Pagina 243 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 nov 2015, 20:56
door Vinny
Nee joh, dat is niet commercieel genoeg :twisted:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 nov 2015, 21:44
door JWM
Alargule schreef:Je bent bekend met de betekenis van het begrip 'grofweg'?
Ik stuitte zojuist zowaar op het stuk papier wat Telegraaf heet en daar hadden ze iets meer woorden nodig dan bij AT5 maar veel inhoud heeft het artikel niet. In iedergeval is duidelijk dat er nog drie projecten in beeld zijn. Doortrekken van de ring naar Noord, een Oost/Westlijn en station Sixhaven. Metro naar Schiphol en Ringlijn naar CS hoeven we voorlopig dus niks van te verwachten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 13:23
door Thom91
Ik weet niet of dit al eerder voorbij kwam, en ik wist ook niet dat nog moest gebeuren maar de stadsregio vindt de AVL een goed idee! :P

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/1 ... m=facebook

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:16
door Ardan
:cry:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:50
door Jef400
Leuk, regiotrams :roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 16:58
door Vinny
Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 18:31
door Suus
Gratis GVB-dagkaart: http://gvb.nl/herfstactie

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:17
door n-evo
Een doel is in ieder geval bereikt: mensen trappen in de marketingterm "Regiotram" voor exact dezelfde trams die ook op de rest van het net rijden. _O-

Zullen we vanaf nu ook naar lijn 9 refereren als "regiotram" zijnde? En lijn M50, M53 en M54 als regiometro? Natuurlijk lijn M51 niet te vergeten als regiometrosneltram. Ik stap zo ook de regiostadsbus 69 in! Misschien overige lijnen als semi-regiolijnen als ze net buiten de Ring komen. Alles hyper "hoogwaardig" uiteraard, het liefst verpakt in R-net stickers. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 20:22
door de_clercq
http://www.dewestkrant.nl/index.php/nie ... groen-299/#

Hier wordt gesproken over een haalbaarheidsstudie naar een NS-station Sloterplas op de Westtak. Lijkt me tamelijk onhaalbaar op de drukke westtak? Het past nu al nauwelijks. Verder denk ik niet dat het genoeg reizigers zal genereren door het gebrek aan aanvoerlijnen zoals bij bijv. de Lelylaan wel het geval is.

Sowieso wel een grappig artikel, staat ook wat in over garage West.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 22:43
door Jef400
Waar moet dat komen. Bij het oude station De Vlugtlaan? Gaat never nooit werken. Stations liggen daar al op S-Bahn afstand.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 23:53
door JWM
Nee een stukje zuidelijker, bij metrostation van Galenstraat.

Qua halteafstanden zou dit juist wel prima passen in een S-bahn netwerk, de afstand tussen Lelylaan en Sloterdijk is 4 kilomter. Amsterdam heeft alleen geen S-bahn, het sprinternet mist daarvoor wat kwaliteiten. Een treinstation aldaar zal vast z'n reizigers wel trekken, zeker met al die in het artikel genoemde bouwplannen en de aanvoer door tram 13. Ik zie het er zonder spoorverdubbeling van de Westtak alleen niet van komen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 09:23
door paolie
Vinny schreef:Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.
Lijn 5 blijft lijn 5. En lijn 51 wordt een normale stadstram tussen Zuid en Westwijk (zodat het materieel onderling uitwisselbaar is). Onderzoek naar doortrekking van lijn 51 naar Uithoorn is momenteel in vergevorderd stadium. Grote kans dat doortrekken vrij snel volgt op de openstelling van de nieuwe lijn 51.
En dat regiogeleuter komt slechts voort uit het feit dat ze bij de Stadsregio nou eenmaal een bolle broek krijgen bij alles waar het R-netlogootje op geplakt wordt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 09:49
door Thom91

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 10:19
door Suus
De 19e is in Uithoorn een voorlichtingsavond over de Uithoornlijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 18:22
door JWM
En daar is meneer zuurpruim weer

http://www.at5.nl/artikelen/149493/gvb- ... bijstellen

En de oplossing van GVB, zou dat lijn 51 inkorten tot Spaklerweg inhouden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 19:28
door Alargule
Hij heeft zelfs een pak aan getrokken. Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft. Pendelbussen 'om het leed te verzachten', tja. Het moet natuurlijk érgens van betaald gaan worden, en ik vraag me af of meneer Spithorst er zijn dure pak voor zou willen inruilen.

Inkorten van de lijn lijkt mij de meest voor de hand liggende optie. Een overstap op de M5'en die nu op de 53 en 54 dienst doen - het zal even aanduwen worden in de spits, maar door de kortere omlooptijden van lijn 51 creëer je weer een grotere buffer tot 2019, wanneer de lijn sowieso buiten gebruik genomen zal worden vanwege de ombouw.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 19:39
door Ardan
Alargule schreef:Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft.
Ik weet het ook niet, maar is er nu een overschot aan CAF omdat er zoveel Metropolissen rijden? Of zijn alle CAFjes nodig om standaard met driewagentreinen te kunnen rijden op de M50?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 20:06
door Meltrain
Zijn er nu eigenlijk wel genoeg metro's om ook de NZL te rijden?
Of is het de bedoeling om de BN-stellen in de toekomst op lijn 50 in te zetten en de daarbij vrijkomende Metropolissen in te zetten op de NZL?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 20:21
door MdJ
Je kan toch een deel van de ritten knippen op Amsterdam Zuid? Amsterdam Zuid-Amstelveen met BN-materieel, Amsterdam C-Amsterdam Zuid (keren op het rangeermaterieel) met regulier (Zilvermeeuw, CAF, M5) materieel...?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 20:29
door Natorious
Ardan schreef:
Alargule schreef:Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft.
Ik weet het ook niet, maar is er nu een overschot aan CAF omdat er zoveel Metropolissen rijden? Of zijn alle CAFjes nodig om standaard met driewagentreinen te kunnen rijden op de M50?
Wat ik weet is dat er dusdanig weinig CAF'jes beschikbaar waren gisteren en vandaag dat ze met tweewagentreinen reden op de Oostlijn en een paar omlopen op de M50 :N. Persoonlijk vind ik dat CAF in vierwagentreinen moet opereren om enigszins vergelijkbaar te zijn met een M5 qua ruimte.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:11
door Ardan
Ja ik zit nu ook even te rekenen. Er zijn 36 CAFjes, en 11 omlopen op de M50. Om die allemaal met driewagentreinen te kunnen rijden heb je dus 33 CAFjes nodig. Heb je er nog drie over voor op de M51. Eigenlijk twee als je geen enkel stel wil hebben en dan mag er niks defect staan, en je kunt maar uit vier CAFjes met pantograaf kiezen. Te krap!

Er zijn 14 omlopen op de M53/54. Allemaal met Metropolis rijden = 14 over want er zijn er 28. Kun je ook de volledige M50 mee rijden. Heb je alle CAFjes vrij :pos:
Maarrr... voor de NZL zul je ook minstens 10 Metropolissen nodig hebben (CAF kan daar straks niet meer)..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:15
door Suus
De CAF'jes zijn hopeloze metro's. In de herfst vallen ze met bosjes uit vanwege vierkante wielen door alle blaadjes op de rails, en de tandradproblemen schijnen ook nog steeds te spelen. GVB houdt volgens mij nog liever de sneltrams in dienst dan de CAF'jes.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:21
door Mojito
Het zou mij niets verbazen als het leven van de BN vloot, afgeschreven in 2020 (S1) en 2023/2024 (S2) tot 2027 wordt gerekt, gelijk met de afschrijvingstermijn van de CAF's, en tevens het moment dat de geplande serie M7 in dienst zou moeten komen. En dus dat we tot dat jaar aan die troep vast zullen zitten op de Ringlijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:24
door Vinny
paolie schreef:
Vinny schreef:Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.
Lijn 5 blijft lijn 5. En lijn 51 wordt een normale stadstram tussen Zuid en Westwijk (zodat het materieel onderling uitwisselbaar is). Onderzoek naar doortrekking van lijn 51 naar Uithoorn is momenteel in vergevorderd stadium. Grote kans dat doortrekken vrij snel volgt op de openstelling van de nieuwe lijn 51.
En dat regiogeleuter komt slechts voort uit het feit dat ze bij de Stadsregio nou eenmaal een bolle broek krijgen bij alles waar het R-netlogootje op geplakt wordt.
Het gaat mij niet om het lijnnummer. Het gaat me om het vervoersproduct. Er moet gewoon een verbinding blijven die "over Zuid heen wordt getild". Mensen uit Uithoorn die naar Amsterdam Centrum willen, blijven het liefst in de tram zitten hoor. En behalve een systeemautistische regel met "ja maar regiotrams kunnen niet in de stad komen" heb ik nog geen argumentatie gelezen waarom het niet kan... :roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:35
door paolie
Dat laatste is geen argument meer. Er komt geen "regio"materieel. De tram die in Uithoorn komt, kan ook moeiteloos binnen de ring rijden, zolang er maar niet in dubbelbedrijf gereden wordt.