Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

IJveer 60, vijf meter langer dan de huidige IJveren, vaart waarschijnlijk komende week van Hardinxveld-Giessendam naar Amsterdam. Eind oktober moet deze dan in dienst komen bij GVB.

http://www.parool.nl/amsterdam/dat-word ... ~a4391619/

Ik verwacht dat de route Boven-Merwede - Merwedekanaal - Lekkanaal - Amsterdam-Rijnkanaal wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zugführer »

Hier kun je hem volgen zodra hij daadwerkelijk gaat varen :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Als je kijkt naar de volumes die worden neergezet in Overhoeks schiet een pontje die 5 meter langer is natuurlijk ook niet echt op...
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Als je kijkt naar de volumes die worden neergezet in Overhoeks schiet een pontje die 5 meter langer is natuurlijk ook niet echt op...
Nee, precies. Ik zou een brug bouwen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Goed idee. Tegen de tijd dat die brug in gebruik wordt genomen is IJveer 60 ook afgeschreven, dus dat komt mooi uit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Naja, 5 meter langer op een laten we zeggen 5 meter brede pont is toch 25m2 extra.. volgens de volpaknormen van 4 personen per vierkante meter kun je er toch 100 mensen extra op kwijt! Alle fietsen en scooters gaan er dan weer af..
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Je hebt natuurlijk ook te maken met de aan- en afvoercapaciteit bij de aanlegsteigers. Dat is op zich ook al vrij problematisch. Het IJpleinveer is niet voor niets weggehaald bij de andere veren achter CS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat was toch omdat het Buiksloterwegveer elke 4 minuten is gaan waren en het daarom 2 steigers tegelijk nodig heeft?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Die hele pont is eigenlijk extra als ik het goed begrijp. Uit de losse pols betekent dat dus een capaciteitsverhoging van zo'n 60%. Of dat genoeg is, is de vraag, maar het is wel meer dan honderd passagiers per afvaart.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ardan schreef:Dat was toch omdat het Buiksloterwegveer elke 4 minuten is gaan waren en het daarom 2 steigers tegelijk nodig heeft?
Nee, het buiksloterwegveer heeft altijd al twee steigers gehad achter CS, nu zijn dat er dus eigenlijk drie. Met een 4-minuten dienst zijn er drie pontjes in de vaart, als die allemaal tegelijk op CS zijn gaat er toch echt iets niet goed. IJpleinveer is puur verplaatst vanwege de drukte bij de steigers.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Willen ze het conducteurshokje in de tram dan veranderen naar een soort servicebalie? Want nu is het personeel inderdaad best opgehokt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

In een servicebalie niet wou je zeggen? :P

Volgens mij verandert er niks behalve dat het beestje een ander naampje krijgt..
Ik doe ook maar wat
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

De proefopstelling van de nieuwe servicebalie die ik gezien heb, was een open balie. Maar misschien zijn ze van dat idee afgestapt inmiddels.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hendrik »

Gisteren reisde koning Willem-Alexander met de metro van het stadhuis naar Amsterdam-Zuidoost: http://www.parool.nl/foto/koning-willem ... ntent=free
Kijk vooral naar de blik van de jongen op de voorlaatste foto! :D
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zugführer »

Ik vond de blik van de koning op de allerlaatste foto ook wel mooi :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wauw inderdaad hee _O- Zou ik ook zijn als ik voor het eerst zélf een poort had geopend, niet zoals die marechaussee die Bea op een paaltje laat knallen :D
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ardan schreef:Wauw inderdaad hee _O- Zou ik ook zijn als ik voor het eerst zélf een poort had geopend, niet zoals die marechaussee die Bea op een paaltje laat knallen :D
De kapster van Bea..http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1532640 ... inses.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zugführer schreef:Ik vond de blik van de koning op de allerlaatste foto ook wel mooi :')
Van je voort voort voort... Ik had niet kunnen dromen dat ze daar nog eens een plaatje van gingen schieten. Maar nee, het was al geen knappert, maar hij wordt er niet mooier op -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Amsterdam, de stad die de komende jaren aan schaalvergroting moet gaan doen. Zoals gewoonlijk zetten we een voorzichtig stapje vooruit om vervolgens weer snel terug naar achteren te springen. 60 meter pfff. :')
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Even een materieeltechnische vraag: Wat is uiteindelijk goedkoper in overall exploitatie? een gekoppelde trein van 2x60m of een trein van 120m?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Dat ligt eraan. Als je veel ritten met 1x60 uit kan voeren maakt het materieel minder kilometers, dat is een besparing op onderhoud.

Als je het grootste deel van de dag met 2x60 rijdt kan je net zo goed lange stellen kopen.

Maar in beide gevallen is er dus geen uitbreiding van de capaciteit. -o-
Als je nou stellen van 75 m zou aanschaffen zou je tenminste de hele perronlengte kunnen benutten bij gekoppeld rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Nee, want alleen de perrons op de Oostlijnen kunnen voertuigen van 150 meter aan. Je kan hier volgensmij alleen een zinnig besluit in nemen als duidelijk is welke routes en bijbehorende frequenties gereden gaan worden.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

Is er ooit wel eens gekoppeld gereden met de huidige nieuwste metro's ?

Ze hebben wel gewoon koppelingen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Je kan ze nergens aan het perron kwijt en de stroomvoorziening trekt het niet zo goed, zal dus hooguit gedaan worden om defecte metro's af te voeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten