Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33626
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Daniel » wo 13 nov 2019, 16:22

Het vaker rijden van 295 komt qua DRU vooral van de versobering van de 195 tot ontsluitend lijntje anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Cas
Berichten: 537
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Cas » wo 13 nov 2019, 17:10

Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.
請勿靠近車門

Thom69
Berichten: 957
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » wo 13 nov 2019, 17:15

Meltrain schreef:Is het niet mogelijk om ergens over te stappen tussen lijn 8 en lijn 385?

Nee, de 385 komt niet in Oegstgeest en niet in Leiden (maar van Katwijk over de N206 & langs de A44 naar Den Haag). De 8 komt niet in de buurt van de N206, dus ook met een stukje lopen haal je geen overstapmogelijkheid.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3308
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Lijn 45 » wo 13 nov 2019, 19:22

Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.

Voor het HOV hebben ze het R-net al. :P

Roeland
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » do 14 nov 2019, 08:17

Cas schreef:Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.

De Q-liner van Arriva in ZHN was niet zozeer bedoeld als HOV, maar meer als formule om een hoger km-tarief te kunnen berekenen op forensenverbindingen van/naar Den Haag. Met als argument dat ze een stukje over de snelweg "rijden" (op de A12-lijnen klopt dat "rijden" misschien wel, maar op de N44 is het vooral filerijden).
Naast dit soort nep-HOV is er gelukkig ook nog echt HOV (hoge frequenties op een relatief snelle route op een veelgevraagde verbinding) in ZHN.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15295
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Meltrain » do 14 nov 2019, 09:36

De lijnen 380, 381, 382, 383, 385 en 386 waren bij Connexxion al Interliners (de laatste twee onder lijnnummers 95 resp. 88).
De lijnen 365 (later opgeknipt in 365, 410 en 400) en 361 waren wel door Arriva geïntroduceerde Qliners, waarvoor het argument van het HOV-tarief zou kunnen opgaan.
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

Roeland
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » do 14 nov 2019, 09:49

Tja, blijkbaar is de definitie van HOV in dit land:
Je plakt een 3 of 4 voor het lijnnummer, je laat een ander kleurtje bus rijden, en je vraagt een hoger km-tarief.

Roeland
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » do 14 nov 2019, 12:22

Even een andere vraag: hoe doen de Zuidplaslijnen (175, 382, 383) het eigenlijk qua aantal reizigers, na de wijzigingen van deze zomer?
Zit er al een beetje groei in?

WSM
Berichten: 1009
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor WSM » do 14 nov 2019, 18:00

Roeland schreef:Tja, blijkbaar is de definitie van HOV in dit land:
Je plakt een 3 of 4 voor het lijnnummer, je laat een ander kleurtje bus rijden, en je vraagt een hoger km-tarief.

Bij Arriva wel ja. Dan kunnen ze een hoger tarief vragen voor een dienst die niet substantieel veel beter is dan in de vorige concessie.
En vervolgens met een afgeragde Amba of hybride aan komen kakken ipv een Qliner-bus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

VIRM
Berichten: 4749
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor VIRM » za 16 nov 2019, 22:58

Vanmiddag wilde ik vanaf Leiden Centraal om 16:03 lijn 3 richting De Vink nemen, vertrekkende van perron B. De eerste bus die tevoorschijn kwam bleek de 45 te zijn, waarvan de chauffeur wist te vertellen dat de 2 achter hem stond. Buiten hoorde ik van een reiziger dat de 3 net achter mij wegreed van perron A. Dit leverde mij +17 op. Ik snap best dat je geen eindeloze stoet bussen kwijt kunt langs een perron (volgens mij vertrokken in drie minuten tijd drie bussen van B), maar dit kan toch beter? -o-
Beul van de blindegeleidelijn

Thom69
Berichten: 957
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » zo 17 nov 2019, 08:17

Je noemt hier een specifiek perron waar ik het vaak mis zie gaan. Er vertrekken relatief veel bussen van perron B, en inderdaad vaak vlak achter elkaar. De regel hier is: staan er al twee bussen op jouw perron, dan wijk je uit naar een perron hoger of lager. Perron C mag in principe niet omdat dat het perron voor Rnet is, dus moet de chauffeur uitwijken naar A. Wat ik trouwens ook vaak zie gebeuren, is dat de derde chauffeur wel gewoon zijn bus achter de andere twee parkeert, waardoor A niet tot lastig te bereiken is, als daar achter ook een bus staat te bufferen :')
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor wolf » di 10 dec 2019, 12:58

Vanaf 15 december stopt museumlijn 10 in leiden

https://sleutelstad.nl/2019/12/10/museu ... f-mislukt/
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk

sirvinniei
Berichten: 2438
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor sirvinniei » di 17 dec 2019, 09:50

https://www.parool.nl/amsterdam/petitie ... ~b1be289b/
Een petitie voor een tram naar Alphen. Lekker gesubsidieerde lucht vervoeren over een grote afstand :lol:
Voor Uithoorn-Ronde Venen lijkt me de uitslagen van het onderzoek duidelijk: er kan beter in een station Loenersloot worden geïnvesteerd met een eventuele busbaan op de oude tramroute in ronde venen. Dat is veel goedkoper en hebben meer reizigers profijt van.
Ik heb geen onderschrift

Roeland
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » di 17 dec 2019, 11:57

Inderdaad kansloos.
Als je die Uithoorntram doortrekt, zou je het inderdaad moeten doen over het oude spoortracé naar de oude aantakking op Amsterdam - Utrecht, waar dan een nieuw station Loenen moet komen. Met dan een loopbrug over het kanaal, zodat Loenen ook meteen een nabijgelegen treinstation krijgt.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 18 dec 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd

bredie2003
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 21:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor bredie2003 » wo 18 dec 2019, 10:47

Zie de laatste tijd veel R-Net wagens en Qliners op de streek rijden in Leiden (13meters). Een tekort aan bussen misschien? De 8230 is al een maandje in Leiden nu, er komen nog meer in heel ZHN.

Vanaf 15 december 2019: De rit van 05:42 uur op lijn 169 gaat standaard een Qliner rijden.
Brett den Heijer, OV-Spotter Nieuwkoop

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12584
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Vinny » do 19 dec 2019, 22:21

sirvinniei schreef:https://www.parool.nl/amsterdam/petitie-voor-tram-tussen-amsterdam-en-alphen-aan-den-rijn~b1be289b/
Een petitie voor een tram naar Alphen. Lekker gesubsidieerde lucht vervoeren over een grote afstand :lol:
Voor Uithoorn-Ronde Venen lijkt me de uitslagen van het onderzoek duidelijk: er kan beter in een station Loenersloot worden geïnvesteerd met een eventuele busbaan op de oude tramroute in ronde venen. Dat is veel goedkoper en hebben meer reizigers profijt van.

De oude Haarlemmermeerspoorlijnen herintroduceren lijkt mij een redelijk onmogelijke missie. De meeste vrijgehouden tracés zijn te smal voor een fatsoenlijke sneltramverbinding. De Amsteltram doortrekken naar Breukelen als de gemeenten en de provincie Utrecht meebetalen is nog een redelijke mogelijkheid. Daarvoor kun je de lijn strak langs de A 2 leggen.

Station Loenersloot is alleen kansrijk als tegelijkertijd ruimte wordt geboden voor grootschalige woningbouw en er dan natuurlijk ook iets aan de chronisch overbelaste N 201 gedaan wordt. Strategisch zou het station wel gunstig komen te liggen. Het is vanuit Hilversum en Uithoorn makkelijker om met de bus te bereiken dan Breukelen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

sirvinniei
Berichten: 2438
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor sirvinniei » vr 20 dec 2019, 08:16

Begint een beetje offtopic te raken, maar hier het onderzoek: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4XH8yeLHol
Je trekt er flink wat reizigers mee uit de Ronde Venen die nu nog via Breukelen of Bijlmer ArenA moeten
Ik heb geen onderschrift

Thom69
Berichten: 957
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » vr 20 dec 2019, 08:34

Dan wel on-topic: waar lijn 382 al niet echt heel Qliner-waardig was, is die sinds 15 december nog iets verder afgebouwd - ik zie consequent streek-Citea's rijden op deze lijn. Vandaag is het nog bonter: een omloop op de 382 wordt uitgevoerd door de 8859, een Goudse stadsbus (Amba van 10,8 meter)...
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

WSM
Berichten: 1009
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor WSM » za 21 dec 2019, 11:13

Maar wel lekker HOV-tarief rekenen zeker :o .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Thom69
Berichten: 957
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » za 21 dec 2019, 11:20

Dat sowieso, want hij staat nog in de systemen als Qliner. Zal me niet verbazen als dat ook gewoon voorlopig zo blijft ;-)
Wel een goed punt, want ik zou nu niet meer kunnen beargumenteren wat het verschil is tussen lijn 382 en bijvoorbeeld lijn 175.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

bredie2003
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 21:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor bredie2003 » ma 30 dec 2019, 19:31

Voor lijn 295 staan bijna alleen nog maar Qliners ingepland, zodat Arriva een soort van kwaliteit heeft op de lijn. Dat is gedaan omdat Syntus 'kwaliteit' op de lijn heeft.

Qliner 382 zal ook weinig Qliner meer zijn. Volgens komen daar voortaan helemaal geen Qliners meer...
Brett den Heijer, OV-Spotter Nieuwkoop

Stefan
Berichten: 3881
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Stefan » ma 30 dec 2019, 20:36

Ik denk eerder omdat de Volvo's meer zitplaatsen hebben dan de Citea's...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Roeland
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » di 07 jan 2020, 07:52

Thom69 schreef:Dan wel on-topic: waar lijn 382 al niet echt heel Qliner-waardig was, is die sinds 15 december nog iets verder afgebouwd

Hoe doen de vorig jaar gewijzigde Zuidplas-lijnen (175, 382, 383) het nu qua reizigersaantallen? Worden de extra ritten (ook in avond/weekend) een beetje goed gebruikt?

CamilleKreemers
Berichten: 3035
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor CamilleKreemers » di 07 jan 2020, 16:49

Ik zou verwachten dat de 383 het beste loopt, al zou ik ook in de avonduren kijken of een goede aansluiting op de trein te Nieuwerkerk mogelijk is. Dan kun je snel op de trein door naar Utrecht in Nieuwerkerk, Metro naar Rotterdam en trein Zoetermeer naar Den Haag. Ik heb de indruk dat de lijnen daar het rustigste zijn van de concessie.

bredie2003
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 21:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor bredie2003 » vr 10 jan 2020, 09:02

Het verspreiden van de ambassadors uit Brabant is begonnen...de 8228 rijdt sinds een paar dagen in Krimpen, 8230 en 8232 nog steeds in Leiden.
Brett den Heijer, OV-Spotter Nieuwkoop


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 14 gasten