De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Do 05 Nov 2015, 20:56

Nee joh, dat is niet commercieel genoeg :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4453
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Do 05 Nov 2015, 21:44

Alargule schreef:Je bent bekend met de betekenis van het begrip 'grofweg'?

Ik stuitte zojuist zowaar op het stuk papier wat Telegraaf heet en daar hadden ze iets meer woorden nodig dan bij AT5 maar veel inhoud heeft het artikel niet. In iedergeval is duidelijk dat er nog drie projecten in beeld zijn. Doortrekken van de ring naar Noord, een Oost/Westlijn en station Sixhaven. Metro naar Schiphol en Ringlijn naar CS hoeven we voorlopig dus niks van te verwachten.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Ma 09 Nov 2015, 13:23

Ik weet niet of dit al eerder voorbij kwam, en ik wist ook niet dat nog moest gebeuren maar de stadsregio vindt de AVL een goed idee! :P

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/1 ... m=facebook
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 09 Nov 2015, 14:16

:cry:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 09 Nov 2015, 14:50

Leuk, regiotrams :roll:
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Ma 09 Nov 2015, 16:58

Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 09 Nov 2015, 18:31

Gratis GVB-dagkaart: http://gvb.nl/herfstactie
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 09 Nov 2015, 19:17

Een doel is in ieder geval bereikt: mensen trappen in de marketingterm "Regiotram" voor exact dezelfde trams die ook op de rest van het net rijden. _O-

Zullen we vanaf nu ook naar lijn 9 refereren als "regiotram" zijnde? En lijn M50, M53 en M54 als regiometro? Natuurlijk lijn M51 niet te vergeten als regiometrosneltram. Ik stap zo ook de regiostadsbus 69 in! Misschien overige lijnen als semi-regiolijnen als ze net buiten de Ring komen. Alles hyper "hoogwaardig" uiteraard, het liefst verpakt in R-net stickers. :P

de_clercq
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor de_clercq » Ma 09 Nov 2015, 20:22

http://www.dewestkrant.nl/index.php/nie ... roen-299/#

Hier wordt gesproken over een haalbaarheidsstudie naar een NS-station Sloterplas op de Westtak. Lijkt me tamelijk onhaalbaar op de drukke westtak? Het past nu al nauwelijks. Verder denk ik niet dat het genoeg reizigers zal genereren door het gebrek aan aanvoerlijnen zoals bij bijv. de Lelylaan wel het geval is.

Sowieso wel een grappig artikel, staat ook wat in over garage West.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 09 Nov 2015, 22:43

Waar moet dat komen. Bij het oude station De Vlugtlaan? Gaat never nooit werken. Stations liggen daar al op S-Bahn afstand.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4453
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 09 Nov 2015, 23:53

Nee een stukje zuidelijker, bij metrostation van Galenstraat.

Qua halteafstanden zou dit juist wel prima passen in een S-bahn netwerk, de afstand tussen Lelylaan en Sloterdijk is 4 kilomter. Amsterdam heeft alleen geen S-bahn, het sprinternet mist daarvoor wat kwaliteiten. Een treinstation aldaar zal vast z'n reizigers wel trekken, zeker met al die in het artikel genoemde bouwplannen en de aanvoer door tram 13. Ik zie het er zonder spoorverdubbeling van de Westtak alleen niet van komen.

paolie
Berichten: 217
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Di 10 Nov 2015, 09:23

Vinny schreef:Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.

Lijn 5 blijft lijn 5. En lijn 51 wordt een normale stadstram tussen Zuid en Westwijk (zodat het materieel onderling uitwisselbaar is). Onderzoek naar doortrekking van lijn 51 naar Uithoorn is momenteel in vergevorderd stadium. Grote kans dat doortrekken vrij snel volgt op de openstelling van de nieuwe lijn 51.
En dat regiogeleuter komt slechts voort uit het feit dat ze bij de Stadsregio nou eenmaal een bolle broek krijgen bij alles waar het R-netlogootje op geplakt wordt.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Di 10 Nov 2015, 09:49

Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 10 Nov 2015, 10:19

De 19e is in Uithoorn een voorlichtingsavond over de Uithoornlijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4453
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 10 Nov 2015, 18:22

En daar is meneer zuurpruim weer

http://www.at5.nl/artikelen/149493/gvb- ... bijstellen

En de oplossing van GVB, zou dat lijn 51 inkorten tot Spaklerweg inhouden?

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 10 Nov 2015, 19:28

Hij heeft zelfs een pak aan getrokken. Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft. Pendelbussen 'om het leed te verzachten', tja. Het moet natuurlijk érgens van betaald gaan worden, en ik vraag me af of meneer Spithorst er zijn dure pak voor zou willen inruilen.

