De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 12 Sep 2016, 22:45

Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Ma 12 Sep 2016, 22:55

Ardan schreef:Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?

Trouw met me <3
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 12 Sep 2016, 23:07

Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 12 Sep 2016, 23:11

Is het al tijd voor dit heren?

Als we het comfort van de M5-metro's als maatstaaf nemen gaat het in de trams ook niet veel worden. De dikke kunstleren stoelen van de Jonckheren zijn het laatste comfort wat GVB gekend heeft.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 12 Sep 2016, 23:12

Ekdom _O_
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Ma 12 Sep 2016, 23:17

Ardan schreef:Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
-o-

Suus schreef:Is het al tijd voor dit heren?
Met zo'n lekker ding als Ardan heb ik dat niet nodig hoor. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 12 Sep 2016, 23:25

Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je! :evil:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 794
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 12 Sep 2016, 23:26

Heerlijk, zo'n vleugje romantiek. Dat miste ik een beetje op dit forum :Y

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 12 Sep 2016, 23:28

En al die busneukers dan? :?:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 794
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 12 Sep 2016, 23:37

Zoooo jammer. Ik begon net een beetje in de stemming te komen: kaarsjes aan, mooi flesje bubbels, een strijkje op de achtergrond, een witte roos... en dan begint hij over bussen -o-

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 12 Sep 2016, 23:40

Metro's AfbeeldingAfbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Ma 12 Sep 2016, 23:45

Ardan schreef:Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je! :evil:

https://youtu.be/7x6Z7ICVAhw
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 13 Sep 2016, 07:42

Is het nog laat geworden dames?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 13 Sep 2016, 07:54

Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 13 Sep 2016, 09:44

De 1601 en 1602 zijn vandaag de dienst op gegaan, ze rijden op lijn 69.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Sep 2016, 09:53

trolly schreef:Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik begin me dan direct af te vragen wat voor soort comfort mevrouw van Huffelen nou eigenlijk het best vindt passen bij de hoofdstad van Nederland...

Als het weer een 5-delige 100% lagevloertram wordt ala Combino kunnen we naar airco iig fluiten. :P

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Di 13 Sep 2016, 10:02

Hoezo? :?
Dat de (Amsterdamse) Combino's geen airco hebben, wil niet zeggen dat alle 5-delige 100%-lagevloertrams geen airco hebben.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 13 Sep 2016, 10:14

Inderdaad, vreemde uitspraak. In buitenlandse steden rijden lagevloertrams met airco al gewoon rond, evenals in Rotterdam, waar op het gebied van railvervoer wel gewoon dingen kunnen. De techniek is sinds de introductie van de Combino ook niet stil blijven staan.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Sep 2016, 10:48

Niks vreemds aan, hier is de infrastructuur de grote beperking en niet de trams. Op pagina 22 van PDF "Strategische uitgangspunten trammaterieel 15G" kan je dit verhaal zelf teruglezen:

Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking

Naar verwachting zal een dergelijk type tram gezien de eisen van het Amsterdamse net alleen
verkrijgbaar zijn als er ruimte is in het aslast vereiste en de leverancier forse aanpassingen doet aan
een standaard concept. Om dit mogelijk te maken zullen verschillende eisen omgezet worden in nice
to haves. Te denken valt aan het aantal deuren, klimaatcontrole en het stellen van een lagere
minimum klasse voor het voldoen aan Europese crashnormen dan gebruikelijk.

http://docplayer.nl/9744008-Strategisch ... l-15g.html

Bij een Combino-achtige tram wordt airco afgeschreven.
Laatst gewijzigd door n-evo op Di 13 Sep 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 13 Sep 2016, 10:57

Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.

We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 13 Sep 2016, 10:59

Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Sep 2016, 11:02

Alargule schreef:Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.

We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.

In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."

Ben het er mee eens dat we het defintieve resultaat moeten afwachten omdat CAF wellicht andere inzichten en mogelijkheden heeft die GVB niet gelijk kan inschatten.

Suus schreef:Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.

Weet je toevallig hoeveel zwaarder de Citadis 2 trams zijn? Die zijn van wat ik mij kan herinneren een stukje korter dan de eerste serie.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Di 13 Sep 2016, 11:09

In het eerder aangehaalde document uit 2014 staan twee trams afgebeeld. De Skoda 30T van Bratislava en de CAF Urbos AXL van Tallinn. Nou kan ik me niet voorstellen dat die twee tramtypes zo maar, volkomen willekeurig, in dat rapportje terecht zijn gekomen. Kennelijk zag men die wagens als voorbeeld van wat men met de nieuwe 15G wil. Wat me opviel: beiden zijn 70%-80% lagevloerstrams met traditionele draaistellen aan de koppen en achtassers. Dat brengt een hele andere en gewichtsverdeling en aslast met zich mee dan bij de zesassige 100% lagevloers Combino het geval is.

(EDIT: ook de AXL is een "combinatievoertuig", ik dacht eerst van niet maar het plaatje in het document is duidelijk)
Laatst gewijzigd door Mojito op Za 17 Sep 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 13 Sep 2016, 11:14

n-evo schreef:In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."


Ze lullen inderdaad geen Chinees (tenzij de tekst door een Chinees is geschreven) - in dit geval is het vooral de kunst te begrijpen dat de door jou aangehaalde tekst op de als voorbeeld aangehaalde Combino betrekking heeft. Lezen we even verderop op pagina 25, dan staat er bij het 100%-lagevloertype bij 'Klimaatcontrole?' de opmerking 'nice to have'. Met andere woorden: het is niet onmogelijk maar vanwege allerlei beperkingen met dit type materieel ook niet iets wat GVB als standaardeis bij een uitschrijving gaat hanteren.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Sep 2016, 11:23

Het is onmogelijk om airco als "eis" te bestempelen bij dit type tram i.v.m. de aslast, dus wordt het automatisch een "Nice-to-have".


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast