De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Za 29 Dec 2012, 07:59

Lekker over nagedacht... :S De 918 stopte vandaag voor me, nieuwe deuren vielen me daar ook op. Vind dat ze het grotendeels netjes gedaan hebben.

De knoppen in dat type tram is alleen sinds de laatste revisies een grote zooi geworden. De ene deur heeft gele plaatjes, de ander rode, dan weer groene. Soms heeft één set deuren zelfs meerdere kleuren.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor TLP » Za 29 Dec 2012, 13:14

Hopelijk is het GVB daar achtergekomen en wordt de boel gecorrigeerd, d.w.z. eenduidig gemaakt.
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor VIRM » Za 29 Dec 2012, 13:39

R-Flow schreef:Lekker over nagedacht... :S De 918 stopte vandaag voor me, nieuwe deuren vielen me daar ook op. Vind dat ze het grotendeels netjes gedaan hebben.

De knoppen in dat type tram is alleen sinds de laatste revisies een grote zooi geworden. De ene deur heeft gele plaatjes, de ander rode, dan weer groene. Soms heeft één set deuren zelfs meerdere kleuren.


Tijd om de slogan te veranderen naar 'Kleurrijk door Amsterdam!'
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Dec 2012, 16:02

Mensen niet zo overdrijven. Het valt amper op, tenzij je OV-ofiel bent.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Za 29 Dec 2012, 16:45

hauptbahnhof schreef:Mensen niet zo overdrijven. Het valt amper op, tenzij je OV-ofiel bent.

Oh ja, vandaar dat een oudere dame gisteren in de 24 aan me vroeg of die knoppen wel de deuren openden aangezien ze rood waren... Niemand die het opvalt idd.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Dec 2012, 17:09

In het kader van de feestdagen ga ik geen ruzie met je maken en zeg ik alleen maar: Precies lezen wat ik zei: AMPER :lol:

En overigens als ik die trams rij, doe ik toch centraal open. Duurt me te lang, als mensen de knoppen (zowel binnen als buiten moeten gaan zoeken). Plus de deuren gaan niet dicht als er iemand te traag is met in- of uitstappen.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor VIRM » Za 29 Dec 2012, 17:32

hauptbahnhof schreef:Mensen niet zo overdrijven. Het valt amper op, tenzij je OV-ofiel bent.


Ik zat maar een grapje te maken hoor. ;) Die verschillende kleuren knopjes zijn mij uberhaupt nooit opgevallen. Ik snap ook niet waarom... ;)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Za 29 Dec 2012, 18:48

hauptbahnhof schreef:In het kader van de feestdagen ga ik geen ruzie met je maken en zeg ik alleen maar: Precies lezen wat ik zei: AMPER :lol:

En overigens als ik die trams rij, doe ik toch centraal open. Duurt me te lang, als mensen de knoppen (zowel binnen als buiten moeten gaan zoeken). Plus de deuren gaan niet dicht als er iemand te traag is met in- of uitstappen.

We hebben helaas niet niet de mazzel dat jij op iedere tram in Amsterdam tegelijk rijdt. :wink: Alhoewel, ik vind het eigenlijk altijd wel erg vermakelijk als toeristen tegen de deur op knallen, tegen de deur gaan slaan, omhoog gaan zwaaien, naar de grond zoekend kijken, etc. in de hoop dat ie dan wel open gaat. Dat stukje vermaak ontneem jij ons mooi... :')

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Dec 2012, 19:29

Nou jah, dat heb je altijd ook in de Combino's. Word er soms zo moe van. Daarom vind ik zonder conducteur rijden behoorlijk prettig. Maar jah, gaat niet meer :N

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor VIRM » Za 29 Dec 2012, 20:22

@Hauptbahnhof: hoezo is zonder conducteur rijden prettiger?

@R-Flow: ten behoeve van het GVB opteer ik voor het klonen van Hauptbahnhof. Zo heeft het GVB een legert Hauptbahnhofjes ter beschikking. :mrgreen: *O*
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Za 29 Dec 2012, 20:30

Het klinkt nu vast alsof ik een paar flessen wijn achter de kiezen heb, maar dat is niet zo. Alle ambtenaren die de OV-plannen bedenken, de tramconducteurs en al het spoormaterieel moeten ze eruit mikken en gewoon een megaorder plaatsen bij Bombardier voor nieuwe trams en metro's, en dan kan ik iedereen garanderen dat het de komende tien jaar stil is in dit topic, totdat de bussen weer eens vervangen moeten worden :Y
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Dec 2012, 20:32

Niet alle conducteurs zijn prettig om mee te werken:
  • de een is met zn telefoon bezig
  • de ander blijft doortetteren (kan ik echt niet tegen).
  • de ander is weer te traag met het sluiten van deur 4
  • de ander roept niet om
  • niet alle passagiers snappen dat er speciale instapdeuren zijn, en soms heb je ook van de lapswanzen die juist zwart willen rijden
  • Ook met uitstappen zoals ik al eerder zei gaat het soms trager omdat de deuren niet centraal kunnen worden geopend, dus soms gaan ze uitchecken, denkende dat het als bij de metro gaat... Kost veel tijd.

Aan de andere kant, dankzij de conducteurs zijn de trams nog redelijk netjes.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 29 Dec 2012, 20:47

Bee schreef:Het klinkt nu vast alsof ik een paar flessen wijn achter de kiezen heb, maar dat is niet zo. Alle ambtenaren die de OV-plannen bedenken, de tramconducteurs en al het spoormaterieel moeten ze eruit mikken en gewoon een megaorder plaatsen bij Bombardier voor nieuwe trams en metro's, en dan kan ik iedereen garanderen dat het de komende tien jaar stil is in dit topic, totdat de bussen weer eens vervangen moeten worden :Y

Ik heb al in CItea's gezeten waar van de deuren kuren vertoonde, dus wat dat betreft... :Y
Leven, en laten leven.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Dec 2012, 20:54

Nou jah, producten van Bombardier zijn nou niet perfect hoor.
Anders zat S-bahn Berlin niet met het handen in het haar door die dramatische Baureihe 481.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Vinny » Za 29 Dec 2012, 21:53

Ik vind de kritiek wel erg ver gezocht hoor: lampjes die niet uniform zijn en conducteurs die te veel praten. Waar hebben we het eigenlijk over? Kennelijk grenst de GVB dienstverlening aan perfectie...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Za 29 Dec 2012, 21:57

hauptbahnhof schreef:Nou jah, producten van Bombardier zijn nou niet perfect hoor.
Anders zat S-bahn Berlin niet met het handen in het haar door die dramatische Baureihe 481.

Dat is omdat de DB is verleerd hoe je treinen moet onderhouden.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 30 Dec 2012, 12:41

Vinny schreef:Ik vind de kritiek wel erg ver gezocht hoor: lampjes die niet uniform zijn en conducteurs die te veel praten. Waar hebben we het eigenlijk over? Kennelijk grenst de GVB dienstverlening aan perfectie...


Van mij is geen kritiek maar gaf alleen aan waarom ik meestal zonder conducteur wil rijden. Discussie wel goed volgen hoor.

@Bee: wat heeft onderhoud met remmen die vanaf dag 1 slecht functioneren?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Thom91 » Zo 30 Dec 2012, 13:33

Omdat dat niet waar is. Het materieel wat Bombardier toen heeft geleverd was uitstekend, alleen heeft DB het onderhoud laten verloederen waardoor er nu veel aan de kant moest..
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 30 Dec 2012, 16:07

Dat zegt degene die er niet mee werkt :Y

Ik kan 1 sprookje uit de wereld helpen. Geen enkele moderne trein is perfect.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Thom91 » Zo 30 Dec 2012, 17:16

Conclusie van onafhankelijk onderzoek, ik citeer.
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 30 Dec 2012, 17:28

Dat DB die treinen slecht onderhoud, dat klopt. Maar dat remverhaal was sinds het begin al hoor, aldus 2 bestuurders die ik gesproken heb...

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Di 01 Jan 2013, 20:34

Ze zijn actuele aankomsttijden per halte aan het testen op de nieuwe displays in de bussen. :pos:

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Ardan » Di 01 Jan 2013, 22:10

Heeft GVB ook eindelijk het wiel uitgevonden ja? :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 02 Jan 2013, 13:21

Sja, alles wordt stapsgewijs ingevoerd. Eerst de displays, dan de eerstvolgende 4 haltes, daarna met een reclamespotje tussendoor (nieuwe dienstregeling) en nu met tijden. Weten ze zeker dat het goed werkt...
Dit is voor mij totaal niet belangrijk. Liever heb ik apps op mijn iPhone waar ik actuele tijden mee kan zien.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor webguy » Wo 02 Jan 2013, 13:27

Er is er eentje sinds kort - Haltes, nog gratis ook. En er is nog een in ontwikkeling - Tranzit geloof ik, maar die is nog niet af.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast