De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 813
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Vr 18 Mar 2016, 21:02

Op de één of andere manier maakt de kap van station Noorderpark een sentiment los, dat ik niet kan volgen. Nee, de kap overdekt niet het héle perron. Ja, het station ligt in de middenberm van een semi-snelweg. Dus?!?
Het wordt niet het drukste station van de NZL, en de kap zal zeker voldoende zijn voor de te verwachten reizigersstromen. Niet overtuigd? Ook niet erg, maar laten we dan ook station Zuid, Amstelveenseweg, Overamstel en nog een paar ringlijnstations bekijken. Heuse snelwegen, geen (volledige) overkappingen , nu al meer reizigers. Niet dat ik ze het niet gun daar in noord, maar echt, Noorderpark zoals het nu wordt uitgevoerd is pure luxe, en als er geld over de balk moet, zou ik het liever elders besteed zien.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 18 Mar 2016, 21:22

Hoor, hoor.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 18 Mar 2016, 21:23

Ik zal elke prullenbak of bankje op een Noord/Zuidlijn perron met grote dankbaarheid tegemoet treden.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 813
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Vr 18 Mar 2016, 22:08

JWM schreef:Ik zal elke prullenbak of bankje op een Noord/Zuidlijn perron met grote dankbaarheid tegemoet treden.

Dát is de instelling! RESPECT _O_

sirvinniei
Berichten: 1240
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sirvinniei » Zo 20 Mar 2016, 21:28

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bolestein
Is deze lijn de vervanging van het vervallen stukje traject van lijn 62?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Zo 20 Mar 2016, 21:30

Ja.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 21 Mar 2016, 09:10

sirvinniei schreef:http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_463_Amsterdam,_Groot_Gelderlandplein_-_Bolestein
Is deze lijn de vervanging van het vervallen stukje traject van lijn 62?


Is een particulier initiatief van de exploitant van het winkelcentrum Gelderlandplein. Kosten zijn niet voor GVB, maar voor de exploitant Kroonenberg Groep. De chauffeurs worden geleverd door het GVB, dat dan weer wel. De bus is overigens gratis. Er rijdt ook een lijn 461 tussen Station Zuid en Gelderplandpein, is ook onderdeel van het particuliere initiatief. Deze 2 lijnen zijn buurtbuslijnen en zijn een aanvulling op lijn 62.
http://www.gvb.nl/nieuws/de-gratis-gelderlandpleinlijn

sirvinniei
Berichten: 1240
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sirvinniei » Ma 21 Mar 2016, 09:12

Staat die andere lijn dan niet op de wiki? Ik las eerder iets over dat de bus van de kroonenberg groep elke 5 minuten ging rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 21 Mar 2016, 10:29

Ja, dat is de de 461 van/naar het Gustav Mahlerplein.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 21 Mar 2016, 11:03

sirvinniei schreef:Staat die andere lijn dan niet op de wiki? Ik las eerder iets over dat de bus van de kroonenberg groep elke 5 minuten ging rijden.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ahlerplein

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Di 22 Mar 2016, 21:58

Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Di 22 Mar 2016, 22:24

Zo'n ding is nogal groot, is ook niet echt makkelijk om even op een dieplader te vervoeren dus. En als je dan ook in Noord kunt komen zonder dat 'ie van het spoor af moet is dat altijd nog eenvoudiger.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

duucoo
Berichten: 54
Lid geworden op: Za 25 Feb 2012, 13:06
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor duucoo » Di 22 Mar 2016, 23:50

VIRM schreef:Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?


Het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van individuele bakken bij een M5 metro is niet zo eenvoudig. Daarvoor zijn ze ook niet gebouwd. Vrij veel systemen zitten verspreid over 2 of 3 bakken. Afgezien van de tijd die zou kosten om ze uit elkaar en weer in elkaar te zetten, zitten er ook veel meer risico's aan vast dat er een bepaalde storing optreed.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor MarkNL » Wo 23 Mar 2016, 07:19

En ik kan mij zo voorstellen dat in Amsterdam Noord niet echt een geschikte locatie is om de metro weer van de dieplader naar het spoor te verplaatsen? Dan zou je een kraan moeten huren, met alle kosten en risico's weer van dien...

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 813
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 23 Mar 2016, 07:33

MarkNL schreef:En ik kan mij zo voorstellen dat in Amsterdam Noord niet echt een geschikte locatie is om de metro weer van de dieplader naar het spoor te verplaatsen? Dan zou je een kraan moeten huren, met alle kosten en risico's weer van dien...

Daar denken ze in Mokum dan weer anders over:
Afbeelding
Bron: http://wijnemenjemee.nl/nieuws/fotoverslag-aankomst-eerste-metrostel-noordzuidlijn

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Wo 23 Mar 2016, 08:14

Ja, maar toen hadden ze geen andere keus en het voordeel van zo' n CAFje is dat die in zijn geheel op een dieplader past, dan hoef je dit maar 1 keer te doen.

Voor een M5 zou dat hele circus (opladen, vervoer, afladen) 5 keer herhaald moeten worden.
Dat doe je dus niet als het ook over de rails kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 23 Mar 2016, 11:54

VIRM schreef:Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?

Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 813
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 23 Mar 2016, 13:12

n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?

En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y

@reisthijs: Eens. Ik wilde aan MarkNL laten zien dat er al eens een metro geladen en gelost is in Noord, zonder dat daar een kraan aan te pas is gekomen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 23 Mar 2016, 14:39

trolly schreef:
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?

En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y


Heeft het GVB nog een NS spooraansluiting dan?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 23 Mar 2016, 14:44

In theorie wel, er zit een spooraansluiting tussen station Duivendrecht en Diemen Zuid, maar deze aansluiting is al heel lang niet meer gebruikt. Het spoor wordt/werd voornamelijk gebruikt voor het opstellen van bouwmaterialen voor de herinrichting van de hoofdwerkplaats Rail.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 23 Mar 2016, 14:58

Dus in de praktijk is het helemaal niet mogelijk om spul per spoor af te leveren daar? of wel?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 23 Mar 2016, 15:06

Het is voor zover ik weet niet meer gebeurd sinds de aflevering van de CAF-metro's in de tweede helft van de jaren 90, maar het is technisch nog steeds mogelijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor MarkNL » Wo 23 Mar 2016, 15:16

trolly schreef:@reisthijs: Eens. Ik wilde aan MarkNL laten zien dat er al eens een metro geladen en gelost is in Noord, zonder dat daar een kraan aan te pas is gekomen.

Ik wist niet dat dat zo kon, weer wat geleerd :).

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 23 Mar 2016, 15:16

Ok, Is vrachtwagenvervoer zo veel goedkoper dan?

Want een snelle berekening leert mij dat er 6 stellen per trein (max 750m?) mee kunnen. Dat zijn toch heel wat vrachtwagens/diepladers (36?) lijkt me...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 23 Mar 2016, 16:40

trolly schreef:
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?

En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y

Lijkt me niet dat ieder soort spoor geschikt is voor vervoer van een M5. Iets met de wielprofielen of zo?

Snap je vergelijking ook niet helemaal. Ik had het over deze situatie waarbij je een nieuwe metrolijn hebt liggen binnen Amsterdam die rechtstreeks op het bestaande net is aangesloten en voor dat materieel ontworpen is. Waarom zou je dan in godsnaam zo'n 116-meter lange metro over de weg vervoeren als ie ook gereden kan worden over geschikt spoor en gelijk op de goede locatie uitkomt? Een tram rijdt toch ook gewoon vanaf het eindpunt naar de remise en wordt niet op een oplegger gehesen? Begin jij over Frankrijk/Polen - Nederland. Compleet ander verhaal. :P


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 1 gast