Pagina 218 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 14:16
door JWM
Mojito schreef:Ik kan me herinneren dat er sprake was van de bouw van liften naar de haltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat, omdat deze totaal niet toegankelijk zijn voor mindervaliden.
Wellicht is Piet Wiedijkstraat daarom ook opgeheven. De Lelylaan is op het viaduct van de Huizingalaan een paar jaar terug versmalt naar 1 rijstrook. Ik dacht dat het toen inderdaad was voor een ombouw van de tramhalte, maar sindsdien is er niets veranderd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 14:31
door paolie
Die versmalling van de rijbanen tot 1 rijstrook heeft ermee te maken dat de technische staat van het viaduct dusdanig is dat men de maximale belasting moest verlagen. Men heeft toen voor deze nogal pragmatische oplossing gekozen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 14:59
door n-evo
Die hele Lelylaan moet nodig op de schop. Trambaar, viaducten, autobaan, alles.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 15:37
door SillyWalks
n-evo schreef:Die hele Lelylaan moet nodig op de schop. Trambaar, viaducten, autobaan, alles.
Maak er dan meteen een metrobaan van.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 16:05
door n-evo
Ik zou gelijk voor een HSL-baan gaan. Minimaal. Anders eentje voor magneetzweeftreinen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 16:13
door Ardan
Monorail! Monorail! :twisted:
Nee ik hoop wel dat er bij een verbouwing in ieder geval wordt voorbereid op een metro (dat is in feite nu al zo).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 17:04
door n-evo
Wat mij opvalt is dat de rails extreem dicht op de bovenleidingsmasten zijn geplaatst. Dit zie je vooral veel in Osdorp, Slotervaart (Lelylaan dus) en Geuzenveld/Slotermeer. Als ze dat nou eens gaan aanpassen overal kunnen de bussen ook een keer van de rijbaan af en over de trambaan. Begrijp er echt helemaal niks van dat bijvoorbeeld de 69 op gigantische stukken steeds maar overal tussen de autootjes vast moet staan terwijl de tram op vrije baan erlangs zoeft (1, 13, 17). Laat ze dat eens aanpakken.

En de Lelylaan geschikt maken voor metro: en dan? Hoe moet het in Osdorp verder?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 17:08
door JWM
In het kader van de Westtangent moet lijn 69 over de gehele Meer en Vaart vrije baan krijgen. Daarnaast omlegging van de route via de Pr. Allendelaan en een doorsteekje naar Sloterdijk bij de Burg. Fokstraat. Bij de rotonde Plesmanlaan een busbaan rechtdoor naar de Anderlechtlaan zal er wel niet van komen, dan zou het pas echt een razendsnelle route worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 17:11
door n-evo
Oh ja. Zeker het Kasterleepark onder een laag asfalt bedelven en het Belgiëplein doormidden splitsen met highspeed busbaan i.p.v. het fietspad. Zal veel doen voor de leefbaarheid van het pittoreske Nieuw Sloten. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 18:33
door JWM
Met een busbaan wordt het eindelijk een echt stukje Almere *bus*

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 22:19
door Bram
n-evo schreef:En de Lelylaan geschikt maken voor metro: en dan? Hoe moet het in Osdorp verder?
Het is een lange en ook recent geuite wens van de gemeente om ooit een Oost/Westlijn aan te leggen tussen ofwel het Muiderpoortstation en Osdorp, ofwel CS en Osdorp, beiden via het Leidseplein. Als er nu kan worden geïnvesteerd in een metrobaan in spe zodat later de metrobaan alleen nog minimaal aangepast hoeft te worden, dan zijn de kosten gespreid en later lager. Naast dat dit me simpelweg financiëel verstandig lijkt helpt het ook bij de besluitvorming.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 16 jun 2015, 22:26
door Natorious
n-evo schreef:Oh ja. Zeker het Kasterleepark onder een laag asfalt bedelven en het Belgiëplein doormidden splitsen met highspeed busbaan i.p.v. het fietspad. Zal veel doen voor de leefbaarheid van het pittoreske Nieuw Sloten. :wink:
Waarom geen ondergrondse busbaan met halte onder het Belgiëplein? :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 08:14
door n-evo
Bram schreef:Het is een lange en ook recent geuite wens van de gemeente om ooit een Oost/Westlijn aan te leggen tussen ofwel het Muiderpoortstation en Osdorp, ofwel CS en Osdorp, beiden via het Leidseplein. Als er nu kan worden geïnvesteerd in een metrobaan in spe zodat later de metrobaan alleen nog minimaal aangepast hoeft te worden, dan zijn de kosten gespreid en later lager. Naast dat dit me simpelweg financiëel verstandig lijkt helpt het ook bij de besluitvorming.
Dat snap ik, hebben ze ook gedaan met de IJtram. Wat mijn punt meer is: die trambaan landt bovengronds op Meer en Vaart. Hoe wil je daar verder Osdorp in met een metro?
Natorious schreef:Waarom geen ondergrondse busbaan met halte onder het Belgiëplein? :')
Op Hierzijnwij.nu hadden ze nog briljante ideeën:

Afbeelding

Ook leuk voor in Nieuw Sloten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 09:31
door Suus
Over de IJtram gesproken, die krijgt er in augustus weer een halte bij tussen de Zuiderzeeweg en Steigereiland.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 10:22
door n-evo
Komen ze dan nog wel uit qua materieel?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 13:05
door Bram
n-evo schreef:Dat snap ik, hebben ze ook gedaan met de IJtram. Wat mijn punt meer is: die trambaan landt bovengronds op Meer en Vaart. Hoe wil je daar verder Osdorp in met een metro?
Ah, zo. Kan op verschillende manieren lijkt me, maar dat is dan toch pas een vraag voor wanneer die metro er inderdaad daadwerkelijk als zodanig moet gaan rijden? Tot die tijd rijden de trams gewoon door op hun gebruikelijke tramtracé. Als de metro rijdt kan er misschien een buurttram Matterhorn-Dijkgraafplein geïnstalleerd worden waarop men kan overstappen te Meer en Vaart. De metrolijn zelf kan doorgetrokken worden naar het Ecuplein, en eventueel naar Badhoevedorp en Schiphol.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 14:52
door n-evo
Als je nu wil gaan investeren in een baan die veel zwaarder is dan dat voor stadstrams nodig is lijkt het me handig als je ook een plan van aanpak hebt voor de rest. Voor hetzelfde geld blijkt dat het helemaal niet handig is om die metro bovengronds over het tramtracé van Lelylaan te trekken. Je zit halverwege Station Lelylaan ook nog met een oversteek vanaf de snelweg en zo. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 15:04
door JWM
Wat mij betreft investeert men als eerste in het centrumtraject door bijvoorbeeld een premetrotunnel aan te leggen. Vanuit Osdorp tot het Surinameplein is de gemiddelde snelheid nu al vrij hoog.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 15:17
door Alargule
Ideetje om deze discussie in dit draadje voort te zetten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 18 jun 2015, 23:30
door duucoo
Voor diegene die alles wilt weten van de nieuwe OV-Chippoortjes bij de Noord/Zuidlijn is er bij het informatiecentrum Noord/Zuidlijn op 23 juni een thema-avond.
De Noord/Zuidlijn is straks de eerste metro ter wereld die 3D sensors bij de toegangspoortjes gebruikt. Door het plaatsen van deze sensoren ‘weet’ de poort - die zich onder de sensor bevindt - precies hoelang het poortje moet openen om een reiziger door te laten.

Projectleider OVCP (OV-Chipkaart en Poortjes) Bert Hommenga vertelt op 23 juni over de voordelen van deze innovatieve sensor en toegangspoortjes, maar ook over de kaartverkoopautomaat en andere OV-chip gerelateerde zaken.

Programma:
17:00 Inloop bij het Informatiecentrum Noord/Zuidlijn op Stationsplein 7 (met koffie en een koekje)
17.30 Presentatie door projectleider Bert Hommenga
18.15 Gelegenheid om vragen te stellen
18:30 Bezoek aan de verdeelhal CS waar de poortjes en kaartverkoopautomaten komen
19.15 Einde programma

aanmelden kan via informatiecentrum@nzl.amsterdam.nl (let op, we hebben maximaal 60 plekken beschikbaar)
Bron: https://www.facebook.com/events/780758272021450/

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 20 jun 2015, 00:53
door JWM
http://www.gvb.nl/lijn/metro/54

De nieuwe site maakt het nagenoeg onmogelijk om er achter te komen hoe laat morgenochtend de eerste metro gaat :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 20 jun 2015, 01:12
door Ardan
Ook omdat alle stations door elkaar staan :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 20 jun 2015, 09:57
door Geert
Wat een slechte user interface :')
Hoe kun je dit als GVB door laten gaan? Hier is iemand duidelijk niet kritisch geweest bij de kwaliteitscontrole...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 20 jun 2015, 10:22
door Meltrain
Daarom had ik reeds op 4 maart gezegd:
Meltrain schreef:Een tip: als je in de dienstregeling een rit zoekt die niet op dit moment vertrekt, maar veel eerder of later, pas in de adresbalk van je browser de tijd aan. Anders kun je blijven klikken tot je een ons weegt. :?
Dat het GVB zelf nog steeds geen oplossing hiervoor heeft bedacht is uiteraard wel belachelijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 20 jun 2015, 10:46
door Suus
De oude site doet het nog gewoon ;-)

http://pol.gvb.nl/gvbpublicatieinternet/SelectLijn.aspx