De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 11 Mar 2016, 10:48

Trouwens, die GVB-directrice loopt toch overval te verkondigen dat het OV duurzamer moet worden en dat GVB volledig overstapt op elektrische bussen? Hoe moet ik deze aankoop dan weer zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2016, 10:51

Deze aankoop zou zijn om de explosieve groei van het aantal reizigers de afgelopen twee jaar op te kunnen vangen. De volgende bestelling bussen, verwacht voor 2018, zouden volledig elektrisch moeten zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 11 Mar 2016, 12:23

Klopt, maar men had vooruitlopend op een grotere bestelling alvast met 10 elektrische bussen kunnen beginnen bijvoorbeeld. Ik ben erg benieuwd welke lijnen uitgebreid gaan worden. 21, 48, 65 en 66 lijken mij wel kanshebbers.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 11 Mar 2016, 12:49

Eens met JWM. GVB / SRA hebben overal in de media lopen blaten dat al het vervoer CO2 neutraal moet. Heel raar om dan nu nog in nieuwe vervuilende bussen en IJ-veer te investeren.

Of is die nieuwe IJ-veer wel elektrisch of whatever.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 11 Mar 2016, 13:02

Een vervolgbestelling klinkt als een optie op een bestaand contract lichten. Dan ben je wel gek als je een hele nieuwe order gaat plaatsen, want in de regel duurder. En CO2-neutraal bekt natuurlijk lekker voor de bühne, maar investeren tegen zo laag mogelijke kosten is uiteindelijk veel interessanter.

Ofyles2
Berichten: 53
Lid geworden op: Za 30 Aug 2008, 13:54

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ofyles2 » Vr 11 Mar 2016, 13:14

n-evo schreef:Jammer. Ik vind die gelede Citea's echt geen porum, wat een lompe bakken. Ook qua inrichting. Liever bestelt GVB gewoon nieuwe Citaro's.


Geen uitstraling, geen karakter, geen aangenaam geluid. De gelede Citea's zouden zomaar door Rutte besteld kunnen worden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 11 Mar 2016, 13:19

Haha! :D :pos:

Alargule schreef:Een vervolgbestelling klinkt als een optie op een bestaand contract lichten. Dan ben je wel gek als je een hele nieuwe order gaat plaatsen, want in de regel duurder. En CO2-neutraal bekt natuurlijk lekker voor de bühne, maar investeren tegen zo laag mogelijke kosten is uiteindelijk veel interessanter.

Dan moet je niet met veel bombarie zo'n plan aankondigen. In dat licht slaat het he-le-maal nergens op om nu nog in vervuilend conventioneel materieel te investeren. Put your money where your mouth is zoals de Amerikanen mooi zeggen.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 11 Mar 2016, 14:57

Ik heb al zoveel mooie woorden gehoord waar uiteindelijk niets van terecht kwam, dat ik heb geleerd dit soort uitspraken met een flinke korrel zout te nemen.

Scheelt ook een hoop verontwaardiging achteraf als je alles niet zo serieus neemt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Vr 11 Mar 2016, 15:38

Hermes bestelt (als alles goed gaat) voor de nieuwe concessie Zuidoost-Brabant zo'n 40 elektrische bussen bij VDL (Bron).
Misschien had het GVB wel bij die bestelling kunnen aansluiten?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2016, 17:53

Dat weet ik niet. GVB moet voldoen aan de aanbestedingsplicht, dat is ook de reden dat er altijd opties worden verwerkt in de contracten, mocht er alsnog een tekort ontstaan, bijvoorbeeld door de gemiddeld 8% reizigersgroei de afgelopen jaren dan kan er zonder nog een langdurige aanbesteding snel een zooitje bussen geleverd worden.

En ja, 100% elektrisch vervoer is het doel, maar de reizigers als sardientjes vervoeren doet het in de media niet zo heel goed.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 11 Mar 2016, 18:06

Tuurlijk is de keuze van GVB om nu 9 dieselbussen bij te kopen goed te begrijpen.

Het is alleen jammer dat het al geruime tijd aan een offensief is begonnen als groenste jongetje van de klas maar als puntje bij paaltje komt deze ideologie net zo makkelijk even in de wachtkamer terecht komt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Geert » Vr 11 Mar 2016, 18:21

"Deze bus rijdt op groene praatjes"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 808
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Vr 11 Mar 2016, 21:04

Geert schreef:"Deze bus rijdt op groene praatjes"


:Y

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Vr 11 Mar 2016, 22:14

Is er wel voldoende groene (écht groene) stroom beschikbaar voor het GVB om een 100% elektrisch (bus)wagenpark te voorzien..
Zal toch wel een windmolentje bij moeten, denk ik zo.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Busfoto.nl » Vr 11 Mar 2016, 23:12

Nu zijn elektrische bussen gewoon veel duurder per km. Minder plaatsen, hogere onderhoudskosten en veel buffertijd om op te laden, zoals je in Utrecht ziet. Wil je OV betaalbaar houden, blijf dan nog even bij diesel.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 11 Mar 2016, 23:41

Durashift schreef:Is er wel voldoende groene (écht groene) stroom beschikbaar voor het GVB om een 100% elektrisch (bus)wagenpark te voorzien..
Zal toch wel een windmolentje bij moeten, denk ik zo.

Ehm, waarom moet de energie van die bussen uit groene stroom komen?

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Za 12 Mar 2016, 17:52

M5 metro rijdt proef op de NZL ter hoogte van station Vijzelgracht. Wel langzaam........
https://www.youtube.com/watch?v=6xzSk2wgvwA

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 12 Mar 2016, 18:21

JWM schreef:
Durashift schreef:Is er wel voldoende groene (écht groene) stroom beschikbaar voor het GVB om een 100% elektrisch (bus)wagenpark te voorzien..
Zal toch wel een windmolentje bij moeten, denk ik zo.

Ehm, waarom moet de energie van die bussen uit groene stroom komen?


Lijkt mij duidelijk toch.. grijze stroom draagt niet bij aan daling van de CO2 footprint.
Ook wel raar als dadelijke de tram/metro op groene stroom rijdt (certificaat denk ik) en de elektrische bus op grijze...
Dan klopt 'het duurzame verhaal' ook niet, naar mijn mening,

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Za 12 Mar 2016, 18:26

Natuurlijk, maar groene stroom is natuurlijk vooral alleen op papier 'groen' terwijl de directe winst voor de stad in de uitstoot van de bussen op straat zit. GVB heeft volgensmij al aangegeven onder andere locaties met zonnepanelen uit te rusten.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5588
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 18:28

Als we echt willen dat de CO2 uitstoot omlaag gaat, dan zouden we beter kijken naar wat er bij de productie van vlees wordt uitgestoten. Arjen Lubach heeft daar een item over gemaakt.

Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 12 Mar 2016, 19:22

Ja, of de kringloop beter benutten.. Toch maar aardgasbussen en die dan op vergiste koeienpoep laten rijden,.. lijkt mij wel wat.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Z2N » Za 12 Mar 2016, 19:26

Kijk dat filmpje dan eens, vlees produceert meer CO2 dan de complete menselijke mobiliteit. Overigens kunnen we beter Rundvlees vervangen voor Kip of Varken, dat is al wat beter.

Vraagje tussendoor: zijn we nu niet gigantisch off-topic? :X
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5588
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 19:36

Z2N schreef:Vraagje tussendoor: zijn we nu niet gigantisch off-topic? :X
Ja enorm eigenlijk. Hoeft verder ook geen discussie over te ontstaan (in dit topic), ik vind het belangrijker dat ik mensen hierover aan het denken zet. Wanneer mensen hier serieus over nadenken, dan handelt men hier vanzelf wel naar. Dit filmpje heeft mij in ieder geval aan het denken gezet en hiermee wil ik de uitstoot van CO2 van bussen etc. even in een perspectief plaatsen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 12 Mar 2016, 21:03

Hainje schreef:
Z2N schreef:Vraagje tussendoor: zijn we nu niet gigantisch off-topic? :X
Ja enorm eigenlijk. Hoeft verder ook geen discussie over te ontstaan (in dit topic), ik vind het belangrijker dat ik mensen hierover aan het denken zet. (..)


Oh, ik mag er dus wel over denken.. maar hier, in dit topic waar het ontstaan is, niet (verder) over schrijven?
Start dan de discussie niet, zou ik zeggen.

Ik weet zonder dat filmpje te kijken ook wel dat bij de consumptie van dierlijke producten (ook zuivel dus) bijdrage aan CO2 is.. en dat een buslijn in A'dam maar beperkt van invloed is daarop..
Het gaat mij juist om de kringloop.. duss.. eet je kippenvlees.. probeer dan pluimveevlees en eieren te eten van een boer die bij een dergelijk initiatief is aangesloten http://www.bmcmoerdijk.nl/. Dan 'vervuil je als consument.. maar het komt ten goede weer retour.

Het heeft weinig nut, vind ik, als op de Prins Hendrikkade een EV bus rijdt.. terwijl op Westpoort de energiecentrale extra kracht levert om 's nachts de bus weer van prik te voorzien..

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5588
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 21:11

Durashift schreef:Oh, ik mag er dus wel over denken.. maar hier, in dit topic waar het ontstaan is, niet (verder) over schrijven?
Start dan de discussie niet, zou ik zeggen.

Whoa, je mag hier gerust een discussie over voeren hoor, maar ik wil het niet teveel offtopic brengen. Ik (en wellicht anderen ook) willen er best met je over discussiëren, maar dan lijkt het mij wel verstandig om daar een apart topic over te openen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 2 gasten