De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 02 Aug 2016, 20:18

In een tunnel lijkt mij dat helemaal niet goedkoop. Stations kan je ook niet echt makkelijk boren.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Di 02 Aug 2016, 20:26

Dat halve kale perron moet natuurlijk wel aan twee kanten een uitgang hebben, dat is namelijk ook een van de punten van brandveiligheid, de enige uitgang mag niet aan een uiteinde zitten. Plus dat in beide richtingen het kale perron aan de andere kant moet liggen, dus je krijgt dan een station van 250 meter met in beide richtingen 2x120 meter perron met 10 meter tussen beide perrons, waarbij in normaal bedrijf de metro's in beide richtingen niet naast elkaar staan:

Code: Selecteer alles

< METRO -----
  ----- METRO >

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 803
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Di 02 Aug 2016, 22:24

JWM schreef:In een tunnel lijkt mij dat helemaal niet goedkoop. Stations kan je ook niet echt makkelijk boren.

Dat probleem lost zichzelf op: Bemined geeft een stationlengte van 250 m, dus bij een stationsafstand van rond de 800 m kan je dan eigenlijk net zo goed een boor met een lekker grote diameter pakken. Over de kosten, de historische binnenstad en het maatschappelijk draagvlak gaan we het weer een andere keer hebben... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Di 02 Aug 2016, 22:40

Ach joh, er is genoeg belastinggeld. Mocht de bodem in zicht komen, dan bezuinigen we gewoon wat op de zorg of onderwijs. Kan makkelijk. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Wo 03 Aug 2016, 10:02

Ardan schreef:CS-Noorderpark is een flink eind rijden en als je zou moeten wachten tot het volgende station eens vrij is kun je nooit een hoge frequentie bereiken.

Ik weet niet of Sixhaven voorzien wordt van nooduitgangen, maar anders kan dat (nog niet aangelegde) station misschien gezien worden als "station" binnen het safe heaven principe.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 03 Aug 2016, 10:20

Ja, Sixhaven heeft nooduitgangen, heb de trap daarvan al meermaals gebruikt bij open dagen :Y
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Do 04 Aug 2016, 19:01

Als het er echt op aankomt, kun je dan ook een stilstaande metro in een tunnel evacueren? Lijtk mij van wel...
Beul van de blindegeleidelijn

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Do 04 Aug 2016, 20:24

Bij het brand in een tunnel is de kans op slachtoffers veel groter dan op een station, vandaar dat stations de voorkeur hebben bij brand. Dat wil niet zeggen dat men niet alsnog maatregelen neemt in de tunnels zoals nooduitgangen en verhoogde vluchtpaden, maar het blijft veiliger om naar een station door te rijden en daar is het veiligheidsplan dus op gericht.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Do 04 Aug 2016, 21:26

In de tunnel zijn er nooduitgangen ter hoogte van de Sixhaven, de Prins Hendrikkade en de Churchilllaan. En zo hier en daar ook nog verbindingen tussen de beide tunnels, bijvoorbeeld ter hoogte van het Beursplein.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Ma 08 Aug 2016, 16:15

Amsterdam wordt steeds grijzer: ik zag net voor het eerst twee gekoppelde R-net Cafjes langs de Spaklerweg rijden. (De laatste van het trio was nog wit)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor MetroRET » Ma 08 Aug 2016, 21:14

reisthijs schreef:Amsterdam wordt steeds grijzer: ik zag net voor het eerst twee gekoppelde R-net Cafjes langs de Spaklerweg rijden. (De laatste van het trio was nog wit)


Afbeelding
Deze combi reed al op 27 juni.

van020
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 23 Aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor van020 » Di 09 Aug 2016, 14:59

Ik neem aan dat je juli bedoeld :wink:

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor MetroRET » Di 09 Aug 2016, 16:44

Nope, maandag 27 juni.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor BrengMe » Wo 10 Aug 2016, 11:17

GVB verwijdert zitplaatsen uit trams voor extra capaciteit
Gepubliceerd op 10-08-2016 om 09:00

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat in het overgrote deel van de Combino-trams enkele zitplaatsen verwijderen om zo extra staanplaatsen te creëren. Het gaat om vier stoelen rondom de conducteurscabine. Volgens de vervoerder is het nodig om deze zitplaatsen te verwijderen en zo extra capaciteit te creëren omdat het Amsterdamse OV steeds drukker wordt en de vervoerder wil voorkomen dat reizigers op de haltes moeten achterblijven.

