niet echt nodig is. Als GVB iets aan de 49 gaat doen denk ik eerder dat ze opheffing voorstellen, aangezien Weesp buiten de concessie ligt en met dat argument worden ook nachtbussen naar Amstelveen en Badhoevedorp geskipt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 11:08
door n-evo
Alargule schreef:Ik ben benieuwd of men ook na 2017 de 16 en de 24 over dezelfde route gaat laten rijden.
Op de website van de Amstelveenlijn was terug te lezen dat zowel tram 16 én 24 hun eindpunt op station Zuid krijgen tegen 2020. Ik zei toen nog als grapje op dat het mij erg optimistisch leek dat beide lijnen het tot dan overleven. Daar kwam wel een reactie op terug dat zowel de 16 als 24 echt blijven bestaan.

Ben erg benieuwd wat de routes worden. Kan me niet voorstellen dat ze in hun huidige vorm gehandhaafd blijven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 11:22
door Alargule
Ik hecht geen enkele waarde aan wat er op die site wordt gedaan aan beloften. Niet omdat ik die site niet vertrouw, maar omdat in Amsterdam plannen tot op het laatste moment gewijzigd kunnen worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 11:22
door Suus
JWM schreef:Wellicht voor lijn 12, de ambitie is er om die via Leidseplein te leiden.
Dat verwacht ik niet, want de haltes wordt dus zo verplaatst dat als tram 12 bij de kruising met de FeBo rechtdoor gaat rijden, hij niet bij de halte komt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 12:01
door n-evo
Alargule schreef:Ik hecht geen enkele waarde aan wat er op die site wordt gedaan aan beloften. Niet omdat ik die site niet vertrouw, maar omdat in Amsterdam plannen tot op het laatste moment gewijzigd kunnen worden.
Vooral met betrekking tot niks uitvoeren van plannen rondom het tramnet. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 17:41
door JWM
Bee schreef:
JWM schreef:Wellicht voor lijn 12, de ambitie is er om die via Leidseplein te leiden.
Dat verwacht ik niet, want de haltes wordt dus zo verplaatst dat als tram 12 bij de kruising met de FeBo rechtdoor gaat rijden, hij niet bij de halte komt.
Lekker praktisch, bij het Leidseplein worden lukraak overal haltes neergegooid onder het mom van 'flexibiliteit in toekomstige lijnvoering'. Daarnaast, na 25 jaar verwaarlozing moet de Noord/Zuidlijn volgens goed Amsterdams gebruik elke zomer 7 weken dicht, dan is het wel zo handig als je de boel kan vertrammen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 17:53
door Alargule
Tegen die tijd zal Amsterdam wel volledig tramloos zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 19:22
door ArrivaBas
Alargule schreef:Tegen die tijd zal Amsterdam wel volledig tramloos zijn.
Nou... niet zo pessimistisch! :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 20:17
door JWM
Opvallend, de herroutering van lijn 145 naar Lelylaan is gewoon opgenomen in de onlangs vastgestelde lijnnetvisie. De RAR heeft bijvoorbeeld in haar advies geen enkel woord eraan besteed. Ik ben benieuwd of er straks nog veel ophef over komt, in Nieuw-West is de deelraad (of hoe het tegenwoordig ook mag heten) in iedergeval not-amused.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 26 mei 2015, 20:53
door Alargule
ArrivaBas schreef:
Alargule schreef:Tegen die tijd zal Amsterdam wel volledig tramloos zijn.
Nou... niet zo pessimistisch! :wink:
Ik ben juist hartstikke hoopvol gestemd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 08:42
door n-evo
Alargule schreef:Tegen die tijd zal Amsterdam wel volledig tramloos zijn.
Als het in 2020 al bijna onmogelijk is om aan nieuwe trams te komen voor het Amsterdamse netwerk zal het tegen 2035 niet makkelijker worden. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 10:49
door VIRM
Maar wat is straks precies de toegevoegde waarde van lijn 24 na de wijziging in 2017? Vanaf Centraal tot en met Ferdinand Bol doet hij eigenlijk alle haltes van de Noord/Zuidlijn aan. Is het gewoon om de mensen zoet te houden die niet heel erg ver kunnen/willen lopen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 12:00
door n-evo
Als de 24 het al overleeft zal dat niet op z'n huidige route zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 12:00
door JWM
Ik vind het vreemd dat dit nu al wordt aangekondigd, want ik neem aan dat december 2017 het tramnet volledig geherstructureerd wordt. De wijziging van 24 is dan waarschijnlijk slechts voor een half jaartje.