Pagina 39 van 742

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 15 jan 2013, 14:26
door midnet
en nieuws op radio Nd-Hld:
Een 7-jarig kind is hedenochtend getroffen door een neervallend verkeersbord, dat kwam door een in de slip geraakte GVB-bus.
Overigens doen die witblauwe bussen het qua tijd stukken beter als die witgele treintjes in deze regio hier vandaag met al die glibbersneeuw.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 17:10
door hauptbahnhof
Een metro 51 rond half 5 vanmiddag presteerde het om op Station Zuid richting CS te vertrekken onder trambedrijf. Zag er best apart uit, 4 pantogragen helemaal spits de lucht in, zonder bovenleiding.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 17:26
door FLJ
Beetje slordig! Wat gebeurd er in zo'n situatie, metrobedrijf inschakelen en verder gaan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 17:54
door hauptbahnhof
Volgens mij wel. Vlak voor RAI zag ik de klaptredes uitklappen (waarschijnlijk toen de bestuurder merkte dat hij geen stroom meer krijgt) en toen de metro langs het perron stilstond gingen de pantografen omlaag. Hierna reed hij vrolijk verder.

Met de CAF-metro's gaat het wel automatisch Tram 265 -> Metro 300. Alleen is er een keer van volgens mij de 71 de pantograaf omhoog gebleven en toch een brandend groen lampje voor Metro 300. Dat ging dus mis bij het tunneltje onder de snelweg tussen RAI en Overamstel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 22:53
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Een metro 51 rond half 5 vanmiddag presteerde het om op Station Zuid richting CS te vertrekken onder trambedrijf. Zag er best apart uit, 4 pantogragen helemaal spits de lucht in, zonder bovenleiding.
Ja, dat heb ik dus tijdje terug ook zien gebeuren vanuit de IC naar Utrecht! Maar dat was dus echt nét voor de schoenendoos onder A10 door richting Overamstel. :shock: Denk dat die sneltram die dag z'n pantografen is verloren...

Hoe kon dat eigenlijk, in trambedrijf had ie toch nooit zover kunnen komen? Systeemfout waardoor ie wel naar metrobedrijf ging maar de pantografen niet werden ingeklapt of zo... :?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 17 jan 2013, 13:19
door hauptbahnhof
De bovenleiding houdt langs RAI4 (middenspoor tussen RAI en WTC) dus ja, als er genoeg tractie is gegeen kan hij makkelijk doorrollen naar RAI. Maar ja, daarna heb je geen stroom meer. Het kan bijv wel gebeuren dat het een buiten dienst-wagen wel vanuit Amstelveen komt en richting OAS gaat. Bij het activeren van metrobedrijf wordt er van alles omgeschakeld, behalve de pantografen. Die gaan pas omlaag als de metro stilstaat. Dus dan kan het gebeuren dat, als de bestuurder niet oplet, de pantografen eraf gereden worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 17 jan 2013, 14:19
door R-Flow
De sneltram reed hier echt al ver voorbij RAI richting Overamstel en wat eruit zag op maximum snelheid, dus dat moet op stroom zijn geweest. Maar ja, wel met vier pantografen volledig uitgestrekt omhoog dus. Volgens mij zaten er gewoon reizigers in, maar dat durf ik niet met zekerheid meer te zeggen. Was alweer jaartje (of verder) terug.

Het zag er in elk geval bizar uit en een botsing tussen pantografen en het viaduct leek onvermijdelijk. Maar ja, de IC ging stuk sneller dan de sneltram dus we hebben het niet zien gebeuren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 17 jan 2013, 15:09
door hauptbahnhof
Blijft sowieso drama met het BN-materieel. Als het te koud of te warm is vallen ze allemaal uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 14:16
door R-Flow
Moet zeggen dat het vooralsnog goed prima gaat het reizen met GVB in de sneeuw.

Vind de GVB app op de de iPhone overigens echt briljant. Mooi vormgegeven en heel relaxt dat je favoriete lijnen + haltes kan opslaan voor vertrektijden. Heb bijvoorbeeld al m'n frequente overstappunten erin gezet en kan direct zien of ik even en spurtje moet trekken of het handiger is de 7 te nemen i.p.v. 3. Nu nog de actuele tijden in de app verwerken en hij is perfect wat mij betreft. :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 14:21
door hauptbahnhof
De Tranzzit app dan maar gebruiken. Werkt niet altijd even vlekkeloos, maar dat ligt niet aan de app denk ik.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 14:25
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:De Tranzzit app dan maar gebruiken. Werkt niet altijd even vlekkeloos, maar dat ligt niet aan de app denk ik.
Ga d'r effe naar kijken. :pos:

Inmiddels gedownload, ziet er wel aardig uit. Hoe accuraat is de app denk je uit eigen ervaring? Kijk nu uit het raam en zou de 2 van beide kanten moeten zien aankomen, maar is niet het geval. :P

EDIT: Heb vandaag dat Tranzzit in de praktijk gebruikt maar was ik geen één geval ook maar enigszins accuraat. Dan waren de geplande vertrektijden van de GVB app een velen malen beter bruikbaar. Maar weer van m'n iPhone afgehaald.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 13:25
door VIRM
Heeft iemand enig idee wat voor maximale reactietermijn de GVB 'klantenservice' hanteert als het gaat om het geven van een reactie op emailberichten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 13:28
door hauptbahnhof
Dacht 5 werkdagen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 13:36
door VIRM
hauptbahnhof schreef:Dacht 5 werkdagen.
Dankje. :mrgreen: Kennelijk hebben ze daar een beetje moeite mee als je 'out of the box' vragen/suggesties stelt. :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 13:38
door Suus
De klantenservice van het GVB kennende zijn ze hard bezig om je vraag van een goed antwoord te voorzien, die mensen kennen het begrip standaardantwoord niet namelijk :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 13:47
door VIRM
Ze houden wel van het antwoord 'daar gaat een andere dienst over'. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 14:08
door Suus
Maar zijn niet te beroerd om je vraag dan voor jou alvast even te forwarden :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 14:20
door hauptbahnhof
VIRM schreef:Ze houden wel van het antwoord 'daar gaat een andere dienst over'. :P
Kunnen ze ook moeilijk wat aan doen he... :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 15:00
door VIRM
Bee schreef:Maar zijn niet te beroerd om je vraag dan voor jou alvast even te forwarden :wink:
In een hele andere dimensie wellicht ja. Maar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 18:20
door hauptbahnhof
Volgens de laatste nieuwtjes gaat de M5 pas in de zomer rijden... We wachten af!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 18:29
door Klaasje
De V250 is er niets bij!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:02
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Volgens de laatste nieuwtjes gaat de M5 pas in de zomer rijden... We wachten af!
Waarom dat dan? :?

Metro en Amsterdam, het gaat gewoon echt niet samen hè...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:15
door FLJ
hauptbahnhof schreef:Volgens de laatste nieuwtjes gaat de M5 pas in de zomer rijden... We wachten af!
Pfff..mijn geduld raakt op! Maar gaat dat ook om de teststellen? Heb namelijk ook geluiden gehoord dat de serielevering is uitgesteld tot de zomer.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:17
door hauptbahnhof
Klaasje schreef:De V250 is er niets bij!
Overdrijven is kennelijk een vak.
R-Flow schreef:Waarom dat dan? :?

Metro en Amsterdam, het gaat gewoon echt niet samen hè...
Nou ja, vind dat ook een voorbarige conclusie. Personeel moet namelijk ook opgeleid worden. Meerdere bestuurders 3 dagen lang tegelijk. Die moeten dan losgekoppeld worden van hun dienst dus moeten ze een overschot hebben aan personeel dan.

En tevens, alle nieuwe materieel heeft wel problemen. Grotendeels kinderziektes... Dus gewoon afwachten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:43
door R-Flow
Ik bedoel dan ook puur dat wanneer het woord "metro" valt in deze stad je er haast per definitie van uit kunt gaan dat hele zooi vertraagd. Planning was dat de M5 eind 2012, uiterlijk begin 2013, in dienst zou komen. Eerder was ons beloofd dat we al in 2008 nieuwe metro's zouden hebben. We kunnen er verder lang of kort over praten, maar ook dit element is dus weer stuk later dan gepland. Zo simpel is het! :wink: