De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Suus » Zo 11 Nov 2012, 00:15

Eigenlijk moet die halte Kamperbrug voor de EBS-bussen gewoon weg, het is alleen onverkoopbaar omdat de reistijd van veel reizigers tot wel tien minuten toeneemt en daarom gebeurt het niet.
Rame à l'approche

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Mojito » Zo 11 Nov 2012, 13:13

Meltrain schreef:Die 11G's zullen er toch niet uit gaan, zeker?


Tegen de tijd dat de verbouwing van de Amstelveenlijn gereed moet zijn (men gaat volgens mij uit van 2020) zijn de 11G's ook dertig jaar in dienst en daarmee aan het eind van hun levensduur.
Laatst gewijzigd door Mojito op Zo 11 Nov 2012, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Suus » Zo 11 Nov 2012, 13:33

Ik kan mij niet herinneren dat ik dat heb geschreven :roll:
Rame à l'approche

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Mojito » Zo 11 Nov 2012, 15:12

Oeps... ik heb de quote verbeterd ;).

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Ma 12 Nov 2012, 11:37

TLP schreef:Het belangrijkste nut ervan is dat je flexibeler bent met zowel de perronindeling (ze hebben noodzakelijkerwijs deuren aan beide kanten wat bij de eenrichtingstrams om de een of andere reden niet inbegrepen wordt waardoor je middenperrons kunt gebruiken) als de keervoorziening (eenrichtingstrams moeten letterlijk in een bepaalde draaicirkel keren wat ruimte in beslag neemt terwijl tweerichtingstrams door stuurposten aan beide kanten genoeg hebben aan een simpel kopspoortje)

Alsof de perronindeling spontaan een probleem is in een stad die al dik 100 jaar geschikt is voor eenrichtingstrams. Beetje non-issue denk je zelf ook niet? Zelfde geldt voor de keerlussen, die liggen er immers allemaal al. Grote uitbreidingen van het Amsterdamse tramnet staan ook niet op de planning. Er is vrijwel geen praktisch nut om de rest van het bestaande net om te bouwen.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor TLP » Ma 12 Nov 2012, 13:16

Ik geef antwoord op jouw vraag wat het voordeel is van tweerichtingstrams. Dat is alles.
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Suus » Ma 12 Nov 2012, 13:22

Tweerichtingstrams kunnen ook optimaal profiteren van overloopwissels. Nu zijn die er, m.u.v. eentje bij station zuid, niet in Amsterdam omdat ze toch geen nut hebben, maar als je wel tweerichtingstrams heb kan je ze gebruiken bij verstoringen en zo keren zonder keerlus of voor korte diensten. Er zijn ook steden waar men een serie tweerichtingstrams heeft zodat men keerlussen kan vervangen of aangepassen zonder dat de lijn ingekort hoeft te worden. Een nadeel hebben ze natuurlijk ook, en dat is dat het aantal zitplaatsen lager is door de extra deuren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Vinny » Ma 12 Nov 2012, 19:20

Alsof de perronindeling spontaan een probleem is in een stad die al dik 100 jaar geschikt is voor eenrichtingstrams. Beetje non-issue denk je zelf ook niet? Zelfde geldt voor de keerlussen, die liggen er immers allemaal al. Grote uitbreidingen van het Amsterdamse tramnet staan ook niet op de planning. Er is vrijwel geen praktisch nut om de rest van het bestaande net om te bouwen.
Regiotram grootschalig uitrollen in Amsterdam?

Oh toch maar niet. Stel je voor dat je een paar keerpuntlusjes moet vervangen door kopsporen... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Suus » Ma 12 Nov 2012, 19:26

Nou, er zijn nog wel wat uitbreidingsmogelijkheden voor de Regiotram mogelijk hoor. Wat dacht je van:
- Een zijtak naar Aalsmeer
- Een verlenging van het Amstelstation naar het Science Park (directe verbinding VU - Science Park)
- verlenging van de Uithoorntak naar Mijdrecht
- vertramming van bus 300
- vertramming van de Westtangent

Wat de Belgen kunnen, kunnen wij beter (A)
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Klaasje » Ma 12 Nov 2012, 19:40

Hee! Ga een heel rap terug naar het "Durf trammend te dromentopic #1". :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Vinny » Ma 12 Nov 2012, 21:07

Wat de Belgen kunnen, kunnen wij beter

Ik vrees echter een ander scenario: voor de regiotram wordt natuurlijk materieel besteld dat maar op 3% van het binnenstedelijke netwerk van Amsterdam kan rijden, zodat de exploitatie onnodig kostenverhogend is, de boel een stuk minder flexibel en de reiziger het nakijken... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

OVAMS
Berichten: 55
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor OVAMS » Ma 12 Nov 2012, 21:55

Vanaf 19 november volgt er meer info over de GVB-Dienstregeling 2013 op gvb.nl, ik wacht met SMART erop :D

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Ma 12 Nov 2012, 22:46

Vinny schreef:Regiotram grootschalig uitrollen in Amsterdam?

Oh toch maar niet. Stel je voor dat je een paar keerpuntlusjes moet vervangen door kopsporen... :roll:

Blijkbaar ben je onder de indruk dat er geen 40-45 meter lange eenrichtingstrams besteld kunnen worden... :roll:

TLP schreef:Ik geef antwoord op jouw vraag wat het voordeel is van tweerichtingstrams. Dat is alles.

Nee, m'n opmerking was wat het voordeel ervan is toegespitst op de situatie hier in Amsterdam.

Bee schreef:Tweerichtingstrams kunnen ook optimaal profiteren van overloopwissels. Nu zijn die er, m.u.v. eentje bij station zuid, niet in Amsterdam omdat ze toch geen nut hebben, maar als je wel tweerichtingstrams heb kan je ze gebruiken bij verstoringen en zo keren zonder keerlus of voor korte diensten.

Diezelfde overloopwissels zijn ze i.v.m. bezuinigingen massaal aan het verwijderen in Utrecht toch? Zo zie je maar weer... Daarnaast hebben vrijwel alle lijnen in Amsterdam genoeg mogelijkheden tot inkorten en/of omleidingen. Ik geef je volledig gelijk als het om een tramnet gaat met weinig uitwijkingsmogelijkheden. Dan zijn tweerichtingstrams veel flexibeler. Hier is de winst echter marginaal en geen echte noodzaak. Typisch gevalletje kosten/baten. :wink:

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Ma 12 Nov 2012, 23:37

Vinny schreef:Ik vrees echter een ander scenario: voor de regiotram wordt natuurlijk materieel besteld dat maar op 3% van het binnenstedelijke netwerk van Amsterdam kan rijden, zodat de exploitatie onnodig kostenverhogend is, de boel een stuk minder flexibel en de reiziger het nakijken... :')

In België is het plan om de nieuwe Brusselse regiolijnen in meterspoor uit te voeren terwijl het stadsnet normaalspoor is. Zo erg is het hier dan nog nét niet. :mrgreen: Maar volgens mij wil men hier dat scenario juist voorkomen door geen extra brede trams te bestellen.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Gekko123 » Di 13 Nov 2012, 00:46

Volgens mij was dat juist wel een van de problemen. De regiotram zoals die beoogt was zou gaan rijden met langere en bredere trams...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Mojito » Di 13 Nov 2012, 09:19

Even een zijsprong van de (interessante) RegioTram-discussie.

Wat een CHAOS op Centraal vanmorgen…

Ik zat in de 13 en moest eerst ruim vijf minuten wachten op de NZ Voorburgwal, even voor de Martelaarsgracht. Dat is inmiddels vrij normaal, daar raak je aan gewend. Vervolgens kon mijn tram nog net de PH-kade oversteken om vast te lopen op de Westelijke Toegangsbrug. Daar duurde het nog eens vijf minuten voor de bestuurster de wijsheid had om de deuren te openen. Ik snap dat je dat niet overal zomaar kunt doen, maar daar kon het echt wel veilig.

De brug, het hele Stationsplein-West en de Middentoegangsbrug stonden propvol met trams 1-2-5-13-17. Die konden geen kant op. Want wat bleek? Voor het Victoriahotel en op het PH-Plantsoen vermengden ze zich met trams 1-2-5-13-17 die voor de mijne kennelijk via Damrak waren omgeleid en ook nog naar Centraal moesten. Ondertussen stond ook de Martelaarsgracht weer vol. Gevolg: alles stond zo muurvast in een bijna perfecte gridlock. Ook de Damraklijnen en de 26 die ik moet hebben naar mijn werk werden hierdoor ontregeld.

Op moment mis je een mooie omleidingsroute. De Haarlemmer Houttuinen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Nov 2012, 12:00

Net aanrijding in Nieuw Sloten kruispunt Antwerpenbaan/Laan van Vlaanderen tussen een persoon en tram richting CS. Althans daar leek het op. Ambulance en politie aanwezig. Totaal drie trams stonden vast.

EDIT: Inmiddels is alles weer doorgereden.

Gekko123 schreef:Volgens mij was dat juist wel een van de problemen. De regiotram zoals die beoogt was zou gaan rijden met langere en bredere trams...

Materieel
Om zoveel mogelijk passagiers te kunnen vervoeren, krijgt de Amstelveenlijn lange voertuigen van zo’n 40 tot 45 meter. De breedte is net als bij standaardtrams in Amsterdam 2,4 meter.

http://amstelveenlijn.nl/projectupdate

Ik weet niet hoor, maar veel duidelijker dan dat wordt het echt niet...
Laatst gewijzigd door R-Flow op Di 13 Nov 2012, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor JWM » Di 13 Nov 2012, 12:25

GVB en de SRA zijn momenteel bezig te kijken of bus 60 in de loop van 2013 weer terug kan komen...

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 13 Nov 2012, 13:33

R-Flow schreef:Net aanrijding in Nieuw Sloten kruispunt Antwerpenbaan/Laan van Vlaanderen tussen een persoon en tram richting CS. Althans daar leek het op. Ambulance en politie aanwezig. Totaal drie trams stonden vast.


Hoe kunnen ze nou daar iemand aanrijden (als het idd de tram was geweest)? Zit een halte met verkeerslicht voor dus met hoge snelheid daar overheen rijden is een klein beetje onmogelijk.. :|

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Nov 2012, 13:41

hauptbahnhof schreef:Hoe kunnen ze nou daar iemand aanrijden (als het idd de tram was geweest)? Zit een halte met verkeerslicht voor dus met hoge snelheid daar overheen rijden is een klein beetje onmogelijk.. :|

Ik heb in Nieuw Sloten gewoond, dat stuk vrije baan daarzo is al sinds dag één een magneet voor dom roekeloos gedrag. Gemeente heeft inmiddels al iets van zes keer het type verkeerslichten veranderd, extra verkeersborden geplaatst, extra lichten erbij, halte verplaatst zodat deze aan beide kanten vóór de kruising zijn i.p.v. erna, hekken tussen de rails, etc. En toch is het iedere keer weer raak... Mensen letten blijkbaar niet op.

De voorste tram heeft een tijd stil gestaan midden op het kruispunt dus die zal er wel bij betrokken zijn geweest.
Laatst gewijzigd door R-Flow op Di 13 Nov 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 13 Nov 2012, 14:03

Ik rij niet vaak op lijn 2 maar als ik er rij, rij ik ook met 50. Alleen is het flink oppassen voor die voetgangersoversteekjes tussendoor. 's avonds is het slecht zichtbaar of er iemand aan de kant staat of wilt oversteken. Maar jah, dat zijn de (kleine) dingen die ze moeten aanpassen.

Kans is overigens idd groot dat die voorste tram iemand geraakt heeft en pas daar tot stilstand is gekomen (vooral met deze herfsterige gladheid). Wat wel slecht is, is dat die andere trams gewoon vertrokken zijn en dus van niks wisten.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Di 13 Nov 2012, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet op de man spelen s.v.p.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Klaasje » Di 13 Nov 2012, 14:09

Qua inrichting van de vrije baan lijkt het erg op de inrichting van de Almeerse busbanen met een paar belangrijke verschillen.
  • In Almere zijn de heggetjes rond de oversteek hooguit 30 cm hoog voor voldoende zicht.
  • Er zitten bellen aan de verkeerslichten.
  • Er is veel meer verlichting op het kruisingsvlak.
  • De halte ligt na de kruising.

De laatste is geen verkeersveiligheidsmaatregel (eerder omgekeerd) maar in de praktijk is dat helemaal geen probleem door die andere twee punten.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 13 Nov 2012, 14:11

Volgens mij zit er bij deze verkeerslichten ook gewoon een belletje. En die heggen zijn ook een probleem. Ik denk dat de enige manier om het veiliger te krijgen AHOBs zijn. Dat zal wellicht de auto's/fietsers/voetgangers belemmeren om door rood te gaan terwijl de tram gaat rijden.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Nov 2012, 14:12

De drie overgangen in Nieuw Sloten zijn voorzien van geluidssignaal ja.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Di 13 Nov 2012, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet op de man spelen s.v.p.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 13 Nov 2012, 14:20

Anywayyyyy :roll:

Gisteren zijn er op de Dam klaphekjes geplaatst wat erop duidt dat de sporen daar ook worden vervangen maar ik heb geen mededeling gezien. Lijkt me ook behoorlijk raar omdat ze aan de andere kant (NZ Voorburgwal) ook gewoon bezig zijn en 's avonds die trams allemaal via Damrak moeten.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten