De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 30 Nov 2015, 12:31

De dienst DIVV, of hoe dat tegenwoordig mag heten, heeft bij de afdeling bruggen al langer last van de hoge gemiddelde leeftijd van het personeel, die met pensioen gaan en hun kennis niet overdragen aan nieuwe medewerkers. Een zeer gevaarlijke situatie die wel op meer plekken dreigt...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Bram » Ma 30 Nov 2015, 17:30

...Dus laat ze die kennis wel overdragen? Er worden nu toch ook civiele ingenieurs opgeleid?

Verder lijkt me de buitendienststelling van de tram niet echt een probleem zodra de Noord/Zuidlijn rijdt. Je kan ook prima zonder trams over de Vijzelgracht.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 01 Dec 2015, 14:08

Bram schreef:...Dus laat ze die kennis wel overdragen? Er worden nu toch ook civiele ingenieurs opgeleid?

Verder lijkt me de buitendienststelling van de tram niet echt een probleem zodra de Noord/Zuidlijn rijdt. Je kan ook prima zonder trams over de Vijzelgracht.

Alsof dat de enige functie van die straat is. Daarnaast kost het waarschijnlijk weer bakken met geld zo'n vertraging. Ook niemand die zin heeft in nog zo'n Utrechtsestraat debacle, kwam geen einde aan die verbouwing destijds om exact dezelfde reden.

Is toch ongelofelijk dat men maar niet leert van dat soort ervaringen. Als dat wel het geval was, was het tenminste nog ergens goed voor. Ieder groot infrastructureel project sinds 2000 loopt op een drama uit in de stad.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Di 01 Dec 2015, 14:15

l'Histoire se repete ~ Napoleon Bonaparte
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Wo 02 Dec 2015, 10:14

Ik lees zojuist dat de 794 de laatste Blokkendoos is die nog in dienst is.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 02 Dec 2015, 10:28

Blijft rijden tot hij defect gaat.
Rame à l'approche

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Wo 02 Dec 2015, 19:04

En ondertussen is het weer groot feest bij de metro.

Vandaag even een rit van Weesperplein naar A.J. Ernststraat en een uurtje later van daar naar Jan van Galenstraat. Wat kwam er voorrijden? Heen een losse en zeer knusse BN-wagen, terug een los en erg gezellig CAF'je naar Zuid . Daar op twee volle gekoppelde CAF'jes op de 50 (en ook op 53/54 zag ik dergelijke combinaties voorbij komen). En dat terwijl inmiddels al 27 van de 28 M5-stellen binnen zijn (laatst had ik immers de fabrieksnieuw blinkende en geurende 159/160 op lijn 50) en drie van de vier laatste der Zilvermeeuw-Mohikanen op de nominatie staan om deze week naar de sloper te verdwijnen (de vierde is beoogd museumstel 23. Die zag ik een tijdje geleden geparkeerd staan op het uitsterste puntje van het nieuwste noordelijke opstelspoor op de Isolatorweg. Totaal ondergeklad.)

Volgens mij gaat hier toch iets mis...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Wo 02 Dec 2015, 19:16

Het is dus zeker dat er een Zilvermeeuw gaat overblijven? :D
En de rest dus deze week eruit... jammer dat ik waarschijnlijk niet meer in Amsterdam kom deze week.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4431
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 02 Dec 2015, 19:46

Als men nu al overgaat op combinaties van 2x CAF moet je het ergste vrezen als straks het proefbedrijf van de Noord/Zuidlijn begint.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Wo 02 Dec 2015, 21:54

Inderdaad. Als er geen defecten zijn zoals nu kennelijk, dan stikt het van de M5's op lijn 50 tegenwoordig. Althans,in mijn beleving is dat zo want ik heb er bijna altijd een als ik de metro pak. Een genot, vergeleken bij het pre-M5-tijdperk, waarin ik drie jaar lang dagelijks met de 50 mee moest en regelmatig een metro moest laten gaan omdat er geen muis meer bij paste. Daarom zou het mij niets verbazen als het leven van de vermaledijde BN-wagens na 2019 (= geplande buitendienststelling Amstelveenlijnboog bij Zuid, dus feitelijk het einde van lijn 51) nog wel met een aantal jaar op lijn 50/53/54 gerekt zal worden, totdat de geplande serie M7 komt (voorzien in 2027). Maar goed, dat is slechts gespeculeer van mijn zijde.

Wat betreft Zilvermeeuw nr. 23, uit enkele commentaren van tramfanaten en als ik me niet vergis ook GVB medewerkers onder Amsterdamse metrofoto's op Flickr (ik kan ze even niet zo snel vinden), begreep ik dat het inderdaad de bedoeling is dat deze wagen behouden zal blijven. Het was het stel waarmee Prinses Beatrix en Prins Claus op 14 oktober 1977 de officiële openingsrit reden. Het zal alleen een statisch object worden dan, dus helaas geen rijvaardig voertuig meer. Maar... er is kennelijk nog geen plek voor gevonden om hem te stallen, dus of het behoud al helemaal zeker is ... het zal mij benieuwen. Wortel schieten op de Isolatorweg lijkt me ook niet bevorderlijk voor het ding.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Vr 04 Dec 2015, 09:11

Op Facebook staat een kleine fotoserie van het vertrek gisteren van drie van de vier laatste Zilvermeeuwen M2/M3 Diemen naar de sloper.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 04 Dec 2015, 14:58

JWM schreef:Als men nu al overgaat op combinaties van 2x CAF moet je het ergste vrezen als straks het proefbedrijf van de Noord/Zuidlijn begint.

Tja, en wat dacht je van als passagiersdienst eenmaal begint.

de_clercq
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor de_clercq » Zo 06 Dec 2015, 18:18

Momenteel loopt er een aanbesteding voor nieuwe kunststof stoelen voor het CAF-materieel. Naar verwachting zal zomer 2016 de eerste CAF rondrijden met de nieuwe stoelen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 07 Dec 2015, 08:29

Ben benieuwd. Als ze slim zijn plaatsen ze die banken over lengte, creëer je tenminste wat meer ruimte in die krappe bakken. Is het al bekend welke kleur de buitenkant krijgt?

Trouwens niet normaal hoeveel M5's er ondergespoten met graffiti rondrijden. Wat zijn die opstelplaatsen goed beveiligd! :X

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4431
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 07 Dec 2015, 14:45

Het is volgensmij nogsteeds de bedoeling om ze ook in R-Net stijl uit te dossen.

de_clercq
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor de_clercq » Ma 07 Dec 2015, 14:49

Buitenkant is mij niets over bekend. Interieur wordt lichtgrijs met donkergrijze stoelen, zoals de M5 dus. Men heeft de optie om langsbanken te plaatsen onderzocht, maar dit is een te ingrijpende verbouwing gebleken. Het gangpad zou daarnaast ook te smal zijn om substantiële winst in voertuigcapaciteit en doorstroming te boeken. Uiteindelijk is ervoor gekozen de nieuwe stoelen te plaatsen op de bestaande frames.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Ma 07 Dec 2015, 23:17

Als plaatsing van langsbanken te ingrijpend zijn zou men ook kunnen kiezen voor twee rijen enkele zetels aan weerszijden van het gangpad in plaats van een rij zetels en een rij tweezitsbankjes. In ieder geval tussen de deuren onderling en tussen de deuren en de geleding. Als je bij de bestuurderscabines die twee overgebleven tweezitsbanken handhaaft blijven er zo'n 40 (of toch 41?) zitplaatsen over. Dat is niet veel, maar een driewagentrein heeft dan nog steeds 120 a 123 zitplaatsen. 70% van een M5. Maar wel een in mijn ogen flink breder gangpad en geen benen die in de weg kunnen zitten. De winst die je dan in capaciteit en doorstromnig krijgt lijkt mij wel de moeite waard.

Overigens begrijp ik niet hoe het gangpad "te smal" kan zijn. Het Bombardiermaterieel van RET is slechts 1 centimeter breder en heeft ook deels langsbanken. Evenals het iets smallere (en in doorsnede veel kleinere) Tube Stock van Londen (2,62 a 2,63 meter), of het veel smallere Kleinprofil materieel van Berlijn (2,30 meter).

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Gekko123 » Di 08 Dec 2015, 00:26

Ik denk dat het voor een deel ook komt door het aantal deuren en de breedte van de betreffende deuren.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Jurre » Di 08 Dec 2015, 12:58

Gisterochtend om 10.10 stond de Adele-tram (2087) vertrekgereed op CS als lijn 4. Echter kon er vanwege een incident in de tram niet worden vertrokken en is hij uit omloop geraakt.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 08 Dec 2015, 13:26

Ik las op wijnjeminee.nl dat de koersrollen van de Metropolis het vóór het eind van het jaar het allemaal weer doen :) Wel zal het nummer ook nog even bovenin blijven staan, eerst afwachten of ze het ook goed blíjven doen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 08 Dec 2015, 14:01

Ze zeiden hetzelfde vorig jaar. Eerst zien dan geloven haha :P

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 08 Dec 2015, 17:48

Gekko123 schreef:Ik denk dat het voor een deel ook komt door het aantal deuren en de breedte van de betreffende deuren.

Mee eens. Grootste bottleneck zal 'm daar in zitten qua doorstroming.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 08 Dec 2015, 18:02

Aanrijding persoon bij de VU nu, met metro 51 richting Westwijk -o-
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Di 08 Dec 2015, 18:50

JWM schreef:Het is volgensmij nogsteeds de bedoeling om ze ook in R-Net stijl uit te dossen.

Graffityspuiters hun kunst laten botvieren op metrostellen in de hoop dat ze dan in R-Net livrei terecht komen lijkt me echt bijzonder ijdel. (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Durashift
Berichten: 683
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Di 08 Dec 2015, 23:01

Nou, laat 'spuit artiesten' zich op een goede wijze uitleven op de laatste zilvermeeuw.. Misschien wel een mooie afbeelding van Bea en Claus erop.

Nu ik die afvoer foto's zag.. een zilvermeeuw zónder verf op niet bestemde plaatsen kan eigenlijk ook niet.. vind ik. Zo'n 'bespoten' meeuw doet gewoon recht aan zijn tijd, de jaren 80 / 90 waarin dit het standaard beeld was.. naar mijn indruk.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten