Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

De eerste M5 metro is afgelopen nacht op de Noord/Zuidlijn getransporteerd. Nou ja, de eerste helft. Deze nacht de tweede helft.

Gé Dubbelman heeft een mooi fotoverslag gemaakt van de aankomst van de M5 metro:
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/fotovers ... rdzuidlijn
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

zie op de webcam dat nu beide delen er staan van het stel op het station in Noord
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

duucoo schreef:De eerste M5 metro is afgelopen nacht op de Noord/Zuidlijn getransporteerd. Nou ja, de eerste helft. Deze nacht de tweede helft.

Gé Dubbelman heeft een mooi fotoverslag gemaakt van de aankomst van de M5 metro:
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/fotovers ... rdzuidlijn
Leuk, heb dat verslag even gelezen. Daarin wordt geschreven dat dit transport in 2 delen gaat omdat één geheel onvoldoende snelheid maakt voor de bochtkrommingen..

Wat is dan de reden om dadelijk met één geheel stel de terugweg te gaan testen? Heb je dan niet hetzelfde probleem.. of gaat de stroom erop en fullspeed de tunnel in?
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Hainje schreef: (..) . Ik (en wellicht anderen ook) willen er best met je over discussiëren, maar dan lijkt het mij wel verstandig om daar een apart topic over te openen.
Bedankt, maar geen behoefte aan. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Wat is dan de reden om dadelijk met één geheel stel de terugweg te gaan testen? Heb je dan niet hetzelfde probleem.. of gaat de stroom erop en fullspeed de tunnel in?
Het idee is om eerst in noord te gaan testen. Dat testen gebeurt met eigen aandrijving, dus stroom vanaf de derde rail. Daarna wordt de hele route gebruikt, ook op snelheid dus. Of dat ook direct aansluitend met dit stel gebeurt durf ik overigens niet met zekerheid te zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Geert schreef:"Deze bus rijdt op groene praatjes"
Haha briljant. Misschien op eigen initiatief stickers laten drukken en op de bussen hier plakken. :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Hoe makkelijk zijn die metro's eigenlijk in en uit elkaar te trekken? Ergens in dat verslag staat een linkje naar een noodstuurstand, maar zit die alleen in het midden of kan dat bij elke bak? En hoe zit je dan met aandrijving en beveiliging en dat soort grappen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Elke volledige metrotrein bestaat uit twee delen van drie bakken. Elk deel heeft een eigen nummer en is ook apart geleverd. Bij de overgang tussen de twee delen is een noodstuurstand aanwezig zodat er bijvoorbeeld op het emplacement van de werkplaats mee gereden kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Durashift schreef: Leuk, heb dat verslag even gelezen. Daarin wordt geschreven dat dit transport in 2 delen gaat omdat één geheel onvoldoende snelheid maakt voor de bochtkrommingen..

Wat is dan de reden om dadelijk met één geheel stel de terugweg te gaan testen? Heb je dan niet hetzelfde probleem.. of gaat de stroom erop en fullspeed de tunnel in?
Op dit moment is er nog geen stroom voor de derde rail in de tunnels. We zijn hier nog mee bezig. Wel willen we graag testen in Noord, zodat we daar het treinbeveiligingssysteem (met ook het volautomatisch keren) kunnen testen. Dit is de reden dat we niet een M5 op eigen kracht door de tunnels kunnen laten rijden.

Sommige bochten zijn ontworpen voor een vrij hoge snelheid met een behoorlijke verkanting. Als we in normale dienst heel langzaam zouden gaan, is dat alleen ongemakkelijk voor de reiziger en zorgt voor meer slijtage. Als we 4 of meer gekoppelde tunneltransportvoertuigen met een 116 meter lange metro zouden transporteren is het lastig. Daar zitten risico's aan, waaronder dat een van de koppelingen het begeeft. In dat geval zouden we een groot probleem hebben. Om die reden is ervoor gekozen om de metro in tweeën te delen en vervolgens door 4 gekoppelde tunneltransportvoertuigen te duwen/trekken.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat merk je ook altijd als je op de boog naar Van der Madeweg voor de rooie staat, heb een bestuurder wel eens door de omroep horen grappen 'Wilt u niet allemaal naar rechts gaan staan, straks donderen we nog van het viaduct af!' :D
Ik doe ook maar wat
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Ardan schreef:Dat merk je ook altijd als je op de boog naar Van der Madeweg voor de rooie staat, heb een bestuurder wel eens door de omroep horen grappen 'Wilt u niet allemaal naar rechts gaan staan, straks donderen we nog van het viaduct af!' :D
Haha. :D
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

@duucoo: Als ik het zo lees, begrijp ik het goed dat er in Noord wél slurp op de derde rail staat cq gezet kan worden?
En stel 161/162 blijft dus de komende maanden nog wel op de NZL? Het testen met het caffie duurde maar een week of twee geloof ik..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Elke volledige metrotrein bestaat uit twee delen van drie bakken. Elk deel heeft een eigen nummer en is ook apart geleverd. Bij de overgang tussen de twee delen is een noodstuurstand aanwezig zodat er bijvoorbeeld op het emplacement van de werkplaats mee gereden kan worden.
Ik bedenk me ineens dat een Metropolis geen treinstel is, maar een treinstam (of metrostam, zo u wilt) :D Beredeneer ik dit goed?
Niet dat je het ooit in de media zal horen, na het ongeluk in Dalfsen had ook iedereen het over 'vier treinstellen' terwijl het er maar één was, bestaande uit drie bakken en een motorbak..
Zo'n constructie met noodstuurstanden zie je wel vaker, Combino's, Haagse GTL's en Rotterdamse Bommetjes hebben het ook onder de achterklep. Er kan maar met een beperkte snelheid mee gereden worden. Berlijnse H'tjes en Brusselse BOA's kunnen volgens mij ook in tweeën worden gehakt, analoog aan de Metropolis.
Ik doe ook maar wat
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Ardan schreef:@duucoo: Als ik het zo lees, begrijp ik het goed dat er in Noord wél slurp op de derde rail staat cq gezet kan worden?
En stel 161/162 blijft dus de komende maanden nog wel op de NZL? Het testen met het caffie duurde maar een week of twee geloof ik..
Zeker. De voeding voor de derde rail is al uitvoerig getest vorig jaar. In principe blijft dit metrostel tot en met de opening van de Noord/Zuidlijn. De CAF was er om alle data na te gaan van het treinbeveiligingssysteem op de baan. Zitten bijvoorbeeld de balises exact op de goede plek?

Met de M5 worden veel meer testen gedaan. Te beginnen alles met de baan en vooral alles van het treinbeveiligingssysteem. Eerst op lage snelheid, daarna op hoge snelheid. Ook gaat er volautomatisch gekeerd worden. Daarnaast zal er niet continu worden getest. Er zullen ongetwijfeld dingen niet goed gaan, anders hoef je niet te testen. Die testresultaten worden weer meegenomen voor de hele Noord/Zuidlijn. Daarnaast zullen er periodes zijn dat er niet wordt getest met een metro, omdat gegevens worden uitgelezen, verwerkt, problemen moeten worden opgelost of omdat er andere werkzaamheden (bijvoorbeeld stationskappen afmaken) moeten worden verricht.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Wat houdt dat volautomatisch keren eigenlijk in?
Drukt de bestuurder dan op een knopje en de metro rijdt automatisch naar een keerspoor, waarna de bestuurder naar de andere kant moet lopen en wederom op een knopje moet drukken zodat de metro naar het vertrekspoor gaat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Ik weet niet hoe dat in Amsterdam zal zijn, maar in Parijs zijn er keerpunten waar de bestuurder alleen maar op een knopje hoeft te drukken, en het metrostel vervolgens (zonder dat de bestuurder naar de overkant hoeft te lopen, via een keerspoor naar het perron voor de andere richting rijdt. Dit natuurlijk zonder reizigers. Ik verwacht dus dat het eerder zoiets zal zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Z2N schreef:Ik weet niet hoe dat in Amsterdam zal zijn, maar in Parijs zijn er keerpunten waar de bestuurder alleen maar op een knopje hoeft te drukken, en het metrostel vervolgens (zonder dat de bestuurder naar de overkant hoeft te lopen, via een keerspoor naar het perron voor de andere richting rijdt. Dit natuurlijk zonder reizigers. Ik verwacht dus dat het eerder zoiets zal zijn.
Het wordt inderdaad zo'n soort systeem. Sowieso zal de bestuurder naar de andere kant moeten lopen. Hetzij in de metro zelf, hetzij naar de andere kant van het perron.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

De eerste metro op eigen kracht op Noord/Zuidlijn spoor:
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Is er bij zo'n automatisch keersysteem overigens nog een mogelijkheid om een noodremming te maken? Bijvoorbeeld wanneer er ineens halverwege het perron een dronken passagier op het spoor belandt?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zou je wel denken, maar je hebt een punt: waar het filmpje van Z2N halfhoge perrondeuren laat zien, ontbreken die in Noord.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Zal toch wel een camera / radar met wat software op de neus van zo'n M5 zitten?

Maar goed, men heeft nog 2 jaar om e.e.a uit te testen.

De aanleg van de Noord/Zuidlijn loopt naar schatting vier tot zes maanden vertraging op door de faillissementen van gevelbouwer Oskomera en installatiebedrijf Imtech. Dit staat in de nieuwste kwartaalrapportage die ­woensdag is verschenen.


http://www.parool.nl/amsterdam/noord-zu ... ~a4264973/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

duucoo schreef:De eerste metro op eigen kracht op Noord/Zuidlijn spoor:
https://www.youtube.com/watch?v=76nHSiy4ch8
Je vraagt je wel af waarom Noorderpark niet zo'n overkapping krijgt zoals bij station Noord. Heel prettig wachten wordt het daar niet in de middenberm van een semi-snelweg.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zelfde reden waarom niet ieder metrostation zo'n overkapping heeft: geld.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Daar was ik zelf nooit op gekomen.

Maar bij Noorderpark lijkt het mij door de verdiepte ligging aldaar best wel wenselijk. En het gaat ook een druk station worden met veel aantakkende bussen als ik de ruwe schetsen mag geloven.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat is gewoon het antwoord. Als ze niet eens cash hebben om de huidige overkapping door te trekken over de volledige lengte van de metro's zelf, waarom zou er dan wel geld zijn voor een volledige overkapping zoals in Noord?

Uiteraard is er wel geld te vinden voor die bakstenen pilaartjes wat door moet gaan voor "kunst" waar verder geen reiziger op zit te wachten. Heerlijk die prioriteiten. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 81 gasten