Inkorten van de lijn lijkt mij de meest voor de hand liggende optie. Een overstap op de M5'en die nu op de 53 en 54 dienst doen - het zal even aanduwen worden in de spits, maar door de kortere omlooptijden van lijn 51 creëer je weer een grotere buffer tot 2019, wanneer de lijn sowieso buiten gebruik genomen zal worden vanwege de ombouw.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 10 Nov 2015, 19:39

Alargule schreef:Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft.

Ik weet het ook niet, maar is er nu een overschot aan CAF omdat er zoveel Metropolissen rijden? Of zijn alle CAFjes nodig om standaard met driewagentreinen te kunnen rijden op de M50?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Di 10 Nov 2015, 20:06

Zijn er nu eigenlijk wel genoeg metro's om ook de NZL te rijden?
Of is het de bedoeling om de BN-stellen in de toekomst op lijn 50 in te zetten en de daarbij vrijkomende Metropolissen in te zetten op de NZL?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor MdJ » Di 10 Nov 2015, 20:21

Je kan toch een deel van de ritten knippen op Amsterdam Zuid? Amsterdam Zuid-Amstelveen met BN-materieel, Amsterdam C-Amsterdam Zuid (keren op het rangeermaterieel) met regulier (Zilvermeeuw, CAF, M5) materieel...?
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Di 10 Nov 2015, 20:29

Ardan schreef:
Alargule schreef:Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft.

Ik weet het ook niet, maar is er nu een overschot aan CAF omdat er zoveel Metropolissen rijden? Of zijn alle CAFjes nodig om standaard met driewagentreinen te kunnen rijden op de M50?


Wat ik weet is dat er dusdanig weinig CAF'jes beschikbaar waren gisteren en vandaag dat ze met tweewagentreinen reden op de Oostlijn en een paar omlopen op de M50 :N. Persoonlijk vind ik dat CAF in vierwagentreinen moet opereren om enigszins vergelijkbaar te zijn met een M5 qua ruimte.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 10 Nov 2015, 22:11

Ja ik zit nu ook even te rekenen. Er zijn 36 CAFjes, en 11 omlopen op de M50. Om die allemaal met driewagentreinen te kunnen rijden heb je dus 33 CAFjes nodig. Heb je er nog drie over voor op de M51. Eigenlijk twee als je geen enkel stel wil hebben en dan mag er niks defect staan, en je kunt maar uit vier CAFjes met pantograaf kiezen. Te krap!

Er zijn 14 omlopen op de M53/54. Allemaal met Metropolis rijden = 14 over want er zijn er 28. Kun je ook de volledige M50 mee rijden. Heb je alle CAFjes vrij :pos:
Maarrr... voor de NZL zul je ook minstens 10 Metropolissen nodig hebben (CAF kan daar straks niet meer)..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 10 Nov 2015, 22:15

De CAF'jes zijn hopeloze metro's. In de herfst vallen ze met bosjes uit vanwege vierkante wielen door alle blaadjes op de rails, en de tandradproblemen schijnen ook nog steeds te spelen. GVB houdt volgens mij nog liever de sneltrams in dienst dan de CAF'jes.
Rame à l'approche

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Di 10 Nov 2015, 22:21

Het zou mij niets verbazen als het leven van de BN vloot, afgeschreven in 2020 (S1) en 2023/2024 (S2) tot 2027 wordt gerekt, gelijk met de afschrijvingstermijn van de CAF's, en tevens het moment dat de geplande serie M7 in dienst zou moeten komen. En dus dat we tot dat jaar aan die troep vast zullen zitten op de Ringlijn.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Di 10 Nov 2015, 22:24

paolie schreef:
Vinny schreef:Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.

Lijn 5 blijft lijn 5. En lijn 51 wordt een normale stadstram tussen Zuid en Westwijk (zodat het materieel onderling uitwisselbaar is). Onderzoek naar doortrekking van lijn 51 naar Uithoorn is momenteel in vergevorderd stadium. Grote kans dat doortrekken vrij snel volgt op de openstelling van de nieuwe lijn 51.
En dat regiogeleuter komt slechts voort uit het feit dat ze bij de Stadsregio nou eenmaal een bolle broek krijgen bij alles waar het R-netlogootje op geplakt wordt.

Het gaat mij niet om het lijnnummer. Het gaat me om het vervoersproduct. Er moet gewoon een verbinding blijven die "over Zuid heen wordt getild". Mensen uit Uithoorn die naar Amsterdam Centrum willen, blijven het liefst in de tram zitten hoor. En behalve een systeemautistische regel met "ja maar regiotrams kunnen niet in de stad komen" heb ik nog geen argumentatie gelezen waarom het niet kan... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

paolie
Berichten: 217
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Di 10 Nov 2015, 22:35

Dat laatste is geen argument meer. Er komt geen "regio"materieel. De tram die in Uithoorn komt, kan ook moeiteloos binnen de ring rijden, zolang er maar niet in dubbelbedrijf gereden wordt.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten