Pagina 235 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 21:13
door Wievank
Alle metro's, trams en bussen vallen onder GVB Activa BV (de veren zijn weer een ander verhaal), een volle dochter van GVB Holding NV. Nu heeft GVB Activa BV wel een bijzondere andere status als dochteronderneming, zeker t.o.v. de andere dochters (GVB Exploitatie BV, GVB Veren BV, GVB Infra BV en MEA BV). Bij een eventuele aanbesteding, faillissement of wat dan ook valt Activa buiten de boedel en is direct opeisbaar door (en nou laat mijn geheugen mij even in de steek welke het precies was) de Gemeente Amsterdam of Stadsregio (of nu eigenlijk Metropoolregio) Amsterdam.

Hierdoor krijg je dus inderdaad de rare situatie dat de voertuigen van het moederbedrijf GVB zijn, maar eigenlijk toch weer niet.

Je kan ook zien dat de voertuigen onder een aparte zelfstandig denkende (niet goed overleggende) dochter vallen doordat bij de vraag hoeveel voertuigen er met de bestelling van de serie 15G besteld moesten gaan worden GVB Activa BV samen met de Stadsregio kwamen op hun 'kladje' op een lager aantal trams kwamen dan GVB Exploitatie BV.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 21:26
door CamilleKreemers
je zal ook maar meer materieel moeten bestellen voor je concessie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 08 sep 2015, 21:37
door Ardan
Meerrrrrr leesvoeder over de nieuwe huisstijl van de metrobewegwijzering.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 sep 2015, 15:44
door JWM
Ik heb het gerucht opgevangen dat het CAF-materieel ook de R-NET huisstijl gaat krijgen binnenkort...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 sep 2015, 16:14
door groningen
Komende zaterdag 12 september; ellende in Amsterdam.

Demonstratie in centrum zaterdag 12 september

Tram 1 - Osdorp De Aker - Centraal Station richting: beide
Tram 4 - Station RAI - Centraal Station richting: beide
Tram 9 - Diemen (Sniep) - Centraal Station richting: beide
Tram 13 - Geuzenveld - Centraal Station richting: beide
Tram 16 - VU medisch centrum - Centraal Station richting: beide
Tram 24 - VU medisch centrum - Centraal Station richting: beide
Toelichting
Zaterdag 12 september: demonstratie: Damrak afgesloten vanaf 11.00 uur.

Looproute: Damrak - Mozes en Aäronstraat - Nieuwezijds Voorburgwal (rijbaan) - Hekelveld - Spuistraat - Kattegat - Singel - Haarlemmerstraat - Haarlemmerdijk - Haarlemmerplein - Willemsbrug - richting Westerpark.

Omleidingen/inkortingen (vanaf 11.00 uur)

Tram 1: vanaf Leidsebrug via Marnixstraat - Marnixplein naar Frederik Hendrikplantsoen v.v.
Advies: neem bus 18, 21 van/naar CS.
Tram 4, 9 : vanaf Dam via Mozes en Aäronstraat (terug: Paleisstraat) - Nieuwezijds Voorburgwal - Martelaarsgracht naar Stationsplein CS Westzijde (bij tram 2, 5 etc) v.v.
Tram 13: vanaf De Clercqstraat via Marnixstraat - Marnixplein naar Frederik Hendrikplantsoen v.v.
Advies: neem bus 18, 21 van/naar CS.
Tram 16, 24: vanaf Weteringcircuit via Weteringschans - Frederiksplein - Sarphatistraat - Weesperplein (overstap metro van/naar CS) - Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Kerklaan - Plantage Doklaan - Plantage Parklaan v.v
Advies: verbinding van/naar CS met metro via station Weesperplein

Eindtijd omleidingen: naar verwachting rond Damrak rond 14.30 uur, totaal rond 16.00 uur.

NB! Waar de optocht tramlijnen kruist, wordt het openbaar vervoer doorgelaten op aangeven van verkeersregelaars. Vertraging is hierbij niet uit te sluiten, hou rekening met extra reistijd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 sep 2015, 16:21
door n-evo
JWM schreef:Ik heb het gerucht opgevangen dat het CAF-materieel ook de R-NET huisstijl gaat krijgen binnenkort...
Mooi zo. Vind die blauw-witte metro's nu heel erg raar staan naast zo'n M5. Al ben ik meer fan van blauw-wit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 sep 2015, 19:38
door Mojito
De R-Net huisstijl op de M4?. Ik neem aan zoals we die kennen van de EBS en Connexxion bussen en de Haagse Avenio's? In dat geval: een verbetering t.o.v. het blauw met wit maar toch jammer.

Ik zie zelf liever de Zilvermeeuw 2.0 huisstijl van de M5 op de CAF's. Zilvergrijze zijkanten, de deuren en de nu blauwe onderrand rood, de zwarte band rond de ramen (die in de oorspronkelijke kleurstelling zat) weer terug, en het front zowel boven als onder de voorruit zwart. Tot slot alleen nog even die duffe tramlampjes vervangen door iets strakkers, dat een beetje verwant is met de verlichting van de M5. M.i. veel mooier dan dat donkergrijs met felrood.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 sep 2015, 20:26
door JWM
Waarom zou het niet dezelfde stijl worden als de M5?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 sep 2015, 21:53
door Suus
De 26ste M5 is vandaag compleet gemaakt met de levering van de drie bakken van stel 158. Nog vier leveringen te gaan en dan is de serie (voorlopig?) compleet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 sep 2015, 08:57
door n-evo
Denk dat de echte R-net huisstijl wel heel erg zwaar oogt op metrotreinen. Dan kan je idd beter een lichtere tint grijs of zilver nemen wat de M5 nu heeft. Vind het bij de Avenio ook al op het randje zitten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 sep 2015, 10:21
door Meltrain
Daarom heeft de RET ook voor een andere kleurstelling gekozen. :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 12:02
door n-evo
De RET heeft gewoon besloten hun eigen huisstijl te handhaven, op de rode deuren en paar R-net stickers na. Hetzelfde zal wel met de M5's het geval worden.

Dat ze die zwarte band hebben weggehaald bij de CAFs vind ik ook eeuwig zonde Mojito. Het design van de ramen in de deuren kwam zo veel mooier uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 11:03
door reisthijs
Ik zag net bij Spaklerweg dat er vandaag minstens twee CAF-trio's actief zijn op lijn 53 en/of 54.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 16:55
door Natorious
reisthijs schreef:Ik zag net bij Spaklerweg dat er vandaag minstens twee CAF-trio's actief zijn op lijn 53 en/of 54.
En een CAF-duo van 73+97, je zou wel denken dat GVB die 73 wel een andere plek zou geven, waar die meer nodig is :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 17:07
door JWM
Het zal politiek wel te gevoelig liggen, maar ik denk dat het beter is dat GVB de 51 maar inkort tot Spaklerweg, zeker in de spits. Het aantal enkeltjes op de 51 is echt veel te veel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:06
door groningen
Het schijnt dus dat een GVB-bus met 20 asielzoekers naar Ter Apel reed afgelopen nacht, omdat ze de laatste trein gemist hadden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:50
door Suus
Citea 1129 is "even" heen en weer geweest...

GVB doet wel vaker klussen voor de politie, bijvoorbeeld als er ontruimde krakers of voetbalsupporters afgevoerd moeten worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2015, 01:53
door JWM
Ik zag beelden dat er vandaag een Jonckheer is ingezet om vluchtelingen naar de noodopvang in Osdorp te brengen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 16:32
door JWM

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 17:48
door Bram
Die mensen hebben gelijk. Amsteldijk opheffen sloeg helemaal nergens op.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 19:04
door JWM
Nou, als je een rolstoel een duwtje geeft rolt die zo naar de volgende halte. Was toch ook een lachwekkende halteafstand.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 21:18
door Natorious
Bepaalde haltes laten verdwijnen is zeker geen probleem, al helemaal niet bij de langere tramlijnen met hogere frequenties.
Nou vind ik tram 3 een týpische stadstram, en persoonlijk lijkt het mij helemaal niet erg dat een stadstram, met een wat mindere frequentie, een wat kortere halteafstand heeft dan een frequentere tram. Ook staat tram 3 redelijk vaak toch stil bij de brug, omdat het verkeerssysteem daar geen voorrang gunt aan trams, maar zijn standaard ritme heeft.
De afstand tussen Van Woustraat en Amsteldijk was idd erg kort, maar tezamen met het opheffen van Oosteinde vind ik het een beetje overdreven... :?
Btw, deze tramhalte had toch i.t.t. een stuk of 3 abri's? Waarvoor waren die allemaal? :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 09:24
door n-evo
Met alle respect, maar als je geen 200 meter meer kan lopen naar tramhalte Van Woustraat weet ik überhaupt niet of het zin heeft de deur uit te gaan. In het gemiddelde ziekenhuis, supermarkt, warenhuis of bij het oversteken van een plein zul je ook al gauw zo'n afstand moeten kunnen afleggen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 09:30
door Alargule
Die bejaajden zijn ook allemaal te zwak, ziek en misselijk om ook maar een poot uit te steken. Werken, witharig werkschuw tuig!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 09:41
door n-evo
Beetje de spieren soepel houden is een deugt. :P