De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Remco1989
Berichten: 20
Lid geworden op: Do 11 Aug 2016, 22:25

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Remco1989 » Ma 03 Okt 2016, 14:14

Er staat onderaan het plaatje: kijk voor actuele reisinformatie vanaf 20 oktober op gvb.nl

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Okt 2016, 14:51

Klopt. Maar dat haalt de juistheid van mijn observatie toch nog niet onderuit? GVB blinkt wat mij betreft uit in just in time-communicatie (lees: eigenlijk net te laat). Waarom tot 20 oktober wachten, als de omleidingen kennelijk al bekend zijn (hoe had men deze plaatjes anders kunnen maken)?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Ma 03 Okt 2016, 15:06

Los van de timing vind ik het maar een gek kaartje, heel apart perspectief waardoor ik me moeilijk kan oriënteren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Okt 2016, 16:28

Hmm...ik vind deze projectie eigenlijk wel prettig werken. Maar misschien komt dat omdat ik dezelfde projectie inmiddels ook vanuit mijn autonavigatie gewend ben ;)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 03 Okt 2016, 16:59

Over de nieuwe trams: zijn alle 62 nodig voor tram 5 en "51" + reserve?

Lees net dat de eerste bestelling allemaal tweerichtingtrams worden maar die zijn op de rest van het net helemaal niet nodig.

busfanNL
Berichten: 829
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor busfanNL » Ma 03 Okt 2016, 17:02

Misschien net als in Den Haag kopsporen i.p.v. keerlussen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Ma 03 Okt 2016, 17:08

n-evo schreef:Over de nieuwe trams: zijn alle 62 nodig voor tram 5 en "51" + reserve?

Lees net dat de eerste bestelling allemaal tweerichtingtrams worden maar die zijn op de rest van het net helemaal niet nodig.

Hoe wil je keren bij station Zuid bij een vertramming van lijn 15?

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Ma 03 Okt 2016, 17:44

Wilde men niet ook op termijn gekoppeld rijden op lijn 26? En dan ook met tweerichtingsmaterieel, om de kwetsbaarheid van de lijn te verminderen?

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor sneltram » Ma 03 Okt 2016, 18:19

Gaan we de vloot op lijn 26 vervangen omdat we al jaren niet in staat zijn het keerlusje bij de PTA om te bouwen voor gebruik vanuit IJburg? :')

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 03 Okt 2016, 20:07

Mojito schreef:Wilde men niet ook op termijn gekoppeld rijden op lijn 26? En dan ook met tweerichtingsmaterieel, om de kwetsbaarheid van de lijn te verminderen?

Een deel van de 15G bestelling is inderdaad bestemd voor lijn 26.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 03 Okt 2016, 20:15

Overigens iets anders.....vandaag na lange tijd weer eens met de metro naar de tandarts......ik wist niet wat ik zag......zeker 4 dienstwagens op lijn 51 reden als enkeltjes. Een tijdje op het Amstelstation staan te wachten.....verschillende M5 metrostellen gezien, zonder werkend display met lijnnummer en bestemming....sommigen waarbij de zij displays ook niet werkten. Een M5 filmde aan de achterkant alleen een M. Lijkt nergens op. En dan heb ik het nog niet eens over de grafitti op verschillende M5. Wat een armoe. :( Voor sommigen misschien herkenbaar, ik ben een tijd niet met de metro geweest..... :X

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 03 Okt 2016, 21:01

Jaah...het materieel is bij GVB in goede handen...not.

Vergelijk het eens met de tram. Wat dat betreft blijft het een kabouterspoorbedrijf.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Ma 03 Okt 2016, 21:32

Iets anders in het rijtje van just-in time-communication is het sluiten van station Gaasperplas. Op GVB.nl word het niet vermeld, tenzij je op M53 klikt. Op de stations staan er lullige posters en dat is het zo'n beetje. :/
De vertrektijden van bus 92 (de vervangende bus met het ó zo logische nummer) zijn ook nog niet bekend.
9292 raadt mij aan om te lopen naar Kraaiennest, over de Kromwijkdreef (ps: heeft geen voetpad :') )

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Ma 03 Okt 2016, 21:43

n-evo schreef:Over de nieuwe trams: zijn alle 62 nodig voor tram 5 en "51" + reserve?

Lees net dat de eerste bestelling allemaal tweerichtingtrams worden maar die zijn op de rest van het net helemaal niet nodig.

Het kan wel handig zijn bij stremmingen, zodat er relatief eenvoudig tijdelijke eindpunten gecreëerd kunnen worden. Hiervoor zijn uiteraard wel overloopwissels nodig, maar dat is weer te verhelpen met oplegwissels.
De BVG (Berlijn) heeft bijvoorbeeld om die reden ook behoorlijk wat tweerichtingtrams gekocht, terwijl er daar ook maar twee lijnen zijn waarop die echt noodzakelijk zijn (M2 en M10).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 04 Okt 2016, 10:11

Maar in deze nieuwe dubbelkoppen komt geen conducteursruimte toch? Wat is eigenlijk het toekomstbeeld voor deze medewerker?

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 04 Okt 2016, 11:32

JWM schreef:Maar in deze nieuwe dubbelkoppen komt geen conducteursruimte toch? Wat is eigenlijk het toekomstbeeld voor deze medewerker?

Tja, in het voorjaar zijn er proeven geweest op lijn 2 en 5, met open instap regime, waarbij op lijn 5 gastheren/gastvrouwen rondliepen voor informatie en kaartverkoop. Misschien is dit wat het GVB op het oog heeft voor de toekomst. Ik meen dat dit in Rotterdam ook zo gaat, met een wandelende conducteur in de tram?

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor BrengMe » Di 04 Okt 2016, 11:40

Ja, dat klopt. Is volgens mij veel handiger dan zo'n conducteurshokje.
---

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 04 Okt 2016, 11:54

Dat zou ik toejuichen. Het gesloten instapregime zorgt voor veel verwarring bij incidentele gebruikers en opstoppingen op de haltes. In de tram vreet de conducteurscabine ruimte.

Maar ja, wat in Rotterdam wel werkt (een sneltram/regiotram, 'vliegende' conducteurs, bruggen en tunnel voor fietsers en voetgangers) kan in Amsterdam natuurlijk nooit werken. Andere universele wetten gelden hier, immers. Dixit de heren dames ook van de gemeente en bijbehorende instanties.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 04 Okt 2016, 12:12

JWM schreef:Hoe wil je keren bij station Zuid bij een vertramming van lijn 15?

De optie op nog eens 60 extra trams zijn voor toekomstige en nog onzekere projecten zoals vertramming van bus 15. Deze trams zijn echt bedoeld voor de AVL en uitstroom van 11/12G materieel. Heb de vraag op amstelveenlijn.nl uitgezet. Ben wel benieuwd waarom ook al het eenrichtingsmaterieel vervangen wordt door een tweerichtingsvariant.

Meltrain schreef:Het kan wel handig zijn bij stremmingen, zodat er relatief eenvoudig tijdelijke eindpunten gecreëerd kunnen worden. Hiervoor zijn uiteraard wel overloopwissels nodig, maar dat is weer te verhelpen met oplegwissels.
De BVG (Berlijn) heeft bijvoorbeeld om die reden ook behoorlijk wat tweerichtingtrams gekocht, terwijl er daar ook maar twee lijnen zijn waarop die echt noodzakelijk zijn (M2 en M10).

Vraag me af of dat nou écht nodig is hier. Amsterdam heeft wat dat betreft een compact netwerk met een hoop overbodige lussen opgebouwd door de jaren heen. Je hebt relatief weinig hele lange uitlopers waar nergens eerder gekeerd kan worden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 04 Okt 2016, 12:39

Alargule schreef:Maar ja, wat in Rotterdam wel werkt (een sneltram/regiotram, 'vliegende' conducteurs, bruggen en tunnel voor fietsers en voetgangers) kan in Amsterdam natuurlijk nooit werken. Andere universele wetten gelden hier, immers. Dixit de heren dames ook van de gemeente en bijbehorende instanties.

De drukte in de trams hier is echt niet te vergelijken met Rotterdam. De trams in het centrum zijn zo overladen, daar kom je als lopende controleur niet doorheen. In Rotterdam heb je tijdens de spits pieken waarin het drukker is, verder zijn de trams nagenoeg leeg. In Amsterdam bereiken we steeds meer een punt waarbij het gedurende de hele dag gewoon drama is. Ook niet te doen om daar de hele dag tussen in te moeten staan voor zo'n werknemer.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 04 Okt 2016, 12:55

Hoeft ook niet - je kunt steekproeven nemen. Zeker als je de onvoorspelbaarheidsfactor vergroot, zullen de meeste potentiële zwartrijders het risico niet nemen. De notoire kliek pluk je er daarmee niet tussenuit, maar dat heeft andere oorzaken dan het ontbreken van gesloten poortjes bij de haltes (ook die worden bij de metro gewoon omzeild).

Ik denk dat de extra zit-/staruimte in de plaats van een logge conducteurscabine plus het positieve effect op in- en uitstaptijden bij haltes meer dan opweegt tegen het nadeel van een grotere kans op zwartrijders. En een 'onveilig gevoel' - tja. Als één metrobestuurder in zijn eigen hok op een meer dan 100 meter lange M5 wel kan, waarom één trambestuurder in een halfopen ruimte - plus vliegende conducteur - op een iets minder dan 30 lange tram dan niet?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 04 Okt 2016, 13:22

Op tram 5, 16 en 24 wordt al jaren steekproefsgewijs gecontroleerd, een tijdje zelfs door controleurs in burger. Kennelijk maakt dat niet indruk genoeg.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Somoht » Di 04 Okt 2016, 13:42

Natorious schreef:Iets anders in het rijtje van just-in time-communication is het sluiten van station Gaasperplas. Op GVB.nl word het niet vermeld, tenzij je op M53 klikt. Op de stations staan er lullige posters en dat is het zo'n beetje. :/
De vertrektijden van bus 92 (de vervangende bus met het ó zo logische nummer) zijn ook nog niet bekend.
9292 raadt mij aan om te lopen naar Kraaiennest, over de Kromwijkdreef (ps: heeft geen voetpad :') )


Je moet de GVB niet de schuld geven voor compleet falende 9292 (behalve dan dat GVB flink geld betaald aan 9292). De dienstregeling van lijn 92 is al sinds 29 september bekend, staat al in OVinfo en ook in de queue bij Google Maps.

/Edit ik denk dat ik al weet wat 9292 loopt te falen. Ten eerste hebben ze geen loopplanner maar maken ze een ruwe schatting en laten ze je een Google-Maps looproute zien over de dreef. En alle overstappunten worden door 9292 handmatig bepaalt en in een database gezet, gezien lijn 92 van een nieuwe halte vertrekt zullen ze de halte van lijn 92 nog wel niet als overstappunt hebben gezet.
Laatst gewijzigd door Somoht op Di 04 Okt 2016, 13:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 04 Okt 2016, 13:44

Daar zet men toch geen 12 meter bus voor in? of?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 04 Okt 2016, 13:50

Nee joh, 2 buurtbusjes en een tuktuk. :P


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten