De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Nov 2012, 14:22

Klaasje schreef:De halte ligt na de kruising.

De laatste is geen verkeersveiligheidsmaatregel (eerder omgekeerd) maar in de praktijk is dat helemaal geen probleem door die andere twee punten.

Haltes Laan van Vlaanderen en Kasterleepark hadden in de beginjaren van Nieuw Sloten beiden één perron die ná de kruising kwam. Die zijn toen binnen paar jaar verplaatst naar vóór de halte zodat trams relatief langzaam over de kruising rijden. Dat hebben ze toen gedaan naar aanleiding van een ongeluk.

De heggen beïnvloeden het gezichtsveld trouwens niet en aan weerszijden ervan heb je ook nog iets van twee meter gras. De kruispunten zijn extra goed verlicht door vier zuilen met elk twee lichten: vier die lager hangen voor fietsers en voetgangers, vier die hoger hangen voor autoverkeer. In het midden van de rails heb je sinds paar jaar hekken staan die ervoor zorgen dat je niet halverwege de trambaan kunt oversteken.

En toch worden mensen met enige regelmaat aangereden. Onbegrijpelijk.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Klaasje » Di 13 Nov 2012, 14:33

Het nadeel van de halte voor de kruising is dan weer dat er sneller het idee ontstaat dat je er nog wel even voor langs kunt piepen. Dat is echt niet het geval als je weet dat zo'n ding komt aanscheuren.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Nov 2012, 14:36

Klaasje schreef:Het nadeel van de halte voor de kruising is dan weer dat er sneller het idee ontstaat dat je er nog wel even voor langs kunt piepen. Dat is echt niet het geval als je weet dat zo'n ding komt aanscheuren.

Daarom staat er ter ondersteuning een circus van in totaal 18 verkeerslichten inclusief bellen. Dan hoef je zelf geen ideeën te hebben. :twisted:

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Klaasje » Di 13 Nov 2012, 14:56

Ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat mensen niet eigenwijs zijn.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Nov 2012, 14:59

Klaasje schreef:Ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat mensen niet eigenwijs zijn.

Dat is een eigen keuze die zo'n iemand maakt. Trams winnen dat gevaarlijke spelletje alleen in de meeste gevallen. Als regering kan je ook maar tot zover gaan om een overgang te beveiligingen en het moet wel binnen de perken blijven. Wat Nieuw Sloten betreft hebben ze dan echt genoeg gedaan.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 13 Nov 2012, 21:59

Op dit moment ligt het tramnet op z'n gat wegens een ontsporing op De Dam. Dit betekent wel langer pauze voor mij dus want mij tram die ik nu moet hebben staat gestremd.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Wo 14 Nov 2012, 00:05

Gaat lekker vandaag. :D

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor VIRM » Wo 14 Nov 2012, 11:00

Wat is dat toch met al die ontsporingen met de trams de laatste tijd?
Staat GVB inmiddels voor Geen Vaste Baan?
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 14 Nov 2012, 11:28

Het was een aanrijding en is de aanrijdende tram ontspoord...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Suus » Do 15 Nov 2012, 12:26

Vandaag worden de perrons van Overamstel grondig gereinigd met een hogedrukspuit. Er spoelde een hoop zwart water en onkruid over de rand het spoor op.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor VIRM » Do 15 Nov 2012, 12:45

Bee schreef:Vandaag worden de perrons van Overamstel grondig gereinigd met een hogedrukspuit. Er spoelde een hoop zwart water en onkruid over de rand het spoor op.


Houden ze dan rekening met eventueel watercontact met de derde rail?

Ik ben benieuwd (of eigenlijk niet :D) wat er in de loop der jaren zich allemaal ophoopt op/in/onder een perron.
Op Sloterdijk hebben ze net nieuwe tegels gelegd op de treinperrons, en het ziet er een stuk frisser uit zonder al die kauwgomresten. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Do 15 Nov 2012, 17:35

VIRM schreef:Houden ze dan rekening met eventueel watercontact met de derde rail?

Ze spuiten op het perron, niet direct op de derde rail lijkt mij. Verder zijn er ook geen problemen als het regent.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Suus » Do 15 Nov 2012, 21:51

2-jarige peuter gered tijdens kaartcontrole
Tijdens een kaartcontrole in de ochtend van dinsdag 13 november bij station Holendrecht hebben OV-zorg medewerkers van GVB en medewerkers van Veiligheidsteam OV van de politie een 2-jarige peuter gered. Door snel handelen zorgden zij ervoor dat het blauw aangelopen kind weer lucht kreeg en snel in het AMC behandeld kon worden.

"De peuter viel voor me op de grond. Na 1-2 seconden voelde ik al dat er iets niet goed was. Toen ik het kind oppakte voelde het helemaal slap, ik dacht dat het stikte of dat het een epileptische aanval had", aldus Gerrie, OV-zorg medewerker bij GVB.

Medewerkers van het Veiligheidsteam OV schoten ook direct te hulp. Zij stonden de geschrokken moeder bij, terwijl een andere medewerker het kind op de kop hield en probeerde een stukje oliebol uit de keel te krijgen. Gerrie deed een noodoproep, maar het kind werd ondertussen nog blauwer aan lippen en handen. OV-zorgmedewerker Hans, vertelt: "Ik riep: in die auto, in die auto, de ambulance duurt te lang!, we waren immers heel dicht bij het AMC. Met de GVB auto zouden we binnen enkele seconden bij de eerste hulp zijn. Dus snel brachten mijn collega Yvonne en ik moeder en kind naar de auto. Gerrie belde ondertussen de ambulance af."
Bron: GVB.nl

Heel goed natuurlijk, maar het leest wel als een verhaal uit de Televaag :?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor JWM » Do 15 Nov 2012, 21:55

Vind het ook een beetje borstklopperij omdat op de eigen webpagina als nieuws te zetten...

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor VIRM » Do 15 Nov 2012, 22:49

Is de juiste EHBO-techniek niet om iemand in dit soort gevallen bij de navel in te drukken op een bepaalde manier (even lastig om het te verwoorden)? Niet om vervelend te zijn, maar ik neem aan dat medewerkers in het OV toch een EHBO-training krijgen?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor STF » Vr 16 Nov 2012, 03:12

Ik snap ook niet zo goed waarom zo'n bericht op de voorpagina van de GVB website moet staan, het heeft zo weinig met het vervoersbedrijf van doen...
Dan kan ik ook wel op onze camping website een bericht plaatsen over hoeveel koplampen bij auto's van kampeerders ik dit jaar belangeloos heb vervangen...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Ardan » Vr 16 Nov 2012, 03:37

Gewoon doen dus :) Als GVB het kan..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 16 Nov 2012, 12:45

VIRM schreef: Niet om vervelend te zijn, maar ik neem aan dat medewerkers in het OV toch een EHBO-training krijgen?

Ben je wel ;-). Maareh nee. De meesten krijgen dat niet, behalve de mensen die BHV moeten hebben, veelal mensen die niet op straat werken maar in vestigingen.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor R-Flow » Vr 16 Nov 2012, 14:52

JWM schreef:Vind het ook een beetje borstklopperij omdat op de eigen webpagina als nieuws te zetten...

Helemaal mee eens.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 16 Nov 2012, 14:54

Denk dat aangezien iedereen wel wat te klagen heeft over GVB, moeten ze maar proberen om het bedrijf ook in positief daglicht te zetten.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 16 Nov 2012, 20:47

Leuk trouwens, als je 's ochtends vroeg in de metro richting ITW zit en bij Van der Madeweg komt alle lichten uitgaan totdat de metro hoog en droog op de flyover rijdt. Het schijnt ook te gebeuren als de metro's 's avonds richting Gein gaan. (Gaat hier dus om CAF-materieel).

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Thom91 » Za 17 Nov 2012, 09:13

Wat een stelletje negatievelingen hier..
Die mensen van het GVB hebben het leven van een kind gered. Die moeder zal ze eeuwig dankbaar zijn en die mensen hebben top werk verricht. Waarom zou je als bedrijf niet trots mogen zijn op je werknemers en ze op deze manier in het zonnetje zetten? Doe ff normaal man..
Komt wel goed schatje.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor 010jongen » Za 17 Nov 2012, 11:31

Helemaal mee eens :).

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor Mojito » Za 17 Nov 2012, 13:08

Die lichtsensoren van de CAF's zijn een van mijn grootste ergernissen. Dan is 's ochtends de zon nog niet eens zichtbaar boven de horizon of de sensor zegt: kan wel uit, dat licht. Tussen twee stations brandt de verlichting dan weer wel, dan stop je ergens waar er veel TL licht wordt gevangen van het perron en denkt hij weer: kan wel uit. Rij je een tunnel in (tussen RAI en Overamstel bijvoorbeeld) dan duurt het tien seconden voordat hij eindelijk reageert. Dan ben je dat tunneltje al weer uit. Als ik dan kijk naar de Combino's... De verlichting van een 26 die de Piet Heintunnel inrijdt reageert meteen, zo snel dat je het niet eens merkt. Hoe duur zouden 37 x 2 = 74 nieuwe lichtsensoren voor de CAF's, die nog 15 jaar mee moeten, nou eigenlijk zijn?

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Berichtdoor VIRM » Za 17 Nov 2012, 15:55

Mojito schreef:Die lichtsensoren van de CAF's zijn een van mijn grootste ergernissen. Dan is 's ochtends de zon nog niet eens zichtbaar boven de horizon of de sensor zegt: kan wel uit, dat licht. Tussen twee stations brandt de verlichting dan weer wel, dan stop je ergens waar er veel TL licht wordt gevangen van het perron en denkt hij weer: kan wel uit. Rij je een tunnel in (tussen RAI en Overamstel bijvoorbeeld) dan duurt het tien seconden voordat hij eindelijk reageert. Dan ben je dat tunneltje al weer uit. Als ik dan kijk naar de Combino's... De verlichting van een 26 die de Piet Heintunnel inrijdt reageert meteen, zo snel dat je het niet eens merkt. Hoe duur zouden 37 x 2 = 74 nieuwe lichtsensoren voor de CAF's, die nog 15 jaar mee moeten, nou eigenlijk zijn?


Ik opteer gewoon voor een simepele aan/uit-knop! *O*
Het is ook een van mijn grote ergernissen in de metro. Overdag kan een metro ook nog behoorlijk donker zijn als de verlichting het niet doet. Maarja, what's new?
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten