Pagina 279 van 737

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 11:40
door Suus
Uit goede bron heb ik vernomen dat vanaf maandag 2 mei een nieuwe buslijn gaat rijden: lijn 248 tussen de Houthaven en het Centraal Station. Er komen twee ritten 's ochtends van de Houthaven naar CS en twee ritten 's middags van CS naar de Houthaven. Deze ritten moeten het drukteprobleem tijdens het hoogtepunt van de spits op lijn 48 gaan verzachten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 11:56
door JWM
Alleen in die richting?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 11:59
door Suus
Ja, er worden geen tegenritten aangeboden, die rijden leeg.

Nog eentje in de categorie: "Reisinformatie is onzin" trouwens, lijn 47 en 49 schijnen sinds 18 april een omleiding te hebben. De reizigers op de opgeheven haltes worden niet geïnformeerd en er staats niets over op gvb.nl, behalve dat er stilletjes een nieuwe dienstregeling online is gezet waar allerlei haltes uit verdwenen zijn:

Lijn 47 komt niet meer bij Kraaienneststation, Gaasperplas, Leusdenhof en Leerdamhof (alleen richting Bijlmer ArenA). Een tijdelijke halte op de route is Kelbergen.

Lijn 49 komt niet meer bij Kelbergen en Kraaienneststation. De lijn rijdt wel langs Leusdenhof maar heeft daar geen tijdelijke halte.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 12:06
door JWM
Bee, ik heb het even opgezocht maar je informatie over lijn 248 klopt niet helemaal. Hij rijdt juist 's ochtends van CS NAAR Houthavens en leeg terug. 's middags andersom. Het gaat in de ochtendspits om 11 ritten en 's middags om 9 die rijden in kwartierdienst.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 12:09
door Suus
Ah, dan had mijn bron wel de de klok horen luiden maar weet diegene niet waar de klepel hangt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 12:10
door Vinny
Een gewone versterkingsrit inzetten kan niet, want....?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 12:13
door Suus
GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 12:19
door JWM
Zou je met hetzelfde aantal bussen de hele lijn niet gewoon weer om de 10 minuten kunnen laten rijden, of is de vervoersvraag naar die Houthavens zo extreem in de spits?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 12:52
door CamilleKreemers
Bee schreef:GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.
PvE van GVB verbiedt dit. Alle ritten die worden geboden moeten tot de eindhalte rijden. Ik vind het een stomme regel omdat je enorme wildgroei van lijnen kunt krijgen. Voor eenvoud zou je parallelle lijnen met exact dezelfde route juist gelijke nummers willen geven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 13:18
door Alargule
Ook op Sciencepark wordt vanaf de 29e weer eens lustig gesneden in de haltes: zie pdf.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 19:11
door JWM
Per 11 mei gaat tram 24 omrijden, de omleidingsroute is exact hetzelfde als de route van lijn 16. Daarom gaat lijn 24 tijdelijk ook onder nummer 16 rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 21:17
door Meltrain
Alargule schreef:Ook op Sciencepark wordt vanaf de 29e weer eens lustig gesneden in de haltes: zie pdf.
Dat Aer en Terra worden samengevoegd kan ik wel begrijpen, maar voor Ignis (die overigens in werkelijkheid iets westelijker ligt dan op dat kaartje) komt gewoon totaal geen vervanging. :?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 21:30
door Suus
Vanaf West zijn de meeste gebouwen ook nog steeds prima te belopen. Het gedeelte van de universiteit wat daar nog zit wordt meestal aangelopen vanuit het hoofdgebouw, er zijn meerdere luchtbruggen in het complex.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 22:13
door Natorious
JWM schreef:Per 11 mei gaat tram 24 omrijden, de omleidingsroute is exact hetzelfde als de route van lijn 16. Daarom gaat lijn 24 tijdelijk ook onder nummer 16 rijden.
Gaat de 16 dan ook 16x/u ( :') toeval much???!) rijden? Het zou me niks verbazen als 't GVB van de gezamenlijke frequentie, die er nu is van 8 tot 16x/u, straks een paar ritten per uur afhaalt om het trammaterieel te besparen. Tram 5 mogen ze ook vaker gaan laten rijden, aangezien de reizigers van het Minervaplein t/m Roelof Hartplein uit zullen wijken naar tram 5. Of ze dan op het Museumplein zullen overstappen op de 16 is de vraag, omdat veel bestemmingen in de binnenstad ook bereikbaar zijn met de 5, denk aan 't Spui of de Kalverstraat bijvoorbeeld.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 22:34
door JWM
Als ik het goed heb in de spits om de 4 minuten, buiten de spits om de 6 minuten en 's avonds om de 10 minuten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 09:11
door Alargule
Hoe weet je dit eigenlijk? Openbaar toegankelijke bron of insider info?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 10:58
door JWM
Natuurlijk geen openbaar toegankelijke bron, GVB zal het wel op de eerste dag dat lijn 24 niet meer rijdt pas publiceren :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 18:34
door JWM
Die 248 wordt trouwens een snelbus :shock:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 21:38
door Vinny
CamilleKreemers schreef:
Bee schreef:GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.
PvE van GVB verbiedt dit. Alle ritten die worden geboden moeten tot de eindhalte rijden. Ik vind het een stomme regel omdat je enorme wildgroei van lijnen kunt krijgen. Voor eenvoud zou je parallelle lijnen met exact dezelfde route juist gelijke nummers willen geven.
Er valt wel wat voor te zeggen natuurlijk. Je kunt ook met postfixen werken, zoals in Den Haag met een "K" voor een korte rit. In Zwitserland heb je wel eens dat versterkingsritten nummerloos rijden. Ik zou in het voornoemde geval eigenlijk het liefst zien dat de eis uit het PvE niet zo dogmatisch zou worden toegepast, en de zin toevoegen dat "bij groot vervoersaanbod de vervoerder vrij is om over de drukste delen van de route versterkingsritten in te zetten die niet noozakelijkerwijs de volledige verbinding verzorgt".

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 21:49
door Suus
In het buitenland (België, Frankrijk) gebruikt men voor korttrajecten vaak doorgestreepte lijnnummers, maar zoiets ken ik eigenlijk niet in Nederland.

Voorbeeld: Op deze foto van Meltrain is een doorgestreept lijnnummer op een bus in Brussel te zien. Wiener was toen Meltrain deze foto maakte officieel slechts een tusseneindpunt, en dus reed de bus niet de volledige route:
Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 21:54
door Alargule
Als GVB letters al niet aankan, zullen doorstrepingen helemaal tot het rijk der lijnnummerfabelen gerekend moeten worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:17
door ODRAIL
Het is gewoon een kwestie van de goede software.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:31
door Geert
Echt heel duidelijk vind ik zo'n doorgestreept nummer niet, eerlijk gezegd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:38
door Ardan
Ik ook niet, ik denk eerder aan een omleiding. Ik vind dat je prima hetzelfde nummer kunt gebruiken voor kortritten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 28 apr 2016, 23:00
door JWM
Ik zou ook gewoon lijnnummer + tusseneindpunt filmen. Zie eigenlijk niet in wat daar niet duidelijk aan zou kunnen zijn.

Maar wordt er in Amsterdam nu nergens versterkt op deeltrajecten omdat het niet mag van het PvE of omdat er geen behoefte aan is?