De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 16 Jun 2015, 14:16

Mojito schreef:Ik kan me herinneren dat er sprake was van de bouw van liften naar de haltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat, omdat deze totaal niet toegankelijk zijn voor mindervaliden.


Wellicht is Piet Wiedijkstraat daarom ook opgeheven. De Lelylaan is op het viaduct van de Huizingalaan een paar jaar terug versmalt naar 1 rijstrook. Ik dacht dat het toen inderdaad was voor een ombouw van de tramhalte, maar sindsdien is er niets veranderd.

paolie
Berichten: 217
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Di 16 Jun 2015, 14:31

Die versmalling van de rijbanen tot 1 rijstrook heeft ermee te maken dat de technische staat van het viaduct dusdanig is dat men de maximale belasting moest verlagen. Men heeft toen voor deze nogal pragmatische oplossing gekozen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 14:59

Die hele Lelylaan moet nodig op de schop. Trambaar, viaducten, autobaan, alles.

SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 01:52

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor SillyWalks » Di 16 Jun 2015, 15:37

n-evo schreef:Die hele Lelylaan moet nodig op de schop. Trambaar, viaducten, autobaan, alles.


Maak er dan meteen een metrobaan van.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 16:05

Ik zou gelijk voor een HSL-baan gaan. Minimaal. Anders eentje voor magneetzweeftreinen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 16 Jun 2015, 16:13

Monorail! Monorail! :twisted:
Nee ik hoop wel dat er bij een verbouwing in ieder geval wordt voorbereid op een metro (dat is in feite nu al zo).
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 17:04

Wat mij opvalt is dat de rails extreem dicht op de bovenleidingsmasten zijn geplaatst. Dit zie je vooral veel in Osdorp, Slotervaart (Lelylaan dus) en Geuzenveld/Slotermeer. Als ze dat nou eens gaan aanpassen overal kunnen de bussen ook een keer van de rijbaan af en over de trambaan. Begrijp er echt helemaal niks van dat bijvoorbeeld de 69 op gigantische stukken steeds maar overal tussen de autootjes vast moet staan terwijl de tram op vrije baan erlangs zoeft (1, 13, 17). Laat ze dat eens aanpakken.

En de Lelylaan geschikt maken voor metro: en dan? Hoe moet het in Osdorp verder?
Laatst gewijzigd door n-evo op Di 16 Jun 2015, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 16 Jun 2015, 17:08

In het kader van de Westtangent moet lijn 69 over de gehele Meer en Vaart vrije baan krijgen. Daarnaast omlegging van de route via de Pr. Allendelaan en een doorsteekje naar Sloterdijk bij de Burg. Fokstraat. Bij de rotonde Plesmanlaan een busbaan rechtdoor naar de Anderlechtlaan zal er wel niet van komen, dan zou het pas echt een razendsnelle route worden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jun 2015, 17:11

Oh ja. Zeker het Kasterleepark onder een laag asfalt bedelven en het Belgiëplein doormidden splitsen met highspeed busbaan i.p.v. het fietspad. Zal veel doen voor de leefbaarheid van het pittoreske Nieuw Sloten. :wink:

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 16 Jun 2015, 18:33

Met een busbaan wordt het eindelijk een echt stukje Almere *bus*

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Bram » Di 16 Jun 2015, 22:19

n-evo schreef:En de Lelylaan geschikt maken voor metro: en dan? Hoe moet het in Osdorp verder?

Het is een lange en ook recent geuite wens van de gemeente om ooit een Oost/Westlijn aan te leggen tussen ofwel het Muiderpoortstation en Osdorp, ofwel CS en Osdorp, beiden via het Leidseplein. Als er nu kan worden geïnvesteerd in een metrobaan in spe zodat later de metrobaan alleen nog minimaal aangepast hoeft te worden, dan zijn de kosten gespreid en later lager. Naast dat dit me simpelweg financiëel verstandig lijkt helpt het ook bij de besluitvorming.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Di 16 Jun 2015, 22:26

n-evo schreef:Oh ja. Zeker het Kasterleepark onder een laag asfalt bedelven en het Belgiëplein doormidden splitsen met highspeed busbaan i.p.v. het fietspad. Zal veel doen voor de leefbaarheid van het pittoreske Nieuw Sloten. :wink:


Waarom geen ondergrondse busbaan met halte onder het Belgiëplein? :')

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 17 Jun 2015, 08:14

Bram schreef:Het is een lange en ook recent geuite wens van de gemeente om ooit een Oost/Westlijn aan te leggen tussen ofwel het Muiderpoortstation en Osdorp, ofwel CS en Osdorp, beiden via het Leidseplein. Als er nu kan worden geïnvesteerd in een metrobaan in spe zodat later de metrobaan alleen nog minimaal aangepast hoeft te worden, dan zijn de kosten gespreid en later lager. Naast dat dit me simpelweg financiëel verstandig lijkt helpt het ook bij de besluitvorming.

Dat snap ik, hebben ze ook gedaan met de IJtram. Wat mijn punt meer is: die trambaan landt bovengronds op Meer en Vaart. Hoe wil je daar verder Osdorp in met een metro?

Natorious schreef:Waarom geen ondergrondse busbaan met halte onder het Belgiëplein? :')

Op Hierzijnwij.nu hadden ze nog briljante ideeën:

Afbeelding

Ook leuk voor in Nieuw Sloten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 17 Jun 2015, 09:31

Over de IJtram gesproken, die krijgt er in augustus weer een halte bij tussen de Zuiderzeeweg en Steigereiland.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 17 Jun 2015, 10:22

Komen ze dan nog wel uit qua materieel?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Bram » Wo 17 Jun 2015, 13:05

n-evo schreef:Dat snap ik, hebben ze ook gedaan met de IJtram. Wat mijn punt meer is: die trambaan landt bovengronds op Meer en Vaart. Hoe wil je daar verder Osdorp in met een metro?

Ah, zo. Kan op verschillende manieren lijkt me, maar dat is dan toch pas een vraag voor wanneer die metro er inderdaad daadwerkelijk als zodanig moet gaan rijden? Tot die tijd rijden de trams gewoon door op hun gebruikelijke tramtracé. Als de metro rijdt kan er misschien een buurttram Matterhorn-Dijkgraafplein geïnstalleerd worden waarop men kan overstappen te Meer en Vaart. De metrolijn zelf kan doorgetrokken worden naar het Ecuplein, en eventueel naar Badhoevedorp en Schiphol.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 17 Jun 2015, 14:52

Als je nu wil gaan investeren in een baan die veel zwaarder is dan dat voor stadstrams nodig is lijkt het me handig als je ook een plan van aanpak hebt voor de rest. Voor hetzelfde geld blijkt dat het helemaal niet handig is om die metro bovengronds over het tramtracé van Lelylaan te trekken. Je zit halverwege Station Lelylaan ook nog met een oversteek vanaf de snelweg en zo. :P

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 17 Jun 2015, 15:04

Wat mij betreft investeert men als eerste in het centrumtraject door bijvoorbeeld een premetrotunnel aan te leggen. Vanuit Osdorp tot het Surinameplein is de gemiddelde snelheid nu al vrij hoog.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 17 Jun 2015, 15:17

Ideetje om deze discussie in dit draadje voort te zetten?

duucoo
Berichten: 54
Lid geworden op: Za 25 Feb 2012, 13:06
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor duucoo » Do 18 Jun 2015, 23:30

Voor diegene die alles wilt weten van de nieuwe OV-Chippoortjes bij de Noord/Zuidlijn is er bij het informatiecentrum Noord/Zuidlijn op 23 juni een thema-avond.

De Noord/Zuidlijn is straks de eerste metro ter wereld die 3D sensors bij de toegangspoortjes gebruikt. Door het plaatsen van deze sensoren ‘weet’ de poort - die zich onder de sensor bevindt - precies hoelang het poortje moet openen om een reiziger door te laten.

Projectleider OVCP (OV-Chipkaart en Poortjes) Bert Hommenga vertelt op 23 juni over de voordelen van deze innovatieve sensor en toegangspoortjes, maar ook over de kaartverkoopautomaat en andere OV-chip gerelateerde zaken.

Programma:
17:00 Inloop bij het Informatiecentrum Noord/Zuidlijn op Stationsplein 7 (met koffie en een koekje)
17.30 Presentatie door projectleider Bert Hommenga
18.15 Gelegenheid om vragen te stellen
18:30 Bezoek aan de verdeelhal CS waar de poortjes en kaartverkoopautomaten komen
19.15 Einde programma

aanmelden kan via informatiecentrum@nzl.amsterdam.nl (let op, we hebben maximaal 60 plekken beschikbaar)


Bron: https://www.facebook.com/events/780758272021450/
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4463
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Za 20 Jun 2015, 00:53

http://www.gvb.nl/lijn/metro/54

De nieuwe site maakt het nagenoeg onmogelijk om er achter te komen hoe laat morgenochtend de eerste metro gaat :')

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Za 20 Jun 2015, 01:12

Ook omdat alle stations door elkaar staan :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Geert » Za 20 Jun 2015, 09:57

Wat een slechte user interface :')
Hoe kun je dit als GVB door laten gaan? Hier is iemand duidelijk niet kritisch geweest bij de kwaliteitscontrole...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Za 20 Jun 2015, 10:22

Daarom had ik reeds op 4 maart gezegd:
Meltrain schreef:Een tip: als je in de dienstregeling een rit zoekt die niet op dit moment vertrekt, maar veel eerder of later, pas in de adresbalk van je browser de tijd aan. Anders kun je blijven klikken tot je een ons weegt. :?


Dat het GVB zelf nog steeds geen oplossing hiervoor heeft bedacht is uiteraard wel belachelijk.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 20 Jun 2015, 10:46

Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 3 gasten