Lees verder op OVPro.nl
---

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 803
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 10 Aug 2016, 11:42

Het GVB laat me altijd sprakeloos staan door de blije vanzelfsprekendheid waarmee de armoe gepresenteerd wordt. Ook fijn om te lezen dat deze maatregel alleen de Combino's betreft, waardoor lijn 5 en 16 de dans ontspringen. Oh ja, en in 2017 nemen ze de hangbuiken te grazen :roll:

Alargule
Berichten: 1702
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 10 Aug 2016, 12:08

Er wordt gesproken over de stoelen 'rondom de conducteurscabine'. Nu moet ik erkennen dat ik al langere tijd niet meer in een tram heb gezeten, maar uit mijn herinnering - en wat foto's op Koekel - kan ik niet bedenken welke stoelen dat dan zouden moeten zijn, want die zitten daar niet.

Iemand die licht in deze duisternis kan werpen?

Overigens zou GVB pas echt effectief bezig zijn als men die hele conducteurscabine eruit sloopte en de conducteur als vliegende keep in de tram inzette. Heb je er in één klap een hoop ruimte bij, kun je het huidige gesloten instapregime vervangen door een meer open waardoor de halteertijd korter kan worden...en draag je indirect ook nog eens bij aan de gezondheid van je conducteurspool ;)

Maar goed.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 10 Aug 2016, 12:12

Er zitten twee stoelen achter de conducteurscabine en twee stoelen naast de conducteurscabine. Maar het kunnen ook de twee zitjes bij de rolstoelopstelplaats zijn die geschrapt worden ipv de twee stoelen ernaast.
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1702
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 10 Aug 2016, 12:15

(wie is Suus :shock: )

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 803
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 10 Aug 2016, 12:25

Tijdje weggeweest zeker? Suus heeft Bee opgegeten, maar dat schijnt heel normaal te zijn hiero :Y

Alargule
Berichten: 1702
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 10 Aug 2016, 12:26

Ik zat inderdaad ergens in de bergen, verstoken van internet. Daar mag bij het opeten van forummers best wel even rekening mee gehouden worden. Vind ik. Persoonlijk.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 803
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 10 Aug 2016, 12:31

Maakt ze allemaal niks uit wat de gewone man doet hoor, ze doen maar. Schande!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Wo 10 Aug 2016, 12:46

Door de vier stoelen weg te halen, worden er zeven staanplaatsen gecreëerd.

Dat levert dus een capaciteit van 3 extra reizigers op.

Als we stellen dat een Combino 180 reizigers kan vervoeren en voor 75% gevuld is, zijn dat 135 reizigers per tram. Een stijging van 6% betekent dus een toename van 8 reizigers.
Dan heb je dus weinig aan een toename van de capaciteit van 3 reizigers. :?

Hadden de Blokkendozen trouwens niet met wat minieme aanpassingen nog langer in dienst kunnen blijven?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 10 Aug 2016, 13:57

In het voorjaar is er een 'proef' geweest met lopende conducteurs in tram 5 en bij alle deuren instappen op tram 2. Is al bekend wat daar uit is gekomen? Het conducteurshok levert aardig wat zitplaatsen op bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 10 Aug 2016, 14:45

Uit eigen ervaring leverde het op lijn 2 vooral heel veel zwartrijders op.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 10 Aug 2016, 14:50

Vaker controleren, strenger straffen...


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast