Pagina 29 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: do 22 nov 2012, 21:12
door Klaasje
Een bus over de ring zal vrijwel altijd sneller zijn dan de sneltram+overstap+bus mits die bus vrij baan kan krijgen. Het probleem is alleen dat er de komende jaren aan de ring gewerkt wordt en dat "Lijnbus op vluchtstrook" niet in dat plaatje past.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: do 22 nov 2012, 21:24
door Daniel
VIRM schreef:Nou, dan kan het GVB een heel mooi nieuw concept bedenken: de Betabus! *O*
Aan de zijkant van de bus plaats je een stikker met het GVB-logo in de vorm van allerlei molekuulverbindingen.
Past die GVB verbindt Amsterdam (als ik me niet vergis) reclame wel mooi bij in ieder geval :P Paar lettertjes toevoegen en je bent een eind.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: do 22 nov 2012, 22:07
door Thom91
Bee schreef:Er is al een busdienst van het Science Park naar het Amstelstation, maar dat heeft natuurlijk geen allure :')
240 een snelbus van maken en hele dag laten rijden? :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: do 22 nov 2012, 22:11
door Suus
Lijn 240 heeft een andere route gekregen om zo de spitsdrukte van lijn 65 op te vangen, die drukte is precies in de tegenspitsrichting van lijn 240 dus dat kon mooi opgevangen worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 17:23
door VIRM
Ik zat vanochtend in metro 50 tussen Sloterdijk en Zuid.
Uiteraard een grote anticlimax toen er wat stelletjes LHB kwam voorrijden.

Opvallende is dat de bestuurder heeeeeeel voorzichtig remde bij iedere halte (wat meestal toch wat 'groffer' gaat). Volgensmij had hij ook af en toe problemen met optrekken door de gladde rails. Maar het opmerkelijkste vond ik dat iedere keer bij het sluiten van de deuren, de metro een halve meter naar voren gleed...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 18:25
door hauptbahnhof
Vanmiddag voor het eerst een stroomstoring/kabelbreuk meegemaakt (waar ik last van had dus). Dit was door lijn 4 veroorzaakt op de halte Victorieplein stad in. En ik kwam net aan bij Victorieplein, en mn tram had ineens geen tractie. Dus ik nog ff harken met die knuppel... niks. Vervolgens zie ik dat de hoofdschakerlaar is uitgevallen. Dus ik denk, laat me maar remmen. En toen kwam de melding op de MMI: Geen Hoogspanning. Al met al bijna 2 uur daar gestaan. Uiteindelijk ( een half uur na mijn eindtijd) de tram naar het eindpunt gebracht. Wilt degene die de tram overneemt gaan rijden, weer dezelfde melding op de MMI... Bovenleiding weer stuk.

De bovenleiding zat trouwens tegen de tram aan dus iedereen in die tram moest wachten totdat de TD kwam en de bovenleiding heeft geaard.

Was wel leuk om mee te maken maar op een gegeven moment was ook de accu van de tram leeg en kreeg ik m'n deur niet meer dicht. Dan wordt het toch wel ff koud in de tram (verwarming deed het sowieso niet want die werkt met 600 volt). Uiteindelijk moest een monteur komen die ergens in het plafond bij automaatjes geen klooien om de tram weer aan de praat te krijgen zodat ik ook de pantograaf op kon laten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 19:18
door WSM
hauptbahnhof schreef:De bovenleiding zat trouwens tegen de tram aan dus iedereen in die tram moest wachten totdat de TD kwam en de bovenleiding heeft geaard.
Hoe lang duurde dat ditmaal?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 19:20
door hauptbahnhof
In minder dan een half uur in ieder geval.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 19:18
door FLJ
Is er al meer bekend over de start van de inzet van de nieuwe M5 metrotreinen? Gaat de eerder genoemde 1 december gehaald worden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 20:12
door hauptbahnhof
Ik heb niks gehoord verder, alleen dat een metrobestuurder die ik vaak spreek zei dat zijn opleiding naar juni volgend jaar is verplaatst. Dus ik betwijfel het...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:04
door VIRM
Ik opteer voor een verplaatsing van 1 december naar 5 december. Mooi Sinterklaascadeautje: geen Koekblikken meer, maar een M5! *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:10
door Suus
De zilvermeeuwen gaan nog wel een jaar of twee mee hoor :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:14
door Ardan
Bee schreef:De zilvermeeuwen gaan nog wel een jaar of twee mee hoor :Y
Lees: De Zilvermeeuwen zullen nog twee jaar een poging tot fatsoenlijk rijden moeten volhouden, of ze tegen die tijd nog niet uit elkaar gedonderd zijn is de vraag :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:16
door Suus
Ik ben de Zilvermeeuwen gaan waarderen. Ze hebben voldoende zitplaatsen, zelfs in de spits, rijden lekker rustig, ik ben er pas een keer mee gestrand en door de kunstbeschildering zien ze er zelfs goed uit tegenwoordig :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:19
door Ardan
Het enige spul in Nederland waar ik een écht metrogevoel bij krijg, dat wel :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 22:21
door hauptbahnhof
Heb je geen metrogevoel bij de Teetjes?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:14
door VIRM
Teetjes?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:18
door Geert

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:19
door Vinny
Ardan schreef:Het enige spul in Nederland waar ik een écht metrogevoel bij krijg, dat wel :D
Klopt. Jaren '70 degelijkheid. Snap ook niet waar het negatieve imago vandaan komt. Die dingen doen gewoon waar ze goed in zijn: rijden :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:23
door Suus
Type T is het originele materieel dat dienst deed op de Oost-West metrolijn in Rotterdam. Tegenwoordig zijn ze nog wel in dienst, maar slechts sporadisch aangezien er eigenlijk nét te weinig materieel is en pas in 2016 nieuwe metro's worden verwacht. Van het wagenpark dat al buiten dienst is zijn er eerder dit jaar een stuk of veertig aan de Turkse stad Bursa verkocht.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:24
door VIRM
Als de onderdelen nog leverbaar waren, zouden de LHB'tjes toch nog best door kunnen blijven rijden?
Als dat zo zou zijn, zou het interieur wel van mij een make-over mogen hebben. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:32
door Vinny
Dat interieur is redelijk hufter-proof, in tegenstelling tot de dramatische stoffen bankjes in metrolijn 51. Op zich zitten die stoelen veel comfortabeler, als ze: schoon en fris en niet gevandaliseerd zijn. In de praktijk gaat alle vuil van de stad natuurlijk hopeloos in de stof zitten, en is het respect voor het materieel ver te zoeken. Tot en met pubers die rustig hun sigaret uitdrukken op het lege bankje naast hun :cry:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:45
door 010jongen
De teetjes zijn regelmatig te vinden op de lijnen a en b, zij het doordeweeks. Heb ze de laatste tijd ook een aantal keer op lijn c gezien.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 23:48
door Suus
Over twee weken zal de inzet van type T beperkt worden tot 6 in actieve dienst, verdeeld over twee combinaties. Daarnaast blijven er tien op reserve staan. Om dit mogelijk te maken zullen er meer 5300's op lijn C gaan rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Geplaatst: di 27 nov 2012, 09:24
door Mojito
Het is een feit dat de vloot Zilvermeeuwen door de jaren heen niet altijd even goed onderhouden is. Maar ik ben er van overtuigd dat het LHB-materieel ontzettend robuust en degelijk is. Ze zijn volgens mij nog steeds betrouwbaarder dan het jongere BN en CAF-spul. Hun verwante soortgenoten in Hamburg (voor wat betreft de opbouw van de wagenbak, type DT2 en DT3) en in München (v.w.b. de draaistellen en andere techniek, type A) zijn voor een groot deel ouder en rijden ook nog steeds rond (weliswaar in beide steden beter onderhouden, afgaande op wat ik op foto’s en filmpjes heb gezien).

Ook hun concept (indeling, lengte-breedteverhouding, deuren-ramenverhouding, zitplaatsopstelling) dat ook in München, bij de Berlijnse S-Bahn en bij de U-Bahn van Wenen is toegepast, heeft lang voldaan. Eigenlijk tot op de dag van vandaag. Nu met de M5 wordt er voor een nieuwe lengte, zitplaatsopstelling en deur-raamverhouding gekozen. Okee, dat was ook het geval bij de kleinere sneltrams uit de jaren ’90, maar die dwaling lijkt gelukkig gekeerd.

Overigens mag ik toch wel hopen dat er een treinstel bewaard blijft voor het nageslacht. En dat die dan bij voorkeur gerestaureerd wordt in jaren ’80 toestand.