Pagina 263 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 09:14
door n-evo
Oké dan, dacht altijd dat zo'n GTL 31 meter was. Maakt verder ook niet uit voor het verhaal: een dubbelgelede tram van rond de 30 meter lengte zwenkt hoe dan ook veel te ver uit. Een 30-meter lange Combino kan dus weer wel omdat ie uit 5 relatief korte bakken bestaat.
Wubbo schreef:Een beperkt aantal lijnen is toch prima? Al is het maar 1 lijn, dat speelt voldoende Combino's vrij voor de rest van het net.
Ook al zou zo'n GTL-8 prima op bijvoorbeeld lijn 12 kunnen rijden. Wat doe je in het geval van plotselinge omleidingen? Zo'n tram zal nooit 100% beperkt blijven tot z'n eigen lijn...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 09:38
door Bijwyks
In de jaren 80 reed 2G gelede wagen 886 met een proef lagevloer-middenbak. Deze, met meer benodigd profiel, kon alleen rijden op lijn 3,4 of 12 en niet op Havenstraatlijnen omdat het circuit Haarlemmermeerstation problemen opleverde. De Haagse GLT zijn uiteraard geen traditionele PCC's maar hebben wel veel kenmerken en onderdelen daarvan. De deelserie 3066-3100 rijdt nog grotendeels op draaistellen afkomstig van de 1300-en en 2100-en uit 1971-1974.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 10:03
door Mojito
De draaistellen van de GTL’s borduren voort op de techniek van de PCC-car. Een deel van deze trams staat zelfs op draaistellen die van de gesloopte PCC’s afkomstig zijn en hergebruikt werden. Het is uitontwikkelde en bewezen betrouwbare techniek, maar inmiddels wel verouderd en versleten.

Wat tweedehands materieel betreft moest ik zelf even denken aan de gifgroene Düwag / LHB TW6000 Stadtbahnwagens van Hannover. Momenteel worden de laatste series daarvan ook langzaam maar zeker vervangen. Een groot deel ervan gaat een tweede leven tegemoet in Boedapest, waar er sinds een jaar of tien al vele rondrijden. Begin deze eeuw reden er ook een paar jaar lang een stuk of tien van de oudste serie in Den Haag op lijn 11. Degelijk en robuust materieel vond ik dat, alleen vond ik die inklapbare tredebakken die in gesloten toestand onderdeel van de hoge vloer zijn niet heel ideaal (ze gaan niet open als je er op staat), en zijn ze met zware, forse koppelingen uitgerust. Maar even los van de vraag of Amsterdam daar nog een aantal van over zou kunnen nemen (wat mij best leuk zou lijken!) is ook dat een driedelige wagen van 28,3 meter lang (en 2,40 meter breed), dus te groot voor Amsterdam.

In 2008 had je nog drie Weense E6-trams, het type dat ook enkele jaren in Utrecht heeft gereden. Ze waren gehaald voor lijn 5, waarop door de buitendienststelling van de metrobuis grote drukte werd verwacht. Uiteindelijk viel dat mee en zijn ze nooit in Amsterdam ingezet.

Ik verwacht dat het wel zal uitdraaien op het opnieuw tot leven wekken van de laatst overgebleven Blokkendozen, naast de bijna-museumwagen 794 die af en toe nog trouw rondrijdt. En dat we pas volgens planning in 2020 iets nieuws op de rails mogen verwachten.
Ik meen me te herinneren dat er aan het eind van afgelopen zomer nog 13 Blokkendozen over waren, waarvan, als ik het goed onthouden heb, vijf rijvaardig, vijf slooprijp en drie waarvan de toestand mij onduidelijk was. Als men er in zou slagen er weer vijf aan de praat te krijgen, in ieder geval tot de opening van de Noord/Zuidlijn, zou dat al heel mooi zijn!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 10:32
door Bijwyks
Tweedehands trammaterieel heeft bij meerdere bedrijven grote problemen opgeleverd zowel voor personeel en technichi. Zo reden de Hannoverse stadbahnwagens in Den Haag mondjesmaat en zo min mogelijk en ook de Weense gelede 6-assers in vooral Rotterdam maar ook Utrecht waren weinig geliefd en gaven grote problemen. Allen de 3 Duisburgse 10-assers die van 1999-2002 in Amsterdam reden gaven weinig problemen behalve met Gonny van de Oudenallen die viel over de Duitse opschriften. Volgens Trams 2016 heeft Duisburg nu echter een tekort en zijn er geen wagens over en ook was de huur destijds aan de prijzige kant maar deze wagens zouden probleemloos kunnen worden ingezet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 16:55
door JWM
http://www.at5.nl/artikelen/151995/bewo ... we-buslijn

Dat wordt nog wat, die Westtangent :X

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 09:46
door Alargule
Vandaag is het rapport over het problematische verloop van de Renovatie Oostlijn (ROL) verschenen. Zo te zien is dit project nóg meer vertraagd dan de NZL. Men ging ooit uit van een afronding in 2009 (!) Dat is nu 2018, op zijn vroegst.

De gemeente meent ondertussen dat er geen lessen (meer) te trekken zijn uit dit rapport. Dat belooft weinig goeds voor de aanstaande renovatie van de stations.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 15:44
door n-evo
Ronduit schandalig dat zo'n renovatie 10 jaar duurt. We hebben het over een treurig stukje tunnel van amper 4 km.

Moet je nagaan hoe erg de boel verwaarloosd is over de jaren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 18:04
door Suus
Lijn 44 heeft sinds afgelopen maandag werkzaamheden voor een nieuwe busbaan op de Daalwijkdreef. Er wordt daardoor nu alleen nog gestopt bij Daalwijk en Develstein.

Op 25 juli worden vervolgens de haltes Daalwijk en Develstein definitief opgeheven, maar wordt er wel weer gestopt op Dennenrode en Echtenstein, die dan langs een nieuwe busbaan liggen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 02 feb 2016, 17:37
door Natorious

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 02 feb 2016, 18:23
door n-evo
Is dit GVB's manier om sneller nieuw materieel af te dwingen?


De 51 gaat het niet redden zo hoor tot 2020. _O-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 02 feb 2016, 18:46
door JWM
Misschien moet het volgende personeelsuitje naar een kermis met botsautootjes gaan zodat de bestuurders zich daar kan uitleven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 02 feb 2016, 21:03
door Mojito
Je ziet wel meteen wat zo'n zware koppeling kan aanrichten bij een lichter type tram als de 11G.

Is dit overigens de eerste kop-staartbotsing tussen sneltram en stadstram in 25 jaar Amstelveenlijn? Ik kan me er geen eerdere herinneren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 02 feb 2016, 23:55
door STF
Nee hoor, is al vaker voor gekomen (minstens twee keer eerder), eentje daarvan met veel zwaardere schade.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 03 feb 2016, 00:00
door Durashift
JWM schreef:Misschien moet het volgende personeelsuitje naar een kermis met botsautootjes gaan zodat de bestuurders zich daar kan uitleven.
Nou, je zou het zeggen..

~~~~

Hoe 'krijgt' men dit nou weer voor elkaar..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 03 feb 2016, 22:39
door Daelea
Het viel me zojuist op dat bij de metro op Zuid, er een foutje staat op het bord boven de trap van het perron richting RAI naar de hal:

Metro |
Isolatorweg M51
Westwijk M50

Oeps?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 09:05
door Mojito
Ik zag het voorbijkomen op Facebook...

Dat het meteen in één keer goed zou gaan was ook te mooi om waar te zijn. Nu is het gelukkig iets dat eenvoudig hersteld kan worden.
Ik zag daar ook voorbijkomen dat Centraal inmiddels ook van nieuwe borden is voorzien. Langzaam maar zeker wordt het wel wat, zo!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 09:12
door n-evo
Naast die domme fout iets heel anders: Nou heb je zo'n gigantisch bord en vervolgens zet je daar van die priegel lettertjes op?

Doorgeslagen minimalisme.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 10:42
door Alargule
Er wordt inderdaad nogal kwistig met de beschikbare ruimte omgesprongen. En de M-aanduidingen zijn erg klein. Vraag me af hoe de testgroep was samengesteld. F16-piloten misschien? ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 12:50
door n-evo
Heb de vraag uitgezet op wijnemenjemee.nl - M'n ma vroeg laatst ook al in de CS-verdeelhal of ik de tekst (tramlijnnummers) wel kon lezen van een afstandje. Ook daar is de lettergrootte zeer klein.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 13:36
door Mojito
De hier al eerder aangekondigde tijdelijke verdwijning van lijn 24 (vanaf mei, gedurende "enkele maanden") is nu ook officieel bekend gemaakt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 14:20
door Alargule
Dat men er - ongetwijfeld weer vanwege langs elkaar heen plannende organen binnen de gemeente - voor kiest de 24 tijdelijk uit de roulatie te nemen en tramlijn 16 ter compensatie te versterken snap ik nog wel. Maar wat ik niet begrijp is dat men de verbindingsboog niet laat terugkeren. Dat lijkt in tegenspraak te zijn met een voornemen in de Investeringsagenda (zie p. 66, punt 'flexibiliteit tramnet').

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 17:34
door n-evo
Die lijn zien we in de huidige of originele (via FeBo) vorm nooit meer terug denk ik.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 04 feb 2016, 21:59
door IC140
Wat is er mis met de omleidingsroute Weteringschans - Van Woustraat - Ceintuurbaan? Volgens mij kost dat zelfs nauwelijks extra tijd, zeker als een halte als Stadhouderskade en eventueel Tweede van der Helstraat wordt overgeslagen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 08:11
door Ruben
Punt is kennelijk dat de halte Albert Cuypstraat genoeg trams moet houden. De 24 laten rijden via een omleidingsroute en tegelijk de 16 versterken ging niet vanwege materieelgebrek. Als de helft van de Albert Cuyp bezoekers netjes zijn reisgedrag zou aanpassen en voortaan de 24 pakt op Westeinde zou er geen probleem zijn, maar zo gaat dat in praktijk niet werken. Dus dan maar 16 versterken.

Wat gaat er nu over de Stadionweg rijden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 08:54
door n-evo
Dat wordt tram 5 op de Beethovenstraat pakken voor de mensen daar of naar bus 15 lopen en dan overstappen op tram 5 (Zuid) of 16 (Stadionplein / Haarlemmermeerstation).