Pagina 274 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 mar 2016, 21:02
door trolly
Op de één of andere manier maakt de kap van station Noorderpark een sentiment los, dat ik niet kan volgen. Nee, de kap overdekt niet het héle perron. Ja, het station ligt in de middenberm van een semi-snelweg. Dus?!?
Het wordt niet het drukste station van de NZL, en de kap zal zeker voldoende zijn voor de te verwachten reizigersstromen. Niet overtuigd? Ook niet erg, maar laten we dan ook station Zuid, Amstelveenseweg, Overamstel en nog een paar ringlijnstations bekijken. Heuse snelwegen, geen (volledige) overkappingen , nu al meer reizigers. Niet dat ik ze het niet gun daar in noord, maar echt, Noorderpark zoals het nu wordt uitgevoerd is pure luxe, en als er geld over de balk moet, zou ik het liever elders besteed zien.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 mar 2016, 21:22
door Alargule
Hoor, hoor.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 mar 2016, 21:23
door JWM
Ik zal elke prullenbak of bankje op een Noord/Zuidlijn perron met grote dankbaarheid tegemoet treden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 mar 2016, 22:08
door trolly
JWM schreef:Ik zal elke prullenbak of bankje op een Noord/Zuidlijn perron met grote dankbaarheid tegemoet treden.
Dát is de instelling! RESPECT _O_

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 mar 2016, 21:28
door sirvinniei
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bolestein
Is deze lijn de vervanging van het vervallen stukje traject van lijn 62?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 mar 2016, 21:30
door Suus
Ja.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 mar 2016, 09:10
door fred1954
sirvinniei schreef:http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bolestein
Is deze lijn de vervanging van het vervallen stukje traject van lijn 62?
Is een particulier initiatief van de exploitant van het winkelcentrum Gelderlandplein. Kosten zijn niet voor GVB, maar voor de exploitant Kroonenberg Groep. De chauffeurs worden geleverd door het GVB, dat dan weer wel. De bus is overigens gratis. Er rijdt ook een lijn 461 tussen Station Zuid en Gelderplandpein, is ook onderdeel van het particuliere initiatief. Deze 2 lijnen zijn buurtbuslijnen en zijn een aanvulling op lijn 62.
http://www.gvb.nl/nieuws/de-gratis-gelderlandpleinlijn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 mar 2016, 09:12
door sirvinniei
Staat die andere lijn dan niet op de wiki? Ik las eerder iets over dat de bus van de kroonenberg groep elke 5 minuten ging rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:29
door Suus
Ja, dat is de de 461 van/naar het Gustav Mahlerplein.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 mar 2016, 11:03
door fred1954
sirvinniei schreef:Staat die andere lijn dan niet op de wiki? Ik las eerder iets over dat de bus van de kroonenberg groep elke 5 minuten ging rijden.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ahlerplein

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 22 mar 2016, 21:58
door VIRM
Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 22 mar 2016, 22:24
door Daniel
Zo'n ding is nogal groot, is ook niet echt makkelijk om even op een dieplader te vervoeren dus. En als je dan ook in Noord kunt komen zonder dat 'ie van het spoor af moet is dat altijd nog eenvoudiger.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 22 mar 2016, 23:50
door duucoo
VIRM schreef:Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?
Het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van individuele bakken bij een M5 metro is niet zo eenvoudig. Daarvoor zijn ze ook niet gebouwd. Vrij veel systemen zitten verspreid over 2 of 3 bakken. Afgezien van de tijd die zou kosten om ze uit elkaar en weer in elkaar te zetten, zitten er ook veel meer risico's aan vast dat er een bepaalde storing optreed.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 07:19
door MarkNL
En ik kan mij zo voorstellen dat in Amsterdam Noord niet echt een geschikte locatie is om de metro weer van de dieplader naar het spoor te verplaatsen? Dan zou je een kraan moeten huren, met alle kosten en risico's weer van dien...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 07:33
door trolly
MarkNL schreef:En ik kan mij zo voorstellen dat in Amsterdam Noord niet echt een geschikte locatie is om de metro weer van de dieplader naar het spoor te verplaatsen? Dan zou je een kraan moeten huren, met alle kosten en risico's weer van dien...
Daar denken ze in Mokum dan weer anders over:
Afbeelding
Bron: http://wijnemenjemee.nl/nieuws/fotovers ... rdzuidlijn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 08:14
door reisthijs
Ja, maar toen hadden ze geen andere keus en het voordeel van zo' n CAFje is dat die in zijn geheel op een dieplader past, dan hoef je dit maar 1 keer te doen.

Voor een M5 zou dat hele circus (opladen, vervoer, afladen) 5 keer herhaald moeten worden.
Dat doe je dus niet als het ook over de rails kan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 11:54
door n-evo
VIRM schreef:Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?
Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 13:12
door trolly
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y

@reisthijs: Eens. Ik wilde aan MarkNL laten zien dat er al eens een metro geladen en gelost is in Noord, zonder dat daar een kraan aan te pas is gekomen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 14:39
door Aking
trolly schreef:
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y
Heeft het GVB nog een NS spooraansluiting dan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 14:44
door Suus
In theorie wel, er zit een spooraansluiting tussen station Duivendrecht en Diemen Zuid, maar deze aansluiting is al heel lang niet meer gebruikt. Het spoor wordt/werd voornamelijk gebruikt voor het opstellen van bouwmaterialen voor de herinrichting van de hoofdwerkplaats Rail.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 14:58
door Aking
Dus in de praktijk is het helemaal niet mogelijk om spul per spoor af te leveren daar? of wel?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 15:06
door Suus
Het is voor zover ik weet niet meer gebeurd sinds de aflevering van de CAF-metro's in de tweede helft van de jaren 90, maar het is technisch nog steeds mogelijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 15:16
door MarkNL
trolly schreef:@reisthijs: Eens. Ik wilde aan MarkNL laten zien dat er al eens een metro geladen en gelost is in Noord, zonder dat daar een kraan aan te pas is gekomen.
Ik wist niet dat dat zo kon, weer wat geleerd :).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 15:16
door Aking
Ok, Is vrachtwagenvervoer zo veel goedkoper dan?

Want een snelle berekening leert mij dat er 6 stellen per trein (max 750m?) mee kunnen. Dat zijn toch heel wat vrachtwagens/diepladers (36?) lijkt me...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 16:40
door n-evo
trolly schreef:
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y
Lijkt me niet dat ieder soort spoor geschikt is voor vervoer van een M5. Iets met de wielprofielen of zo?

Snap je vergelijking ook niet helemaal. Ik had het over deze situatie waarbij je een nieuwe metrolijn hebt liggen binnen Amsterdam die rechtstreeks op het bestaande net is aangesloten en voor dat materieel ontworpen is. Waarom zou je dan in godsnaam zo'n 116-meter lange metro over de weg vervoeren als ie ook gereden kan worden over geschikt spoor en gelijk op de goede locatie uitkomt? Een tram rijdt toch ook gewoon vanaf het eindpunt naar de remise en wordt niet op een oplegger gehesen? Begin jij over Frankrijk/Polen - Nederland. Compleet ander verhaal. :P