De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 10 Mei 2016, 18:59

Dramatisch. Maar ik ben van GVB niet anders gewend.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Di 10 Mei 2016, 19:21

Bee schreef:Ongeveer van dezelfde categorie als deze:
Afbeelding
Succes met lezen!

Tl;dr xoxoxo

:')
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Di 10 Mei 2016, 21:18

Op de GVB-website wordt ook aangegeven dat tram 5 vaker gaat rijden door het vervallen van tram 24.

In de middagspits rijdt ie hierdoor 11x/u i.p.v. 10x/u :X :')

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Di 10 Mei 2016, 22:13

Bee schreef:De aanpassing van lijn 22 en 48 afgelopen december is precies zo'n aanpassing als je op het oog had. Want die toeristen van/naar Sloterdijk waren er al, maar zaten tot december op werkdagen in de steeds vollere standaardbussen van lijn 48 (lijn 48 reed in het weekend geleed) en nu in de gelede bussen van lijn 22.

Het activeren van de tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen heeft inderdaad alleen zin als je een van de drie buslijnen daar gaat vertrammen. Probleem is dat geen van de drie lijnen voor de gehele route vertramming nodig lijkt te hebben.

Zo'n reactie had ik zelf ook kunnen schrijven *O*

Probleem is ook dat in Amsterdam nogal op twee gedachten gehinkt wordt, er is ook een plan om de Ringlijn eens door te trekken naar bijvoorbeeld Amsterdam Centraal. Er is eigenlijk best wel wat vervoersvraag van en naar Westerpark, sinds dat een uitlaatpark voor hipsters geworden is, alleen is de OV-ontsluiting wat matigjes te noemen. Je hebt nog een tijdje de Vinny-express gehad, die precies alle nuttige haltes niet aandeed, maar toevallig wel mijn appartement in één richting met Amsterdam Sloterdijk verbond. Ik zat er regelmatig als enige in. Niet heel handig als je een feitelijk vervoersprobleem wilt oplossen. Denk meer dat je het moet zoeken in het verhogen van de frequentie van de bestaande buslijnen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Di 10 Mei 2016, 23:49

n-evo schreef:Puur dat stukje spoor actieveren slaat nergens op. Voor bestaande tramlijnen naar CS (1,2,5,13 en 17) is het een absurde omweg naar CS. Puur gevoelsmatig dacht ik altijd dat het wel meeviel, maar op de kaart zie je dat het om bijna een afstandsverdubbeling gaat vanaf kruizing Rozegracht/Marnixstraat.

Zou mooi zijn als er een tram komt langs de Houthavens. Vind het toch wel een rare situatie dat er hele wijken uit de grond worden gestampt met een best hoge woningsdichtheid die vervolgens een uithoek blijven binnen het OV-netwerk. Buslijnen die omgelegd worden zijn niet altijd even hoogwaardig of kunnen de stroom reizigers aan. Bus 48 moet nu al versterkt worden met een spitslijn en het zijn weer extra bussen in het centrum.


Welke tram had je dan in gedachten? Een vertramming van de 22/48 kan je voorlopig echt niet verwachten...
Het enige wat ik kan bedenken is een verlenging van de 10 door de Van Limburg Stirumstraat (moet passen als je de straat ruineert :Y ), het water over en dan het Westerpark door, onder het spoor door de Houthavens in. Dit is echter geen realistisch plan als je de kosten en moeite bedenkt die waarschijnlijk een slechter vervoersmiddel creëren voor de inwoners van de Houthavens.

De Houthavens hebben geen tram nodig, maar een frequente busdienst die standaard 6x/u of vaker moet rijden in de spits. Maar de Houthavens zijn nog jong, laten we maar eens wachten hoe het gebied zich ontwikkelt.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 820
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 11 Mei 2016, 00:05

Vinny schreef:Je hebt nog een tijdje de Vinny-express gehad, die precies alle nuttige haltes niet aandeed, maar toevallig wel mijn appartement in één richting met Amsterdam Sloterdijk verbond. Ik zat er regelmatig als enige in.

Dat is wat ik noem optimaal klantgericht openbaar vervoer. Wat je precies bedoelt met "alle nuttige haltes" ontgaat me dan weer enigszins.

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Roeland » Wo 11 Mei 2016, 11:18

Natorious schreef: Het enige wat ik kan bedenken is een verlenging van de 10 door de Van Limburg Stirumstraat (moet passen als je de straat ruineert :Y ), het water over en dan het Westerpark door, onder het spoor door de Houthavens in. Dit is echter geen realistisch plan als je de kosten en moeite bedenkt die waarschijnlijk een slechter vervoersmiddel creëren voor de inwoners van de Houthavens.

Als je tram 10 doortrekt, kun je dat beter naar Sloterdijk doen, zou ik zeggen. Om de "binnenring" een goede verbinding met Sloterdijk te geven (en daarmee aansluiten op veel Noord-Hollandse treinen).

Ben wel met je eens, dat Houthavens een betere verbinding met de rest van de stad wel kan gebruiken. Simpelste oplossing kan zijn, om een streeklijn die bij Elandsgracht eindigt (nu de 142, maar na de NZ-lijn bijv. de 172) via de Nassaukade en de Houtmankade door te trekken naar de Houthavens.
Maar ja, zo'n voorstel botst natuurlijk aan alle kanten met de concessiegrenzen tussen stad- en streekvervoer :oops:

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor MetroRET » Wo 11 Mei 2016, 11:21

Er staat sinds deze ochtend een GVB BN-metrostel op een dieplader voor de ingang bij de RET aan de Waalhaven.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Wo 11 Mei 2016, 12:37

Roeland schreef:Ben wel met je eens, dat Houthavens een betere verbinding met de rest van de stad wel kan gebruiken. Simpelste oplossing kan zijn, om een streeklijn die bij Elandsgracht eindigt (nu de 142, maar na de NZ-lijn bijv. de 172) via de Nassaukade en de Houtmankade door te trekken naar de Houthavens.
Maar ja, zo'n voorstel botst natuurlijk aan alle kanten met de concessiegrenzen tussen stad- en streekvervoer :oops:

Inderdaad, gaat niet gebeuren, om de reden die je al opgeeft. Definitieve PvE is klaar voor de concessie AML en het eindpunt van 50% van de 170-bundel gaat eindigen op busstation Elandsgracht en geen meter verder de stad in. Alleen de nachtbussen van de concessie AML mogen straks nog door naar het CS. Dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2016, 12:54

Natorious schreef:Het enige wat ik kan bedenken is een verlenging van de 10 door de Van Limburg Stirumstraat (moet passen als je de straat ruineert :Y ), het water over en dan het Westerpark door, onder het spoor door de Houthavens in. Dit is echter geen realistisch plan als je de kosten en moeite bedenkt die waarschijnlijk een slechter vervoersmiddel creëren voor de inwoners van de Houthavens.

Ik zou dan het stukje van lijn 10 door de Tweede Nassaustraat, Van Limburg Stirumstraat en de Van der Hoopstraat laten vervallen (dat eindpunt ligt daar toch al ontzettend onhandig) en lijn 10 doortrekken via de Nassaukade en de Spaardammerstraat naar een mooie eindlus daar ergens, danwel waar lijn 48 nu het eindpunt heeft, danwel waar dat beter zou uitkomen in de stadsontwikkeling. Ik denk niet dat je dan problemen krijgt met de loopafstanden tot de haltes.

Of het eindpunt van lijn 3 laten wegvallen en via de Willemsbrug en de Spaardammerstraat naar een nieuw eindpunt sturen, maar dan moet je een beweegbare brug aanpassen en kom je ook niet echt lekker uit met een halte op het Haarlemmerplein.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Wo 11 Mei 2016, 15:15

Bij ontregeling van het tramverkeer wordt er op GVB.nl gemeld op welke haltes de trams niet stoppen, bijvoorbeeld vanmiddag:

Verstoring tram 1, 2 en 5.
Tram 1, 2 en 5 rijden om door een aanrijding op het Leidseplein. Tram 1 stopt niet bij de volgende halten: Leidseplein Prinsengracht Keizersgracht Koningsplein Spui Dam richting Centraal Station 1e Con. Huygensstraat richting Osdorp De Aker Tram 2 stopt niet bij de volgende halten: Leidseplein Prinsengracht Keizersgracht Koningsplein Spui Dam richting Centraal Station Tram 5 stopt niet bij de volgende halten: Leidseplein Prinsengracht Keizersgracht Koningsplein Spui Dam richting Centraal Station.

Misschien is het handig voor het GVB om aan te geven, waar de trams dan WEL stoppen? Bijvoorbeeld een omleidingsroute aangeven?

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 11 Mei 2016, 15:26

Sowieso vind ik de interface bij verstoringen nu zeer omslachtig. Eerst klik je in het hoofdmenu op de lijn die een verstoring heeft. Dan verschijnt dat kekke kaartje, met de lijn die je hebt geselecteerd uitgetekend. En dan moet je opnieuw in de lijst met lijnen op de lijn klikken. Dan verschijnt er bovenin een melding dat die lijn een verstoring heeft. En pas dan kun je de verstoring openklikken...

Liever zou ik zien dat dat allemaal in één keer gebeurt als ik vanuit het hoofdmenu op de verstoorde lijn klik. Ook zou die plattegrondweergave pas meerwaarde hebben als de verstoring er visueel wordt aangegeven, bijvoorbeeld de omleidingsroute, of de vervallen haltes/het vervallen traject.

Maar misschien wordt de ontwikkelaar van deze oplossing per klik betaald, ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Wo 11 Mei 2016, 17:34

fred1954 schreef:Bij ontregeling van het tramverkeer wordt er op GVB.nl gemeld op welke haltes de trams niet stoppen, bijvoorbeeld vanmiddag:

Verstoring tram 1, 2 en 5.
Tram 1, 2 en 5 rijden om door een aanrijding op het Leidseplein. Tram 1 stopt niet bij de volgende halten: Leidseplein Prinsengracht Keizersgracht Koningsplein Spui Dam richting Centraal Station 1e Con. Huygensstraat richting Osdorp De Aker Tram 2 stopt niet bij de volgende halten: Leidseplein Prinsengracht Keizersgracht Koningsplein Spui Dam richting Centraal Station Tram 5 stopt niet bij de volgende halten: Leidseplein Prinsengracht Keizersgracht Koningsplein Spui Dam richting Centraal Station.

Misschien is het handig voor het GVB om aan te geven, waar de trams dan WEL stoppen? Bijvoorbeeld een omleidingsroute aangeven?

Het zou sowieso handig zijn als ze daar een cursus interpunctie kregen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2016, 18:07

@Alargule: dat verhaal herken ik niet. Als je op een lijnnummer klikt op de voorpagina komt meteen de lijnstrip tevoorschijn en kan je links direct de storing uitklappen. Slechts twee kliks dus.
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 11 Mei 2016, 18:18

Hmm, dan heb ik klaarblijkelijk een nóg omslachtiger methode gevonden...hoe dan ook, meer dan n kliks waarbij n>=1 is er n teveel.

Kuch.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 11 Mei 2016, 19:06

Bij de redactie van AT5 zijn ze ook nog niet helemaal up to speed.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 820
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 11 Mei 2016, 19:12

Ach, zolang het GVB nog in lijn 16 omroept dat je bij het concertgebouw op de 24 kan overstappen...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2016, 19:24

De lijn staat ook in de storingsinformatie van GVB, dat neemt AT5 gewoon over.
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 11 Mei 2016, 21:11

Tja, met die houding...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Do 12 Mei 2016, 07:56

Je kan vanaf heden zonder nachtbusproduct op saldo reizen in de nachtbus.

Maar: als je van nachtbus naar nachtbus overstapt kan je beter het nachtbusproduct wel gebruiken, want daarmee kan je binnen anderhalf uur na de eerste check-in gratis overstappen. Anders betaal je bij elke check-in weer €4,50.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Do 12 Mei 2016, 09:02

Volgensmij is dat bij de RET bijvoorbeeld ook zo.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 12 Mei 2016, 10:28

Natorious schreef:Welke tram had je dan in gedachten?

Geen een bestaande tramlijn. Totdat ze een van die buslijnen gaan vertrammen heeft het geen nut om het spoor over de Haarlemmer Houttuinen rijklaar te maken.

Alargule schreef:Tja, met die houding...

In gedachte is tram 24 gewoon nog steeds met ons allen.

*huilend wegren*

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 820
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Do 12 Mei 2016, 11:52

Zeker.

Maar ondertussen genieten we natuurlijk ook volop van die luttele meters lopen naar de dichtstbijzijnde halte (A)

Graaf_Panto
Berichten: 29
Lid geworden op: Do 20 Jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Graaf_Panto » Vr 13 Mei 2016, 23:31

Inmiddels rijdt lijn 38 via de nieuwe Van der Pekbrug:

http://gvb.nl/reizen/nieuws/nieuwe-route-bus-38-asterweg

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Za 14 Mei 2016, 09:23

Ik denk eigenlijk dat het hele tramnet geherstructureerd moet worden. En neem gelijk mee welke infrastructuur je daarvoor nog nodig hebt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast