De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Di 28 Jul 2015, 23:23

Ik ken genoeg haltes waar een extra abri geen luxe zou zijn. Neem nou halte Willem de Zwijgerlaan (12-13-14) in de De Clercqstraat bijvoorbeeld. Dat is een behoorlijk drukke halte, niet alleen stadinwaarts maar tegenwoordig ook richting West, met veel toeristen die na een bezoek aan de Hallen terug naar het Ramada Apollo Hotel, een van die hotels rond Bos en Lommer of Plein '40 of naar hun hostel in Sloterdijk moeten. Maar op die lange smalle halte staat in beide richtingen maar een karig abri'tje. Ik stond er gisteren in de regen en dat was best knus... Als ze er op beide halteheuvels nou eens een abri erbij zouden plaatsen (mits ruimtelijk mogelijk, deze halte is smal, maar volgens mij nog niet zo erg als op het Mercatorplein). Dan heb je meer beschutting voor de passagiers, plus nog twee extra reclameborden erbij. Win-win situatie noemt men zoiets!

de_clercq
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor de_clercq » Wo 29 Jul 2015, 15:33

Vanaf februari tot en met april 2016 op proef: Een open instapregime op lijn 2; en gastheren/vrouwen op lijn 5.

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sneltram » Wo 29 Jul 2015, 18:56

Die proef start zeker op 1 april? :X

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Wo 29 Jul 2015, 19:21

Goed lezen, sneltram.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sneltram » Wo 29 Jul 2015, 19:29

Jaja. Was natuurlijk met een knipoog bedoeld.

Maar ik vind het wel opmerkelijk. Open instap op de tram en allerhande andere opties voor lijn 5 zijn al heel vaak aan bod gekomen, maar leken er nooit van te komen in Amsterdam. Mooi dat ze nu toch een proef gaan doen. Hopelijk de eerste stap op weg naar 100% open instap en een lopende conducteur i.p.v. zittende (à la Rotterdam). Of ben ik nu aan het vloeken? (A)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 29 Jul 2015, 21:29

Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4422
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 29 Jul 2015, 22:41

Door een vervoerskundig gezien noodzakelijke maatregel die vorig jaar ook al halverwege is teruggetrokken nu weer terug te halen zou het GVB zichzelf volstrekt belachelijk maken. Ik neem aan dat ze zo slim zijn dat niet te doen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10997
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Wo 29 Jul 2015, 22:54

Bee schreef:Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.

De vakbonden denken zeker dat de "B" in GVB voor België staat.

Het nieuwe motto: "We zijn langharig en werkschuw tuig en we zijn er nog trots op ook" :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 30 Jul 2015, 23:06

Was v/d week in Brussel en het viel me op dat alle gelede stadsbussen daar (Citaro) ook een deur helemaal achterin hadden. Was vooral bij drukke ritten erg prettig. Enig idee waarom GVB daar niet voor kiest? Alle gelede bussen hier hebben maar 1 enkele deur in het tweede gedeelte i.p.v. 2.

Durashift
Berichten: 677
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Do 30 Jul 2015, 23:21

n-evo schreef:Was v/d week in Brussel en het viel me op dat alle gelede stadsbussen daar (Citaro) ook een deur helemaal achterin hadden. Was vooral bij drukke ritten erg prettig. Enig idee waarom GVB daar niet voor kiest? Alle gelede bussen hier hebben maar 1 enkele deur in het tweede gedeelte i.p.v. 2.


Bedoel je voor of achter de as van het gelede stuk?

Deze U-OV Citaro heeft ook maar één deurpositie in het gelede deel..

Afbeelding

Kan volgens mij ook niet anders.. want helemaal achterin heb je nu eenmaal de ruimte nodig voor de motor.

Vroeger hadden de VanHool's in Utrecht wél een enkele deur helemaal achterin.. na de achteras.. Kon makkelijk omdat de motor toch links in het midden tussen voor en middenas gebouwd was..

Of het nu veel voordeel bracht? Zoveel ruimte om te zitten / staan was er nu ook weer niet.. en je gaat niet helemaal vanaf het draaistel naar de laatste deur lopen..
Het is ook weer een extra deur die de chauffeur in de gaten moet houden..

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor 010jongen » Vr 31 Jul 2015, 08:52

Dat kan wel degelijk, er rijden genoeg citaro's rond met 4 deuren. Uitstappen gaat een stuk sneller met zo'n 4de deur.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4422
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 31 Jul 2015, 10:19

Bij bussen met een gesloten instapregime kost het instappen over het algemeen al meer tijd dan het uitstappen. Uitstappen versnellen is dus niet echt zinvol.

CamilleKreemers
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 31 Jul 2015, 10:45

Bee schreef:Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Waarom dat dan? Het maakt toch voor het aantal uren in de dienstregeling niet uit? Het werkpakket wordt toch niet minder?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 31 Jul 2015, 13:46

Durashift schreef:Kan volgens mij ook niet anders.. want helemaal achterin heb je nu eenmaal de ruimte nodig voor de motor.

Alle gelede Citaro's in Brussel hebben in totaal 4 deuren. Twee in het voorste gedeelte, twee in het achterste gedeelte. Dat kan prima, want de motor zit dan verticaal i.p.v. horizontaal.

Afbeelding
Gevonden via Google.

JWM schreef:Bij bussen met een gesloten instapregime kost het instappen over het algemeen al meer tijd dan het uitstappen. Uitstappen versnellen is dus niet echt zinvol.

Gaat er bij mij meer om dat wanneer in Amsterdam een gelede bus ram vol zit het nogal wat moeite kost om vanaf de stoelen helemaal achterin bij de deur in het midden te komen. Heb dit best wel vaak in de 69 bijvoorbeeld. In Brussel was dit geen probleem omdat je gewoon direct een deur naast je hebt. Vond het zelf wel prettig in ieder geval.

Enkele bussen hebben bijvoorbeeld wel weer zo'n extra deur helemaal achterin (Citea). Waarom de geledes niet vraag ik me dan weer af.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ezra » Vr 07 Aug 2015, 10:54

Gister op de A6 richting Emmeloord een M5- metro op een truck gespot. Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 07 Aug 2015, 14:20

Kwam die uit het noorden of uit het zuiden? Als die uit het noorden kwam weet ik haast wel zeker dat het een nieuwe is, ze worden in Polen gemaakt :)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1446
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 07 Aug 2015, 14:56

Hoeveel hebben we er al?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 07 Aug 2015, 15:42

Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

fred54
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 07 Aug 2015, 16:44

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred54 » Vr 07 Aug 2015, 16:46

Ardan schreef:Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?

28

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Vr 07 Aug 2015, 18:02

Ardan schreef:Kwam die uit het noorden of uit het zuiden? Als die uit het noorden kwam weet ik haast wel zeker dat het een nieuwe is, ze worden in Polen gemaakt :)
Wel met een omweg dan, Katowice ligt in het zuiden van Polen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 07 Aug 2015, 18:22

Ardan schreef:Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?

Volgens mij zijn ze vorige maand begonnen met de metro's die uit de vervolgorder komen, dus ze zijn er bijna inderdaad.
Rame à l'approche

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sneltram » Vr 07 Aug 2015, 20:40

Zondag wordt het metronetwerk nog een beetje verder geamputeerd, alhoewel het nog niet zo erg is als vorig jaar:
-Lijn 53 rijdt Gaasperplas - Van der Madeweg
-Lijn 54 rijdt Gein - CS in een 15-minutenfrequentie
(bovenop de inkorting van lijn 50 en het opheffen van lijn 51)

Gezellig in de Oostbuis. :X

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 07 Aug 2015, 20:43

Jongens waar hebben we nog een metro voor joh :') Waarom is het dit keer? Zit er een schroefje los in de hal van Weesperplein ofzo?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Vr 07 Aug 2015, 21:15

http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/metro-53-ingekort-tot-gaasperplas-van-der-madeweg Link naar het GVB artikeltje. Waarschijnlijk is er maar 1 spoor beschikbaar tussen Van der Madeweg en Amstelstation. Ik zag vandaag bij Ganzenhoef een pamflet staan met de situatie, echter stond er niet aangegeven dat de metro om de 15min. gaat rijden. Betekent dat scheve aansluitingen op Van der Made? :')

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 07 Aug 2015, 21:31

Ik zag dat ze vanaf maandag ook weer een tweede ronde gaan herverbouwer in Geuzenveld, dit keer krijgt lijn 69 een enorme omleiding voor de kiezen. Die mensen hebben net twee weken weer kunnen genieten van lijn 21, krijgen ze dit weer: http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/a ... hmanstraat

GVB zal het vast niet erg vinden, door deze omleiding kan de rijtijd tien minuten omlaag en daarmee is ook één bus minder nodig voor de dienstregeling. :')
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten