De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2016, 11:40

Uit goede bron heb ik vernomen dat vanaf maandag 2 mei een nieuwe buslijn gaat rijden: lijn 248 tussen de Houthaven en het Centraal Station. Er komen twee ritten 's ochtends van de Houthaven naar CS en twee ritten 's middags van CS naar de Houthaven. Deze ritten moeten het drukteprobleem tijdens het hoogtepunt van de spits op lijn 48 gaan verzachten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 27 Apr 2016, 11:56

Alleen in die richting?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2016, 11:59

Ja, er worden geen tegenritten aangeboden, die rijden leeg.

Nog eentje in de categorie: "Reisinformatie is onzin" trouwens, lijn 47 en 49 schijnen sinds 18 april een omleiding te hebben. De reizigers op de opgeheven haltes worden niet geïnformeerd en er staats niets over op gvb.nl, behalve dat er stilletjes een nieuwe dienstregeling online is gezet waar allerlei haltes uit verdwenen zijn:

Lijn 47 komt niet meer bij Kraaienneststation, Gaasperplas, Leusdenhof en Leerdamhof (alleen richting Bijlmer ArenA). Een tijdelijke halte op de route is Kelbergen.

Lijn 49 komt niet meer bij Kelbergen en Kraaienneststation. De lijn rijdt wel langs Leusdenhof maar heeft daar geen tijdelijke halte.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 27 Apr 2016, 12:06

Bee, ik heb het even opgezocht maar je informatie over lijn 248 klopt niet helemaal. Hij rijdt juist 's ochtends van CS NAAR Houthavens en leeg terug. 's middags andersom. Het gaat in de ochtendspits om 11 ritten en 's middags om 9 die rijden in kwartierdienst.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2016, 12:09

Ah, dan had mijn bron wel de de klok horen luiden maar weet diegene niet waar de klepel hangt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Wo 27 Apr 2016, 12:10

Een gewone versterkingsrit inzetten kan niet, want....?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2016, 12:13

GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 27 Apr 2016, 12:19

Zou je met hetzelfde aantal bussen de hele lijn niet gewoon weer om de 10 minuten kunnen laten rijden, of is de vervoersvraag naar die Houthavens zo extreem in de spits?

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 27 Apr 2016, 12:52

Bee schreef:GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.

PvE van GVB verbiedt dit. Alle ritten die worden geboden moeten tot de eindhalte rijden. Ik vind het een stomme regel omdat je enorme wildgroei van lijnen kunt krijgen. Voor eenvoud zou je parallelle lijnen met exact dezelfde route juist gelijke nummers willen geven.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 27 Apr 2016, 13:18

Ook op Sciencepark wordt vanaf de 29e weer eens lustig gesneden in de haltes: zie pdf.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 27 Apr 2016, 19:11

Per 11 mei gaat tram 24 omrijden, de omleidingsroute is exact hetzelfde als de route van lijn 16. Daarom gaat lijn 24 tijdelijk ook onder nummer 16 rijden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Wo 27 Apr 2016, 21:17

Alargule schreef:Ook op Sciencepark wordt vanaf de 29e weer eens lustig gesneden in de haltes: zie pdf.

Dat Aer en Terra worden samengevoegd kan ik wel begrijpen, maar voor Ignis (die overigens in werkelijkheid iets westelijker ligt dan op dat kaartje) komt gewoon totaal geen vervanging. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2016, 21:30

Vanaf West zijn de meeste gebouwen ook nog steeds prima te belopen. Het gedeelte van de universiteit wat daar nog zit wordt meestal aangelopen vanuit het hoofdgebouw, er zijn meerdere luchtbruggen in het complex.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Wo 27 Apr 2016, 22:13

JWM schreef:Per 11 mei gaat tram 24 omrijden, de omleidingsroute is exact hetzelfde als de route van lijn 16. Daarom gaat lijn 24 tijdelijk ook onder nummer 16 rijden.


Gaat de 16 dan ook 16x/u ( :') toeval much???!) rijden? Het zou me niks verbazen als 't GVB van de gezamenlijke frequentie, die er nu is van 8 tot 16x/u, straks een paar ritten per uur afhaalt om het trammaterieel te besparen. Tram 5 mogen ze ook vaker gaan laten rijden, aangezien de reizigers van het Minervaplein t/m Roelof Hartplein uit zullen wijken naar tram 5. Of ze dan op het Museumplein zullen overstappen op de 16 is de vraag, omdat veel bestemmingen in de binnenstad ook bereikbaar zijn met de 5, denk aan 't Spui of de Kalverstraat bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 27 Apr 2016, 22:34

Als ik het goed heb in de spits om de 4 minuten, buiten de spits om de 6 minuten en 's avonds om de 10 minuten.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 28 Apr 2016, 09:11

Hoe weet je dit eigenlijk? Openbaar toegankelijke bron of insider info?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Do 28 Apr 2016, 10:58

Natuurlijk geen openbaar toegankelijke bron, GVB zal het wel op de eerste dag dat lijn 24 niet meer rijdt pas publiceren :')

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Do 28 Apr 2016, 18:34

Die 248 wordt trouwens een snelbus :shock:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Do 28 Apr 2016, 21:38

CamilleKreemers schreef:
Bee schreef:GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.

PvE van GVB verbiedt dit. Alle ritten die worden geboden moeten tot de eindhalte rijden. Ik vind het een stomme regel omdat je enorme wildgroei van lijnen kunt krijgen. Voor eenvoud zou je parallelle lijnen met exact dezelfde route juist gelijke nummers willen geven.

Er valt wel wat voor te zeggen natuurlijk. Je kunt ook met postfixen werken, zoals in Den Haag met een "K" voor een korte rit. In Zwitserland heb je wel eens dat versterkingsritten nummerloos rijden. Ik zou in het voornoemde geval eigenlijk het liefst zien dat de eis uit het PvE niet zo dogmatisch zou worden toegepast, en de zin toevoegen dat "bij groot vervoersaanbod de vervoerder vrij is om over de drukste delen van de route versterkingsritten in te zetten die niet noozakelijkerwijs de volledige verbinding verzorgt".
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Do 28 Apr 2016, 21:49

In het buitenland (België, Frankrijk) gebruikt men voor korttrajecten vaak doorgestreepte lijnnummers, maar zoiets ken ik eigenlijk niet in Nederland.

Voorbeeld: Op deze foto van Meltrain is een doorgestreept lijnnummer op een bus in Brussel te zien. Wiener was toen Meltrain deze foto maakte officieel slechts een tusseneindpunt, en dus reed de bus niet de volledige route:
Afbeelding
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 28 Apr 2016, 21:54

Als GVB letters al niet aankan, zullen doorstrepingen helemaal tot het rijk der lijnnummerfabelen gerekend moeten worden.

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor KM46 » Do 28 Apr 2016, 22:17

Het is gewoon een kwestie van de goede software.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Geert » Do 28 Apr 2016, 22:31

Echt heel duidelijk vind ik zo'n doorgestreept nummer niet, eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Do 28 Apr 2016, 22:38

Ik ook niet, ik denk eerder aan een omleiding. Ik vind dat je prima hetzelfde nummer kunt gebruiken voor kortritten.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Do 28 Apr 2016, 23:00

Ik zou ook gewoon lijnnummer + tusseneindpunt filmen. Zie eigenlijk niet in wat daar niet duidelijk aan zou kunnen zijn.

Maar wordt er in Amsterdam nu nergens versterkt op deeltrajecten omdat het niet mag van het PvE of omdat er geen behoefte aan is?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast