De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Alargule
Berichten: 1693
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 04 Okt 2016, 14:19

n-evo schreef:Op tram 5, 16 en 24 wordt al jaren steekproefsgewijs gecontroleerd, een tijdje zelfs door controleurs in burger. Kennelijk maakt dat niet indruk genoeg.


Tja. Volgens de meest recente cijfers die ik kon vinden is het percentage zwartrijders op de lijnen zonder conducteur 3,7%. Op de lijnen met 0,4%. Dat klinkt ten opzichte van elkaar natuurlijk al een flink verschil, maar op het totaal genomen vind ik het niet schokkend, zeker als je bedenkt dat (aldus Wikipedia) dat percentage in de jaren negentig op 20% lag. Ik verwacht ook niet dat het percentage zwartrijders met het afschaffen van de vaste conducteur naar die 3,7% zal 'schieten'. Deels zal het hogere percentage namelijk uit lokale gewenning te verklaren zijn: de vaste reizigers langs deze lijnen weten nu eenmaal uit ervaring dat de pakkans lager is op deze lijnen en nemen het risico. Introduceer het open instapregime op alle overige tramlijnen, en je hebt met een cliëntele te maken die jaren van een gesloten regime gewend is geweest. Ongetwijfeld zitten daar een aantal rekenaars tussen, maar de goegemeente zal gewoon braaf inchecken. Conditionering, zoals dat heet.

Maar goed, een beetje lood om oud ijzer. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de cijfers uit de recente proeven, met name lijn 2.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 04 Okt 2016, 15:30

Ik denk persoonlijk dat de cijfers van tram 2 niet echt representatief zijn. Er zat tijdens het open instapregime gewoon een oplettende conducteur achterin de tram die vaak genoeg mensen aansprak. Heb ook telkens gehad tijdens de pilot dat ik de deuren in het midden niet zelf kon open maken van buiten af en alsnog voorin of achterin moest instappen. Dus tja, wat is de test dan precies?

Mensen wennen uiteindelijk ook weer aan dat er nergens meer controleurs zijn. :wink:

Alargule
Berichten: 1693
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 04 Okt 2016, 15:34

Oh, vast. Kijk maar naar de cijfers van de metro, opvallend genoeg hoger dan die van tram en bus, ondanks de poortjes. Glippers en trappers zullen hier wel een groot deel verklaren.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 04 Okt 2016, 16:26

Gekke vraag hoor, maar hoe komen ze eigenlijk bij die percentages? Er lopen daar niet van die roodjassen zoals die in de trein een 'reizigersonderzoek' doen :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Di 04 Okt 2016, 16:28

Bij sommige controles worden ook het totaal aantal passagiers in het voertuig geteld.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 04 Okt 2016, 16:55

Zitten in sommige trams ook niet infraroodsensoren boven de deuren? Je kan dan zo zien hoeveel man er uitstapt t.o.v. aantal uitcheckers.

de_clercq
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor de_clercq » Wo 05 Okt 2016, 09:47

JWM schreef:Maar in deze nieuwe dubbelkoppen komt geen conducteursruimte toch? Wat is eigenlijk het toekomstbeeld voor deze medewerker?
Binnenkort komt er een proef op lijn 1 & 2 met een servicebalie voor de conducteur.

Alargule
Berichten: 1693
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 05 Okt 2016, 10:17

Wat moet ik me daarbij voorstellen...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 10:31

Open instap met een servicebalie met kaartverkoop die niet altijd bemand is zou ik best een goede oplossing vinden.

KM46
Berichten: 8047
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor KM46 » Wo 05 Okt 2016, 10:44

Je weet wat we hadden afgesproken :N ?

Alargule
Berichten: 1693
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 05 Okt 2016, 10:58

Zeg, ga die fitty anders per PM uitvechten in plaats van alle topics ermee te vervuilen.

Svp.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 05 Okt 2016, 11:17

JWM schreef:Open instap met een servicebalie met kaartverkoop die niet altijd bemand is zou ik best een goede oplossing vinden.

Het handige aan "die niet altijd bemand is" zie ik niet helemaal in. Dan zit je met een lege balie met ruimte die wel beter benut kan worden in de al krappe trams.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 05 Okt 2016, 11:28

Ik vraag mij af of die servicebalie echt door zal gaan. Het personeel wil niet "bloot" zitten en de demobalie die men heeft gebouwd is nog groter dan een conducteurshokje.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 11:31

n-evo schreef:Het handige aan "die niet altijd bemand is" zie ik niet helemaal in. Dan zit je met een lege balie met ruimte die wel beter benut kan worden in de al krappe trams.

Er zijn ritten waar een conducteur / servicemedewerker niet echt nuttig is qua service en verkoop. Een doorsnee ochtendspits in februari bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 05 Okt 2016, 13:27

Ik weet niet heel erg goed hoe je daar bij komt eerlijk gezegd. Weren toeristen of mensen die hun ov-chipkaart kwijt zijn (ik noem maar wat) de spits?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 13:28

Moet er voor elke toerist een aparte servicemedewerker in een hokje zitten of kan de bestuurder die mensen ook voort helpen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 05 Okt 2016, 13:33

de_clercq schreef:
JWM schreef:Maar in deze nieuwe dubbelkoppen komt geen conducteursruimte toch? Wat is eigenlijk het toekomstbeeld voor deze medewerker?
Binnenkort komt er een proef op lijn 1 & 2 met een servicebalie voor de conducteur.

Dit is die proef blijkbaar:
Afbeelding
Bron: https://www.facebook.com/GVBverbindt/ph ... 72/?type=3

*duikt weg*
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 13:45

Moet GVB aan iets of iemand laten zien dat ze de rol van de conducteur willen herzien of nemen ze dit zelf wel heel serieus?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 799
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 05 Okt 2016, 14:06

Ze weten me altijd weer te verrassen :shock:

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 05 Okt 2016, 14:34

JWM schreef:Moet er voor elke toerist een aparte servicemedewerker in een hokje zitten of kan de bestuurder die mensen ook voort helpen?

Elke toerist een aparte servicemedewerker? Dat wordt een hoop extra personeel inzetten dan.

Mijn vraag aan jou is waarom het volgens jou niet nuttig zou zijn om een controleur op bepaalde momenten te hebben t.o.v. de rest van de dag.
Laatst gewijzigd door n-evo op Wo 05 Okt 2016, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 14:38

Omdat loonkosten nogal fors zijn. Middelen die vast beter ingezet kunnen worden. Ik neem aan dat de medewerker achter deze state-of-the-art servicebalie namelijk geen controlerende taak meer heeft.
Laatst gewijzigd door JWM op Wo 05 Okt 2016, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 05 Okt 2016, 14:41

Laat maar.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 14:42

Formuleer je vraag eens 1 keer duidelijk, krijg je van mij een duidelijk antwoord oke? :)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 05 Okt 2016, 14:45

Ik zie na je laatste edit waar onze miscommunicatie zit. Jij gaat er van uit dat die persoon achterin puur servicegericht wordt en zijn/haar taak als controleur verliest. Ik ging van dat laatste niet uit. Als jouw vermoeden klopt zie ik compleet geen nut meer in die bak achterin en mogen ze hele boel wel opdoeken. Personeel mag omgeschoold worden tot "vliegende" contrleurs en gewoon de hoeveelheid kaartverkoopautomaten uitbreiden.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 14:50

Je wil als stad natuurlijk ook iets van gastvrijheid uitstralen in plaats van mensen die niet weten hoe het systeem precies werkt maar wel bereid zijn een kaartje te kopen meteen op de bon te slingeren. Zo'n medewerker in de tram maakt het voor veel toeristen laagdrempelig om in te stappen. Of het de kosten waard zijn laat ik dan maar even in het midden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 3 gasten