De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sneltram » Za 13 Jun 2015, 18:09

Zelfs de BN stellen hebben Schiphol op de koersrol. Net zoals een Zilvermeeuw 51 Zuid kan filmen. Denk niet dat het ooit nodig is geweest, maar wel leuk om te zien.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor avl » Za 13 Jun 2015, 18:33

De "ringlijn" was in de eerste jaren alleen geschikt voor het smalle CAF materieel.
Zuid was wel bereikbaar met breed materieel vanwege extra's naar de RAI.
Ook heeft de Amstelveenlijn altijd op Zuid omgeschakeld met wegklappen planken.
Pas later zijn de perrons tot Isolatorweg aangepast op de Zilvermeeuwen.
Is dus niet zo vreemd als die ZUID kunnen tonen.
Laatst gewijzigd door avl op Za 13 Jun 2015, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Za 13 Jun 2015, 18:35

50 Zuid/WTC op een Zilvermeeuw heb ik wel eens in dienst gezien toen er nog deeltrajecten werden gereden (ingezeten ook).
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 13 Jun 2015, 18:55

Voor lijn 51 waren in eerste instantie maar 13 sneltrams besteld. In de beginjaren zijn er daarom veel versterkingsritten voor lijn 51 geweest met Zilvermeeuwen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Za 13 Jun 2015, 22:34

Waarom heeft 't GVB destijds zó weinig sneltrams aangeschaft? Wat was in het begin de beoogde dienstregeling en met hoeveel bakken werd er gereden?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 13 Jun 2015, 22:40

Elke tien minuten tot Poortwachter met een los stel. :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Za 13 Jun 2015, 23:08

De deelserie S2 is al een jaar later in gebruik genomen (1991/1992), men had dus al heel snel door dat ze tekort kwamen? Of zelfs al voor de opening van de 51?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 13 Jun 2015, 23:20

De deelserie S2 is pas vanaf eind 1993 afgeleverd.

In 1991, minimaal een maand na de opening van de sneltram, heeft men pas de tweede serie besteld. Het Belgische BN had ondanks hun praktisch lege orderboek toch een levertijd van bijna 22 maanden nodig.
Rame à l'approche

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 13 Jun 2015, 23:39

Weet je ook de levertijd van de eerste serie?

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor STF » Zo 14 Jun 2015, 03:13

sneltram schreef:Zelfs de BN stellen hebben Schiphol op de koersrol.


Uitsluitend Schiphol oost.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 15 Jun 2015, 12:10

Men is bij GVB begonnen met het afhandelen van de klanten over de metrostoring van 5 juni, wat ik te horen kreeg is men bijna bedolven onder de boze reacties over de storing en (het gebrek aan) communicatie.

Als "reden" voor zowel de slechte communicatie als het niet beschikbaar hebben van vervangend vervoer in de avonduren werd aangegeven dat bij de verkeersleiding ook een chaos ontstond door de impact van de verstoring en dat men zich daar tot einde dienst niet meer heeft kunnen herpakken. Uiteraard vonden ze dat het aanpassen van de communicatie, zeker toen duidelijk werd dat de storing de rest van de avond zou gaan duren, wel had moeten gebeuren. Er had ook een pendelbus moeten rijden (er is een plan voor aldus de medewerker) maar die heeft om uiteenlopende redenen, o.a. het ontbreken van personeel en het niet beschikbaar hebben van bussen, niet gereden. Er zal in ieder geval nog wel een grondige interne evaluatie volgen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 15 Jun 2015, 16:44

Kwam net langs Station Lelylaan rijden en zag dat ze het NS-gedeelte grijs aan het overschilderen zijn i.p.v. rood. Ook het blauwe kioskgebouwtje op het perron dat vrijwel volledig onder de graffiti zat (vanaf de metro gezien) wordt netjes schoongemaakt en overgeschilderd in een minder felle tint blauw/grijs.

Hele opsteker dat het hele station (metro en trein) in dezelfde kleur wordt gespoten. :Y :pos:

Kon helaas geen foto maken.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 15 Jun 2015, 16:53

Nu die tramperrons eens pimpen en het wordt nog eens wat.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 15 Jun 2015, 19:21

Oei ja, stond laatst op de 1 te wachten en inderdaad wat een armoede. Moeten ze zeker wat aan doen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 15 Jun 2015, 19:52

En die tramhaltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat op de Lelylaan mogen ook wel eens aangepakt worden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 15 Jun 2015, 20:22

Over de Lelylaan gesproken: zijn er eigenlijk plannen om het voormalige ziekenhuisterrein beter aan te sluiten op de tram? Als in misschien een extra halte daar of een loopbrug naar de bestaande tramhalte.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 15 Jun 2015, 20:29

Extra halte vast niet, GVB heft liever haltes op. Zo ver is het toch ook niet vanaf het Surinameplein?

paolie
Berichten: 217
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Ma 15 Jun 2015, 21:34

5 minuten lopen. Zou niet weten waar je een loopbrug voor nodig zou hebben, er loopt een keurig breed voetpad langs de Lelylaan.
https://www.google.nl/maps/dir/52.35799 ... !3e2?hl=nl

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Di 16 Jun 2015, 11:28

Ik kan me herinneren dat er sprake was van de bouw van liften naar de haltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat, omdat deze totaal niet toegankelijk zijn voor mindervaliden. Het halteheuveltje is ooit opgehoogd en de abri's zijn wel eens vervangen maar verder is er sinds 1962 weinig aan die haltes veranderd. Bij de eerste kon ik me iets voorstellen, in combinatie met een verplaatsing van de halte naar een plek meer op het viaduct (de nu loze ruimte van de rotonde had je dan als een eenvoudig stationsplein kunnen inrichten), bij de Derkinderenstraat echter zag ik het niet zo snel. Maar dat is alweer een tijdje geleden. Dat ik dit in de wijkkrantjes van Nieuw-West heb zien staan moet in 2008 of 2009 geweest zijn, dus dat plan zal wel weer in een diepe lade zijn beland.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 11:53

paolie schreef:5 minuten lopen. Zou niet weten waar je een loopbrug voor nodig zou hebben, er loopt een keurig breed voetpad langs de Lelylaan.
https://www.google.nl/maps/dir/52.35799 ... !3e2?hl=nl

Ik had het dan ook over een loopbrug over de Lelylaan heen om bij de tram te kunnen komen. Der Kinderenstraat of en een eventuele nieuwe halte. Niet Surinameplein... Had ooit in een krantje gelezen dat er zulke plannen waren.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 16 Jun 2015, 12:03

De haltes zouden in de jaren 90 aangepast gaan worden als er met BN-sneltrams naar Osdorp gereden zou gaan worden. Dat plan is er ergens eind jaren '80 gesneuveld :mrgreen:
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 16 Jun 2015, 12:05

Godzijdank ja. Anders hadden we daar nu ook vast in het proces van een conversie naar stadstram gezeten :X

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 12:52

Bee schreef:De haltes zouden in de jaren 90 aangepast gaan worden als er met BN-sneltrams naar Osdorp gereden zou gaan worden. Dat plan is er ergens eind jaren '80 gesneuveld :mrgreen:

Serieus? :shock: Waar was die lijn na de Cornelis Lelylaan heen gegaan dan in het centrum?

Alargule schreef:Godzijdank ja. Anders hadden we daar nu ook vast in het proces van een conversie naar stadstram gezeten :X

En naast de Amstelveenlijn nog een discussie over waarom de 'Osdorplijn' een volwaardige metro moet worden. M5's door de Leidsestraat kan prima! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door n-evo op Di 16 Jun 2015, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
Berichten: 217
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Di 16 Jun 2015, 12:55

n-evo schreef:
paolie schreef:5 minuten lopen. Zou niet weten waar je een loopbrug voor nodig zou hebben, er loopt een keurig breed voetpad langs de Lelylaan.
https://www.google.nl/maps/dir/52.35799 ... !3e2?hl=nl

Ik had het dan ook over een loopbrug over de Lelylaan heen om bij de tram te kunnen komen. Der Kinderenstraat of en een eventuele nieuwe halte. Niet Surinameplein... Had ooit in een krantje gelezen dat er zulke plannen waren.

Sorry dat ik onderstaande zinssnede dan verkeerd begreep...
n-evo schreef:...of een loopbrug naar de bestaande tramhalte.

Al begrijp ik, als je de bestaande halte Derkinderenstraat bedoelde, nog steeds niet wat je met die loopbrug wilde aanvangen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 13:09

Ik wil persoonlijk helemaal niks aanvangen. Het was gewoon iets dat ik ooit in zo'n informatiekrantje voorbij zag komen. Schoot me opeens te binnen en vroeg me af of iemand hier er meer van afwist. Wat hun idee met die loopbrug was, geen idee.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten