Pagina 310 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 22:45
door Ardan
Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 22:55
door Hainje
Ardan schreef:Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?
Trouw met me <3

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:07
door Ardan
Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:11
door Suus
Is het al tijd voor dit heren?

Als we het comfort van de M5-metro's als maatstaaf nemen gaat het in de trams ook niet veel worden. De dikke kunstleren stoelen van de Jonckheren zijn het laatste comfort wat GVB gekend heeft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:12
door Ardan
Ekdom _O_

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:17
door Hainje
Ardan schreef:Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
-o-
Suus schreef:Is het al tijd voor dit heren?
Met zo'n lekker ding als Ardan heb ik dat niet nodig hoor. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:25
door Ardan
Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je! :evil:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:26
door trolly
Heerlijk, zo'n vleugje romantiek. Dat miste ik een beetje op dit forum :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:28
door Ardan
En al die busneukers dan? :?:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:37
door trolly
Zoooo jammer. Ik begon net een beetje in de stemming te komen: kaarsjes aan, mooi flesje bubbels, een strijkje op de achtergrond, een witte roos... en dan begint hij over bussen -o-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:40
door Ardan
Metro's AfbeeldingAfbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 sep 2016, 23:45
door Hainje
Ardan schreef:Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je! :evil:
https://youtu.be/7x6Z7ICVAhw

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 07:42
door Alargule
Is het nog laat geworden dames?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 07:54
door Ardan
Afbeelding

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 09:44
door Suus
De 1601 en 1602 zijn vandaag de dienst op gegaan, ze rijden op lijn 69.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 09:53
door n-evo
trolly schreef:Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik begin me dan direct af te vragen wat voor soort comfort mevrouw van Huffelen nou eigenlijk het best vindt passen bij de hoofdstad van Nederland...
Als het weer een 5-delige 100% lagevloertram wordt ala Combino kunnen we naar airco iig fluiten. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 10:02
door Meltrain
Hoezo? :?
Dat de (Amsterdamse) Combino's geen airco hebben, wil niet zeggen dat alle 5-delige 100%-lagevloertrams geen airco hebben.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 10:14
door Alargule
Inderdaad, vreemde uitspraak. In buitenlandse steden rijden lagevloertrams met airco al gewoon rond, evenals in Rotterdam, waar op het gebied van railvervoer wel gewoon dingen kunnen. De techniek is sinds de introductie van de Combino ook niet stil blijven staan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 10:48
door n-evo
Niks vreemds aan, hier is de infrastructuur de grote beperking en niet de trams. Op pagina 22 van PDF "Strategische uitgangspunten trammaterieel 15G" kan je dit verhaal zelf teruglezen:
Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking
Naar verwachting zal een dergelijk type tram gezien de eisen van het Amsterdamse net alleen
verkrijgbaar zijn als er ruimte is in het aslast vereiste en de leverancier forse aanpassingen doet aan
een standaard concept. Om dit mogelijk te maken zullen verschillende eisen omgezet worden in nice
to haves. Te denken valt aan het aantal deuren, klimaatcontrole en het stellen van een lagere
minimum klasse voor het voldoen aan Europese crashnormen dan gebruikelijk.
http://docplayer.nl/9744008-Strategisch ... l-15g.html

Bij een Combino-achtige tram wordt airco afgeschreven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 10:57
door Alargule
Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.

We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 10:59
door Suus
Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 11:02
door n-evo
Alargule schreef:Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.

We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.
In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."

Ben het er mee eens dat we het defintieve resultaat moeten afwachten omdat CAF wellicht andere inzichten en mogelijkheden heeft die GVB niet gelijk kan inschatten.
Suus schreef:Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.
Weet je toevallig hoeveel zwaarder de Citadis 2 trams zijn? Die zijn van wat ik mij kan herinneren een stukje korter dan de eerste serie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 11:09
door Mojito
In het eerder aangehaalde document uit 2014 staan twee trams afgebeeld. De Skoda 30T van Bratislava en de CAF Urbos AXL van Tallinn. Nou kan ik me niet voorstellen dat die twee tramtypes zo maar, volkomen willekeurig, in dat rapportje terecht zijn gekomen. Kennelijk zag men die wagens als voorbeeld van wat men met de nieuwe 15G wil. Wat me opviel: beiden zijn 70%-80% lagevloerstrams met traditionele draaistellen aan de koppen en achtassers. Dat brengt een hele andere en gewichtsverdeling en aslast met zich mee dan bij de zesassige 100% lagevloers Combino het geval is.

(EDIT: ook de AXL is een "combinatievoertuig", ik dacht eerst van niet maar het plaatje in het document is duidelijk)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 11:14
door Alargule
n-evo schreef:In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."
Ze lullen inderdaad geen Chinees (tenzij de tekst door een Chinees is geschreven) - in dit geval is het vooral de kunst te begrijpen dat de door jou aangehaalde tekst op de als voorbeeld aangehaalde Combino betrekking heeft. Lezen we even verderop op pagina 25, dan staat er bij het 100%-lagevloertype bij 'Klimaatcontrole?' de opmerking 'nice to have'. Met andere woorden: het is niet onmogelijk maar vanwege allerlei beperkingen met dit type materieel ook niet iets wat GVB als standaardeis bij een uitschrijving gaat hanteren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 sep 2016, 11:23
door n-evo
Het is onmogelijk om airco als "eis" te bestempelen bij dit type tram i.v.m. de aslast, dus wordt het automatisch een "Nice-to-have".