Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Dezelfde lijnvoering als nu, waarbij de 51 i.p.v. naar Westwijk ook naar de Isolatorweg gaat?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat is helaas niet meer mogelijk vanwege de strengere Tunnelwet. Die schrijft bijvoorbeeld voor dat er maximaal 20 treinen per uur door de Oostbuis mogen (hou me even ten goede wat betreft de bron van dat getal).

Ik denk dat de meest waarschijnlijke variant op het bestaande net zal zijn:
  • M50 Isolatorweg-Gaasperplas
  • M51 Isolatorweg-Zuid-CS
  • M54 CS-Gein
Dan gaan alleen de M51 en de M54 nog door de Oostbuistunnel en kun je de frequentie in de tunnel afbouwen naar 16x per uur in de spits en 12x per uur daarbuiten. Met het openen van de Noord/Zuidlijn valt sowieso een significante verplaatsing van de reizigersstromen uit Buitenveldert en Amstelveen te verwachten.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

JWM schreef:Ja, maar lijn 51 ten zuiden van de A9 ligt er dus drie jaar uit i.p.v. twee. En dat is dus omdat sporen niet tijdelijk verlegd kunnen worden bij Sportlaan. Dat gaan ze bij Kronenburg dus wel doen.
Dat komt voornamelijk doordat de Amstelveenboog in 2018 verwijderd wordt ivm het Zuidasdok. Vanaf dat moment zou de 51 de remise niet meer kunnen bereiken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:Dat is helaas niet meer mogelijk vanwege de strengere Tunnelwet. Die schrijft bijvoorbeeld voor dat er maximaal 20 treinen per uur door de Oostbuis mogen (hou me even ten goede wat betreft de bron van dat getal).
Dat meen je niet, waarom moet die klotewet telkens strenger en strenger worden? Neem lekker alle tunnels meteen buiten gebruik dan :') Maar wanneer gaat dat dan in, want nu rijden er 24 treinen per uur per richting door de tunnel.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Die wet is al ingegaan, maar op dit moment wordt nog gedoogd dat er meer dan 20 treinen per uur door de tunnel rijden.

Wanneer dat gedoogbeleid gaat stoppen is mij niet bekend, maar ik vermoed dat het buiten dienst nemen van de Amstelveenboog wel met dat moment gaat samenvallen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Haha lol

Ben vooral benieuwd wat ze nou qua lijnvoering met de metro gaan doen om de verbinding Zuid - Amstel te realiseren. Heb iets van 3-4 opties gezien die allemaal niet echt fantastisch zijn. De ergste is misschien wel de variant waarbij de M50 omgelegd wordt naar CS, M54 CS-Gein blijft rijden en de definitief M53 gereduceerd wordt tot pendel tussen Van der Madeweg - Gaasperplas. :?
Ik heb daarover een tijdje terug een mail gestuurd naar het projectbureau van de AVL. Met de vraag, of ik inderdaad, als ik van Buitenveldert naar bijvoorbeeld het Waterlooplein of Weesperplein moet, dan 2 x moet overstappen: eerst van Buitenveldert naar Station Zuid met de nieuwe AVL, dan overstappen op de metro naar het Amstelstation en daar weer overstappen op de metro naar het Weesperplein/Waterlooplein. Ik kreeg als antwoord, dat weliswaar deze optie ingetekend is in de plannen, maar dat in de praktijk deze optie niet haalbaar is, daar er geen ruimte is op het Amstelstation om te keren, voor deze "pendelmetro". De verwachting is dat er vanuit Station-Zuid toch een metro door zal rijden via Amstelstation naar CS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er is zover ik weet geen specifiek aantal metro's dat per uur de tunnel in mag wettelijk vastgelegd, alleen moet er in de tunnel volgens een save haven principe gereden worden waardoor de huidige situatie dat soms metro's tot stilstand komen tussen Nieuwmarkt en CS omdat er nog geen vrij spoor is op CS niet meer toegestaan is.

Op het moment dat je in de tunnel geen kopstation meer zou hebben kan theoretisch gezien de capaciteit in de tunnel ook weer omhoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat inderdaad. Dat aantal van 20 treinen per uur is herleid uit die stelregel. Kan ook minder zijn.

De oplossing ligt dus inderdaad voor de hand: in plaats van de keersporen aan het perron te leggen, leg je de keersporen achter het CS. Reizigers stappen dan aan één zijde van het perron uit, de trein rijdt door naar de keersporen, maakt daar kop en rijdt dan naar de andere zijde van het perron terug om reizigers te laten instappen. Het gebruik van het perron op CS zou dan dus hetzelfde worden als op alle overige, reguliere eilandperrons aan de Oostlijn.

Omdat treinen sneller kunnen doorrijden na het uitstappen van de reizigers (er hoeft immers niet eerst gewacht te worden tot alle wachtende reizigers zijn ingestapt en er hoeft niet kopgemaakt te worden aan het perron), komt het spoor ook weer sneller vrij en kan de capaciteit in theorie omhoog. Ook kruisbewegingen tussen treinen mét reizigers zouden dan tot het verleden behoren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Ik denk dat de meest waarschijnlijke variant op het bestaande net zal zijn:
  • M50 Isolatorweg-Gaasperplas
  • M51 Isolatorweg-Zuid-CS
  • M54 CS-Gein
Kom je dan niet met gigantische overcapaciteit in Nieuw-West of ondercapaciteit op de tak naar Gaasperplas? Vraag me ook af of de M54 het helemaal alleen aankan tussen Van der Madeweg en Gein.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De tak naar Gaasperplas blijft op 8 treinen per uur spits en 6 treinen per uur dag/weekend. Hetzelfde als nu dus. En over die ondercapaciteit op de Geinlijn, tja. Ziehier het resultaat van de strenge tunnelwetgeving gecombineerd met de wens de rechtstreekse verbinding Zuid-Amstel in stand te houden en het gebrek aan keersporen ten noorden van station Amstel...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vooral de onwil om wat anders met tram 5 te doen. Als die nou vanaf Binnenhof via Zuid naar Amstel gaat ben je ook klaar. Moeilijke dingen met bruggen die geen gekoppelde trams aankunnen heb je ook niet aangezien tram 5 met 30-meter-materieel voort blijft modderen. Voor het centrum gaan reizigers maar lekker de N/Z-lijn in. Soit.

Heb van een hierzijnwij.nu lezer nog eens een ballonnetje gezien om 'tram 51' over het metrospoor door te laten rijden naar Amstel en daar op maaiveld weer te laten keren. Beetje zoals RR3-4 en metro E in Den Haag hetzelfde spoor delen. Op zich is dat ook niet gek omdat de 51 dan volledig in tact blijft. Alleen het soort materieel is anders. :pos:

Zal wel te duur zijn.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 29 jun 2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Amstelveen is akkoord gegaan met het niet meer doortrekken van de NZ-lijn onder twee voorwaarden:
- rechtstreekse verbinding Stadshart-Leidseplein
- rechtstreekse verbinding Zuid-Amstel
Tram 5 naar Amstel laten rijden voldoet dus niet aan de eerste voorwaarde.

Overigens zou dit ook een denkbaar metronet kunnen zijn:
M50 Isolatorweg-Gein
M51 Zuid-Centraal
M53 Gaasperplas-Spaklerweg
M54 Centraal-Gein
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hmm. Een snelle blik op Sporenplan.nl leert me dat keren op Zuid mogelijk moet blijven, ook na het in dienst komen van de Noord/Zuidlijn, maar dat het keren op Spaklerweg van de 53 in combinatie met het in stand houden van de verbindingsboog Spaklerweg-Overamstel toch vrij lastig, zo niet onmogelijk wordt. Alleen als je de 53 via het opstelterrein zou sturen zou je de lijn nog op de binnenste sporen van Spaklerweg kunnen krijgen, waar ze via het zakspoortje zouden kunnen keren.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

even gekeken via OVAUB welke Jonckheere-bussen er actief zijn:
253: lijn 231
259: 36
262: 231
267: 36
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Wat mij betreft laat je die hele boog maar links liggen en stappen reizigers maar over op van der Madeweg. Die hele verbinding Amstel - Zuid komt er ook alleen maar om te compenseren dat de Amstelveenlijn een waardeloos plan is.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Twee van de vier mogelijke scenario's voor het metronet na 2019 gaan ook uit van een lijnvoering zonder de boog Spaklerweg-Overamstel. Een van die scenario's stelt een volledige ontvlechting voor, met op het bestaande net nog maar twee lijnen: M50 Isolatorweg-Gaasperplas en M54 CS Gein; het andere scenario gaat uit van de huidige lijnvoering minus de Amstelveenlijn. De frequentie op de deeltrajecten zou bij beide scenario's gelijk zijn; het verschil zit hem in het aantal rechtstreekse verbindingen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik zie liever die volledige ontvlechting waarbij het verschil in capaciteit gemaakt kan worden door de voertuiglengte. Dus beide lijnen overdag om de 5 minuten (spits 4) waarbij 54 met M5 rijdt en 50 met CAF en BN en over een aantal jaar met de nieuwe splitsbare M7.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik ben niet voor volledig ontvlechting, omdat reizigers van de Gaasperplastak richting het centrum willen v.v. en reizigers van de ringlijn juist naar de Bijlmer v.v. Het levert totaal geen infrastructurele problemen op om het zo te blijven doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er zijn gewoon te veel wensen die niet allemaal verenigbaar zijn met elkaar. Zo heeft de Ringlijn in West dringend behoefte aan meer capaciteit en een hogere frequentie. Kwestie van keuzes maken dua waarbij wat mij betreft vaker overstappen op van der Madeweg best acceptabel is als daar forse frequentieverhogingen tegenover staan.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het huidige netwerk minus Amstelveenlijn, met iedere 6 minuten een trein op alle lijnen in de spits en iedere 7 à 8 minuten daarbuiten. Ik ben voor.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ok, daar valt inderdaad niks tegen in te brengen. Ik ben benieuwd hoe lang het politieke compromis voor een verbinding Amstel - Zuid op tafel blijft liggen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het zal denk ik uiteindelijk net zo plots verdwijnen als de plannen voor de ombouw van de Amstelveenlijn tot metro.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:Het huidige netwerk minus Amstelveenlijn, met iedere 6 minuten een trein op alle lijnen in de spits en iedere 7 à 8 minuten daarbuiten. Ik ben voor.
Dit. Ook voor :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

JWM schreef:Ok, daar valt inderdaad niks tegen in te brengen. Ik ben benieuwd hoe lang het politieke compromis voor een verbinding Amstel - Zuid op tafel blijft liggen.
Vroeg of laat moet de Berlagebrug toch vervangen worden, dan staat niets een tram Zuid - RAI nog in de weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik snap ook niks van die dubbele stellen voor de lijn Westwijk - Zuid en dan lijn 5 met enkele. Lijn 51 is tussen Oranjevpbaan en Westwijk nu echt niet druk. En met maatregelen zoals geen halte meer bij het Stadshart, het schrappen van drie haltes waarvan twee opeenvolgende en het niet verder rijden dan Station Zuid lijkt mij niet dat Oranjebaan - Westwijk straks veel drukker gaat worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten