Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

R-Flow schreef:(...)
Ben benieuwd of met nieuwe Amstelveenlijn extra trams komen ter vervangen voor de blokkendozen en trapwagens. :')
De 24 tot 32 Regiotrams (getal heb ik in het inspaakdocument gevonden) vervangen in ieder geval de 25 sneltrams en 20 11G's, denk ik zo. Niet een-op-een, want de N/Z neemt natuurlijk ook een flink deel van de vervoersvraag voor zijn rekening straks.

Als ik het mocht zeggen... zou ik lijn 26 ook op Regiotram-standaard brengen. Dan heb je meer nieuwe trams nodig. Een stuk of vijftig, schat ik zo. Maar daarmee komen een stuk of 15 Combino's vrij waarmee je de Blokkendozen kunt vervangen. De grootste voordelen: de langere tweerichtingtrams vergroten de capaciteit op de 26 en je hoeft niet met gekoppelde Combino's te gaan rijden, wat ook diverse nadelen zal hebben. Als men dan ook nog op enkele strategische plekken langs het traject overloopwissels plaatst dan wordt deze geïsoleerde lijn zonder uitwijkmogelijkheden meteen ook iets flexibeler.

Overigens kunnen we er wel van uit gaan dat, als over vijf jaar de N/Z zal rijden, het tramnet wel gereorganiseerd zal worden waardoor er wel minder trams nodig zijn. Daardoor zullen de blokkendozen vanzelf overbodig worden, verwacht ik.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:ls ik het mocht zeggen... zou ik lijn 26 ook op Regiotram-standaard brengen. Dan heb je meer nieuwe trams nodig. Een stuk of vijftig, schat ik zo. Maar daarmee komen een stuk of 15 Combino's vrij waarmee je de Blokkendozen kunt vervangen.
Dat zou mooi zijn en zeker geen overbodige luxe op lijn 26.
Mojito schreef:Overigens kunnen we er wel van uit gaan dat, als over vijf jaar de N/Z zal rijden, het tramnet wel gereorganiseerd zal worden waardoor er wel minder trams nodig zijn. Daardoor zullen de blokkendozen vanzelf overbodig worden, verwacht ik.
Ja precies... Zo'n beetje iedere tram- en buslijn wordt straks gewoon omgelegd/ingekort tot de N/Z-lijn zodat je wel moet overstappen. Kunnen ze bij de gemeente net doen alsof de metro een gigantisch succes is. :twisted:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Tja, maar de enige Combinolijn die vrijwel zeker opgeheven zal worden is precies de lijn met de kleinste omloop: lijn 25 :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Leuk idee, zo'n Regiotram op lijn 26. Maar gaat dat passen op de huidige haltes? En dan vooral op Amsterdam Centraal?
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Tja, maar de enige Combinolijn die vrijwel zeker opgeheven zal worden is precies de lijn met de kleinste omloop: lijn 25 :P
Met als gevolg dat je waarschijnlijk extra ritten op enkele overige lijnen moet inzetten?

Is er uberhaupt al een overzicht van wat er gaat gebeuren met de lijnen in het centrum zodra de Noord-Zuidlijn open is?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Er was een plan maar gezien de nieuwe toekomstvisie van wethouder Wiebes verwacht ik niet dat het nog tot uitvoering gebracht zal worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

De haltes van lijn 26 zijn lang genoeg. Volgens mij zijn die al voorbereid op de mogelijkheid van gekoppelde Combino’s. Op Centraal wordt het nu wel krap, denk ik.

Als er straks genoeg ruimte zou zijn (met het verhuizen van de GVB bussen naar het nieuwe busstation en het opruimen van de N/Z bouwputten zou ik toch haast denken van wel), dan zou ik de 26 een eigen, onafhankelijk tweesporig kopeindpunt op het Stationsplein geven met daarnaast nog enkele doorgaande sporen voor de Damraklijnen. Daarmee kan de tijdrovende lus over de PH-kade voor deze lijn vervallen en hoeven de stadstrams de drukke en frequente IJburglijn helemaal niet meer te hinderen.

Daarnaast zou ik de lus van de Nieuwezijds-lijnen omdraaien, zodat die zichzelf niet meer hoeven te kruisen bij de PH-kade. Bijkomend voordeel: uitstappende passagiers kunnen rechtstreeks en geleidelijk richting het station stromen (zoals ook bij de Damraklijnen het geval is) en hoeven niet ook in de drukte over de smalle halteheuvels om de net door hun verlaten tram heen te lopen. Die onlogische lus waar vijf lijnen last van hebben vind ik toch wel de grootste eigenaardigheid van het tramnet.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

Beetje historisch zo gegroeid, plus dat nu de trams op West en Oost beide met de koppen naar elkaar staan, waardoor je vanuit de hoofduitgang meteen op beide kanten het nummer en de bestemming kunt lezen.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:De haltes van lijn 26 zijn lang genoeg. Volgens mij zijn die al voorbereid op de mogelijkheid van gekoppelde Combino’s. Op Centraal wordt het nu wel krap, denk ik.
Het hele stationseiland gaat op de schop en ze hebben al schetsen klaarliggen hoe de haltes ingericht kunnen worden om ze geschikt te maken voor Combino's in dubbelbedrijf. Als er een tram van 60 meter kan stoppen is 40-45 meter geen probleem.

Er veranderd verder niks aan de indeling. De trams blijven stoppen waar dat nu ook al gebeurd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Jef400 »

Niet echt GVB gerelateerd: Maar ik zag vanmiddag in de bus naar huis, één scooter bekeurt worden op de Nieuwe Leeuwarderweg bij de IJtunnel. Waarschijnlijk had ie geen zin de pont te nemen :wink: .
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Er was een plan maar gezien de nieuwe toekomstvisie van wethouder Wiebes verwacht ik niet dat het nog tot uitvoering gebracht zal worden.
Daarnaast heeft men nu het regiotramconcept. Dat is zo wezenlijk anders dan in de tijd van de planvorming van pak 'em beet vijf jaar geleden dat er nu een heel andere realiteit is ontstaan. Eigenlijk is de hele Noord-Zuidlijn overbodig. Maar ja, dat had men in 1997 ook kunnen bedenken... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Gisterochtend was er op station Zuid, toen ik vanuit Sloterdijk met de 50 was, uitgangscontrole bij de poortjes. :O Ja R-Flow, je leest dit goed, controle bij de metro van het GVB. ;)

Daarnaast ligt het percentage functionerende halte-afroepen in metro's deze maand volgens mij inmiddels al onder de 50% (misschien moet ik het maar even opschrijven). Fantastisch resultaat jongens bij de GVB-metro! :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door TLP »

Opzich is het voor mij niet nieuw dat er gecontroleerd wordt bij de uitgangen van metrostations. Wat wel voor mij volstrekt nieuw was: toen ik met een groepje medescholieren naar het Museumplein moest was er zowel in de sneltram als in de tram kaartjescontrole! :O

Maar voor wat betreft de regiotram en het op de schop gaan van het Stationsplein: ik vind dat de huidige situatie behouden moet worden of dat de boel zodanig op de schop gaat dat er in Amsterdam straks alleen maar tweerichtingstrams rijden die allemaal netjes bij elkaar op de juiste kopspoortjes staan op het Stationsplein met evt extra brede sporen voor de Regiotrams. Of een vergelijkbare oplossing, maar in ieder geval geen halfbakken gedoe. Ik vind het namelijk al omslachtig genoeg dat de EBS-bussen voanaf de PH=kade onder de spoorlijn door helemaal naar de IJ-zijde van het station moet rijden wat ook weer zeker 3-4 minuten kost (of wordt dat straks bij de nieuwe tunnels een verbetering?).
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Wat ze sowieso bij de tramhalte bij CS mogen doen zijn wat extra abri's plaatsen of een overkapping maken. Wat er nu is, is een beetje pover tijdens de spits.
En, zoals ik gisteravond merkte, mogen ze ook nog best wat straatverlichting bij de trams ophangen...
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Gisterochtend was er op station Zuid, toen ik vanuit Sloterdijk met de 50 was, uitgangscontrole bij de poortjes. :O Ja R-Flow, je leest dit goed, controle bij de metro van het GVB. ;)
Als ze nou eens slim zijn gaan ze controleren in de metro's. Misschien blijven die treinen dan ook een keer wat netter.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Maar voor wat betreft de regiotram en het op de schop gaan van het Stationsplein: ik vind dat de huidige situatie behouden moet worden of dat de boel zodanig op de schop gaat dat er in Amsterdam straks alleen maar tweerichtingstrams rijden die allemaal netjes bij elkaar op de juiste kopspoortjes staan op het Stationsplein met evt extra brede sporen voor de Regiotrams. Of een vergelijkbare oplossing, maar in ieder geval geen halfbakken gedoe.
De huidige situatie wat betreft trams blijft behouden. Er wordt enkel gekeken of er langere haltes moeten komen voor trams in dubbelbedrijf en eventueel voor die extra lange trams mocht lijn 5 toch naar CS blijven rijden. Wat het nut is van tweerichtingstrams weet ik niet zo heel erg goed. Het hele Amsterdamse net, op de Amstelveenlijn na, is geschikt voor eenrichtingstrams. En hoezo extra brede sporen? De stadstrams voor de nieuwe Amstelveenlijn worden langer, niet breder.
TLP schreef:Ik vind het namelijk al omslachtig genoeg dat de EBS-bussen voanaf de PH=kade onder de spoorlijn door helemaal naar de IJ-zijde van het station moet rijden wat ook weer zeker 3-4 minuten kost (of wordt dat straks bij de nieuwe tunnels een verbetering?).
Waar hadden ze volgens jou het busstation dan moeten bouwen, over het stationsplein heen? Onder het metrostation? Het voorgaande rommeltje behouden van bussen die all over the place stoppen? Er is een hoop sprake van halfbakken gedoe in het ov maar het nieuwe busstation achter het CS is een prachtige oplossing gezien de mogelijkheden daar.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door TLP »

Uitbreiden van het Prins Hendrikplantsoen en de westtrams verkassen naar Stationsplein Oost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Het busstationnetje op de Prins Hendrikkade zal binnenkort niet meer bereikbaar zijn vanaf de IJtunnel als vanwege de Rode Loper er een harde knip komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Het zijn de laatste trams in Nederland waarbij ik een echt tramgevoel krijg :-D De rammeltjes, het gepuf van de deuren, de knipperende lampen bij wissels, het openen van de deuren terwijl je nog niet stilstaat.
Dat heb je bij de ZGT's van de RET ook hoor. :P
Mojito schreef:
De 24 tot 32 Regiotrams (getal heb ik in het inspaakdocument gevonden) vervangen in ieder geval de 25 sneltrams en 20 11G's, denk ik zo. Niet een-op-een, want de N/Z neemt natuurlijk ook een flink deel van de vervoersvraag voor zijn rekening straks.
Die 11G's zullen er toch niet uit gaan, zeker?
Al ben ik wel benieuwd wat men er dan wel mee gaat doen: extra trams op de lijnen 16 en 24, of zal er een conducteurshokje ingebouwd worden zodat ze ook op andere lijnen kunnen rijden?
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 10 nov 2012, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

De ZGT's zijn technisch gezien een stuk nieuwer dan de blokkendozen, bovendien moet je goed zoeken wil je nog een ZGT in dienst tegenkomen, de kans is groter in Roemenië zeg maar :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door TLP »

Bee schreef:Het busstationnetje op de Prins Hendrikkade zal binnenkort niet meer bereikbaar zijn vanaf de IJtunnel als vanwege de Rode Loper er een harde knip komt.
Klopt, maar ik ben uitgegaan van de oude (dus huidige en onaangepaste) situatie, en niet van de situatie dat er allerlei nieuwe toegangswegen komen en dat de PH-kade volledig busbaan wordt.
Heb ik overigens nog geen antwoord gekregen op mijn vraag: In hoeverre ontstaat er een reistijdversnelling van het IJsei naar de PH-kade bij de opening van de nieuwe tunnel?
Meltrain schreef:of zal er een conducteurshokje ingebouwd worden zodat ze ook op andere lijnen kunnen rijden?
Het welbekende probleem met zo'n middenbak-tram is dat het lagevloerdeel zijn functie zou verliezen bij de komt van een conducteur, dus helaas ...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:De ZGT's zijn technisch gezien een stuk nieuwer dan de blokkendozen, bovendien moet je goed zoeken wil je nog een ZGT in dienst tegenkomen, de kans is groter in Roemenië zeg maar :P
Ga doordeweeks eens met lijn 2,7 of 20, dan zie je er genoeg. :P
De ZGT-6 (700's) zijn uit 1981/1982 en de ZGT-4/6 (800's) zijn uit 1985/1986, maar hebben onderstellen uit 1964-1965. De 800's zijn in de eerste helft van dit jaar buiten dienst gegaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door TLP »

R-Flow schreef:Wat het nut is van tweerichtingstrams weet ik niet zo heel erg goed.
Het belangrijkste nut ervan is dat je flexibeler bent met zowel de perronindeling (ze hebben noodzakelijkerwijs deuren aan beide kanten wat bij de eenrichtingstrams om de een of andere reden niet inbegrepen wordt waardoor je middenperrons kunt gebruiken) als de keervoorziening (eenrichtingstrams moeten letterlijk in een bepaalde draaicirkel keren wat ruimte in beslag neemt terwijl tweerichtingstrams door stuurposten aan beide kanten genoeg hebben aan een simpel kopspoortje)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

TLP schreef:Heb ik overigens nog geen antwoord gekregen op mijn vraag: In hoeverre ontstaat er een reistijdversnelling van het IJsei naar de PH-kade bij de opening van de nieuwe tunnel?
An sich is er niet echt reistijdversnelling, eerder vertraging, al is die geloof ik te verwaarlozen. Als ik het goed heb wordt er momenteel naar CS nog via de Kamperbrug gereden, straks gaan de bussen in beide richting via de Odebrug. Dat scheelt wel wat tijd.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Hoop dat dat snel gaat gebeuren want die EBS-bussen zitten de trams alleen maar in de weg. Ze laten eerst veel passagiers uit op de hoek bij de Kamperbrug en vervolgens moeten diezelfde passagiers hier aan de andere kant van de brug weer oversteken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten